• Direct gedownload
  • Professioneel advies
  • Vrijblijvend
  • Alle info op 1 site
Home » Artikelen » Incontinentie » Urine Incontinentie » 11 Tips bij urine verlies tijdens het slapen

11 Tips bij urine verlies tijdens het slapen


Urine verlies tijdens het slapen noemen we ook wel nachtelijke urine incontinentie of enuresis nocturna. Enuresis nocturna betekend urine verlies tijdens de slaap op volwassen leeftijd. Urine verlies tijdens het slapen kan een aantal oorzaken hebben. Denk aan een verstoorde blaas, verzwakte bekkenbodemspieren en een overactieve bekkenbodem. Ook kan er een medische oorzaak zijn voor urine verlies tijdens het slapen. Om de kans op urine verlies tijdens het slapen te verminderen zijn er een aantal tips die je kan toepassen. Denk aan bekkenbodemoefeningen om de bekkenbodem te versterken, bekkenbodemoefeningen om de bekkenbodem te leren ontspannen, het goed leren uitplassen, een plas wekker en bijvoorbeeld het niet drinken na 20.00. Ook kan je een aantal maatregelen treffen als jij last hebt van urine verlies tijdens het slapen. Denk bijvoorbeeld aan een matrasbeschermer.

 

Laten we samen alle tips omtrent het urine verlies tijdens het slapen doornemen.
Mocht jij op voorhand al geïnteresseerd zijn in de bekkenbodemoefeningen klik dan hier. Ook heb ik een bekkenbodem webshop waar jij verschillende producten kan vinden. En mocht je meer willen weten over urine incontinentie of over het ideale toilet gedrag klik dan op de blauwe woorden.

 

11 Tips om urine verlies tijdens het slapen te voorkomen:

  1. Versterk de verzwakte bekkenbodemspieren.

Urine verlies kan komen door een verzwakte of te slappe bekkenbodemspier. Deze bekkenbodemspier houdt normaal gesproken de urinebuis de gehele dag onbewust gesloten. Als de bekkenbodem verzwakt is door een zwangerschap, oplopende leeftijd, operatie of bijvoorbeeld een ongeluk waardoor de spier is aangedaan, is de bekkenbodem niet sterk genoeg om de plasbuis continue dicht te houden. Als de bekkenbodem onder druk komt te staan door bijvoorbeeld een handeling als opstaand, lachen, kuchen, hoesten of het omdraaien in bed kan er urine ontsnappen. Urine verlies door een verzwakte bekkenbodem noemen we stress urine incontinentie. Dit is echter wel goed te behandelen. Ga aan de slag met de versterkende bekkenbodemoefeningen voor vrouwen of met de versterkende bekkenbodemoefeningen voor mannen.

  1. Leer de bekkenbodem ontspannen.

De bekkenbodemspieren kunnen naast verzwakt ook overactief en te gespannen zijn. De bekkenbodemspieren kunnen nu niet goed ontspannen wanneer jij dit wilt. Je voelt vaak een gevoel van aandrang maar kan niet goed ontspannen als dit moet. Vaak plas je kleine beetjes en moet je geregeld naar de WC. De bekkenbodem kan nu niet goed ontspannen maar de blaas loopt wel steeds vol. Op het moment dat de blaas te vol is en overloopt van urine zal je urine verliezen. Deze vorm van urine verlies noemen we overloop incontinentie. Deze vorm van urine verlies is goed aan te pakken door aan de slag te gaan met de ontspannende bekkenbodemoefeningen voor vrouwen of met de ontspannende bekkenbodemoefeningen voor mannen. Ook kan je de toiletgedrag tips erbij pakken. Deze tips leren jou het ideale gedrag aan op de WC. Zo weet jij wat je het beste kan doen in het kleine kamertje om toch goed te kunnen uitplassen.

