Home » Artikelen » Zwangerschap » Wat is Bekkeninstabiliteit? Lees hier alles over Bekkeninstabiliteit

Wat is Bekkeninstabiliteit? Lees hier alles over Bekkeninstabiliteit

Bekkeninstabiliteit duidt op het onstabieler worden van het bekken. Bij bekkeninstabiliteit zijn de bekkenbanden door de zwangerschapshormonen verzwakt en weker geworden. Door het weker worden van de bekkenbanden komt er te veel speling in de bekkengewrichten. Het bekken krijgt meer ruimte en kan gaan bewegen. Deze speling in het bekken kan als pijnlijk worden ervaren. Een andere naam voor bekkeninstabiliteit is symfysiolyse. Veel voorkomende symptomen van bekkeninstabiliteit zijn pijn in de liezen, pijn in de lage rug, pijn in de onderbuik en een zeurderig gevoel rondom het bekken. In de meeste gevallen ontstaat bekkeninstabiliteit door een hormonale verandering. Maar bekkeninstabiliteit kan ook ontstaan door een ongeluk, een operatie of een heftige orgaan verzakking. De pijn die bekkeninstabiliteit veroorzaakt noemen we ook wel bekkenpijn.

 

Heerlijk, zwanger wat fantastisch! Maar je roze wolk is aan het verkleuren. Je krijgt kwaaltjes. En nu heb je enorme pijn in je heupen, billen, liezen en/of bekken? De grootste boosdoeners als het gaat over bekkenpijn tijdens de zwangerschap is bekkeninstabiliteit.

 

De definitie van bekkeninstabiliteit

Bekkeninstabiliteit betekent letterlijk een verzwakking/onstabiliteit van je bekken. Officieel ook wel (chronische) bekkenpijnsyndroom of symfysiolyse genoemd. Bijna alle gevallen worden tijdens of na de zwangerschap vastgesteld. Toch kan bekkeninstabiliteit ook ontstaan door een ongeluk of zelfs een sportblessure. Maar 90% is gerelateerd aan de zwangerschap en de daarbij vrijkomende zwangerschapshormonen. Je kan de bekkenpijn vaak vinden in de onderrug, rondom de stuit, billen, heupen, liezen en verder rondom de bekken.

 

Het ontstaan van bekkeninstabiliteit

Bekkeninstabiliteit ontstaat door problemen met de bekkenbanden die het bekken in een gezonde situatie bij elkaar houden. Tijdens de eerste weken van jouw zwangerschap komen er al zwangerschapshormonen vrij. Deze hormonen zijn cruciaal om bijvoorbeeld jouw bekken voor te bereiden op de bevalling. Het lijkt wel al vroeg maar er moet ook een hoop gebeuren. Het hormoon relaxine helpt bijvoorbeeld om jouw bekken alvast wat wijder te maken. Dit om straks genoeg ruimte te hebben voor de baby. Maar meer ruimte en daarmee meer speling in het bekken kan gepaard gaan met een hoop problemen en bekkenpijn.

 

Even een fantastische vergelijking: Stel je zit op een zeilboot. Het zeil zit links en rechts even strak vast. Als 1 touw losser wordt kan je al voorstellen dat het zeil alle kanten op gaat en onstabiel wordt. Nou dat gebeurt ongeveer ook met jouw bekken tijdens de zwangerschap. Nu heb je natuurlijk een heel goed beeld! Haha.

 

De bekkenbanden van het bekken

Het bekken word bij elkaar gehouden door allerlei banden. Door verschillende hormonen tijdens de zwangerschap worden deze bekkenbanden losser en weker. Dit omdat jouw kleine natuurlijk wel naar buiten moet kunnen komen. Want normaal gesproken is het bekken veel te krap voor het hoofdje van jouw baby. Dus het is wel echt noodzakelijk dat het allemaal wat ruimer word. Maar toch is het soms nog steeds erg krap. Of je hebt een baby met een heel groot hoofd! Je bekkenbanden die wat los zijn door de hormonen kunnen dus alsnog erg opgerekt worden. Het kan dus zijn dat er bekkenbanden beschadigen, scheuren of nog erg verzwakken door de bevalling. Bekkeninstabiliteit of een gevoel van bekkenpijn na de bevalling is daarom ook niet vreemd. Er kunnen scheurtjes zijn opgetreden in de bekkenbanden of zelfs zijn ingeknipt. Laat de bekkenbanden goed herstellen en neem een maand of 2 wel zeker in acht.

