• Direct gedownload
  • Professioneel advies
  • Vrijblijvend
  • Alle info op 1 site
Home » Artikelen » Incontinentie » Alle Incontinentie artikelen

Alle Incontinentie artikelen

Je kan veel doen tegen incontinentie. Lees hieronder de vele artikelen maar een door. Ook staan er bekkenbodemoefeningen voor je paraat op de Oefeningen pagina. Deze helpen jouw bekkenbodem te versterken of juist jouw bekkenbodem ontspannen. Verder is het aan te raden om de artikelen omtrent toiletgedrag door te nemen. 

Urineverlies tijdens het sporten

Urineverlies tijdens het sporten komt door een verzwakte of overactieve bekkenbodem in combinatie met een hoge druk in de buikholte. Ook wel bekend als de oplopende buikdruk. Als de druk in de buik oploopt en daarmee de druk op de bekkenbodemspieren oploopt kan de verzwakte of overactieve bekkenbodem bezwijken onder de oplopende druk. Om urineverlies tijdens het sporten op te vangen, kan je bijvoorbeeld inlegkruisjes dragen. Verder kan je urineverlies bij een zwakke bekkenbodem of een overactieve bekkenbodem verhelpen door bekkenbodemoefeningen. Urineverlies tijdens sporten heet inspanningsincontinentie. Bij een verzwakte bekkenbodemspier noemen we de urine incontinentie: stress urine-incontinentie. De bekkenbodem is te slap en de bekkenbodem bezwijkt hierdoor onder stress of te wel de druk. Ook kan je last hebben van een overactieve bekkenbodem. De bekkenbodem kan niet ontspannen en de blaas blijft vol zitten. Bij een overactieve bekkenbodem kan de blaas overlopen. Tijdens het sporten komt er veel druk op de bekkenbodem en dus ook op de overvolle blaas.

Lees meer »

Urine verlies tijdens het hardlopen

Urine verlies tijdens het hardlopen komt in de meeste gevallen door een verzwakte bekkenbodem. Deze vorm van urine verlies noemen we de Stress urine incontinentie. Wanneer de bekkenbodem verzwakt is, sluiten de bekkenbodemspieren de urinebuis niet meer zo krachtig af als in een “gezonde” situatie. Als de druk op de bekkenbodem oploopt tijdens een activiteit kan de bekkenbodem bezwijken onder de druk. Urine verlies komt in dit geval door een oplopende druk in de buik en op de bekkenbodem. De druk in de onderbuik loopt op door bewegingen hoesten, niezen, tillen, opstaan en sport activiteiten met en hoge mate van impact. Denk hierbij aan hardlopen. Toch zijn er meerdere vormen van urine verlies die tijdens het hardlopen tot uiting kunnen komen. Bijvoorbeeld Urge urine incontinentie en Overloop urine incontinentie. Deze vormen van urine verlies tijdens het hardlopen komen door een verstoorde blaas of juist te gespannen en overactieve bekkenbodemspier.

Lees meer »

11 Tips bij urine verlies tijdens het slapen

Urine verlies tijdens het slapen noemen we ook wel nachtelijke urine incontinentie of enuresis nocturna. Enuresis nocturna betekend urine verlies tijdens de slaap op volwassen leeftijd. Urine verlies tijdens het slapen kan een aantal oorzaken hebben. Denk aan een verstoorde blaas, verzwakte bekkenbodemspieren en een overactieve bekkenbodem. Ook kan er een medische oorzaak zijn voor urine verlies tijdens het slapen. Om de kans op urine verlies tijdens het slapen te verminderen zijn er een aantal tips die je kan toepassen. Denk aan bekkenbodemoefeningen om de bekkenbodem te versterken, bekkenbodemoefeningen om de bekkenbodem te leren ontspannen, het goed leren uitplassen, een plas wekker en bijvoorbeeld het niet drinken na 20.00. Ook kan je een aantal maatregelen treffen als jij last hebt van urine verlies tijdens het slapen. Denk bijvoorbeeld aan een matrasbeschermer.

