Home » Artikelen » Zwangerschap » Zitten met bekkeninstabiliteit en bekkenpijn

Zitten met bekkeninstabiliteit en bekkenpijn

Zitten met bekkenpijn zitten met bekkeninstabiliteit zitten met bekkenklachten zitten met onderrug pijn zitten met bekkenpijn recht op zitten met bekkeninstabiliteit

Zitten met bekkenpijn of bekkeninstabiliteit kan erg pijnlijk zijn. Belangrijk dat je goed zit om bekkenpijn te voorkomen. Let op deze punten als je met zo min mogelijk pijn wilt kunnen zitten:

 

  1. Zit dus goed recht op, op de zit knobbels.
  2. Sta stevig met de voeten op de grond.
  3. Gebruik de rugleuning om de rug te ondersteunen.
  4. Houdt de boven rug recht.
  5. Gebruik de armleuningen ter ondersteuning.
  6. Bij het opstaan schuif eerst goed naar voren op de zitting, plaats een voet meer naar voren en zet af op de leuningen.
  7. Zit niet te lang achter elkaar. Wissel je bewegen af. Bijvoorbeeld 30 minuten zitten 15 minuten staan etc.

 

Als jij last hebt van bekkenpijn, bekkeninstabiliteit of misschien wel van andere bekkenklachten dan zijn een aantal bewegingen erg pijnlijk. Denk aan lang staan, gewicht verplaatsen naar 1 been, traplopen, een draaiende beweging, opstaan, tillen, bukken en ook zeker lang zitten. Het is soms dan ook verdraaid lastig om een goede houding te vinden waarbij jij het goed lang vol kan houden. Eerst is het goed om uit te zoeken waar je precies last van hebt. Laten we samen de bekkenpijn, bekkeninstabiliteit of misschien wel van andere bekkenklachten bespreken en langs lopen. Want als je weet wat je hebt weet je ook wat je er aan kan doen.

 

Zitten met bekken pijn

 

Zitten kan extra pijnlijk zijn als jij last hebt van bekkenpijn. Want als je zit komt er extra druk op je bekken. Het gewicht van je boven lichaam komt nu op je bekken te liggen en dat kan erg belastend zijn. Het is dus vooral belangrijk dat jij weet wat je moet doen met bekkenpijn als je redelijk wilt kunnen zitten. Maar wat is bekkenpijn nu precies?

 

Wat is bekkenpijn?

 

Je kan dus last hebben van bekkeninstabiliteit, bekkenklachten maar ook “gewoon” van bekkenpijn. Toch komt bekkenpijn vaak voor in combinatie met een andere bekkenklacht. Bijvoorbeeld met bekkeninstabiliteit. Je krijgt bekkenpijn door de instabiliteit in het bekken. Ook kan je andere bekkenklachten ervaren als een overactieve bekkenbodem, vaginisme of prostaatpijn (bij mannen) als je last hebt van bekkenpijn. Bekkenpijn is dus simpel weg pijn in of rondom je bekken. Denk aan je onderrug, liezen, heupen of zelfs het stuitje. En het stuitje doet dan vooral weer pijn als je gaat zitten.

 

Bekkenpijn kan voortkomen uit verschillende problemen:

  • Uit een val of trauma van het bekken.
  • Pijn in de onderrug door een verrekking of overbelasting.
  • Overactieve bekkenbodemspieren. Deze bekken spieren liggen onder in jouw bekken en regelen bijvoorbeeld het openen en sluiten van de anus, plasbuis en of vagina. Deze bekkenbodemspieren kunnen te gespannen zijn en die spanning kan er pijnlijk zijn. Bijvoorbeeld vaginisme is een goed voorbeeld als het gaat over een overactief bekken.
  • Bekkeninstabiliteit als tijdens of na een zwangerschap. Door hormonen worden de bekkenbanden weker en het bekken instabiel. Dit kan erg pijnlijk zijn bij bewegen.
  • Prostaatpijn na bijvoorbeeld een prostaat operatie.
  • Pijn na een bevalling rondom de vagina en anus. Vaak wond pijn.