 

De bekkenbotten van het bekken

Het hele bekken bestaat uit een heiligbeen, darmbeen, SI gewricht en schaambeen. De banden houden dit hele zooitje bij elkaar. Je kan je dus wel voorstellen dat als deze banden losser raken de botten allemaal wat ruimte krijgen. Er kan dus ook wat beweging ontstaan in het bekken. Je banden zijn erg ontregeld en onstabiliteit is niet tegen te houden. Ik heb ook een diepgaander artikel geschreven als je meer informatie over het bekken wilt. Klik dan hier.

 

Verder worden de organen in het bekken goed beschermd door het bekken. Denk aan de blaas, darmen, prostaat, baarmoeder en de geslachtsorganen. Maar ook de organen in het bekken kunnen klachten gaan ervaren. Als jij door de bekkenpijn bij de bekkeninstabiliteit anders gaat bewegen zullen andere spieren overbelast raken. Je gaat je spieren namelijk anders gebruiken met pijn. In het bekken liggen de bekkenbodem spieren. Als deze overbelast raken of juist verzwakt kan het zo zijn dat organen daar last van krijgen. De bekkenbodemspieren zijn direct gelinkt aan jouw organen. De bekkenbodemspieren ondersteunen de organen in het bekken. Voorkom dus dat je ineens heel anders gaat bewegen bij bekkenpijn tijdens de zwangerschap.

 

Bekkeninstabiliteit bij mannen

Bekkeninstabiliteit kan ook bij mannen voorkomen. Dit is net als bij vrouwen die niet zwanger zijn een zeer kleine kans maar toch wel een optie. Denk bijvoorbeeld door een val als een trauma, operatie of andere heftige gebeurtenissen.

Maar bekkenklachten en bekkenpijn zijn meer voorkomende klachten bij mannen en niet zwangere vrouwen. Incontinentie klachten of bijvoorbeeld obstipatie zijn namelijk ook bekkenklachten. Alles wat in en ook rondom het bekken ontregeld is valt in principe onder bekkenklachten. Ook zijn er verschillende seksuele klachten te bedenken als erectieproblemen en vaginisme bijvoorbeeld. Klik op de woorden om daar meer over te lezen.

 

De bekkenbodemspieren in het bekken

In het bekken bevind zich een grote spiergroep. Dit zijn de bekkenbodemspieren. Deze bekkenbodemspieren liggen onderin het bekken. De organen in het bekken steunen op deze bekkenbodemspieren. Naast het ondersteunen van de organen in het bekken houdt de bekkenbodem de organen ook op de juiste plek. Verder is de bekkenbodem vooral bezig met de lichaamsopeningen. Denk aan de vagina, plasbuis en anus. Deze worden geopend en gesloten door de bekkenbodemspieren. Een belangrijke taak. Toch kan deze spier overbelast raken door zwaar lichamelijk werk of wellicht een trauma. Ook kan de bekkenbodemspier te maken krijgen met een verzwakking. Dit komt vaak voor op oudere leeftijd of door een beschadiging. In al deze gevallen is urine of ontlasting incontinentie vaak een gevolg. Ook kan je denken aan vaginisme of een erectie stoornis.

 

De bekkenbodem is gelukkig wel een spier. En dat betekend dat jij deze zelf kan trainen en kan onderhouden. Kijk eens bij mijn bekkenbodemoefeningen om jouw bekkenbodem te versterken of juist te ontspannen.

 

Het gebruiken van de bekkenspieren

In en rondom de bekken vind je veel spieren. De bekkenbodemspieren, buikspieren, rugspieren, heupspieren en bilspieren. Deze groepen hebben allemaal met elkaar te maken. Probeer maar eens op te staan zonder je rug of buikspieren te gebruiken. Ziet er een beetje uit als een dronken versie van jezelf,  als het je al lukt.

 

Als je jouw buikspieren, bekkenbodemspieren en/of rugspieren niet goed gebruikt, kunnen de bekkenbodemspieren verzwakken of overbelast raken. Vaak gaat dit samen. Als je de ene spiergroep niet goed gebruikt dan zal een ander moeten compenseren. Zo verzwakt de enen spiergroep en raakt de ander overbelast. Deze disbalans kan vrij snel voor problemen zorgen.

