Home » Artikelen » Zwangerschap » Fietsen met bekkeninstabiliteit, bekkenpijn of andere bekkenklachten

Fietsen met bekkeninstabiliteit, bekkenpijn of andere bekkenklachten

Fietsen met bekkeninstabiliteit of bekkenpijn kan als je een aantal voorwaarden in acht neemt. Denk eens aan de duur van de fietstocht, het zadel, de pauzes en wat je wilt gaan doen. Fietsen met bekkeninstabiliteit of bekkenpijn is anders dan normaal even een stukje gaan fietsen of de kinderen van school halen. Je bent instabiel of ervaart pijn bij bepaalde handelingen of bewegingen. Verder kan je last hebben van een hoop andere bekkenklachten. Denk maar eens aan prostaatpijn, verzakkingen of bijvoorbeeld ook incontinentie. Fietsen met bekkeninstabiliteit, bekkenpijn of bekkenklachten kan zeker alleen wel als je ook daadwerkelijk rekening houdt met jouw klachten. Fietsen doet bij 63% van de mensen met bekkenpijn te veel pijn. Dus het is zeker niet raar als het voor jouw door bekkenpijn niet haalbaar is.

 

Heerlijk toch die stalen rakker. Wij Nederlanders zijn er gek op. Iedereen fietst of kan wel fietsen. Vaak zijn we dus ook erg afhankelijk van de fiets. Samen met onze trouwe tweewieler is geen afstand te ver en geen klus te zwaar. Van joelende kinderen achter- en voorop tot loodzware boodschappen aan het stuur. Onze vriend helpt ons bij het dagelijks leven. Heerlijk. Maar goed er komt misschien een moment dat jij twijfelt om weer op te stappen. Begrijpelijk. Misschien komt die twijfel wel door de zwangerschap, een operatie, bepaalde klachten of gewoon weg pijn.  Zo kan zowel een man als een vrouw geconfronteerd worden met bekkenklachten, bekkenproblemen, bekkenpijn of bekkeninstabiliteit. Dit kan ontstaan door een operatie, naar ongeluk, een zwangerschap, een overactieve bekkenbodem spiergroep (urine of ontlasting incontinentie, bekkenpijn) of juist een verzwakte bekkenbodem (urine of ontlasting incontinentie).

 

Fietsen doet bij 63% van de mensen met bekkenpijn te veel pijn. Dit komt door de schokkerige beweging en dus ook vooral de oneffen ondergrond. Toch is fietsen heerlijk en dit wil je dan ook blijven doen. Heel begrijpelijk. Je kan die koters moeilijk laten overnachten op school. Maar is het verstandig om te fietsen als jij last hebt van jouw bekken? Het antwoord is niet meteen ja of nee. Het ligt eraan. Laten we samen even wat scenario’s langslopen en ik zal je wat tips mee geven als het gaat over het fietsen met bekkenpijn, bekkeninstabiliteit of bekkenklachten.

 

Onderverdeling van het fietsen met bekkenpijn, bekkeninstabiliteit of bekkenklachten

 

Eerst gaan we even het een en ander onderverdelen. Bekkenpijn, bekkeninstabiliteit en ook bekkenklachten zijn natuurlijk niet allemaal hetzelfde.

Fietsen met bekkenpijn

 

Onder bekkenpijn kunnen we een aantal klachten onder verdelen. Bekkenpijn is de pijn die jij kan ervaren in of rondom het bekken. Klinkt logisch. Is het ook wel. Maar denk hier dus bij aan alle soorten pijn van het bekken. Bijvoorbeeld een zeurderige pijn, stekende pijn, knarsende pijn of misschien wel een scheurende pijn. Pijn in de onderrug, tussen de anus en het scrotum, liespijn, stuitpijn of overige vaginale pijnen, pijn door bekkeninstabiliteit of andere bekkenklachten schalen we hieronder.

 

Fietsen kan bij bekkenpijn een lastig punt zijn. Dit omdat je pijn kan ervaren op punten die direct op de fiets steunen. Denk maar eens aan pijn rondom de geslachtsdelen of de anus en het zitten op een zadel. Het is daarom goed dat je weet hoe je het beste kan zitten. Ook kan strak asfalt ineens aanvoelen als een hobbelige weg. Je gaat namelijk alles voelen als je pijn hebt. Maar beweging is goed voor je ook als je pijn ervaart. Probeer altijd te blijven bewegen maar ga nooit door als je erge pijn ervaart. Zoek een grens. En blijf actief mar zeker met grenzen. Pijn is een grens.

 

Tips bij Fietsen met bekkenpijn

 

Maar hoe doe je dat nu? Nou dat zal ik je vertellen.

  • Denk aan kortere afstanden. Ga je zelf niet tot het uiterste drijven.
  • Denk aan jouw zadel houding. Zit rechtop met de bekken zitknobbels op de achterzijde van het zadel.
  • Kantel het bekken niet te veel naar voren of naar achter. Houdt je onderrug recht en dus niet te bol of te hol.
  • Stel je fiets zo in dat je goed recht op kan zitten en als het moet goed bij de grond kan.
  • Een kanteling van het bekken als je zit op de fiets kan jou helpen om een goede zithouding te vinden op het zadel. Wat vindt jij prettig?
  • Neem pauzes tijdens de fietstocht en kies een niet te lastige route. Mooi vlak is lekker.
  • Pijn is een grens. Als het erger wordt moet je vooral niet doorgaan.


