Home » Artikelen » Bekkenklachten » Bekkenklachten » Een gezond bekken. Alles wat jij moet weten om jou bekken gezond en fit te houden

Een gezond bekken. Alles wat jij moet weten om jou bekken gezond en fit te houden

Een fit en gezond bekken krijg je zo

Het lijkt nu alsof je jou bekken 1x per dag een appel en een banaan moet voeren. Maar opzich is dat niet aan te raden. Je bekken heeft een hoop spieren en banden. En als deze in goede conditie zijn en daarmee ook in balans (een wat zweverig woord) zijn, kunnen we spreken van een gezond bekken. Nu zijn je bekkenbodemspieren misschien wel helemaal top! Nou fantastisch! Maar ze top houden vergt wel wat discipline. Hoe weet je of ze top zijn eigenlijk. Nou dat is simpel. Heb je geen klachten en weet je ze zo te vinden en te gebruiken? Dan zijn ze top! Een gezond bekken weet je goed te gebruiken zonder dat het bekken of de omgeving jou klachten geven.

 

De bekkenbodem. Wat een vervelend woord eigenlijk. Laten we het gewoon even het bekken noemen. In het bekken liggen spieren en banden, dit noemen we de bekkenbodemspieren en de bekkenbanden (maar dat zag je waarschijnlijk al aankomen). Deze spieren en banden liggen in het bekken als een hangmat. Dit is niet om te relaxen maar om je organen op hun plek te houden en de bekken af te sluiten. Word zo een zooitje anders. Deze hangmat spant hard aan als je niet op het werk durft te poepen. En ontspant weer als je thuis op het toilet zit. Tijdens het hoesten of tillen voel je het bekkenbodem gebied vast ook kort aanspannen. Een bezige bij dus. Je moet er niet aan denken om natuurlijk ongewenst urine of ontlasting te verliezen. 

 

De bekkenbodemspieren wat doen die eigenlijk de hele dag?

 

De spieren zijn opgebouwd uit verschillende lagen. Deze werken allemaal samen maar zijn ook zeer afhankelijk van elkaar. Dit heb je vaak niet door. Het aanspannen van deze spieren heb je vaak zelf niet in de gaten. Maar je kan de bekkenspieren zeker wel zelf actief aanspannen. Hou maar eens een scheet op! Precies hoppa. Wel span je niet 1 spier aan maar tegelijk meerdere in die regio. Een soort alles of niks mentaliteit.

 

Een man heeft twee gangen door de spieren heen en de vrouw drie. Maar dat hoef ik denk ik niet uit te leggen. Naja toch even om compleet te zijn. De man heeft een anus en een plasbuis en bij een vrouw komt daar de vagina opening bij.

De blaas en darm hebben hun eigen afsluitklep. De anus. Deze anus sluit de darm af van extern lucht en water. Hier zorgen je hersenen zelf onbewust voor. Je hoeft dus niet zelf de hele dag je billen bij elkaar te houden. Wel fijn dat dit allemaal onbewust word geregeld. Wat zou de dag dan ineens anders verlopen. En wat loopt iedereen dan ongemakkelijk.

 

Dit is een gezond en verstoord bekken.

 

Een gezonde en goed werkende bekkenbodem houd zich bezig met:

  • Ontlasting ophouden, ook onder omstandigheden als hoesten etc.
  • Scheten ophouden of juist schaamteloos eruit gooien.
  • Organen op zijn plek houden. En zo geen verzakking te krijgen.
  • Goed kunnen plassen.
  • Alle ontlasting relaxed laten wegvloeien op een gewenst moment.
  • Vrijen zonder pijn.
  • Stabiel zijn voor de onderrug en zo geen klachten ontwikkelen.

 

Als dit niet goed gaat is er vaak wat mis. Als deze bekkenbodemspieren niet werken zoals het hoort kan het zijn dat:

  • De spieren te gespannen zijn en soms zelfs overbelast of overactief.
  • Verzwakt zijn en niet hun taak kunnen uitvoeren.
  • Verstoord zijn en niet meer goed samen werken door disbalans.

 

Een gezond, fit en goed functionerend bekken. Dit kan jij zelf al doen!

 

Misschien heb je nu geen klachten. Heel erg fijn natuurlijk. Maar je kan er zeker juist nu voor zorgen dat je ook minder kans hebt op klachten. Als jij weet dat er bijvoorbeeld een zwangerschap aan zit te komen, net uit een zwangerschap komt of je weet dat er een operatie aankomt in of rondom het bekken (bijvoorbeeld een prostaat operatie) is het verstandig om een zo fit mogelijk bekken te hebben. Hoe fitter je een situatie ingaat des te kleiner de kans is op verdere klachten. Ook zal jou herstel tijd drastisch verkorten als je en al fit bent maar ook al oefeningen weet die jou weer snel op de been kunnen helpen.