  1. Neem de tijd en plan de palsbeurten.

Als jij last hebt van urine verlies in de nacht is het mogelijk dat jij moeite hebt met het goed leeg plassen. De aandrang om wederom te moeten plassen komt snel weer opzetten. Dit omdat er nog veel urine achterblijft in de blaas na een plas beurt. Plan jouw plasbeurten op de avond voor dat je naar bed gaat. Ga een half uur na het avond eten eens ontspannen op de WC. En herhaal dit om het uur. Zo geef jij de blaas voldoende mogelijkheden om goed leeg te raken.

  1. Plas zittend.

Voor de mannen onder ons. Plas zittend. Zittend kan jij de bekkenbodemspieren veel beter ontspannen dan staand. Neem plaats en gun jezelf de tijd. Je zal zien dat er nog best wel wat urine naar buiten kan komen als je al denkt klaar te zijn. Neem de tijd en pas wat ontspanningsoefeningen toe.

  1. Kantel het bekken na het plassen.

Denk jij klaar te zijn met het plassen? Kantel dan eens rustig jouw bekken naar voren en naar achteren. En herhaal dit een keer of 10. Dit doe je door de onderrug hol en bol te trekken. Je gaat wat meer naar voren en wat meer naar achter rollen op het bekken. De blaas wordt nu gekanteld en er zullen nog wat laatste druppels kunnen ontsnappen.

  1. Denk aan de ademhaling.

Om goed uit te plassen kan een rustige en gerichte buikademhaling helpen. Leg de handen op de buik terwijl jij op de WC zit. Adem nu naar jouw onderbuik en daarmee ook naar de bekkenbodem toe. Laat alle spierspanning bij het uitademen goed los. Maak je hoofd goed leeg en concentreer je op de buik ademhaling. Adem naar de plasbuis toe. Klinkt misschien zweverig maar dit is een bewezen methode.

  1. Urine verlies door Urge incontinentie.

Mocht jij last hebben van een onverwachtse enorme aandrang dan kan jij last hebben van Urge urine incontinentie. De aandrang komt ineens opzetten en jij kan nu de gehele blaas inhoud verliezen. Dit is een storing van de zenuwen rondom de blaas die verkeerde signalen af geven. Als jij hier last van hebt is een gesprek met de huisarts aan te raden. Wel kan jij aan de gang gaan met een betere bewust wording. Dit doe je door de bekkenbodem te ontspannen, te versterken en door goed uit te plassen met de toiletgedrag tips. Hier train je de blaas niet alleen mee maar vooral ook de bekkenbodemspieren. Deze kunnen nu goed de plas tegen houden als jij ineens wordt overvallen.

  1. Een plaswekker.

Mocht jij veel worden overvallen door nachtelijk urine verlies dan is een plaswekker wellicht aan te raden. Deze zorgt ervoor dat jij voordat jij de urine verliest ervoor zorgt dat de blaas niet te vol komt te zitten. Denk aan een wekker, als de wekker op jouw telefoon, die elke 3 uur af gaat. Zo voorkom jij een overvolle blaas en wellicht jouw urine verlies.

  1. Gebruik een matrasbeschermer.

Als jij weet dat je urine kan verliezen in de nacht dan is een matras beschermer aan te raden. Deze zijn goed te verkrijgen en hoeven niet vervelend te liggen. Kijk bijvoorbeeld eens naar deze goed aangeschreven matras beschermer. Dit voorkomt dat jouw bed snel vies wordt en ook een aantal vervelende schoonmaak beurten.

  1. Drink niet te veel na het avond eten.

Denk goed aan de verder drank consumpties na het avondeten. Drink bijvoorbeeld niet te veel water of andere dranken meer. Zo voorkom jij dat je s’nachts wordt overvallen door een te volle blaas. Het is aan te raden om 2 uur voor het slapen sowieso niet meer te drinken. Vooral dranken als koffie en alcoholische dranken kunnen er voor zorgen dat jij veelvuldig naar de WC moet. Denk dus goed na welke dranken je nog drinkt in de avond.