 

Tips bij zitten met bekkenpijn

 

Toch is het niet geheel hopeloos en kan jij met een aantal tips misschien toch iets beter zitten. Het is wel belangrijk dat jij weet waardoor jouw bekkenpijn is ontstaan. Zo kan je er wat aan doen. Als jij bijvoorbeeld een verzwakte bekkenbodem hebt en steun mist kan je de bekkenbodem gaan versterken met bekkenbodem oefeningen. Als de bekkenbodem te gespannen is moet je deze leren ontspannen met ontspannende bekkenbodem oefeningen. Toch zijn er een hoop algemene tips die jij kan proberen toe te passen als jij last hebt van bekkenpijn en je wel redelijk wilt kunnen zitten.

 

  • Zit op een stevige maar comfortabele stoel. Eetkamer stoelen zijn vaak erg geschikt ook bureau stoelen voldoen vaak beter.
  • Een goed kussen is belangrijk. En na de bevalling is een opblaasbaar bandje misschien wel lekker. Hier zit in het midden een gat waardoor de vagina en of anus niet geïrriteerd raken.
  • Beweging en afwisseling zijn voor jouw belangrijk. Zit desnoods 30 minuten en sta daarna weer 15 minuten. Wissel af.
  • Pijn is een teken dat je moet afwisselen van houding. Je voelt zelf aan wanneer de grens is bereikt.
  • Zit goed rechtop. Gebruik de leuningen en sta met de voeten stevig op de grond. Knieën in 90 graden.
  • Zit goed op de zitknobbels. De ene voelt dit beter als de ander. Dikke billen of niet zeg maar. Maar je kan het ook aan de onderrug zien. Trek die niet te bol maar druk die ook niet te veel in de leuning. Netjes recht dus.
  • Temperatuur kan helpen. Test eens een warme kruik of juist een koudpacking als je wond eventueel aan het herstellen is.
  • Zit niet met de benen over elkaar. Maar desnoods een beetje wijdbeens.

Top 5 meest gelezen

9 Seksstandjes bij bekkenpijn of zelfs bekkeninstabiliteit
------------------------------------------------

Alles over bekkenklachten, bekkenpijn en bekkeninstabiliteit

------------------------------------------------

13 Feiten en fabels over seks tijdens zwangerschap

------------------------------------------------

14 Tips over eten en voeding tijdens jouw zwangerschap

------------------------------------------------

Hebben mannen een bekken?

zitten met pijn zitten met bekkenklachten zitten met bekkenpijn zitten met bekkeninstabiliteit zitten met bekkenklachten zitten achter een bureau zitten met bekkenpijn

Zitten met bekkeninstabiliteit

 

Bekkeninstabiliteit kan heel naar zijn en al helemaal als je er ook echt last van krijgt. Jouw dagelijkse bezigheden zullen heel ander verlopen. Je gaat je anders bewegen en even strijken, traplopen, lang zitten of lang staan kan ineens heel onprettig worden. Het is dan ook belangrijk dat jij weet wat jij kan doen als je goed wilt zitten met bekkeninstabiliteit. Maar wat is bekkeninstabiliteit nu precies?

