• Direct gedownload
  • Professioneel advies
  • Vrijblijvend
  • Alle info op 1 site
Home » Artikelen » Bekken Informatie » Eten en drinken bij Bekkenklachten

Eten en drinken bij Bekkenklachten

Eten en drinken bij bekkenklachten, bekkenpijn en bekkeninstabiliteit. Dit kan jij eten en drinken voor een gezonde en goede stoelgang gezond eten tijdesn de zwangerschap gezond voor de darmen gezond voor de blaas

Bij eten en drinken bij bekkenklachten hebben we het over de juiste voeding bij bijvoorbeeld bekkeninstabiliteit, bekkenpijn en andere bekkenklachten. Voeding bij bekkenklachten is vooral het eten wat belangrijk is. Eet met maten en gevarieerd. Denk vooral aan noten, fruit, water en veel verse groene groenten. Je moet minimaal 2 liter water drinken per dag als je last hebt van bekkenklachten, omdat je cellen omringd worden door vocht en hierbij kracht geven aan je spieren. Het vocht gehalte in het lichaam is dus erg belangrijk. Door goed te letten op de voeding in combinatie met verschillende bekkenbodemoefeningen, versterk jij jouw bekkenbodem snel en effectief.

 

Wat zijn bekkenklachten?

Bekkenklachten zijn pijnklachten die je op kan lopen tijdens of na de zwangerschap. Het heeft vooral te maken met bekkenpijn tijdens het bewegen van je lichaam. Het komt vooral voor bij zwangere vrouwen, maar het kan soms ook bij niet zwangere vrouwen tevoorschijn komen door, bijvoorbeeld een ongeluk. Bij bekkenklachten, of ook wel bekkeninstabiliteit genoemd, heb je vaak moeite met bewegen, pijn bij te lang stil zitten of liggen en is het gevaarlijk om draaibewegingen te maken, omdat je het dan kan verergeren.

 

Drinken bij bekkenklachten

Je vraagt je vast af wat mag je drinken bij bekkenklachten? Het wordt aangeraden om vooral water te drinken bij bekkenklachten. Water is namelijk erg gezond voor je lichaam en houdt je vochtbalans op peil. Je lichaam bestaat uit 60% water en als dat daalt, dan begint je lichaam uit te drogen. Of drink sap die vitamine D bevat, maar niet te veel suikers heeft. Wat ook goed voor je is, is thee. Probeer het wel zonder suiker te drinken.

 

Waarom is water drinken bij bekkenklachten belangrijk?

Water drinken bij bekkenklachten is belangrijk, omdat het schadelijke stoffen in één keer meevoert uit het lichaam. Daarnaast is water drinken bij bekkenklachten belangrijk, omdat al je lichaamscellen omringd worden door vocht. Hierdoor kunnen wonden genezen en zorgt het voor stevigheid voor je cellen. Het helpt om je darmen vochtig te houden en voorkomt obstipatie. Door water, glijdt alles goed door en heb je geen last van incontinentie of obstipatie. Drink daarom minimaal 1,5L per dag om je lichaam goed en gezond te houden. Zo kan je iets doen tegen bekkenklachten.

 

Hoeveel moet je drinken bij bekkenklachten?

Je moet minimaal 2 liter water per dag drinken om stevigheid aan je cellen te bieden. Het liefst wordt 3 liter aangeraden, maar het kan soms zwaar zijn om zoveel liter water naar binnen te krijgen. Waarom moet je 2 liter water drinken bij bekkenklachten? Je spieren nemen namelijk water op, zo worden ze steviger en krachtiger. Je gewrichten worden beter gesmeerd en dit helpt tegen bekkenklachten.

 

Eten bij bekkenklachten

Een gezonde spijsvertering begint al bij de voeding, maar wat mag je eten bij bekkenklachten? In verband met de vele hormonen kan je vlees het beste vermijden. Wil je graag vlees eten, vervang het dan voor biologisch vlees. Eet vooral groente en fruit. Groente en fruit is gezond en bevat veel vitamine C. Vitamine C is weer goed voor je weerstand. Naast groente en fruit zijn volkoren producten ook een aanrader. Vooral producten die goed voor je darmen zijn, zoals olijfolie en meergranen producten, mag je eten met bekkenklachten. Eet dus voornamelijk vezel rijke producten.

