• Direct gedownload
  • Professioneel advies
  • Vrijblijvend
  • Alle info op 1 site
Home » Artikelen » Incontinentie » Urine Incontinentie » Urineverlies tijdens het sporten

Urineverlies tijdens het sporten

urine verlies tijdens het sporten urine verlies mannen urine verlies vrouwen

Urineverlies tijdens het sporten komt door een verzwakte of overactieve bekkenbodem in combinatie met een hoge druk in de buikholte. Ook wel bekend als de oplopende buikdruk. Als de druk in de buik oploopt en daarmee de druk op de bekkenbodemspieren oploopt kan de verzwakte of overactieve bekkenbodem bezwijken onder de oplopende druk. Om urineverlies tijdens het sporten op te vangen, kan je bijvoorbeeld inlegkruisjes dragen. Verder kan je urineverlies bij een zwakke bekkenbodem of een overactieve bekkenbodem verhelpen door bekkenbodemoefeningen. Urineverlies tijdens sporten heet inspanningsincontinentie. Bij een verzwakte bekkenbodemspier noemen we de urine incontinentie: stress urine-incontinentie. De bekkenbodem is te slap en de bekkenbodem bezwijkt hierdoor onder stress of te wel de druk. Ook kan je last hebben van een overactieve bekkenbodem. De bekkenbodem kan niet ontspannen en de blaas blijft vol zitten. Bij een overactieve bekkenbodem kan de blaas overlopen. Tijdens het sporten komt er veel druk op de bekkenbodem en dus ook op de overvolle blaas.

 

Wat is urineverlies?

Urineverlies is ongewenste plas/urine verliezen, soms zonder dat je het door hebt. Urineverlies komt vaak voor wanneer je een dagelijkse activiteit aan het doen bent, denk aan lopen, rennen, lachen of niezen. Bij bewegingen die je maakt gebruik je veel spieren die rondom het bekken actief zijn. Als de druk op deze bekkenbodemspieren oploopt, kan je urine verliezen. Dit kan voorkomen bij een zwakke bekkenbodem, maar ook een overactieve bekkenbodem. Bij een zwakke bekkenbodem kunnen de bekkenbodemspieren de plasbuis niet goed sluiten. Als er extra druk op de bekkenbodem komt te staan zal deze bekkenbodem bezwijken onder de druk. Nu kan er urine ontsnappen. Bij een overactieve bekkenbodem kunnen de spieren niet goed ontspannen en raakt de blaas overvol. Bij een beweging kan de blaas dan plots overlopen. Ook is een continue gevoel van aandrang een symptoom van een overactieve bekkenbodem.

 

Oorzaken van urineverlies tijdens het sporten

Twee oorzaken van urineverlies tijdens het sporten zijn een verzwakte bekkenbodem (stressincontinentie) of een overactieve bekkenbodem (urge-incontinentie). Bij bepaalde bewegingen tijdens het sporten loopt de buikdruk op. In de beide gevallen kan je door de oplopende buikdruk urine verliezen. Urineverlies tijdens het sporten kan ook komen door de zwangerschap of de overgang.  Bij een zwangerschap is de buikdruk al erg hoog en drukt de buik in zijn geheel op de bekkenbodem. Deze bekkenbodem kan bezwijken onder de druk bij bepaalde bewegingen. In de overgang kan urine verlies ontstaan door een zwakker wordende bekkenbodem. Dit komt voornamelijk door de hormonen tijdens de overgang. Bij een man kan urine verlies komen door een operatie. Hierdoor is de bekkenbodem verzwakt en moet de bekkenbodem weer op kracht komen door versterkende bekkenbodemoefeningen.

 

Wat kan je doen tegen urineverlies tijdens het sporten?

Urineverlies tijdens het sporten kan je tegengaan met de geschikte bekkenbodemoefeningen die ik voor je klaar heb staan (of oefeningen om goed te kunnen plassen). Om het herstel te bevorderen kan je denken aan het gebruiken van verschillende vaginale of anale kegels tijdens het oefenen van de bekkenbodem. In de bekkenwinkel kan je zulke hulpmiddelen vinden. Urineverlies kan je verder opvangen met geschikte hulpmiddelen (incontinentiemateriaal) tijdens het oefenen van je bekkenbodem. Ook heb je speciale inlegkruisjes voor vrouwen om niet door te lekken wanneer je last hebt van urineverlies, bijvoorbeeld van het merk TENA of Always. Je hebt TENA voor mannen en geschikte inlegkruisjes van Always voor vrouwen.  