Lees meer »

Urine verlies tijdens het lopen

Urine verlies (urine incontinentie) tijdens het lopen kan komen door een verzwakte, verstoorde of overactieve bekkenbodem. Als de bekkenbodemspieren verzwakt zijn kan de toenemende druk op deze bekkenbodemspieren er voor zorgen dat jij urine verliest. De bekkenbodem kan de oplopende druk niet aan en de spieren kunnen de urine buis niet afgesloten houden. Bij een overactieve bekkenbodem kan jij niet goed ontspannen. Goed uitplassen is dan lastig. En als er nog urine in de blaas achter blijft kan de blaas overlopen wanneer er nieuwe urine bij komt. De bekkenbodemspieren kunnen de druk in de blaas niet langer tegen houden en jij kan urine verliezen. Vooral bij bewegingen is urine verlies dan een mogelijkheid. Dit omdat bewegingen extra druk geven op de bekkenbodemspieren. Ook kan je urine verlies ervaren door een onverwachts gevoel van enorme aandrang. Dit komt vaak voor bij een ontregelde blaas. De blaas geeft niet goed aan wanneer hij vol zit en kan ineens aangeven dat hij op knappen staat. Er zijn dus 3 verschillende manieren van urine verlies tijdens bijvoorbeeld het lopen.

Lees meer »

6 vormen van urine incontinentie uitgelegd. Alle symptomen en oplossingen van jouw urine incontinentie

Er kunnen zich allerlei klachten ontwikkelen op het gebied van jouw urine en plas. Deze klachten kunnen voortkomen uit stoornissen van de blaas, bekkenbodemspieren of zelfs een combinatie van de twee. Vaak zijn de gevolgen erg vervelend. Je zal bijvoorbeeld snel problemen krijgen rondom het plassen of zelfs klachten als urineverlies of urine incontinentie. Er zijn 6 verschillende vormen van urine incontinentie:

Lees meer »

Dit kan jij doen tegen urineverlies. De oplossing in 4 stappen.

Bij urine verlies als urge urine verlies of stress urine verlies is het aan te raden om meteen te beginnen aan jouw herstel. Dit kan je doen door een aantal stappen te volgen. Vier stappen zijn in het herstel van stress urine incontinentie en urge urine incontinentie belangrijk. Stap 1: Een plasdagboek, Stap 2: De Huisarts, Stap 3: Een bekkenfysiotherapeut en Stap 4: Bekkenbodemoefeningen. Verder zijn er nog andere opties om van jouw urine verlies af te komen denk aan medicatie of zelfs een operatie. Beide vormen van urine verlies en urine incontinentie zijn zeer vervelend maar wel behandelbaar. Volg deze stappen en werk aan jouw herstel. 

Lees meer »

Urineverlies. 2 soorten urineverlies uitgelegd doormiddel van 2 duidelijke voorbeelden

Urineverlies komt veel voor en voornamelijk bij vrouwen. Dit door hormoon invloeden, spierverslappingen of beschadigingen als bij een bevalling. Er zijn verschillende soorten van urineverlies of ook wel bekend als urine incontinentie. De 2 bekenste vormen van urineverlies zijn de stress urine incontinentie en de urge urine incontinentie. Veel voorkomende gevallen van urine verlies vinden plaats als er meer druk komt te staan op de buik. Dit noemen we ook wel de buikdruk. Denk aan sporten, hoesten en lachen. Of de spanning op de blaas als je heel nodig moet plassen. Zowel mannen als vrouwen kunnen last van hebben van verschillende vormen van incontinentie. Mannen hebben bijvoorbeeld een verhoogde kans op incontinentie na een prostaat operatie. Terwijl vrouwen voornamelijk urineverlies ontwikkelen op latere leeftijd of omtrent een bevalling.

Lees meer »

4 vormen van ontlasting verlies. Dit wil je weten op het gebied van ontlasting verlies

De 4 meest bekende ontlasting problemen zijn: Obstipatie oftewel verstopping, Fecale incontinentie oftewel ontlasting verlies, Pijn bij ontlasten oftewel Pijn bij het poepen en Hoge ontlasting aandrang beter bekend als Het idee steeds nodig te moeten poepen. Deze kunnen ontstaan door een probleem of stoornis van de darmen, bekkenbodemspier of beide. Verder kunnen ook jouw eet en leefgewoontes effect hebben op de functie en werking van de darmen. Veel van deze ontlasting klachten leiden tot ontlasting verlies. Vaak zijn ontlasting problemen goed te behandelen doormiddel van bekkenbodem oefeningen, aanpassingen aan het toiletgedrag, veranderingen in leefstijl of doormiddel van hulp van een professional.

Lees meer »

Ontlasting verlies. Alles wat jij wilt weten over het verlies van ontlasting en poep

Ontlasting verlies kan 7 verschillende oorzaken hebben. Een aantal oorzaken van ontlasting verlies zijn: opgelopen schade aan de anus, een aangeboren afwijking, een orgaan verzakking, dunne poep en ook te slappe of verzwakte bekkenbodemspieren kunnen een oorzaak zijn van ontlasting verlies. Je kan ontlasting verlies herkennen aan een aantal symptomen. Denk aan het verliezen van windjes, verliezen van dunne ontlasting, dikke ontlasting verliezen, het verliezen van ontlasting zonder aandrang en het verliezen van ontlasting door het te laat bereiken van de wc. Laten we samen eens alle punten doornemen en ook de mogelijkheden bespreken.

