• Direct gedownload
  • Professioneel advies
  • Vrijblijvend
  • Alle info op 1 site
Home » Oefeningen » De voorbereiding op de Bekkenbodemefeningen

De voorbereiding op de Bekkenbodemefeningen

Voordat je bekkenbodemoefeningen gaat doen moet je rekening houden met:

  1. Welke bekkenbodemoefeningen heb jij nodig?
  2. Waar kan jij de bekkenbodemoefeningen gaan uitvoeren?
  3. Wat heb je nodig om de bekkenbodemoefeningen te doen?

Bekkenbodemoefeningen kan je gebruiken als jij bijvoorbeeld last hebt van verschillende bekkenproblemen, bekkenklachten, bekkenpijn, lage rugklachten en om te herstellen van een operatie of bevalling. Bekken problemen kunnen worden veroorzaakt door bijvoorbeeld een verzwakte bekkenbodem of juist een overactief en dus overspannen bekkenbodem. Het is belangrijk dat jij weet welke oefeningen jij nodig hebt.

Voordat je bekkenbodemoefeningen gaat doen moet je rekening houden met:

  1. Welke bekkenbodemoefeningen heb jij nodig?
  2. Waar kan jij de bekkenbodemoefeningen gaan uitvoeren?
  3. Wat heb je nodig om de bekkenbodemoefeningen te doen?

Bekkenbodemoefeningen kan je gebruiken als jij bijvoorbeeld last hebt van verschillende bekkenproblemen, bekkenklachten, bekkenpijn, lage rugklachten en om te herstellen van een operatie of bevalling. Bekken problemen kunnen worden veroorzaakt door bijvoorbeeld een verzwakte bekkenbodem of juist een overactief en dus overspannen bekkenbodem. Het is belangrijk dat jij weet welke oefeningen jij nodig hebt.

Voordat je begint met bekkenbodemoefeningen is het belangrijk dat je weet welke bekkenbodemoefeningen jij precies nodig hebt.

 

Welke bekkenbodemoefeningen zijn er beschikbaar?


Er zijn 4 verschillende modules met bekkenbodemoefeningen beschikbaar.

  1. Versterkende bekkenbodemoefeningen voor de verzwakte bekkenbodem.
  2. Ontspannende bekkenbodemoefeningen voor de overactieve bekkenbodem.
  3. Bekkenbodemoefeningen voor tijdens de zwangerschap.
  4. Bekkenbodemoefeningen voor na de bevalling.

 

Welke bekkenbodemoefeningen heb ik nodig?


Bekkenbodemoefeningen heb je nodig als jij bekkenbodem klachten, ondragelijke bekkenpijn of bekkeninstabiliteit ervaart. Ook kan je bekkenbodemoefeningen preventief toepassen om toekomstige bekkenklachten te voorkomen. Het bekken kan verzwakt zijn, overactief zijn of op een andere manier zijn aangedaan.


Bekkenbodemoefeningen bij een verzwakte bekkenbodem

 

Als jij last hebt van een verzwakte bekkenbodem dan is het verstandig om met de versterkende bekkenbodemoefeningen aan de slag te gaan. Hiermee train jij de bekkenbodem.

Symptomen van een verzwakte bekkenbodem zijn:

  1. Impotentie klachten.
  2. Het niet goed vast kunnen houden van een erectie.
  3. Na een prostaat operatie.
  4. Een verzakking of beginnende verzakkingsklachten.
  5. Verschillende vormen van urine incontinentie.
  6. Verschillende vormen van ontlasting incontinentie.
  7. Snel een vermoeid gevoel in of rondom het bekken.
  8. Gevoelloze seks of een sterk verlaagd libido.
  9. Terugkerende (ondragelijke) pijn in de buik, bekken of onderrug.

 

Bekkenbodemoefeningen bij een overactieve bekkenbodem

Wanneer jij last hebt van een overactieve bekkenbodem is het aan te raden om met de ontspannende bekkenbodemoefeningen aan de slag te gaan. Zo leer jij de bekkenbodem ontspannen en wederom onder controle te krijgen.

