Home » Artikelen » Zwangerschap » Wat is Bekkeninstabiliteit? Lees hier alles over Bekkeninstabiliteit

Wat is Bekkeninstabiliteit? Lees hier alles over Bekkeninstabiliteit

Bekkeninstabiliteit ontstaat door de veranderingen van hormonen tijdens de zwangerschap, na een ongeluk, na een operatie of een verzakking. Ook zijn dit allemaal oorzaken voor het ontstaan van bekkenklachten en jou bekkenpijn. Bij mannen zijn bekkenklachten vaak gerelateerd aan bijvoorbeeld een prostaatoperatie of een ongeluk waarbij het bekkengebied schade heeft opgelopen. Bij vrouwen is de grootste oorzaak de hormonale veranderingen tijdens de zwangerschap. Op een latere leeftijd zie je echter weer meer verzakkingsklachten. In dit artikel zal ik vooral bekkeninstabiliteit bij zwangere vrouwen met je bespreken. Kijk in mijn andere artikelen als het gaat over mannen met bekkenklachten en vrouwen op leeftijd met bekkenklachten.

 

De grootste boosdoeners als het gaat om klachten tijdens de zwangerschap. Bekkeninstabiliteit.

 

Laten we in dit artikel even samen dieper op bekkeninstabiliteit in gaan. Mocht je na deze informatie en tips toch nog meer tips, adviezen of diepgaande informatie zoeken kijk dan gerust eens op de site verder. Ik heb nog zat!  Het barst van verdiepende informatie, tips ook en oefeningen als het gaat over klachten of problemen in en rondom het bekken.

 

Pijn in je rug, liezen of heupen. Allemaal valt het onder bekkeninstabiliteit of bekkenklachten.

 

Heerlijk, zwanger wat fantastisch! Maar je roze wolk is aan het verkleuren. Je krijgt kwaaltjes. En nu heb je enorme pijn in je heupen, billen, liezen en/of bekken?  Even een kort verhaaltje wat bekkenklachten nu echt inhouden? Bekkeninstabiliteit betekent letterlijk een verzwakking/onstabiliteit van je bekken. In dokter taal ook wel (chronische) bekkenpijnsyndroom of symfysiolyse genoemd. Bijna alle gevallen worden tijdens of na de zwangerschap vastgesteld. Toch kan bekkeninstabiliteit ook ontstaan door een ongeluk of zelfs een sportblessure. Maar 90% is zeker gerelateerd aan de zwangerschap. Je kan de pijn vaak vinden in de onderrug, rondom de stuit, billen, heupen, liezen en verder rondom de bekken. Veel al komt er instabiliteit in het bekken door problemen met de banden die de bekken bij elkaar houden. Als deze afwijkingen vertonen kan je wel voor stellen dat er iets mis gaat. Even een fantastische vergelijking: Stel je zit op een zeilboot. Het zeil zit links en rechts even strak vast. Als 1 touw losser wordt kan je al voorstellen dat het zeil alle kanten op gaat en onstabiel wordt. Nu snap je het natuurlijk helemaal! Haha.

 

Banden en jouw bekken.

 

Het bekken word bij elkaar gehouden door allerlei banden. Door verschillende hormonen tijdens de zwangerschap worden deze losser. Dit omdat jou kleine natuurlijk wel naar buiten moet kunnen komen. Want normaal gesproken is het bekken veel te krap voor het hoofdje van jouw baby. Dus het is wel echt noodzakelijk dat het allemaal wat ruimer word. Maar toch is het soms nog steeds erg krap. Of je hebt een baby met een heel groot hoofd! Je banden die wat los zijn door de hormonen kunnen dus alsnog erg opgerekt worden. Het kan dus zijn dat er bekken banden beschadigen, scheuren of nog erg verzwakken.

 

Het hele bekken bestaat uit een heiligbeen, darmbeen, SI gewricht en schaambeen. De banden houden dit hele zooitje bij elkaar. Je kan je dus wel voorstellen dat als deze banden losser raken de botten allemaal wat ruimte krijgen. Er kan dus ook wat beweging ontstaan in het bekken. Je banden zijn erg ontregeld en onstabiliteit is niet tegen te houden. Ik heb ook een diepgaander artikel geschreven als je meer informatie over het bekken wilt.

 

Ook jouw organen die beschermd worden door het bekken kunnen wat klachten gaan ervaren. Je gaat je spieren namelijk anders gebruiken met pijn. En jou bekkenspieren zijn direct gerelateerd aan jou organen.

 

Bekkeninstabiliteit kan ook bij mannen voorkomen. Dit is net als bij vrouwen die niet zwanger zijn een zeer kleine kans maar toch wel een optie. Denk bijvoorbeeld door een trauma of andere heftige gebeurtenissen. Maar bekkenklachten en bekkenpijn zijn meer voorkomende klachten bij mannen en niet zwangere vrouwen. Incontinentie klachten of bijvoorbeeld obstipatie zijn namelijk ook bekkenklachten. Alles wat in en ook rondom het bekken ontregeld is valt in principe onder bekkenklachten. Ook zijn er verschillende seksuele klachten te bedenken als erectieproblemen en vaginisme bijvoorbeeld. Klik op de woorden om daar meer over te lezen.

 

Spieren en jouw bekken.