 

Het bekkengebied is ook een heel complex gebied. Als de bekkenbanden verslechteren ga je door de pijn de spieren anders gebruiken. Je kan dan in een vicieuze klachten cirkeltje terecht komen. Je gaat misschien wel door de pijn een bepaalde spier minder gebruiken. Nu gebruik je een ander weer meer en gaat die ook pijn doen enzovoort. Een goede balans in jou bewegen is dus erg belangrijk. Denk steeds maar weer aan je houding en hoe je bepaalde bewegingen uitvoert. Til je wel goed? Sta je recht op? Hoe kom je uit bed en loop je wel goed recht op? Allemaal goede punten om eens langs te gaan. Controleer eens je eigen bewegen. Misschien eens voor de spiegel oefenen? Tuurlijk zal je met een groeiende buik steeds wat moeilijker bewegen. Maar probeer zo lang en zo veel als mogelijk je normale goede houding vast te houden.

 

Wat is de oorzaak van bekkeninstabiliteit?

Er zijn verschillende oorzaken waardoor bekkeninstabiliteit ontstaat. Dit heb ik ook groots uitgelegd in een ander artikel. Even een kort door de bocht stukje.

Hormonen zijn de grootste oorzaak. Rond de 20e week van je wonder creatie komt het fantastische hormoon relaxine om de hoek kijken. Klinkt leuk relaxine. Lekker relaxen! Toch?

 

Nee helemaal niet. Dit is een hormoon die ervoor zorgt dat de bekkenbanden in de bekken weker worden. De botten in het bekken zijn in principe losse gedeeltes. Deze botten worden bij elkaar gehouden met de bekkenbanden. Tijdens het groeien van de baby zal de buik ook lekker groeien. Het gewicht van de buik en baby drukken met de week meer op jouw bekken. Dit door de zwaartekracht. Een erg grote belasting kan dus ook erg onaangenaam aan voelen. Een verzwakt bekken kan niet goed meer het gewicht van de buik dragen en zorgt voor het ontstaan van bekkenpijn.

 

Verdere oorzaken van bekkeninstabiliteit

Buiten de boosdoeners van een hormonen zijn ook scheuren en verrekkingen van de bekkenbanden een oorzaak van bekkeninstabiliteit. Denk aan het moment dat zich een mensje uit je begint te kruipen. Een bevalling kan ervoor zorgen dat er scheuren ontstaan in de banden. Echt fysiek schade dus zeg maar. Dit noemen we ook wel een Mechanische bekkeninstabiliteit. Een combinatie van de twee is ook mogelijk. Bekkenbanden die al verzwakt en week zijn scheuren natuurlijk ook makkelijker. Dus deze twee gaan fijn hand in hand. Een ongeluk of blessure kan ook zorgen voor scheuren of verrekkingen.  Ook dus Mechanische bekkeninstabiliteit.

 

Symptomen bij bekkeninstabiliteit

Bekkeninstabiliteit hoeft niet gepaard te gaan met bekkenpijn. Sommige vrouwen hebben helemaal geen last van hun bekkeninstabiliteit tijdens de zwangerschap. Maar er zijn toch een hoop vrouwen die wel klachten ervaren door hun bekkeninstabiliteit. Ongeveer 20% van de vrouwen met bekkeninstabiliteit heeft vooral aan de voorkant van het bekken last van bekkenpijn. 80% vooral aan de achter kant en vaak de lage rug. Vaak komt de bekkenpijn bij bekkeninstabiliteit ineens opzetten. Bij het wisselen van houding bijvoorbeeld als je slaapt. De meeste bekkenpijn wordt ervaren bij schokkende bewegingen. Denk aan fietsen, reizen met het openbaarvervoer of autorijden bijvoorbeeld. 63% van de zwangere vrouwen met bekkeninstabiliteit vindt fietsen te pijnlijk.

 

Wat zijn de symptomen bij bekkeninstabiliteit? En waar herken jij bekkeninstabiliteit aan? Laten we de meest voorkomende symptomen van bekkeninstabiliteit even doornemen. Ga er wel vanuit dat dit rondom de zwangerschap is. Heb jij deze symptomen buiten de zwangerschap ga dan eens naar de huisarts om jouw klachten te bespreken.

 

7 symptomen bij bekkeninstabiliteit:

  • Pijn in de onderrug, stuit, heupen, billen, liezen of rondom het bekken.
  • Pijn tijdens traplopen.
  • Pijn tijdens staan.
  • Pijn tijdens zitten.
  • Pijn tijdens het zwemmen.
  • Pijn tijdens omdraaien in bed.
  • Pijn tijdens fietsen of auto rijden.