Symptomen van een overactieve bekkenbodem zijn:

  1. Obstipatie klachten.
  2. Moeilijk kunnen plassen
  3. Terugkerende blaasontsteking.
  4. Verschillende vormen van Urge-urine incontinentie.
  5. Verschillende vormen van Overloop ontlasting incontinentie.
  6. Pijn tijdens de seks.
  7. Vaginisme of Vulvitis.
  8. Pijn en gespannen gevoel in of rondom het bekken.
  9. Prostaatpijn.
  10. Erectiestoornissen.

Klachten bij een overactieve bekkenbodem

Bij een overactieve bekkenbodem ervaar je veel spanning in de lage onderrug, onderin de buik, in de liezen en of rond de geslachtsorganen. Ademhalen gaat vaak wat lastiger. Verder kan je denken aan symptomen als een terug kerende blaasontsteking, obstipatie, erectiestoornis of vaginisme.

 

Bekkenbodemoefeningen tijdens de zwangerschap

Versterkende bekkenbodemoefeningen kunnen verstandig zijn voor tijdens jouw zwangerschap. Ook als je last hebt van bekkeninstabiliteit. Hiermee kan jij jouw bekkengebied versterken maar ook fit houden. Fitte bekkenbodemspieren zorgen voor een korter herstel na de bevalling. Ook kan een combinatie tussen versterkende bekkenbodemoefeningen en ontspannende bekkenbodemoefeningen erg geschikt zijn tijdens de zwangerschap. Zo krijg jij de bekkenbodem goed onder controle, ga jij goed voorbereid de bevalling in en kan jij na de bevalling snel de bekkenbodemoefeningen weer oppakken.

 

Bekkenbodemoefeningen na de bevalling

Na de bevalling zijn de bekkenbodemspieren opgerekt en uitgeput. Het is dan ook aan te raden om bewust bezig te zijn met het herstel van de bekkenbodem na de bevalling. Dit kan er zelfs voor zorgen dat de kans op allerlei bekkenklachten na de overgang af nemen. Ga dus goed om met de bekkenbodemspieren na de bevalling. Deze bekkenbodemoefeningen zorgen voor een goed en verantwoord herstel.  

 

Voor wie zijn de bekkenbodem oefeningen bedoeld?

In principe zijn bekkenbodem oefeningen voor iedereen. Dit omdat iedereen problemen met zijn of haar bekken gebied kan krijgen. Bij vrouwen komen bekkenklachten en bekkenpijn veelal voor rondom en na de zwangerschap maar ook rondom de overgang. Bij mannen komen bekkenklachten en bekkenpijn vooral voor na een operatie, trauma of ongeluk.

 

Wat heb je nodig voor bekkenbodemoefeningen?

Voor het doen van bekkenbodemoefeningen heb je het volgende nodig:

  1. Een normale stoel waarbij de knieën in 90 graden kunnen staan. In een later stadium een trap of diepere stoel.
  2. Yoga mat.
  3. Rustige omgeving.
  4. Een handdoekje.
  5. Kussens ter comfort onder het hoofd en knieën.
  6. Wellicht een Zitbal.


Waar doe je bekkenbodemoefeningen?

Als jij net start met bekkenbodemoefeningen is het verstandig om dit alleen te doen in een rustige omgeving. Bekkenbodemoefeningen lenen zich naar mate jij verder komt ook voor het oefenen tijdens activiteiten. Denk aan het zitten, wandelen, fietsen, lopen, zwemmen, tillen, bukken, huishouden en andere activiteiten. Bekkenbodemoefeningen kunnen dus overal worden uitgevoerd als jij de bekkenbodemoefeningen goed beheerst.

Wat zijn de voordelen van bekkenbodemoefeningen voor vrouwen?