  1. Bij hoge aandrang gebruik een urinaal.

Mocht jij ineens een hoge aandrang ervaren en is het toilet net even te ver dan is een urinaal aan te raden. Zo heb je tegenwoordig ook een urinaal voor vrouwen. En natuurlijk ook een urinaal voor mannen. Klik maar eens op de blauwe woorden. Verder kan je denken aan een po stoel als de nood hoog is.


De oorzaak van urine verlies tijdens het slapen

De meest voorkomende oorzaken van urine verlies tijdens het slapen zijn gerelateerd aan een verzwakte bekkenbodem. De bekkenbodem kan verzwakt raken tijdens de zwangerschap of na een bevalling, door een operatie waarbij de bekkenbodem is aangedaan of een oplopende leeftijd waarbij de kans op een spier verzwakking hoger is. De bekkenbodemspieren kunnen de oplopende druk niet aan bij bepaalde handelingen. Denk er bijvoorbeeld maar aan als jij omdraait in bed. De bekkenbodem kan de plasbuis dan niet genoeg gesloten houden en er ontsnapt urine. Dit noemen we Stress urine incontinentie.

Ook kan de blaas verstoord zijn waardoor jij ineens een enorme aandrang ervaart en de urine niet meer binnen kan houden dit noemen we Urge urine incontinentie. De oorzaak van Urge incontinentie is soms niet direct bekend. Ga naar de huisarts toe als jij denkt last te hebben van Urge incontinentie.

Naast Stress en Urge urine incontinentie is er ook een mogelijkheid dat jij overloop incontinentie ervaart. De bekkenbodemspieren kunnen nu niet goed ontspannen waardoor jij niet goed kan uitplassen. Een overactieve bekkenbodem komt vaak door een trauma (bijvoorbeeld een seksueel trauma), aanleg, verkeerd spiergebruik of wellicht een geestelijke oorzaak. Er blijft nu vaak veel urine achter in de blaas en dit hoopt zich op. Als de blaas overvol is kan de blaas overlopen en er ontsnapt nu ongewenst urine.


Naast deze vormen van urine incontinentie kan er ook een andere medische oorzaak zijn voor jouw urine verlies. Het is daarom altijd aan te raden om even langs de huisarts te gaan.

 

Oplossing voor urine verlies tijdens het slapen

Bij de meeste vormen van urine verlies kan jij goed en vrijwel direct aan de slag gaan met jouw herstel.


Als het gaat over een verzwakte bekkenbodem zoals bij Stress urine incontinentie dan kan jij direct aan de slag gaan met de versterkende bekkenbodemoefeningen voor vrouwen of met de versterkende bekkenbodemoefeningen voor mannen. Je gaat nu aan de slag met een module waarbij de bekkenbodemspieren weer op kracht komen en de urine zelf tegen kunnen houden.

Wanneer de bekkenbodem overactief en dus te gespannen is kan jij aan de slag gaan met de ontspannende bekkenbodemoefeningen voor vrouwen of met de ontspannende bekkenbodemoefeningen voor mannen. Leer de bekkenbodemspieren ontspannen en krijg deze weer volledig onder controle. Dit vergt veel aandacht en gaat voornamelijk over bewustwording en ontspanning. Neem hier dus goed de tijd voor.

Het is altijd goed om aan de slag te gaan met bekkenbodemoefeningen om de bekkenbodem goed onder controle te krijgen. Verder is het bekijken en toepassen van de toiletgedrag tips erg aan te raden.

 

Tot slot. Ben je opzoek naar meer info?

Hopelijk kan je wat met deze informatie! Mocht je nou opzoek zijn naar wat meer informatie kijk dan gerust nog even rond op de site. Het barst van verdiepende informatietips, een Webshop en ook Oefeningen. Ik heb nog veel artikelen die ook diepgaander op verschillende klachten of problemen ingaan. Klik gerust eens op de blauwe woorden om direct op de goede pagina’s terecht te komen.

 

Rating: 0 sterren
0 stemmen

«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.