• Direct gedownload
  • Professioneel advies
  • Vrijblijvend
  • Alle info op 1 site
Home » Artikelen » Incontinentie » Urine Incontinentie » Urine verlies tijdens het lopen

Urine verlies tijdens het lopen

urine verlies urine incontinentie tijdens het lopen activiteit lopen ongewenst urine verlies

Urine verlies (urine incontinentie) tijdens het lopen kan komen door een verzwakte, verstoorde of overactieve bekkenbodem. Als de bekkenbodemspieren verzwakt zijn kan de toenemende druk op deze bekkenbodemspieren er voor zorgen dat jij urine verliest. De bekkenbodem kan de oplopende druk niet aan en de spieren kunnen de urine buis niet afgesloten houden. Bij een overactieve bekkenbodem kan jij niet goed ontspannen. Goed uitplassen is dan lastig. En als er nog urine in de blaas achter blijft kan de blaas overlopen wanneer er nieuwe urine bij komt. De bekkenbodemspieren kunnen de druk in de blaas niet langer tegen houden en jij kan urine verliezen. Vooral bij bewegingen is urine verlies dan een mogelijkheid. Dit omdat bewegingen extra druk geven op de bekkenbodemspieren. Ook kan je urine verlies ervaren door een onverwachts gevoel van enorme aandrang. Dit komt vaak voor bij een ontregelde blaas. De blaas geeft niet goed aan wanneer hij vol zit en kan ineens aangeven dat hij op knappen staat. Er zijn dus 3 verschillende manieren van urine verlies tijdens bijvoorbeeld het lopen.

 

Wanneer komt urine verlies voor?

Urine verlies of te wel urine incontinentie komt vaak voor tijdens een activiteit. Dit geldt voor een verzwakte bekkenbodem maar ook voor een overactieve bekkenbodem. Lopen is een activiteit waarbij er veel spieren worden gebruikt. Ook de spieren in en rondom de bekkenbodem zijn nu actief. De druk van de stappen en de fysieke inspanning rondom de bekkenbodemspieren kan er voor zorgen dat jij urine verliest. Vaak is een verandering in de beweging ook een rede voor mogelijk urine verlies. Denk maar eens aan het versnellen van je loop, of het ineens gaan lopen vanuit stilstand. Bij een verzwakte bekkenbodem kan de bekkenbodem de bijkomende spanning van een beweging niet aan. De bekkenbodemspieren kunnen de urinebuis niet goed dicht houden. Bij een overactieve bekkenbodem kunnen de bekkenbodemspieren niet goed ontspannen. De blaas zit nu overvol en bij een beweging kan de blaas overlopen. De bekkenbodemspieren kunnen de urinebuis door de oplopende druk niet meer dichthouden.

 

Toch hoeft urine verlies of urine incontinentie niet altijd voor te komen tijdens een activiteit als sporten, lopen, hardlopen of zelfs lachen. Bij Urge urine incontinentie is de blaas verstoord. De blaas geeft onterecht plotselinge signalen af dat de blaas vol zit. Dit voelt overweldigend en komt dan ook plotseling opzetten als een enorme behoefte om te plassen. Vaak haal je met Urge urine incontinentie de wc ook niet of niet helemaal op tijd. Dit kan ook opspelen in rust.

 

Wil jij meer weten over urine incontinentie en de meest voorkomende vormen van urine incontinentie lees dan hier meer.

 

Wat is de oorzaak van urine verlies?

Urine verlies of wel urine incontinentie kan een aantal oorzaken hebben. De meest voorkomende oorzaken zijn een verzwakte bekkenbodem, een overactieve bekkenbodem of een verstoorde blaas.

 

Bij een verzwakte bekkenbodem zijn de bekkenbodemspieren niet sterk genoeg om de plasbuis dicht te houden wanneer de druk in de buik oploopt. Dit komt veel al door een oplopende leeftijd maar kan ook aangeboren zijn of door de bevalling komen. De bekkenbodem werkt de hele dag door. De bekkenbodemspieren houden de hele dag netjes de anus en de plasbuis dicht. Zonder dat jij dit zelf actief hoeft te doen. De spieren spannen dus de hele dag aan. Maar als deze spieren verzwakt zijn bezwijken de bekkenbodemspieren als de druk op de bekkenbodem te groot wordt. De druk in de buik bijvoorbeeld tijdens het lachen, hoesten, niezen of bij het inzetten van een beweging als opstaan of traplopen loopt te veel op. De bekkenbodemspieren kunnen nu de druk niet aan en ontspannen ongewild op ongewenste momenten. Het versterken van de bekkenbodem is nu het belangrijkste om goed te kunnen herstellen van jouw urine verlies. Kijk eens hier naar mijn bekkenbodemoefeningen om de bekkenbodem te versterken.