  1. Verminderd de kans op een verzakking van een orgaan als de baarmoeder, darm of blaas.
  2. Verbeteren van de functie van de darm en de blaas.
  3. Een sneller en beter herstel na een vaginale bevalling.
  4. Verhelpen van klachten bij een verzwakte bekkenbodem.
  5. Verhelpen van klachten bij een overactieve bekkenbodem.
  6. Verhelpen van klachten voorkomend uit een orgaan verzakking.
  7. Verbeteren van jouw seks beleving.
  8. Verhelpen van klachten als urine incontinentie, obstipatie of vaginisme.

 

Wat zijn de voordelen van bekkenbodemoefeningen voor zwangere vrouwen?

  1. De kans op urine incontinentie op jonge of oudere leeftijd neemt af.
  2. Minder kans op bijvoorbeeld blijvende schade na de bevalling.
  3. De bekkenbodemspieren hebben minder tijd nodig om te herstellen na een bevalling.
  4. De groeiende buik krijgt een betere ondersteuning van het bekken.
  5. Kans op verzakkingsklachten op latere leeftijd neemt drastisch af.

Wat zijn de voordelen van bekkenbodemoefeningen voor mannen?

  1. Helpen bij een verzwakte bekkenbodem na bijvoorbeeld een prostaat operatie.
  2. Meer controle over de blaas en darmen.
  3. Verhelpen of afnemen van erectieproblemen.
  4. Verhelpen van obstipatie klachten.

 

Waarom doe je bekkenbodemoefeningen?

Bekkenbodemoefeningen doe je wanneer je bekkenklachten ervaart. Toch is het dus ook verstandig om bekkenbodemoefeningen toe te passen als je nog geen klachten ervaart. Zo voorkom jij op een eenvoudige manier een lang herstel of bekkenklachten in de toekomst.

 

8 belangrijke reden om jouw bekkenbodem te trainen

  1. Houdt met een sterke bekkenbodem jouw plasbuis en anus goed afgesloten.
  2. Het goed naar de wc kunnen gaan. Leer jouw bekkenbodemspieren goed te ontspannen om op een goede manier naar de wc te kunnen gaan.
  3. De bekkenbodemspieren zorgen samen met de buikspieren voor een goede ademhaling. En een goede ademhaling bied jou rust en minder druk op de borst.
  4. Een fitte en gezonde bekkenbodem is goed doorbloed. Dit is erg bevorderlijk voor jouw liefdesleven! Maar ook voor de doorloop naar bijvoorbeeld de liezen en benen.
  5. Een gezonde bekkenbodem zorgt voor een fijn seksleven zonder pijn of andere lichamelijke spanningen.
  6. Een goede stevige bekkenbodem houdt jouw organen op de juiste plaats en kan een verzakking voorkomen.
  7. Als jij met een gezond en sterk bekken de zwangerschap in gaat zal jouw herstel na de bevalling sneller kunnen gaan.
  8. Met bekkenbodemoefeningen herstel jij goed na jouw bevalling en heb je een minder grote kans op kwalen in de toekomst.

 

Het is misschien een spiergroep die je niet zo een twee drie ziet. Maar dat neemt niet weg dat het een zeer belangrijke spiergroep is! Zorg dus voor een goede bekken conditie om klachten als bekkenpijn, bekkeninstabiliteit, incontinentie of ook erectiestoornissen te doen verhelpen.

 

Het zijn niet alleen bekkenbodemoefeningen die zorgen voor een gezond bekkengebied. Het kan ook voor jou eens nuttig zijn om bij mijn toiletgedrag tips en adviezen te kijken. Dit kan jou helpen als jij problemen ervaart op het toilet.

Hoe lang duurt ondragelijke bekkenpijn?

Bekkenpijn kan weken maar ook maanden duren. Bekkenpijn kan chronisch worden als je meer dan 3 maanden last hebt van deze bekkenpijn. Bekkenpijn tijdens en na de zwangerschap verdwijnen gemiddeld gezien na een paar weken. Toch is het ook heel normaal als jouw bekken na een half jaar na de bevalling nog gevoelig blijft.

Wat wordt er getraind of ontspannen tijdens deze oefeningen?