 

Wanneer mag je eten bij bekkenklachten?

Probeer voor je zelf een schema te maken als je gaat eten met bekkenklachten. Waarom? Je moet namelijk zorgen dat je niet te veel eet op een dag en je moet opletten of het wel gezond is. Er zijn 3 belangrijke momenten dat je moet eten: In de ochtend, in de middag en in de avond. Je kan ook 1 keer per dag een tussendoortje nemen, maar alleen als dat fruit is. Neem normale porties en neem rustige en kleine happen. Te snel kauwen en doorslikken is niet goed voor de maag en darmen.

 

De 4 momenten om te eten met bekkenklachten

In het vorige kopje heb ik al verteld dat je 3 belangrijke momenten hebt om te eten met bekkenklachten en 1 moment voor een tussendoortje. In de tabel hieronder vind je de voedingswaren die je op elk moment kan eten.

Ontbijt Middag eten Tussendoortje Avondeten
Zaden/noten X X
Fruit X X X
Groente X X
Vlees X
Vis X
Graanproducten X X
Melkproducten X X X
Volkorenproduct X X X X
Thee X X X X
Water X X X X
Sap X

Eten en drinken bij ontlasting incontinentie

Eten en drinken bij ontlasting incontinentie heb je vaak last van een gespannen of overactieve bekkenbodemspieren. Door een overactieve ontstaat ontlasting incontinentie. Als jij eten binnenkrijgt die vitamines of vezels arm zijn, dan maak je een grote kans op obstipatie. Wat gebeurt er dan? De poep stapelt zich op in de darmen en duwt langzaam, zonder dat je het wilt, je ontlasting uit je lichaam. Let dus goed op je eetpatroon, om ontlasting incontinentie tegen te houden. Het kan ook bij een zwakke bekkenbodem, omdat het bekken het niet goed kan afsluiten en je dan ontlasting verliest. Dus neem veel vocht binnen en eet veel vezelproducten.

 

 

Eten en drinken bij urineverlies

Eten en drinken bij urineverlies tijdens bekkenklachten kan soms erg vervelend aanvoelen. Het bekkenbodemspieren sluit de plasbuis af, maar tijdens urineverlies, is de plasbuis niet goed afgesloten. Hierdoor heb je ongewenste urineverlies. Om te zorgen voor een goede urineloop, moet je goed eten. Als je te veel eet, kan je buik zwaar worden en druk zetten op je blaas. Hierdoor moet je steeds plassen. Daarnaast krijg je stekende pijn in de onderrug of het bekken. Als je genoeg water drinkt, loopt de urine er soepeler uit en veroorzaak je geen blaasontsteking. Dit kan bij een overactieve en zwakke bekkenbodem voorkomen. Dus drink vooral water en/of thee, zodat je ook gezond blijft.

 

5 tips voor een goed toiletgedrag bij bekkenklachten

 

  1. Rechtop zitten op de wc met bekkenklachten
    Probeer zoveel mogelijk rechtop te zitten als je naar de wc gaat. Desnoods leun je met de rug tegen de klep, zodat je een ruggensteun hebt. Houd de voeten voor je en recht op de grond en laat je handen op je knieën rusten. Dit geldt niet alleen voor de wc, maar ook de stoelgang. Als je gaat zitten met bekkeninstabiliteit, zit altijd recht op.
  2. Kantel je bekken tijdens het plassen met bekkenklachten
    Soms denk je dat je klaar bent met plassen, maar als je dan naar voren leunt, kan er nog wel is een druppel uitvallen. Dit betekent dat je bekken je plasbuis nog niet hebben afgesloten, omdat je nog niet klaar bent. Probeer vaak na het plassen naar voren en naar achter te bewegen om te zorgen dat je als je wegloopt, geen urineverlies hebt.

