Home » Artikelen » Zwangerschap » Sporten en Zwanger » Sporten en zwanger. Hier vind alles wat jij wilt weten over sporten tijdens je zwangerschap

Sporten en zwanger. Hier vind alles wat jij wilt weten over sporten tijdens je zwangerschap

Sporten tijdens de zwangerschap hier vind je alles wat jij wilt weten

Sporten. Je ontkomt niet aan de hardloop groepjes, yoga goeroes en de fit girls. Maar wat als je zelf nu altijd lekker actief bent en je raakt zwanger. Moet je dan meteen stoppen met sporten? Of kan je sporten als je zwanger bent? Vroeger was het uit den boze. Maar hoe zit dat nu?  Want sporten is toch gezond! Voor dit artikel heb ik alle informatie verzameld die ik heb kunnen vinden. Hopelijk vind jij snel het antwoord op jou vraag. Kijk anders eens bij een van mijn andere artikelen. Er staat vast wat voor je tussen.

 

Waar zorgt sporten eigenlijk voor? Je strakke, yoga pants waardige billen, lekker strak buikje of gewoon een fijne conditie. Vooral zorg je met sporten inderdaad voor je conditie maar ook je gewicht blijft op pijl. Je bloedsomloop krijgt zo ook een boost. Je zal bijvoorbeeld veel sneller vocht af voeren. Iets wat toch wel fijn is in je zwangerschap. Sporten geeft dus erg veel voordelen tijdens jouw zwangerschap. Het is daarom ook echt niet verboden! Maar denk wel om de intensiteit. Vooral duur sporten zijn erg geschikt.

 

Waarom zou je sporten als je zwanger bent?

 

Het is dan ook voor de niet sporter een goed idee om nu te beginnen! Sporten geeft jou zwangerschap extra steun. Je zal de voordelen snel merken. Of plan je de zwangerschap en ben je bezig zwanger te raken? Begin de al vast om fitter te worden. Een gezonde moeder is een blije baby!

 

Welke soorten sport zijn geschikt als je zwanger bent?

 

Maar je kan niet met alle sporten doorgaan of beginnen. Want de zwangerschap heeft natuurlijk wel effect op je lichaam. Je bekken en rug worden bijvoorbeeld minder belastbaar. Je krijgt het gewoon wel echt zwaarder. Het helpt wel als je rug er sterk in gaat maar toch zal je klachten krijgen. Een fit bekken zou ook top zijn. Maar je bekkenbanden kan je niet trainen. Dus zelfs een topsporter kan bekkeninstabiliteit en bekkenklachten krijgen.

 

Het is dus aan te raden om een sport uit te voeren die niet zo extreem zwaar is voor je banden en gewrichten. Je banden worden namelijk van nature week. Dit om jou kleine straks veilig naar buiten te bonjouren. Er komen daarbij veel hormonen vrij die jouw banden een stuk slapper maken. Relaxine heet dit hormoon bijvoorbeeld. Hierdoor kan je het bekken veel sneller overbelasten en zelfs beschadigen.

 

Denk steeds meer aan je houding. Je zwaartepunt zal namelijk snel veranderen.

 

Je zal merken dat je buikje al mooi aan het groeien raakt. Dit zorgt ervoor dat jou evenwicht en balans gaat veranderen. Jouw lichaamszwaartepunt komt nu gewoon anders te liggen. Het is daarom belangrijk dat je niet te veel gaat compenseren vanuit je rug bijvoorbeeld. En al helemaal niet tijdens je oefeningen. Want zo ga je jou kwetsbare lichaam erg belasten. Dus denk aan je start houding en corrigeer je zelf als je hier van afwijkt. Ook kan je juist gaan oefenen in het corrigeren van je houding. Je zal namelijk merken dat er heel veel dagelijkse handelingen zijn waarbij je een andere en misschien wel belastende houding aanneemt.