Met deze bekkenbodemoefeningen ga je aan de slag met jouw bekkenbodemspieren. Dit zijn de spieren die onbewust jouw sluitspieren dicht houden. Als jij deze oefeningen dagelijks oppakt kan je snel effect hebben. Deze bekkenbodemspieren zijn erg goed te trainen. En als ze overspannen zijn, kunnen we ze goed laten ontspannen doormiddel van de ontspannende bekkenbodemoefeningen.

Als je aan de slag gaat met versterkende bekkenbodemoefeningen dan zorg je voor een betere en versterkte bekkenbodemspiergroep rondom de anus, vagina en of de plasbuis. Je kan dus direct invloed hebben op jouw continentie. Probeer de bekkenbodemspieren maar eens te vinden. Doe maar eens net alsof je jouw plas of poep inhoud. Precies! Dat zijn ze.

 

De bekkenbodemspieren en de buikdruk. Heeft dat met elkaar te maken?

Ademhaling en buikdruk hebben alles te maken met jouw bekkenbodem. Een oplopende buikdruk zorgt voor extra druk op de bekkenbodem. De bekkenbodemspieren hebben een hoop te verduren tijdens ons leven. Een oplopende buikdruk kan bijvoorbeeld heel nadelig zijn voor jouw bekkenbodemspieren. Denk bijvoorbeeld aan zware boodschappen tillen, hoesten, lachen of kuchen. Klinkt onschuldig maar jouw bekkenbodemspieren moeten hard hun best doen om jouw lichaamsuitgangen dicht te houden.

 

Oké nu gaan we aan de slag maar wat moet je verwachten?

 

Hoe snel werken bekkenbodemoefeningen?

Je zal ongeveer na een week of 6 echt verandering gaan merken. Ik heb de versterkende bekkenbodemoefeningen in 3 moeilijkheidsgraten verdeelt. Hierdoor kan je goed aan de slag gaan, op elk niveau. Maar progressie kost tijd. Gun jezelf die tijd. Reken dan ook zeker 10 weken voordat je hersteld kan zijn van jouw bekkenklachten. En onthoud, aan jouw klachten is echt iets te doen!

 

Bij de ontspanningsoefeningen moet je rekening houden met 2 weken. Je zal na 2 weken echt resultaten moeten boeken. Maar neem ook hier echt goed de tijd voor. In totaal moet je ook aan minimaal 8 weken denken voordat je echt hersteld kan zijn van jouw bekkenklachten.

Voel je na 6 weken nog geen verbetering?

Ga dan echt naar een specialist als je dat nog niet gedaan hebt.

Het is wel altijd aan te raden om ook contact te zoeken met een specialist. Ga naar de huisarts en laat je desnoods door verwijzen naar een bekkenoefentherapeut of bekkenfysiotherapeut. Deze kunnen jou herstel goed in de gaten houden.

Komen jouw klachten langzamerhand weer terug?

Pak dan jouw bekkenbodemoefening discipline weer op! Je kent de bekkenbodemoefeningen vaak na een paar herhalingen weer uit je hoofd.

 

Tot Slot

Hopelijk kan je wat met deze informatie! Mocht je nou opzoek zijn naar wat meer informatie kijk dan gerust nog even rond op de site. Het barst van verdiepende Informatie, Tips, een Webshop en ook Oefeningen. Ik heb nog veel artikelen die ook diepgaander op verschillende klachten of problemen ingaan. Klik gerust eens op de blauwe woorden om direct op de goede pagina’s terecht te komen.

 

Top 5 meest gelezen

9 Seksstandjes bij bekkenpijn of zelfs bekkeninstabiliteit
------------------------------------------------

Alles over bekkenklachten, bekkenpijn en bekkeninstabiliteit

------------------------------------------------

13 Feiten en fabels over seks tijdens zwangerschap

------------------------------------------------

14 Tips over eten en voeding tijdens jouw zwangerschap

------------------------------------------------

Hebben mannen een bekken?

Andere lezen ook

Sporten en zwanger

------------------------------------------------

Fietsen met bekkeninstabiliteit

------------------------------------------------

Wat is de Bekkenbodem?

Rating: 0 sterren
0 stemmen

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.