Home » Artikelen » Bekkenklachten » Bekkenklachten » Wat is de Bekkenbodem? Alles wat jij moet weten omtrent jouw bekken en bekkenbodem

Wat is de Bekkenbodem? Alles wat jij moet weten omtrent jouw bekken en bekkenbodem

Bekkenbodem: alles wat jij moet weten omtrent jou bekken en bekkenbodem

De bekkenbodem is een grote spier die jouw bekkenopeningen afsluit en opent. De bekkenbodem is een steunpilaar, hangmat en een alghele alleskunner. Het gebied onderin in jouw bekken is de bekkenbodem. De bekkenbodem loopt van het schaambeen naar het stuitje en zit vast aan de zitknobbels. Zo bemoeien de bekkenbodemspieren zich met alle bekken openingen. Deze bekkenbodemspier groep ook wel bekend als de bekkenbodemspieren liggen onderin jouw bekken. Je bekken zijn zeg maar het stevige muren van een huis en de bekkenbodemspieren de vloer. Deze spiergroep houd alles op de juiste plaats en sluit jou lichaamsopeningen af maar kan ze ook openen wanneer jij dat wilt. Denk maar aan het naar de wc gaan of het hebben van seks. Eigenlijk zijn de bekkenbodemspieren een groep spieren die als een hangmat in je bekken hangen. En in deze hangmat liggen jou organen op hun plek te rusten.

 

Hé! Leuk dat je er bent. Ik ga het samen met jou hebben over jouw bekkenbodem. Want ja de meeste mensen weten ook niet helemaal wat een bekkenbodem is. Nou daar ga ik verandering in brengen! Mocht je na deze informatie en tips toch nog meer tips, adviezen of diepgaande informatie zoeken kijk dan gerust eens op de site verder. Ik heb nog zat!  Het barst van verdiepende informatie, tips ook en oefeningen als het gaat over klachten of problemen in en rondom het bekken.

 

Het bekken gebied: even wat informatie om jou de weg te wijzen.

 

Een van onze meest complexe en cruciale regio’s. Het vervelende van de bekkenbodem spieren is dat je ze niet direct in het zicht hebt. Een bicep kan je zo zien maar wijs maar eens een bekken spier aan. Ontspan je ze? Span je ze aan? Je ziet niet echt iets veranderen. Toch is het uiterst cruciaal dat ze goed functioneren. Je kan de bekkenbodemspieren het best vergelijken met een hangmat. Ze hangen onderin het bekken. De bekkenbodemspieren verklappen de locatie dus ook wel al met hun naam. De bekken zijn dat ding waar je heupbotten in zitten. Je kan je handen vast op je bekken randen leggen. Voel maar eens waar de rand helemaal heen lopen. De spieren lopen als een soort web. Van je stuit naar je schaambeen en van de zitknobbel naar zitknobbel. Ga maar eens op een harde ondergrond zitten dan voel je jou zitknobbels meteen. De spieren bevinden zich direct om de urinebuis, eventuele vagina en anus. De blaas, eventuele baarmoeder en darmen hangen net boven deze spiergroep. Ze houden zich dus ook met deze riool bezigheden bezig.

 

De hoofdtaken van de bekkenbodemspieren.

 

De hoofdbezigheden van de bekkenbodemspieren kunnen we wat vereenvoudigen in drie steek woorden: sluiten, openen en dragen. Het openen en sluiten heeft veel al te maken met jou bezigheid boven de wc. Of natuurlijk bij het inbrengen van iets in de vagina. En het dragen doet jou bekkenbodem met je organen. Zo ondersteunen de bekkenbodem spieren jou organen van binnen en zo blijft ieder orgaan op de juiste plek zitten met gepaste ondersteuning. Verder kan je de bekken spieren zien als een ondersteuner van de onderrug. In het lichaam is in ieder geval 1 ding zeker. Alles heeft met elkaar te maken.

 

De bekkenbodem en het afsluiten van de openingen. Sluizen gesloten.

De hele dag doet de sluiswachter (bekkenbodemspieren) er alles aan om geen overstromingen te krijgen. De wachter moet alle zeilen bijzetten als de sluizen vol lopen. De bekkenbodemspieren zijn zeer nauwkeurig en geven alle signalen op tijd door aan de opperbaas (jij). Zo weet jij of er een harde of zachte wind aan kan komen bijvoorbeeld. En of je die wel wilt tegen houden 😉 Mocht je moeite hebben met het vast houden van jou ontlasting of urine. Dan is het aannemelijk dat jou bekkenbodemspieren te slap zijn, jou bekkenbodemspieren zijn ontregeld of je hebt niet goed de controle over jou spiergebruik. Neem eens contact op met jou huisarts om de oorzaak even vast te stellen.

 

De bekkenbodem en het openen van de openingen. Sesam open u.

Ontspannen en de sluizen openzetten als je op een toilet zit is natuurlijk een heel fijn gevoel. Laat maar eens goed lopen die boel. Ontspannen is wat de bekkenbodemspieren te doen staat om de deur open te zetten. Welke deur dat dan ook is en wat de weg ook is. Zo is het bij seks of bevallen ook erg belangrijk dat er goed ontspannen kan worden. Bij een overactieve bekkenbodem heb je moeite met ontspannen. Zo kan je urge-incontinentie klachten, obstipatie of vaginisme krijgen. Lees mijn andere artikelen om hier meer informatie over te krijgen. En ga even langs de huisarts als jij de bekkenbodemspiergroep niet goed kan ontspannen.