 

8 Tips bij urineverlies tijdens het sporten

  1. Goed uit plassen voor het sporten bij urineverlies
  2. Gebruik toiletgedrag tips voor urineverlies tijdens het sporten
  3. Blijf genoeg drinken bij urineverlies tijdens het sporten
  4. Gebruik bekkenbodemoefeningen om de bekkenbodem te trainen
  5. Oefen met lopen bij urineverlies tijdens het sporten
  6. Bezoek een huisarts bij urineverlies tijdens het sporten
  7. Wees voorbereid bij urineverlies tijdens het sporten
  8. Rust nemen voordat je gaat sporten met urineverlies

 

  1. Goed uit plassen voor het sporten bij urineverlies.
    Het is belangrijk dat je goed uit plast als je last hebt van urineverlies tijdens het sporten. Vaak als je de drang voelt om te plassen en je na de wc rent, plas je snel en heb je eigenlijk niet door dat je nog niet bent uit geplast. Het is belangrijk dat je even tot 10 telt nadat je denkt klaar te zijn om de laatste druppels er ook uit te laten lekken. Ook kan je het bekken naar voren en naar achter kantelen om de laatste druppels nog naar buiten te leiden. Vaak omdat mensen haast hebben, vergeten ze uit te plassen en kan het soms tijdens drukke bewegingen er nog uitlekken, bijvoorbeeld bij het springen of rennen.

  2. Gebruik toiletgedrag tips voor urineverlies tijdens het sporten.
    Het is handig om toiletgedrag tips te gebruiken als je last hebt van urineverlies tijdens het sporten. Op deze pagina van onze website kan je zestien tips en adviezen vinden over toiletgedrag.

  3. Blijf genoeg drinken bij urineverlies tijdens het sporten.
    Het is vanzelfsprekend dat je genoeg vocht in je lichaam moet hebben en daarom goed blijft drinken bij urineverlies tijdens het sporten. Mensen gaan vaak minder drinken in de hoop dat ze minder urineverlies hebben, maar dat is geen goed idee. Waarom? Door genoeg te blijven drinken bij urineverlies tijdens het sporten, blijft je blaas gezond. Drink daarom 2 liter water per dag en anders thee. Wanneer je minder drinkt is je urine geconcentreerder en kan je blaas gaan irriteren.

  4. Gebruik bekkenbodemoefeningen om de bekkenbodem te trainen.
    Als jouw bekkenbodem verzwakt is, is het belangrijk dat jij aan de slag gaat met versterkende bekkenbodemoefeningen. Hier train jij de bekkenbodem mee en werk je direct aan jouw herstel. Als jouw bekkenbodem overactief is en dus te gespannen is, is het belangrijk dat je aan de slag gaat met ontspannende bekkenbodemoefeningen. Hier ontspan jij de bekkenbodem mee en krijg jij meer controle over jouw bekkenbodem. De bekkenbodemoefeningen vindt je hier.
  5. Oefen met lopen bij urineverlies tijdens het sporten.
    Een goede tip is het oefenen van lopen bij urineverlies tijdens het sporten. Het kan best vervelend voor je zijn als je ergens naar toe moet, zoals de supermarkt en je weet dat je last hebt van urineverlies. Daarnaast is het zeer vervelend als je gaat hardlopen of tennissen en je tijdens het rennen urineverlies hebt. Door te oefenen met lopen in combinatie met het toepassen van de bekkenbodemoefeningen krijg jij meer controle over jouw bekkenbodem tijdens een activiteit.

  6. Bezoek een huisarts bij urineverlies tijdens het sporten.
    Ook is het handig om bij urineverlies tijdens het sporten een huisarts te bellen. Erover praten is altijd een goed idee, maar daarnaast kunnen hun ook zien waardoor je urineverlies hebt. Zo kan je makkelijker urineverlies verhelpen door de goede bekkenbodemoefeningen te doen. Heb jij bijvoorbeeld last van een zwakke bekkenbodem en krijg je daarom urineverlies tijdens het sporten, dan is de versterkende bekkenbodemoefeningen wat voor jou. Heb je nou een overactieve bekkenbodem en heb je daarom urineverlies tijdens het sporten, dan zijn de ontspannende bekkenbodemoefeningen weer beter voor je.

