• Direct gedownload
  • Professioneel advies
  • Vrijblijvend
  • Alle info op 1 site
Home » Artikelen » Incontinentie » Urine Incontinentie

Urine Incontinentie

Er zijn een hele hoop verschillende vormen van urine incontinentie. Er zijn een hoop oorzaken bekend. Maar gelukkig ook een hoop oplossingen. Het herstellen van urine incontinentie is dus zeker een mogelijkheid. Na het lezen van deze artikelen heb ik bekkenbodemoefeningen voor je klaar staan. Dit zijn of spier versterkende bekkenbodemoefeningen of ontspannende bekkenbodemoefeningen. Het hangt er maar net vanaf wat jij nodig hebt. Kijk eens op mijn Oefeningen pagina om meteen aan de slag te gaan met jouw herstel.

Urineverlies tijdens het sporten

Urineverlies tijdens het sporten komt door een verzwakte of overactieve bekkenbodem in combinatie met een hoge druk in de buikholte. Ook wel bekend als de oplopende buikdruk. Als de druk in de buik oploopt en daarmee de druk op de bekkenbodemspieren oploopt kan de verzwakte of overactieve bekkenbodem bezwijken onder de oplopende druk. Om urineverlies tijdens het sporten op te vangen, kan je bijvoorbeeld inlegkruisjes dragen. Verder kan je urineverlies bij een zwakke bekkenbodem of een overactieve bekkenbodem verhelpen door bekkenbodemoefeningen. Urineverlies tijdens sporten heet inspanningsincontinentie. Bij een verzwakte bekkenbodemspier noemen we de urine incontinentie: stress urine-incontinentie. De bekkenbodem is te slap en de bekkenbodem bezwijkt hierdoor onder stress of te wel de druk. Ook kan je last hebben van een overactieve bekkenbodem. De bekkenbodem kan niet ontspannen en de blaas blijft vol zitten. Bij een overactieve bekkenbodem kan de blaas overlopen. Tijdens het sporten komt er veel druk op de bekkenbodem en dus ook op de overvolle blaas.

Lees meer »

Urine verlies tijdens het hardlopen

Urine verlies tijdens het hardlopen komt in de meeste gevallen door een verzwakte bekkenbodem. Deze vorm van urine verlies noemen we de Stress urine incontinentie. Wanneer de bekkenbodem verzwakt is, sluiten de bekkenbodemspieren de urinebuis niet meer zo krachtig af als in een “gezonde” situatie. Als de druk op de bekkenbodem oploopt tijdens een activiteit kan de bekkenbodem bezwijken onder de druk. Urine verlies komt in dit geval door een oplopende druk in de buik en op de bekkenbodem. De druk in de onderbuik loopt op door bewegingen hoesten, niezen, tillen, opstaan en sport activiteiten met en hoge mate van impact. Denk hierbij aan hardlopen. Toch zijn er meerdere vormen van urine verlies die tijdens het hardlopen tot uiting kunnen komen. Bijvoorbeeld Urge urine incontinentie en Overloop urine incontinentie. Deze vormen van urine verlies tijdens het hardlopen komen door een verstoorde blaas of juist te gespannen en overactieve bekkenbodemspier.

Lees meer »

11 Tips bij urine verlies tijdens het slapen

Urine verlies tijdens het slapen noemen we ook wel nachtelijke urine incontinentie of enuresis nocturna. Enuresis nocturna betekend urine verlies tijdens de slaap op volwassen leeftijd. Urine verlies tijdens het slapen kan een aantal oorzaken hebben. Denk aan een verstoorde blaas, verzwakte bekkenbodemspieren en een overactieve bekkenbodem. Ook kan er een medische oorzaak zijn voor urine verlies tijdens het slapen. Om de kans op urine verlies tijdens het slapen te verminderen zijn er een aantal tips die je kan toepassen. Denk aan bekkenbodemoefeningen om de bekkenbodem te versterken, bekkenbodemoefeningen om de bekkenbodem te leren ontspannen, het goed leren uitplassen, een plas wekker en bijvoorbeeld het niet drinken na 20.00. Ook kan je een aantal maatregelen treffen als jij last hebt van urine verlies tijdens het slapen. Denk bijvoorbeeld aan een matrasbeschermer.