 

De bekkenbodem als echte ondersteuner.

Ondersteunen, stabiliseren en dragen. Klinkt als een bouwproject. Maar we hebben het nog steeds over de bekken spieren. De bekkenbodem ondersteunt namelijk de blaas, de baarmoeder en de darmen. Deze rusten allen in deze comfortabele hangmat.  Hoe zwaarder de hangmat  hoe harder de spieren moeten werken. Ook de zwaartekracht speelt hierbij een rol. Als je staat zal je, als je in het bezit bent van veel ontlasting, meer moeite hebben om je bekkenbodemspieren aangespannen te houden. Maar niet alleen een volle darm en blaas zijn van invloed. Denk je maar eens in wat een baby voor effect heeft. Een mooie volle buik met een kleine erin zal ook meer vragen van je bekkenbodem.  

 

Wat voor ondersteuning bieden de bekkenbodemspieren?

 

Ondersteunen gebeurt vooral van de onderrug en buikspieren. De bekken spieren zijn familie van deze spiergroepen en familie helpt elkaar natuurlijk. Deze groepen bij elkaar noemen we ook wel de rompstabiliteit of wel met een mooi mode woord corestability. Zie het als een soort stevig corset. Zo wordt alles goed op zijn plek gehouden en bied deze spiergroep ook nog ondersteuning voor bijvoorbeeld een stevige en goed houding. Een goede balans in en rondom de romp zal jou erg kunnen helpen. Niet alleen tijdens bijvoorbeeld een zwangerschap maar ook in normale situaties. Als jou romp in balans is zal je minder klachten ervaren door bijvoorbeeld een verkeerde houding. Zorg dus goed voor jou midden lichaam en houd jou spieren in een goede conditie. 

 

Bekkenbodem klachten in het algemeen, moeite met ontspannen en moeite met aanspannen.

 

Iedereen heeft een bekkenbodem maar daar was je zelf denk ik ook al uit. Toch is het vooral de vrouwelijke groep die last heeft van bekkenbodem klachten. Dit is makkelijk te verklaren door de verhoogde druk tijdens de zwangerschap en bevalling. Toch kunnen ook mannen en kinderen klachten ervaren.

 

Bekkenklachten en het moeite hebben met ontspannen en aanspannen.

 

Vaak worden klachten met slapte gekoppeld. Je hebt toch vaak last van een spier als deze te slap is. Dat kan zeker maar bij bekkenbodem klachten denk je toch echt vaker aan overactief of te gespannen. Ontspannen is hier de grootste issue. Vaak gaan beide ook hand in hand. Dit noemen we een coördinatie probleem. Niet goed kunnen ontspannen als dat nodig is bij bijvoorbeeld een toilet bezoek en het niet goed kunnen aanspannen als bijvoorbeeld bij het ophouden van ontlasting. Ook bij hoesten, tillen, bukken, opstaan, lachen, bij het plassen en bij het poepen is het dus belangrijk dat een goede ontspanning en spanning wel is gewenst. Hier kunnen echter wel problemen in voor komen. Als je nou even lekker moet lachen alleen urine verliest neemt dat de lol snel weg.

 

Kan je de bekkenbodemspieren zelf controleren en aanspannen?

Heel kort, Absoluut! Doe maar eens of je je plas of scheet ophoudt. Of trek je vagina (als je die hebt) in. Nu span je dus je bekken spieren aan. Zo kan je ze ook trainen als ze te zwak zijn. Het aanspannen is net zo belangrijk als het ontspannen dus voel dat ook goed. Lukt het om tijdens deze handelingen je normale ademhaling door te zetten? Probeer dit dan ook eens recht op zittend. Span je nu niet je bilspier aan? Want dat is niet de bedoeling. Knijp dus niet je billen bij elkaar waardoor je misschien wat omhoog gaat. Je buikspieren helpen je als je dit goed doet. Je kan voelen dat ze iets aanspannen onderin. Heel goed!

 

Ongeveer 60% van de vrouwen heeft wel eens last van hun bekkenbodemspieren. Dat is natuurlijk erg veel. De bekkenbodem is dus zeker niet alleen tijdens de zwangerschap aan het werk en belangrijk! De klachten kunnen je enorm beïnvloeden in je dagelijks handelen en bewegen. Even lekker lachen, rennen met de kinderen, vrijen met je partner en een lekker dagje weg kunnen er ineens heel anders uitzien. Trek dus op tijd aan de bel en zoek hulp bij een professional gespecialiseerd in deze klachten. Ontspanning is de kern vaak van elke behandeling als overspanning de klachten veroorzaakt. Dus dat klinkt goed 😊

 

Meer over bekkenklachten of de oplossing bij bekkenklachten klik dan op de woorden voor de juiste artikelen.

 

Tot slot. Ben je opzoek naar meer info?

 

Hopelijk kan je wat met deze informatie! Mocht je nou opzoek zijn naar wat meer informatie kijk dan gerust nog even rond op de site. Het barst van verdiepende informatie, tips ook en oefeningen. Ik heb nog veel artikelen die ook diepgaander op verschillende klachten of problemen ingaan. Klik gerust eens op de blauwe woorden om direct op de goede pagina’s terecht te komen.

 

Rating: 0 sterren
0 stemmen

«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.