 

Waar je ook even op moet letten is dat een zwangere meer koolhydraten op neemt. Hierdoor kan je als je ook nog eens intensief sport een lage bloedsuikerspiegel krijgt. Pas daar dus goed op! Lees desnoods eens mijn artikel of de juiste voeding.

Je zal merken dat je conditie achteruit holt. Je word bijvoorbeeld snel kortademig. Ook versnelt je ademhaling tijdens je zwangerschap dit helpt ook niet tegen jou kortademigheid.

 

Sporten is gezond ook tijdens de zwangerschap maar denk wel om de duur van de sport.

 

Tijdens elke zwangerschap zal je lichaam zich vol focussen op je baarmoeder. Logisch. Hierdoor gaat de bloedtoevoer veelal richting je baarmoeder. Tijdens het sporten zal je bloed naar andere organen gaan. Je hart, longen en spieren zullen dan extra voorzien worden van bloed en zuurstof. Dit betekent wel dat de baarmoeder minder goed doorbloed raakt. Het is nu dan ook belangrijk dat je niet te lang sport. Ook zal je lichaamstemperatuur tijdens de zwangerschap stijgen. Op zich best lekker. Eindelijk wat warmere voeten 's nachts! Maar let ook goed op want een hele warme of vochtige omgeving kan voor jou niet voordelig zijn. Sport in een koele omgeving en drink genoeg. Kijk ook goed naar de omgeving. Zorg dat er niks aanwezig is waardoor je hard kan vallen bijvoorbeeld. Train ook op een matje of zachte ondergrond.

 

Waar moet je rekening mee houden als je wilt sporten terwijl je zwanger bent? 6 tips om lekker te blijven sporten tijdens jouw zwangerschap.

 

Nu klinkt dit allemaal best heftig. Je wilt lekker sporten maar moet met een hoop rekening houden. En toch is dit sterk aan te raden. Sport maar sport met mate en sport doel bewust. Denk eens aan de volgende 6 tips als jij wilt sporten terwijl je zwanger bent:

 

  1. Niet te zwaar en te lang sporten. Denk aan je temperatuur en duur. (leuk ezelsbruggetje)
  2. Let op je bloedsuikerspiegel. Word je licht in je hoofd stop dan en kom tot rust.
  3. Let op je sport houding door je veranderende zwaartepunt. Vermijd een holle rug.
  4. Let op je kortademigheid. Neem voldoende pauzes.
  5. Koelere omgeving in het oog houden en goed veel drinken.
  6. Houd de omgeving even in je achterhoofd. Is het veilig als je je evenwicht een keer verliest?

 

Wat zijn de voordelen van sporten als je zwanger bent? 7 voordelen van sporten tijdens de zwangerschap.

 

Wees je vooral bewust van je lichaam. Wees actief maar overdrijf niet. Harde buiken is bijvoorbeeld een grens. Voel je veel harde buiken wees dan de volgende keer wat minder actief. Een hoop gedoe dus maar er zitten natuurlijk ook een hele hoop voordelen aan sporten!

 

7 voordelen als je sport tijdens jou zwangerschap:

 

  1. Een betere conditie is een fijnere zwangerschap. Je voelt je fitter en hebt meer energie.
  2. Sterke spieren is minder klachten en onstabiliteit. Een sterke rug zal minder klachten hebben. Ook zal je minder kans hebben op bekkenklachten en bekkenbodem problemen.
  3. Sporten verbeterd de bloedcirculatie. Dit zorgt weer voor een betere vocht afvoer en een goed doorbloede placenta. Dit zorgt weer voor een blije baby!
  4. Je houding verbeterd en je wordt je bewuster van bewegen.
  5. Je herstel na de bevalling zal veel korter zijn als je fit bent. Dus een veel gemakkelijkere en kortere herstel periode! (hoeft je baas niet te weten natuurlijk)
  6. Kans op zwangerschapssuiker (gewoon diabetes) wordt enorm veel kleiner. Dit effect heb je als bij een paar keer in de week 30-40 minuten wandelen. Dus lekker bewegen! Want diabetes zit je echt niet op te wachten.
  7. Bewegen verkleint de kans op zwangerschapsvergiftiging ook aanzienlijk!