  3. Span de bekkenbodemspieren aan bij bekkenklachten
    Door je bekkenbodemspieren samen te trekken/aan te spannen terwijl je opstaat van de wc, sluit je de openingen van je plasbuis goed af en kan je veilig opstaan, zonder urine te verliezen.

  4. Bolle rug bij poepen met bekkenklachten
    Bij het poepen moet je zorgen dat je een bolle rug hebt. Zo komen je bekken in een goede positie en kan je gemakkelijker poepen. Ook word je anus wat langer en valt je ontlasting er wat soepeler uit.

  5. Probeer te ontspannen op de wc met bekkenklachten
    Als er aandrang is om te gaan plassen of poepen, ga dan. Houd het niet in. Als je dan op de wc zit, probeer niet erop los te gaan om te persen. Als je gaat persen, ontspan je niet, maar span je aan. Dan wordt de plasbuis vernauwt en hetzelfde geld voor de anus. Dit verhoogt alleen maar de buikdruk en dan wordt het alleen maar moeilijker om te poepen of plassen.

 

Je kunt hier meer informatie over vinden in het artikel toiletgedrag.

 

Gezonde darmen bij eten en drinken met bekkenklachten

Door gezonde voedingswaren te eten, voorkom je bekkenklachten, omdat je dan geen ontlasting incontinentie creëert. Een goede doorloop in het darmkanaal weerhoudt verstoppingen en zorgt voor een fijner gevoel. Zo blijft de opening van je anus gesloten en krijg je geen ongewenste ontlasting.

 

Goede etenswaren bij bekkenklachten

Hieronder som ik een aantal producten op die helpen voor een gezonde darmflora. Door zo gezond mogelijk te eten, voorkom je verstoppingen in het darmkanaal en zet je geen druk op het bekken:

  1. Zaden
  2. Volkoren producten
  3. Groente
  4. Fruit
  5. Noten
  6. Peulvruchten
  7. Olijfolie

 

In het volgende kopje kan je zien hoeveel porties je per dag mag eten van elke voedingstof en welke goed en/of slecht is voor je lichaam en je darmkanaal.

 

Tabel voedselpatroon

Voeding/ Voedingstoffen Hoeveel porties p/d Goed, matig of slecht Tips/opmerkingen
Zaden/noten 1 handje per dag Goed Je kan ze los eten, maar ook in salades of yoghurt toevoegen
Fruit 2 stukken fruit Goed Neem kleine hapjes en wissel geregeld van soort
Groente 250 Gr Goed Kauw goed, varieer in koken, wokken en grillen
Vlees 2x in de week vlees Matig Neem niet te veel vlees en geen rauw vlees
Vis 4x in de week Goed Vis is gezond. Maar kies wel voor bijvoorbeeld zalm of tonijn
Melkproducten 2 glazen melk per dag en 2 eieren per week Matig Melk producten zijn niet per definitie gezond. Kijk ook eens naar plantaardige zuivel. Veel gezonder en vaak net zo lekker.
Volkorenproduct 2 porties Goed Volkoren producten zijn er in allerlei soorten en maten. Kies eens voor volkoren pasta, wraps of brood
Thee X X X
Water 1500ml per dag (ligt aan gewicht) Goed Zorg dat je water niet al te koud is en drink het voordat je gaat plassen
Sap 2 glazen per dag Matig Sappen bevatten veel vitamines maar ook veel suiker. Let daarop!

Tot slot. Ben je opzoek naar meer info?

Hopelijk kan je wat met deze informatie! Mocht je nou opzoek zijn naar wat meer informatie kijk dan gerust nog even rond op de site. Het barst van verdiepende Informatie, Tips, een Webshop en ook Oefeningen. Ik heb nog veel artikelen die ook diepgaander op verschillende klachten of problemen ingaan. Klik gerust eens op de blauwe woorden om direct op de goede pagina’s terecht te komen.

 

Rating: 5 sterren
1 stem

« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.