Lees meer »

18 tips en 3 oefeningen voor het goed kunnen plassen en poepen

Bij klachten als moeilijk kunnen plassen, poepen of obstipatie kunnen tips en adviezen omtrent het toiletgedrag direct helpen bij jouw herstel. De houding op de wc is hierin leidend maar denk ook aan de ontspanning op de wc. Goed kunnen plassen of poepen heeft te maken met het goed kunnen ontspannen van de bekkenbodemspieren. Bij een goede ontspanning van de bekkenbodemspieren is de kans op het goed kunnen plassen en he goed kunnen leeg poepen het hoogst. Een juiste buikademhaling kan helpen bij het ontspannen van de bekkenbodemspieren en ook de stand van het bekken kan invloed hebben op het goed naar de wc kunnen gaan. In dit artikel vindt je verschillende tips en adviezen om klachten als obstipatie, moeilijk kunnen plassen of het moeilijk kunnen poepen te doen verminderen.

Lees meer »

4 Oorzaken en 4 oplossingen over goed leeg plassen

Om goed te kunnen plassen is het belangrijk dat er sprake is van een goede toilethouding, het juiste toiletgedrag en het paraat hebben van de juiste informatie omtrent het goed leeg plassen. Om goed te kunnen leeg plassen zullen de bekkenbodemspieren moeten ontspannen. Door deze ontspanning wordt de urine buis niet meer dichtgedrukt en kan er urine controleert naar buiten komen. Toch kan het goed leeg plassen verstoord raken. Denk bijvoorbeeld aan een operatie in of rondom het bekken, overactieve en te gespannen bekkenbodemspieren, een verzakking van een orgaan in het bekken en eventueel door verkeerd aangeleerd toiletgedrag. In dit artikel zullen we de oorzaken van het niet goed te kunnen plassen maar ook de oplossing om goed te kunnen leeg plassen bespreken.

Lees meer »

16 tips en adviezen voor een goed Toiletgedrag. Plas en poep zoals het hoort!

De manier waarop we naar de toilet gaan noemen we toiletgedrag. Het is belangrijk dat er wordt ontspannen op de toilet en niet wordt geperst. Persen spant de bekkenbodemspieren aan en zal ervoor zorgen dat er minder ontlasting of urine naar buiten kan komen door de anus of de urinebuis. Ontspannen is een dus goed toiletgedrag. Toch wordt er grootschalig gedacht dat persen op de wc helpt bij het poepen of plassen maar dat is niet het geval. We gaan dagelijks zo’n 7 keer per dag naar de wc. Het is belangrijk dat jij wet hoe je het best kan poepen of plassen zonder dat jij klachten gaat ontwikkelen of gaat verergeren. Wat doe jij op de wc en wat kan je in sommige situaties misschien beter doen? Omdat we al jaren ongeveer allemaal ons eigen toiletgedrag ontwikkelen gaan we er pas echt over na denken als er lichamelijke klachten ontstaan. Ik heb voor jou uitgezocht wat de ideale plas en poep manieren zijn.

Lees meer »

10 snelle tips voor bij het plassen en poepen tijdens jouw zwangerschap

Tijdens de zwangerschap veranderd het toiletgedrag. Plassen en ook poepen kunnen anders verlopen door de groeiende baby. De baby kan bepaalde organen gaan verdrukken en zo kunnen klachten als incontinentie maar ook obstipatie voorkomen. Het is belangrijk dat jij beschikt over een aantal goede tips voor op de wc tijdens de zwangerschap. Neem bijvoorbeeld de tijd en ontspan op de wc tijdens de zwangerschap, ga op tijd naar de wc en stel het naar de wc gaan niet uit bij aandrang, denk om de lichaamshouding als je zit op de wc, ontspan goed op de wc tijdens de zwangerschap en plas en poep goed leeg, pers niet op de wc en onderbreek de plas niet. Dit zijn zomaar een paar nuttige tips over het naar de wc gaan tijdens de zwangerschap. Lees snel verder om de andere tips ook te ontdekken.