 

Verder kan je naast een te zwakke bekkenbodem ook een te sterke en dus overactieve bekkenbodem hebben. Dit zorgt ervoor dat jij niet goed kan ontspannen. De bekkenbodem is nu veel te gespannen en kan niet ontspannen. Ook niet op momenten dat jij dat wilt. Op de WC zal je kleine beetjes kunnen lozen, dit terwijl er wel een grote aandrang is. Ook moet je vaak naar de WC, zelfs s’nachts. We noemen urine verlies bij een overactieve bekkenbodem ook wel overloop urine verlies. De blaas loopt over van urine omdat deze niet goed geloosd kan worden. Dit op ongecontroleerde momenten. De bekkenbodemspieren worden overactief door een trauma, operatie of een disbalans in de spieren. Ontspannen is nu de kern van jouw herstel. Vindt hier mijn ontspanningsoefeningen en ga direct aan de slag.

 

Bij Urge urine incontinentie is de blaas verstoord. De blaas geeft verkeerde signalen af. Hierdoor denk jij acuut te moeten plassen. Vaak zit er wel urine in de blaas maar hoeft iemand zonder urge urine incontinentie nog niet te plassen. Nu komt er een enorme aandrang en kan jij zelfs de plas vaak niet binnen houden voordat je bij de WC bent. Urge urine incontinentie komt door een verstoorde zenuw communicatie. Een ziekte als MS of Parkinson kan een aanstichter zijn van Urge urine incontinentie. Maar dit hoeft niet. Er zijn ook heel veel gevallen bekend waar de oorzaak van Urge urine incontinentie niet kan worden vastgesteld. Een combinatie tussen ontspannende en versterkende bekkenbodemoefeningen kan helpen als jij geen directe ziekte hebt waardoor deze vorm van urine verlies is ontstaan. Klik eens hier om deze bekkenbodemoefeningen te bekijken.

 

urine verlies urine incontinentie tijdens het lopen activiteit lopen ongewenst urine verlies

 

Waarom verlies ik urine tijdens het lopen?

Als je urine verliest tijdens het lopen kan dit meerdere oorzaken hebben.

  1. Een verzwakte bekkenbodem.
    De bekkenbodemspieren kunnen de extra druk van het lopen niet aan en bezwijken zo nu en dan onder de druk.
  1. Een overactieve bekkenbodem.
    De bekkenbodem is overactief en kan niet goed ontspannen. Naar de WC gaan is voor jou lastig. Goed uitplassen lukt niet. De blaas is nu nog te vol tijdens het lopen en door de activiteit en het verder vollopen van de blaas kan de blaas overlopen.
  1. Een verstoorde blaas.
    Als de blaas verstoord is en de blaas zenuwen niet goed meet communiceren met de hersenen kan er ineens een enorme aandrang zijn op een willekeurig moment. Dus ook tijdens een activiteit. Hoewel een activiteit ook kan helpen om de gedachte te verzetten is het ook goed mogelijk dat jij nu zo een aandrang ervaart dat je te laat aankomt bij de WC.

 

Oplossing voor urine verlies tijdens het lopen

Je kan een hoop doe als jij last hebt van urine verlies of urine incontinentie tijdens het lopen. Nu we weten dat de oorzaak van jouw urine verlies een verzwakte bekkenbodem, een overactieve bekkenbodem of een verstoorde blaas is kunnen we gaan na denken over een gepaste oplossing.

  1. Een verzwakte bekkenbodem.

De oplossing van stress urine verlies door een verzwakte bekkenbodem is het versterken van de bekkenbodem. Dit doe je door actief aan de slag te gaan met geschikte bekkenbodemoefeningen. Ook kan je hulpmiddelen gebruiken tijdens het oefenen van de bekkenbodem. En deze bekkenbodemoefeningen kan je heel goed toepassen tijdens een activiteit als lopen. Klik hier om direct naar de oefeningen pagina te gaan. Kies eerst het juiste geslacht en klik dan op de versterkende bekkenbodemoefeningen.