 

Wat is bekkeninstabiliteit

 

Bekken instabiliteit treedt hoofdzakelijk op bij vrouwen. Tijdens of rondom de zwangerschap en bevalling. Alle vrouwen krijgen bekkeninstabiliteit maar niet alle vrouwen krijgen hier ook last van. Deze bekkeninstabiliteit ontstaat aan het begin van de zwangerschap. Er komen allerlei hormonen vrij en er zijn er een aantal die alvast wat voorbereidend werk gaan doen. Deze hormonen gaan namelijk jouw bekken voorbereiden op de vaginale bevalling. Er moet namelijk een baby straks door jouw bekken heen naar buiten kunnen komen en daar is jouw bekken nu nog te smal voor. De hormonen gaan de ook de touwen laten vieren. De bekkenbanden en spieren worden weker en daar mee een stuk zwakker. En omdat ze de spanning op het bekken een beetje los laten kunnen jouw bekkenbotten wat bewegelijker worden. De bekkenbotten kunnen langs elkaar gaan knarsen en de banden en spieren proberen nog wel zo goed als mogelijk de bekken bij elkaar te houden. Maar dit wordt lastig als ze steeds wijder worden.

 

Je kan verschillende soorten bij op verschillende plekken ervaren:

  • Een vermoeiend gevoel.
  • Een zeurderig gevoel.
  • Een stekend gevoel.
  • Dit voornamelijk rondom de onderrug.
  • Rondom het stuitje.
  • Pijn in de liezen.
  • Een trekkend naar de boven benen.
  • Een band gevoel rondom het bekken.

 

Tips bij zitten met bekkeninstabiliteit

 

Er zullen veel bewegingen steeds moeilijker gaan. Denk aan bukken, tillen, opstaan, lang staan, liggen, traplopen, draaien en ook lang zitten. Laten we eens dieper op het zitten ingaan. Dit doen we natuurlijk vaak en veel beroepen zijn ook zittend. Om goed, naja redelijk te kunnen zitten kan je, je aan een aantal tips houden:

  • Gebruik een comfortabele maar vooral ook stevige stoel met steun punten als een rugleuning of armleuning. Een bureaustoel of eetkamer stoel is vaak erg fijn.
  • Het zitvlak moet stevig maar ook goed verend zijn. Neem desnoods een plat kussentje om tussen de bips en het zitvlak in te leggen.
  • Een opblaasbaar bandje is ideaal om het gebied van vagina tot anus te ontlasten. Tijdens een herstel van een prostaat operatie is het voor mannen ook ideaal om een opblaasbaar kussentje te gebruiken.
  • Voldoende afwisseling is de sleutel doe niks lang achter elkaar. Wissel zitten af met even een stukje lopen en anders om.
  • Pijn is een teken dat je moet afwisselen van houding. Je voelt zelf aan wanneer de grens is bereikt.
  • Zit goed rechtop. Gebruik de leuningen en sta met de voeten stevig op de grond. Knieën in 90 graden.
  • Zit goed op de zitknobbels. Trek de onderrug niet te bol maar druk die ook niet te veel in de leuning. Netjes recht dus.
  • Zit iets met de benen wijd. Is misschien niet zo netjes maar tijdens de zwangerschap vaak wel een stuk fijner.
  • Nooit met de benen over elkaar zitten. Is netjes maar erg pijnlijk en belastend voor de bekkenbanden.

 

Zitten met bekkenklachten

 

Bekkenklachten zijn er in allerlei vormen, geuren, smaken en maten. Je kan je dus wel voorstellen dat jouw dagelijks leven behoorlijk verstoord kan zijn als jij last hebt van bekkenklachten. Bekkenklachten nemen ook vaak een stukje schaamte met zich mee. Mensen vinden het lastig om nog te gaan winkelen, even met vriendinnen op stap te gaan of bijvoorbeeld te gaan zwemmen. Maar deze schaamte is nergens voor nodig. Iedereen krijgt wel eens te maken met een vorm van bekkenklachten. En er is een hoop tegen te doen. Je kan nadat jij weet wat voor bekkenklachten je hebt goed aan de slag gaan met de daarbij passende oefeningen. Als jouw bekkenbodem verzwakt is kan je aan de slag met het versterken van jouw bekkenbodem en als jouw bekkenbodem overactief is kun je juist de ontspannende oefeningentoepassen. Je zal zien dat je van jouw klachten af kan komen. Het kost tijd maar het is zeker haalbaar.