 

In en rondom de bekken vind je veel spieren. De bekkenbodemspieren, buikspieren, rugspieren, heupspieren en bilspieren. Deze groepen hebben allemaal met elkaar te maken. Probeer maar eens op te staan zonder je rug of buikspieren te gebruiken. Ziet er een beetje uit als een dronken versie van jezelf,  als het je al lukt. Als je jou buikspieren, bekkenbodemspieren en/of rugspieren niet goed gebruikt kunnen ze verzwakken of overbelast raken. Vaak gaat dit samen. Als je de ene spiergroep niet goed gebruikt dan zal een ander moeten compenseren. Zo verzwakt de enen spiergroep en raakt de ander overbelast. Deze disbalans kan vrij snel voor problemen zorgen. Het bekkengebied is ook een heel complex gebied. Als je banden verslechteren ga je door de pijn de spieren anders gebruiken. Je kan dan in een vicieuze klachten cirkeltje terecht komen. Je gaat misschien wel door de pijn een bepaalde spier minder gebruiken. Nu gebruik je een ander weer meer en gaat die ook pijn doen enzovoort. Een goede balans in jou bewegen is dus erg belangrijk. Denk steeds maar weer aan je houding en hoe je bepaalde bewegingen uitvoert. Til je wel goed? Sta je recht op? Hoe kom je uit bed en loop je wel goed recht op? Allemaal goede punten om eens langs te gaan. Controleer eens je eigen bewegen. Misschien eens voor de spiegel oefenen? Tuurlijk zal je met een groeiende buik steeds wat moeilijker bewegen. Maar probeer zo lang en zo veel als mogelijk je normale goede houding vast te houden.

 

Wat is de oorzaak van Bekkeninstabiliteit?

 

Er zijn verschillende oorzaken waardoor bekkeninstabiliteit ontstaat. Dit heb ik ook groots uitgelegd in een ander artikel. Even een kort door de bocht stukje. Hormonen zijn de grootste oorzaak. Rond de 20e week van je wonder creatie komt het fantastische hormoon relaxine om de hoek kijken. Klinkt leuk relaxine. Lekker relaxen! Toch? Nee helemaal niet. Dit is een hormoon die ervoor zorgt dat de banden in de bekken weker worden. De botten in het bekken zijn in principe losse gedeeltes. Deze botten worden bij elkaar gehouden met de banden. Tijdens het groeien van de baby zal de buik ook lekker groeien. Het gewicht van de buik en baby drukken met de week meer op jou bekken. Dit door de zwaartekracht. Een erg grote belasting kan dus ook erg onaangenaam aan voelen.

 

Verdere oorzaken van Bekkeninstabiliteit.

 

Buiten de boosdoeners van een hormonen zijn ook scheuren en verrekkingen van de banden een oorzaak van bekkeninstabiliteit. Denk aan het moment dat zich een mensje uit je begint te kruipen. Een bevalling kan ervoor zorgen dat er scheuren ontstaan in de banden. Echt fysiek schade dus zeg maar. Dit noemen we ook wel een Mechanische bekkeninstabiliteit.

 

Een combinatie van de twee is ook mogelijk. Banden die al verzwakt en week zijn scheuren natuurlijk ook makkelijker. Dus deze twee gaan fijn hand in hand. Een ongeluk of blessure kan ook zorgen voor scheuren of verrekkingen.  Ook dus Mechanische bekkeninstabiliteit.

 

Klachten bij Bekkeninstabiliteit.

 

Nog even kort waar zit het nou precies en wat kan je verwachten als je bekken klachten hebt? Want dat je bekkenpijn ervaart is logisch maar waar zit de pijn en wanneer voel je het?

 

  • Pijn in de onderrug, stuit, bekken, heupen, billen, liezen of rondom het bekken.
  • Pijn tijdens traplopen.
  • Pijn tijdens staan.
  • Pijn tijdens zitten.
  • Pijn tijdens omdraaien in bed.
  • Pijn tijdens fietsen of auto rijden.

 

Vermijd deze handelingen en bewegingen bij bekkeninstabiliteit.

 

Vermijd sommige bewegingen ook. Traplopen is dan ook erg pijnlijk. Probeer zo min mogelijk trap te lopen. Leg desnoods al je benodigdheden van de dag op 1 verdieping. Denk aan bijvoorbeeld luiers als je bent bevallen. Denk bij slapen bijvoorbeeld even aan een kussen tussen je benen. Dit zal je snel als prettig ervaren en je bekkenbanden worden dan een stuk minder op gerekt. Verdeel ook altijd je gewicht over twee benen. Ga echt niet op 1 been staan of in je heup hangen. Je banden raken dan snel overbelast. Wissel wel van houding maar dus niet van been om je gewicht te dragen. Net zoals je tijdens het zitten op twee billen blijft zitten. Ga niet op een bil hangen. Dus verdeel je gewicht te allen tijde over twee benen of twee billen, maar wissel wel regelmatig van houding of beweging. Ga niet te lang stil staan en zit niet te lang achter elkaar stil. Wissel dus geregeld en neem desnoods ook even rust na een activiteit. Kijk ook eens naar de 15 tips bij bekkeninstabiliteit.

 

Kortweg pijn bij alles wat je doet. Vaak begint de pijn ineens en plotseling. Bijvoorbeeld bij opstaan of bukken.

 

Tot slot. Ben je opzoek naar meer info?

 

Hopelijk kan je wat met deze informatie! Mocht je nou opzoek zijn naar wat meer informatie kijk dan gerust nog even rond op de site. Het barst van verdiepende informatie, tips ook en oefeningen. Ik heb nog veel artikelen die ook diepgaander op verschillende klachten of problemen ingaan. Klik gerust eens op de blauwe woorden om direct op de goede pagina’s terecht te komen.

 

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.