Lees meer »

22 tips om goed te kunnen plassen en goed te kunnen poepen

Het goed legen van de blaas of darmen is in principe een dagelijkse bezigheid. En ook denkt iedereen vaak dat ze op een goede manier naar de wc gaan. Maar hoe ga je goed naar de wc? Het goed lege van de blaas en de darm doe je door goed te zitten op de wc waarbij het lichaam zich goed kan ontspannen. Dit bereik je door een rustige ademhaling naar de buik en door goed de tijd te nemen voor jouw toiletbezoek. Plas of poep in een keer leeg en onderbreek jouw boodschap niet, zo voorkom je achter blijvende ontlasting of plas in de darm of blaas. Verder is persen de vijand van een goede ontlasting. Persen spant de bekkenbodemspieren aan. En gespannen bekkenbodemspieren vernauwen de anus of urinebuis. Mocht je dus al klachten ervaren op de wc of uit interesse/preventie dit artikel lezen, dan zit jij goed! Ik neem je mee in verschillende tips en adviezen op gebied van jou toiletgedrag.

Lees meer »

Hoe kan je het beste plassen en poepen? 15 tips en adviezen voor jouw plas en poep

Goed plassen en goed kunnen poepen is niet zo van zelf sprekend. Zo is er voldoende vocht nodig om goed te kunnen plassen maar ook om goed te kunnen poepen. Verder is het voedingspatroon cruciaal. Eet voldoende vezelrijke producten. Denk aan groene groenten, kikkererwten, bonen, volkoren producten maar ook fruit zit vol vezels. En vezels zijn een feest voor jouw darmgezondheid. Ook heb jij zelf enorm veel invloed op het goed kunnen plassen of het goed kunnen poepen. Dit noemen we jouw toiletgedrag. Wat jij doet op de toilet is cruciaal om goed te kunnen plassen of poepen. Denk bijvoorbeeld eens aan de juiste zithouding op de wc, geef jij veel druk mee of ontspan je juist en neem je de tijd of laat jij je wel eens op haasten. Al deze factoren zijn cruciaal om goed te kunnen leeg plassen of goed te kunnen poepen.  Je denkt er misschien niet zo snel over na maar het is enorm belangrijk dat je goed na denkt over hoe je naar de wc gaat. Ik neem mee in het zo genaamde ideale toiletgedrag. In dit artikel laat ik je zien met welke tips en adviezen jij aan de slag kan gaan om op een goede manier naar de wc te gaan.

Lees meer »

Mannen en goed plassen. 10 tips om het beste te plassen

Goed kunnen plassen als man kan belemmerd worden. Zo kunnen de bekkenbodemspier bij mannen te overactief en daardoor te gespannen zijn. Hierdoor kan urine niet goed door de plasbuis naar buiten komen. Verder is de prostaat van invloed op het goed kunnen plassen van de man. Een prostaat kan bij mannen op een wat hogere leeftijd vergroot zijn. En omdat de urinebuis door de prostaat heen loopt wordt de urinebuis door de vergrote prostaat dichtgedrukt. Urine loopt nu minder goed naar buiten. Toch zijn er heel veel tips en adviezen die jou als man helpen om goed te kunnen plassen. Denk vooral aan ontspanning en regelmaat. Ontspanning helpt de bekkenbodemspieren ontspannen en maakt de weg vrij voor de urine om door de plasbuis naar buiten te komen. Haast een plas niet en zet geen extra druk bij het plassen dit vernauwd de plasbuis alleen maar. Het is wel aan te raden om bij plasklachten naar de huisarts te gaan. Verder zal ik je nu meenemen in de tips en adviezen omtrent het goed kunnen plassen.

Lees meer »

Urine verlies tijdens de seks

Urine verlies tijdens de seks is een vorm van urine incontinentie. Er zijn twee vormen van urine incontinentie die urine verlies tijdens de seks kunnen veroorzaken. Zo zijn stress urine incontinentie of urge urine incontinentie de vormen van urine incontinentie die urine verlies tijdens de seks kunnen veroorzaken. De oorzaak van urine verlies tijdens de seks ligt bij de bekkenbodemspieren. Deze bekkenbodem is verzwakt of te gespannen. Bij een zwakke bekkenbodem komt stress urine incontinentie regelmatig voor en bij een te gespannen bekkenbodem is urge urine incontinentie het gevolg. De oplossing bij urine verlies tijdens de seks is het gebruiken van passende bekkenbodemoefeningen. Bij een zwakke of slappe bekkenbodem en dus stress urine incontinentie is het belangrijk om de bekkenbodem te trainen en te versterken. En bij een te gespannen of overactieve bekkenbodem en urge urine incontinentie is het belangrijk om de bekkenbodem te ontspannen. De combinatie tussen het gebruik van bekkenbodemoefeningen en een andere activiteit is ideaal voor jouw herstel. Pak jouw sport weer op of ga elke dag even wandelen.

Lees meer »