 

Wat zijn bekkenklachten

 

Bekkenklachten is een soort verzamel naam voor alle klachten in en rondom het bekken. Vaak kan je ze eigenlijk in 2 groepen onderverdelen. De groep waarbij jouw bekkenbodem verzwakt is en de groep waarbij de bekkenbodemspieren overactief zijn. Het is dus belangrijk dat jij weet bij welke groep je hoort.

 

Er kunnen zich een hoop klachten voordoen in en rondom het bekken. Zo kan je last hebben van:

  • Urine of ontlasting incontinentie. Verzwakte of overactieve bekkenbodem.
  • Overactieve bekkenbodem.
  • Een orgaan verzakking. Verzwakte bekkenbodem.
  • Zwangerschap of trauma als een ongeval.
  • Moeite hebben met plassen of poepen. Overactieve bekkenbodem.
  • Pijn tijdens de seks Overactieve bekkenbodem.
  • Verzwakte of overactieve bekkenbodem.
  • Gevoelloze seks. Verzwakte bekkenbodem.
  • Overactieve bekkenbodem.

 

En dit is nog maar een kleine greep uit alle bekkenklachten die jij kan ervaren. Weet wat je kan doen met welke klachten. Ik heb nog een hoop artikelen op de site staan. Kijk eens rustig rond. En dan kom ook jij achter de oorzaak van je klachten. Ook heb ik oefeningen voor je klaar staan. Dus ook jij kan direct aan de slag met jouw herstel!

Andere lezen ook

Sporten en zwanger

------------------------------------------------

Fietsen met bekkeninstabiliteit

------------------------------------------------

Wat is de Bekkenbodem?

Bekkeninstabiliteit en recht zitten. Ergonomisch zitten met bekkeninstabiliteit bekkenklachten en zitten, zitten op het werk met bekkenklachten zitten met bekkenpijn
Bekkeninstabiliteit en recht zitten. Ergonomisch zitten met bekkeninstabiliteit bekkenklachten en zitten, zitten op het werk met bekkenklachten zitten met bekkenpijn

Tips bij zitten met bekkenklachten

 

Bij bekkenklachten hangt het een beetje van de klachten af en hoe je het beste kan gaan zitten. Toch zijn er een aantal basis principes waar je, je altijd aan kan houden.

  • Jouw houding is belangrijk. Gebruik de zitknobbels. Houdt je rug tegen de leuning en gebruik de armleuningen. Houdt de voeten stevig op de grond en houdt de bovenrug recht.
  • Je kan spelen met de wijdte van de benen. Kruis ze vooral niet over elkaar heen.
  • Gebruik een comfortabele maar vooral ook stevige stoel.
  • Het zitvlak moet stevig maar ook goed verend zijn. Neem desnoods een plat kussentje om tussen de bips en het zitvlak in te leggen.
  • Wissel veel van handeling. Nu even zitten en als je pijn ervaart even opstaan en lopen. Schijf eerst goed naar voren op het zitvlak als je wilt gaan opstaan en zet 1 voet alvast in een stap naar voren. Sta nu met een rechte rug op. Houdt dus ook de bovenrug recht en kijk desnoods rechtuit.

 

Het is vooral belangrijk dat je weet waar de klachten vandaan komen. Dan weet je ook wat je er aan kan doen. Maak jouw bekken weer gezond met mijn oefeningen. Voer ze serieus en gedisciplineerd uit en ga voor jouw herstel.

 

Tot slot. Ben je opzoek naar meer info?

 

Hopelijk kan je wat met deze informatie! Mocht je nou opzoek zijn naar wat meer informatie kijk dan gerust nog even rond op de site. Het barst van verdiepende informatie, tips en ook oefeningen. Ik heb nog veel artikelen die ook diepgaander op verschillende klachten of problemen ingaan. Klik gerust eens op de blauwe woorden om direct op de goede pagina’s terecht te komen.

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.