 

Vermijden bij bekkeninstabiliteit

Vermijd sommige bewegingen bij bekkeninstabiliteit. Traplopen is dan ook erg pijnlijk. Probeer zo min mogelijk trap te lopen. Leg desnoods al je benodigdheden van de dag op 1 verdieping. Denk aan bijvoorbeeld luiers als je al bent bevallen of al moeder bent. Denk bij slapen bijvoorbeeld even aan een kussen tussen je benen. Dit zal je snel als prettig ervaren en je bekkenbanden worden dan een stuk minder op gerekt. Verdeel ook altijd je gewicht over twee benen. Ga echt niet op 1 been staan of in je heup hangen. Je banden raken dan snel overbelast. Wissel wel van houding maar dus niet van been om je gewicht te dragen. Net zoals je tijdens het zitten op twee billen blijft zitten. Ga niet op een bil hangen. Dus verdeel je gewicht te allen tijde over twee benen of twee billen, maar wissel wel regelmatig van houding of beweging. Ga niet te lang stil staan en zit niet te lang achter elkaar stil. Wissel dus geregeld en neem desnoods ook even rust na een activiteit. Kijk ook eens naar de 15 tips bij bekkeninstabiliteit.

 

Kortweg pijn bij alles wat je doet. Vaak begint de pijn ineens en plotseling. Bijvoorbeeld bij opstaan of bukken.

 

Bekkeninstabiliteit voorkomen

In principe is bekkeninstabiliteit niet te voorkomen tijdens de zwangerschap. De bekkenbanden worden bij iedere zwangerevrouw weker en zwakker. Dus iedere zwangerevrouw heeft bekkeninstabiliteit. Wel kan jij er voor zorgen dat jij zo min mogelijk last hebt van jouw bekkeninstabiliteit of na jouw bevalling snel hersteld van bekkeninstabiliteit.

Voor de zwangerschap zal ik adviseren om de bekkenbodemspieren te trainen en dus te versterken met de versterkende bekkenbodemoefeningen. Zo ga je sterk en fit de zwangerschap in. En wie fitter de zwangerschap in gaat zal ook minder bekkenklachten ervaren en na de bevalling sneller van de klachten herstellen.

 

Tijdens de zwangerschap kan je aan de gang met de bekkenbodemoefeningen voor tijdens de zwangerschap. Deze laten jouw bekkenbodem ontspannen maar ook houden deze bekkenbodemoefeningen jouw bekkenbodem sterk door ze gericht te trainen.

 

Na de bevalling is het verstandig om mijn bekkenbodemoefeningen voor na de zwangerschap eens te bekijken. Ga aan de slag en zorg voor een sneller herstel.

 

Pijn verminderen bij bekkeninstabiliteit

Als jij jouw bekkenpijn wilt verminderen bij bekkeninstabiliteit is het goed om eens te kijken naar wanneer jij precies bekkenpijn ervaart. Is dit voornamelijk aan het eind van de dag dan moet jij tussen door veel meer rust momenten in lassen. Is er al bekkenpijn aan het begin van de dag dan is het raadzaam om aan de slag te gaan met wat ontspannende bekkenbodemoefeningen. Probeer het bekken eens goed te ontspannen.

 

Mocht jij verdere lichamelijk klachten ervaren door de bekkeninstabiliteit zoals incontinentie klachten dan is het verstandig om aan de slag te gaan met versterkende bekkenbodemoefeningen en daarmee de bekkenbodem te gaan trainen.

 

Tot slot. Ben je opzoek naar meer info?

Hopelijk kan je wat met deze informatie! Mocht je nou opzoek zijn naar wat meer informatie kijk dan gerust nog even rond op de site. Het barst van verdiepende informatie, tips ook en oefeningen. Ik heb nog veel artikelen die ook diepgaander op verschillende klachten of problemen ingaan. Klik gerust eens op de blauwe woorden om direct op de goede pagina’s terecht te komen.

 

Top 5 meest gelezen

9 Seksstandjes bij bekkenpijn of zelfs bekkeninstabiliteit
------------------------------------------------

Alles over bekkenklachten, bekkenpijn en bekkeninstabiliteit

------------------------------------------------

13 Feiten en fabels over seks tijdens zwangerschap

------------------------------------------------

14 Tips over eten en voeding tijdens jouw zwangerschap

------------------------------------------------

Hebben mannen een bekken?

Andere lezen ook

Sporten en zwanger

------------------------------------------------

Fietsen met bekkeninstabiliteit

------------------------------------------------

Wat is de Bekkenbodem?


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.