  1. Een overactieve bekkenbodem.

De oplossing van overloop urine verlies door een overactieve bekkenbodem is het leren ontspannen van de bekkenbodem. Je kan de bekkenbodem leren ontspannen door aan de slag te gaan met de ontspannende bekkenbodemoefeningen. Deze bekkenbodemoefeningen kan je overal toepassen. Maar begin vooral op een rustige plek in huis waar niemand jou kan storen. Ga aan de slag met de ontspanningsoefeningen voor de bekkenbodem en werk aan jouw herstel.

  1. Urge incontinentie door een verstoorde blaas.

De oplossing bij Urge incontinentie door een verstoorde blaas ligt iets ingewikkelder. Het is belangrijk dat jij weet waardoor jij Urge urine incontinentie hebt. Komt dit door een onderliggende ziekte of is er een andere reden? Ga dus eerst naar een specialist als een huisarts om de directe oorzaak van jouw Urge urine incontinentie vast te stellen. Toch is het goed om met bekkenbodemoefeningen aan de slag te gaan. Hierdoor krijg jij beter controle over de bekkenbodemspieren en kan jij goed ontspannen en aanspannen wanneer dat nodig is.

 

Tips bij urine verlies tijdens het lopen

Wil jij de kans op urine verlies tijdens het lopen zo klein als mogelijk maken dan kan je de volgende tips eens toepassen:

  1. Probeer goed uit te plassen voor het lopen.

Ga je op stap? Probeer dan goed uit te plassen voordat je gaat lopen. Probeer eens wat goede bekkenbodemontspanningsoefeningen op de WC. Zo kan jij goed uitplassen en wordt je onderweg minder snel overvallen.

  1. Pas toiletgedrag tips toe.

Leer op de goede manier naar de WC te gaan. Kijk eens bij mijn toiletgedrag tips. Hier vindt je de beste manieren om goed naar de WC te kunnen gaan. Klik hier voor de toiletgedrag tips.

  1. Doe de bekkenbodemoefeningen.

Pas de bekkenbodemoefeningen om de bekkenbodem te versterken of om juist de bekenbodem te leren ontspannen toe tijdens het lopen. Zo krijg jij de bekkenbodem onder controle tijdens het lopen.

  1. Denk na over de afstand.

Is er een toilet in de buurt? Denk na over de afstand die je gaat lopen. Ga goed voorbereid op pad. Maar dit is een tijdelijke optie. Ga vooral aan de slag met bekkenbodemoefeningen om van jouw urine incontinentie af te komen.

  1. Oefen lopen eerst in en rondom het huis.

Ga niet meteen kilometers lopen als jij last hebt van urine incontinentie. Loop eerst eens rond in de tuin. Breng de vuilnis weg of loop de straat op en neer. Doe terwijl je dit doet wat bekkenbodemoefeningen en voel wat dit met je doet. Zo leer je jouw spieren onder controle te krijgen terwijl jij een activiteit doet.

  1. Gebruik je spieren zoals het hoort.

Ga door de eventuele urine incontinentie niet anders lopen. Loop goed rechtop, til de knieën goed op en loop niet te slenteren. Slenteren is heel inspannend en zorgt ervoor dat jij de spieren waaronder ook de bekkenbodemspieren op een onnatuurlijke manier gebruikt. Denk dus aan jouw looppatroon.

  1. Hulpmiddelen.

Gebruik hulpmiddelen. Denk aan een tena bijvoorbeeld. Maar ook kan je hulpmiddelen gebruiken om van urine verlies af te komen. Denk bijvoorbeeld aan een dildo oefen set. Met deze set kan jij jouw bekkenbodemspieren goed versterken. Kijk eens in de bekken winkel voor een aantal goed geteste hulmiddelen voor jouw bekkenbodem.

 

Tot slot. Ben je opzoek naar meer info?

Hopelijk kan je wat met deze informatie! Mocht je nou opzoek zijn naar wat meer informatie kijk dan gerust nog even rond op de site. Het barst van verdiepende informatietips, een Webshop en ook Oefeningen. Ik heb nog veel artikelen die ook diepgaander op verschillende klachten of problemen ingaan. Klik gerust eens op de blauwe woorden om direct op de goede pagina’s terecht te komen.

 

Rating: 5 sterren
1 stem

«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.