Lees meer »

Urine verlies tijdens het lopen

Urine verlies (urine incontinentie) tijdens het lopen kan komen door een verzwakte, verstoorde of overactieve bekkenbodem. Als de bekkenbodemspieren verzwakt zijn kan de toenemende druk op deze bekkenbodemspieren er voor zorgen dat jij urine verliest. De bekkenbodem kan de oplopende druk niet aan en de spieren kunnen de urine buis niet afgesloten houden. Bij een overactieve bekkenbodem kan jij niet goed ontspannen. Goed uitplassen is dan lastig. En als er nog urine in de blaas achter blijft kan de blaas overlopen wanneer er nieuwe urine bij komt. De bekkenbodemspieren kunnen de druk in de blaas niet langer tegen houden en jij kan urine verliezen. Vooral bij bewegingen is urine verlies dan een mogelijkheid. Dit omdat bewegingen extra druk geven op de bekkenbodemspieren. Ook kan je urine verlies ervaren door een onverwachts gevoel van enorme aandrang. Dit komt vaak voor bij een ontregelde blaas. De blaas geeft niet goed aan wanneer hij vol zit en kan ineens aangeven dat hij op knappen staat. Er zijn dus 3 verschillende manieren van urine verlies tijdens bijvoorbeeld het lopen.

Lees meer »

6 vormen van urine incontinentie uitgelegd. Alle symptomen en oplossingen van jouw urine incontinentie

Er kunnen zich allerlei klachten ontwikkelen op het gebied van jouw urine en plas. Deze klachten kunnen voortkomen uit stoornissen van de blaas, bekkenbodemspieren of zelfs een combinatie van de twee. Vaak zijn de gevolgen erg vervelend. Je zal bijvoorbeeld snel problemen krijgen rondom het plassen of zelfs klachten als urineverlies of urine incontinentie. Er zijn 6 verschillende vormen van urine incontinentie:

Lees meer »

Dit kan jij doen tegen urineverlies. De oplossing in 4 stappen.

Bij urine verlies als urge urine verlies of stress urine verlies is het aan te raden om meteen te beginnen aan jouw herstel. Dit kan je doen door een aantal stappen te volgen. Vier stappen zijn in het herstel van stress urine incontinentie en urge urine incontinentie belangrijk. Stap 1: Een plasdagboek, Stap 2: De Huisarts, Stap 3: Een bekkenfysiotherapeut en Stap 4: Bekkenbodemoefeningen. Verder zijn er nog andere opties om van jouw urine verlies af te komen denk aan medicatie of zelfs een operatie. Beide vormen van urine verlies en urine incontinentie zijn zeer vervelend maar wel behandelbaar. Volg deze stappen en werk aan jouw herstel. 

Lees meer »

Urineverlies. 2 soorten urineverlies uitgelegd doormiddel van 2 duidelijke voorbeelden

Urineverlies komt veel voor en voornamelijk bij vrouwen. Dit door hormoon invloeden, spierverslappingen of beschadigingen als bij een bevalling. Er zijn verschillende soorten van urineverlies of ook wel bekend als urine incontinentie. De 2 bekenste vormen van urineverlies zijn de stress urine incontinentie en de urge urine incontinentie. Veel voorkomende gevallen van urine verlies vinden plaats als er meer druk komt te staan op de buik. Dit noemen we ook wel de buikdruk. Denk aan sporten, hoesten en lachen. Of de spanning op de blaas als je heel nodig moet plassen. Zowel mannen als vrouwen kunnen last van hebben van verschillende vormen van incontinentie. Mannen hebben bijvoorbeeld een verhoogde kans op incontinentie na een prostaat operatie. Terwijl vrouwen voornamelijk urineverlies ontwikkelen op latere leeftijd of omtrent een bevalling.

Lees meer »

Urine verlies tijdens de seks

Urine verlies tijdens de seks is een vorm van urine incontinentie. Er zijn twee vormen van urine incontinentie die urine verlies tijdens de seks kunnen veroorzaken. Zo zijn stress urine incontinentie of urge urine incontinentie de vormen van urine incontinentie die urine verlies tijdens de seks kunnen veroorzaken. De oorzaak van urine verlies tijdens de seks ligt bij de bekkenbodemspieren. Deze bekkenbodem is verzwakt of te gespannen. Bij een zwakke bekkenbodem komt stress urine incontinentie regelmatig voor en bij een te gespannen bekkenbodem is urge urine incontinentie het gevolg. De oplossing bij urine verlies tijdens de seks is het gebruiken van passende bekkenbodemoefeningen. Bij een zwakke of slappe bekkenbodem en dus stress urine incontinentie is het belangrijk om de bekkenbodem te trainen en te versterken. En bij een te gespannen of overactieve bekkenbodem en urge urine incontinentie is het belangrijk om de bekkenbodem te ontspannen. De combinatie tussen het gebruik van bekkenbodemoefeningen en een andere activiteit is ideaal voor jouw herstel. Pak jouw sport weer op of ga elke dag even wandelen.

Lees meer »