Fietsen met bekkeninstabiliteit

 

Bekkeninstabiliteit is weer heel wat anders. Bekkeninstabiliteit ervaren hoofdzakelijk vrouwen rondom de zwangerschap. Bekkeninstabiliteit is niet iets waar iedere zwangere vrouw last van krijgt maar wel iets wat iedere zwangerevrouw heeft. Je hoeft er dus geen last van te hebben maar gebeurt wel. Dit heeft te maken met de hormonen die vrij komen en ruimte gaan maken voor de indalende kleine hummel. Deze moet in principe door de bekken heen passen. En dit kan niet zonder dat jouw bekken daar ruimte voor gaan maken. Ik heb dit groots beschreven in mijn bekkeninstabiliteit artikel mocht je geïnteresseerd zijn klik dan hier of op een van de blauwe woorden.

 

Bekkeninstabiliteit is ook na de bevalling niet meteen weg. Je bekken zijn dus onstabiel geworden. En zijn een beetje wiebelig. De bekkenbanden proberen de bekken bij elkaar te houden maar worden hier en daar opgerekt. Dit veroorzaakt pijn en dan dus weer bekkenpijn. Toch wordt altijd aangeraden om te blijven bewegen. Maar met mate. Je kan je ook wapenen tegen bekkenpijn of bekkeninstabiliteit. Dit doe je door de bekkenbodemspieren sterker te maken. Zie mijn bekkenoefeningen.

 

Maar goed je bent hier omdat je vragen hebt over het fietsen met bekkeninstabiliteit. Is het wel oké om te gaan fietsen met bekkeninstabiliteit? Ja zeker. Alleen weer met mate. Bewegen is goed maar rust als je vermoeid raakt. Dat is een hele belangrijke. Anders ga je over jouw bekken grenzen heen.

 

Tips bij Fietsen met bekkeninstabiliteit

 

  • Rust als je vermoeid bent. Weet waar je naar toe fietst en bedenk rust momenten langs de route.
  • Jouw fiets houding is enorm belangrijk. Belast het bekken minimaal door goed recht op te gaan zitten. Anders ga je hangen in de al overspannen bekkenbanden. Dus niet te hol of te bol met de onderrug maar goed recht. Gebruik die zitknobbels nou eens!
  • Zorg voor stabiliteit. Je bekken is al instabiel. Kinderen achterop zou ik niet doen. Ook fietstassen aan je stuur gaan echt voor problemen zorgen. Wees in balans.
  • Probeer jouw ideale zithouding te vinden door jouw bekken te kantelen als je op het zadel zit. Voel je de zitknobbels en is je rug mooi recht? Je bent een topper.
  • Zorg dat je stuur niet te laag staat en het zadel niet te hoog. Je moet snel en goed bij de grond kunnen voor als het even niet gaat. En als je stuur te laag staat ga je te veel naar voren hangen. Laat de liespijn maar komen.
  • Ga niet verstijfd zitten maar laat je ontspannen door de trappers. De benen leveren het werk. Dus totaal geen reden om de rug onnodig aan te spannen.

 

Fietsen met bekkenklachten

 

Bekkenklachten zijn de grootste categorie.  Alle klachten in of rondom het bekken kan je hieronder schalen. Bekkenpijn en bekkeninstabiliteit kan je dus eigenlijk wel schalen onder bekkenklachten. Maar ook urine- of ontlasting incontinentie, orgaan verzakkingen, vulvitis, lage rugpijn, een verzwakte bekkenbodem of juist een overactieve bekkenbodem kan je daar onder hangen. Het is vooral belangrijk bij het fietsen met bekkenklachten dat je weet wat jouw klachten veroorzaakt. Het je een verzwakte bekkenbodem, een verzakking of een overactieve bekkenbodem. Als je dat weet kan je daar rekening mee houden als je op de fiets gaat zitten.

Tips bij Fietsen met bekkenklachten

 

  • Bij een verzwakte bekkenbodem is het verstandig om eerst de bekkenbodem te gaan versterken door middel van tips en oefeningen. Ik heb die voor je klaar staan. Dan leer je bijvoorbeeld urine of ontlasting incontinentie tegen te gaan. Je zal dan steeds iets verder kunnen fietsen zonder angst. Leer de vagina, penis en of anus onder controle te krijgen. Span ze aan wanneer jij dat wilt. Trek ze zo gezegd in tijdens het fietsen en je zal merken dat je daar steeds beter in wordt.
  • Ken de route en bepaal hoe ver je kan fietsen. Plan rust momenten in. En wees niet te hard voor je zelf. Steeds ietsje verder is ook goed.
  • Bij een overactieve bekkenbodem is het mogelijk dat je moeite hebt met ontspannen. En uitplassen of leeg poepen is dan vaak een probleem. Neem dus de tijd voordat je op pad gaat en lees mijn ontspanningstips en oefeningen. Leer ook hier de vagina, penis en of anus onder controle te krijgen. Span en ontspan deze bekkenspieren wanneer jij dat wilt.
  • Bij een verzakking kan je ook goed de tips van een verzakte bekkenbodem aan houden. En kijk ook dan eens bij mijn versterkende oefeningen. Als de verzakking te heftig is kan je beter even niet fietsen en neem zo snel als mogelijk contact op met een arts. Lees ook meer over een verzakking in mijn verzakkingsartikelen.

 

Bij veel bekkenklachten is het advies het zelfde. En het belangrijkste advies is ken je grens. Stel een niet onhaalbaar doel in met pauzes. Zorg voor stabiliteit en een comfortabele rit.

 

Tot slot. Ben je opzoek naar meer info?

 

Hopelijk kan je wat met deze informatie! Mocht je nou opzoek zijn naar wat meer informatie kijk dan gerust nog even rond op de site. Het barst van verdiepende informatie, tips en ook oefeningen. Ik heb nog veel artikelen die ook diepgaander op verschillende klachten of problemen ingaan. Klik gerust eens op de blauwe woorden om direct op de goede pagina’s terecht te komen.

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.