  7. Wees voorbereid bij urineverlies tijdens het sporten
    Het is belangrijk om voorbereid te zijn als je last hebt van urineverlies tijdens het sporten. Denk na welke sport je wilt gaan en doen en waar ga je het doen, vooral omdat het nodig is om te weten of er een wc aanwezig is. Zorg er dus voor dat je weet waar je naar de wc kan als het nodig is.

  8. Rust nemen voordat je gaat sporten met urineverlies
    Doordat je te veel aanspant kan je urineverlies krijgen tijdens het sporten. Het is daarom belangrijk om voor en na het sporten even te gaan rusten. Ga even liggen of zitten met je benen die rusten en probeer even niet te focussen op je urineverlies, dit is en goed voor het bekken en verhelpt stressincontinentie. Of neem een dutje.  
urine verlies tijdens het sporten urine verlies mannen urine verlies vrouwen

Oorzaak urineverlies tijdens het sporten bij mannen

Urineverlies tijdens het sporten voor mannen kan komen door een overactieve bekkenbodem of een zwakke bekkenbodem. Mannen doen vaak meer krachttraining tijdens het sporten en daardoor kan bij mannen urineverlies tijdens het sporten vaker voorkomt. De bekkenbodem bezwijkt dan onder de hoge oplopende buikdruk. Door zware krachttrainingen te doen komt er veel druk op de bekkenbodem te staan en de bekkenbodem bezwijkt onder de kracht, hierdoor verliezen de mannen net als bij de vrouwen urine tijdens het sporten. Ook kan urineverlies tijdens sporten bij een man ontstaan door een operatie. De bekkenbodem is nu verzwakt en moet weer op krachten komen. Een andere oorzaak bij mannen kan ook de leeftijd aanpassingen zijn dit heeft te maken met afvallen, stoppen met roken of het drinken van koffie.

 

Wil je weten hoe je het beste kan plassen als man zijnde? Klik hier voor 10 tips om beter te plassen voor mannen.

 

Wat kan je doen tegen urineverlies tijdens het sporten bij mannen?

Je kan urineverlies tijdens het sporten bij mannen tegen gaan door juiste bekkenbodemoefeningen te gaan doen tegen de juiste klachten. Ook mannen kunnen stressincontinentie hebben. Zorg ervoor dat je genoeg drinkt voor en tijdens het sporten. Op deze pagina kan je bekkenbodemoefeningen voor mannen vinden. Versterkende bekkenbodemoefeningen doe je bij een zwakke bekkenbodem en ontspannende bekkenbodemoefeningen doe je bij een overactieve bekkenbodem. Daarnaast is het goed om uit te plassen (zie alle tips boven dit kopje).

 

Plasdagboek bijhouden bij urineverlies tijdens het sporten

Het is handig om een plasdagboek bij te houden als je last hebt van urineverlies tijdens het sporten (ook als je altijd urineverlies hebt is het handig om een plasdagboek bij te houden). Door een plasdagboek bij te houden voor urineverlies tijdens het sporten, houd je bij hoeveel je gedronken hebt op een dag en hoe vaak je hebt moeten plassen. Ook kan je in de gaten houden wanneer je urineverlies hebt gehad en/of hoeveel.

 

Neem een kijkje op deze pagina over meer informatie over urineverlies. Urineverlies hoeft niet alleen tijdens het sporten voor te komen. Je kan ook urineverlies tijdens het hardlopen hebben of urineverlies tijdens het lopen. Natuurlijk is het ook mogelijk om urineverlies tijdens het fietsen te hebben.

 

Tot slot. Ben je opzoek naar meer info?

Hopelijk kan je wat met deze informatie! Mocht je nou opzoek zijn naar wat meer informatie kijk dan gerust nog even rond op de site. Het barst van verdiepende InformatieTips, een Webshop en ook Oefeningen. Ik heb nog veel artikelen die ook diepgaander op verschillende klachten of problemen ingaan. Klik gerust eens op de blauwe woorden om direct op de goede pagina’s terecht te komen.

 

Rating: 0 sterren
0 stemmen

« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.