 

Maar niet te zwaar trainen tijdens je zwangerschap is nog al vaag. Hoe zwaar mag je trainen tijdens je zwangerschap?

Dat is voor iedereen natuurlijk verschillend. En afhankelijk van je begin conditie. Er zijn heel wat studies naar gedaan. De belangrijkste conclusie is dat je maximaal 4 keer per week een minuut of 40 mag trainen. Dit met een hartslag van 60% ten opzichte van jou maximale hartslag. Dit is al best pittig hoor dus 3x 30 minuten is ook helemaal top. En wees tussentijds vooral ook redelijk actief. Wandel buiten geregeld bijvoorbeeld. Ook zal je merken dat als de weken op gaan lopen en de bevalling in het vizier komt het bewegen allemaal wat moeilijker gaat. Doe vooral wat jij zelf goed vind voelen.

 

Wat zijn geschikte sporten als je zwanger bent?

 

Je kan eigenlijk alle sporten wel doen als je maar de intensiteit kan aanpassen. Maar er zijn natuurlijk een aantal sporten die je beter niet kan doen. Denk aan contact sporten bijvoorbeeld en veel bal sporten. Deze kan je beter even vermijden. Ook lijkt me een parachutespring hobby, boksen en duiken niet ideaal tijdens jouw zwangerschap.

 

Wat moet je echt absoluut niet doen als je wilt sporten tijdens jou zwangerschap?

 

3 punten die je echt moet vermijden als je zwanger bent.

 

3 punten die je zoveel als mogelijk moet vermijden als je zwanger bent en wilt sporten:

  1. Het trainen van de rechte buikspieren. Je buik moet niet bekneld raken maar juist de ruimte krijgen om lekker te kunnen groeien. Je sixpack zal de baby beperken.
  2. Contact sporten graag vermijden. Maar dat lijkt me logisch toch?
  3. Ook zijn sporten waarbij je door elkaar wordt geschud niet ideaal. Hardlopen op hoge intensiteit en Paardrijden bijvoorbeeld. Maar je kan ook van de knol af vallen dus dat lijkt me niet ideaal. Ook tijdens hardlopen kan je struikelen natuurlijk.

 

4 punten die wel goed te doen zijn als je wilt sporten tijdens de zwangerschap:

  1. Groepslessen waar je de intensiteit kan aanpassen. Je hoeft natuurlijk niet vooraan te staan.
  2. Fietsen, wandelen en zwemmen zijn erg veilig. De kans dat je valt is nu een stuk kleiner.
  3. Oefeningen veilig thuis op een matje. Saai maar wel effectief.
  4. Sporten onder begeleiding van een therapeut. Win-Win! als het ook nog eens leuke therapeut is.

 

Toch blijft het lastig om de juiste balans te vinden als je zwanger bent. Elke week kan namelijk weer helemaal anders zijn en jouw schema omgooien. Begin desnoods met groepslessen. Daarna kan je zelf gaan fietsen of zwemmen en als dat lastiger word kan je het thuis verder oppakken. Mocht je klachten ervaren zoek dan eens een fysiotherapeut op die gespecialiseerd is op zwangere vrouwen. Deze kunnen en samen met jou trainen en meteen jou problemen verhelpen.

 

Tot slot. 

 

Mocht je graag wat oefeningen bekijken en even uitprinten. Kijk dan eens bij mijn samengestelde oefeningen. Staat vast wat voor je tussen.

 

Wat je misschien ook wel interessant vind is mijn artikel over sporten na de bevalling. Wat kan je nou doen en hoe snel kan je sporten weer oppakken na het sporten?

 

En onthoud een fitte moeder is een blije baby!

 

Rating: 0 sterren
0 stemmen

 »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.