 

Nu gaat het dus om onderhouden. Hoe dat je dat nu weer dan? Veel onderhoud verricht je als je goed bewust beweegt. Denk bijvoorbeeld aan het gebruiken van je bekkenbodemspieren als je moet niezen, hoesten, lachen. Onverwachtse buikdruk opvangen zeg maar. Span ze goed aan tijdens deze situaties want ze zijn natuurlijk niet geheel onverwachts.

Je kan dus echt gaan trainen en tijdens het sporten om jou bekkenbodemspieren denken maar je kan ook tijdens een aantal situaties denken aan jou bekkenbodemspieren.

3 tips en oefeningen om jou bekken gezond en fit te houden.

 

Tip 1: De basis van elke oefening.
Word eerst bewust van je bekken bodem spieren. Ga eens in een kleermakerszit zitten en trek de anus, vagina en/of penis in. Alsof je jou plas of enorme scheet inhoud. Terwijl je dit doet trek je ligt de navel in. Zo pak je de hele omgeving mee van de stabiele buikspieren tot de diepere spieren.

 

Tip 2: Geen excuusjes. Oefeningen kunnen overal en altijd.
Pas deze technieken toe in dagelijkse handelingen. Sta je op uit een stoel? Ga je juist zitten? Loop je op de trap? Of voel je een hoest, nies of een lach bui aan komen? Span je anus, vagina en/of penis ligt aan in combinatie met het ligt intrekken van je navel. Zo heb je en getraind en bied je jou bekkenbodem steun tijdens toch wel complexe handelingen (voor deze spieren dan).

 

Tip 3: van hardlopen tot de sportschool.
Ben jij een actieve sporter of sportschool bezoeker? Denk dan eens tijdens jou sport aan het aanspannen van de bekkenbodemspieren en intrekken van de navel. Bijvoorbeeld als je sit ups doet, op de hometrainer zit of welke oefening dan ook. En het handige is ook nog dat niemand het door hebt dat je het doet! Niks houdt jou dus tegen.

 

Leer jouw bekkenbodemspieren te ontspannen in plaats van aanspannen.

Heb je juist onderhoud nodig in het ontspannen ipv aanspannen? Neem dan je rust momenten. Kies jou rust moment uit en zorg dat dit jou structuur wordt. Ga bijvoorbeeld op standaard tijden op het werk even naar de wc. Ook al hoef je helemaal niet te plassen. Je kan dan ook even een rust momentje pakken en wat ontspanningsoefeningen doen.

Merk je dat je in een stressvolle situatie zit en je weer klachten van de bekken ondervindt? Pak je oefeningen weer rustig op of het nu aanspannen of juist ontspannen is. Bepaal zelf jouw gebruik frequentie van de oefeningen. Maar hou je structuur vooral vast, want daar gaat het vaak mis.

 

5 Tips voor het ontspannen van het bekken:

Tip 1: Zoek en plan je rust.
Zoek een rustige plek op. En plan jou momenten. Zorg dat je alleen bent. Het is belangrijk dat je niet snel afgeleid wordt. Je telefoon kan dus best even aan de kant liggen. Of beter nog in een andere kamer.

 

Tip 2: Korte en bewuste aanspanning.
Span de spieren kort aan. Trek de anus, vagina en of penis naar binnen toe en laat ze vervolgens compleet los. Herhaal dit een aantal keer. Je zal zien dat jij de controle terug kan pakken.

 

Tip 3: Word een bekken meester.
Oefening baart kunst. Hoe meer jij oefent des te meer jij de controle over jouw spieren krijgt.

 

Tip 4: Plannen, plannen en nog eens plannen. Pak die structuur.
Plan jou rust momenten. Anders neem je nooit echt de tijd om deze oefeningen te doen.

 

Tip 5: Ademhaling, doe je dat eigenlijk wel goed?
Adem goed door naar je onderbuik. Leg desnoods je handen op je onder buik om daar naar toe te ademen. Dit ontspant het beste.

 

Bekkenoefeningen kan je altijd wanneer het jou uitkomt uitvoeren.

 

Je kan op allerlei momenten jouw oefeningen uitvoeren en leg desnoods eens je handen op je buik om daar naar toe te ademen in een stressvolle situatie. En als je al sport in de sportschool beweeg dan eens bewuster tijdens je oefeningen en denk eens aan je bekken tijdens een reeks oefeningen. Niemand heeft het door. Dus je kan zelfs achter jou bureau even wat oefeningen oppakken.

Vind dus vooral een goed moment om aan je bekkenbodem te denken. Ga er bewuster mee om en onderhoud doet wonderen. Je lichaam is toch een soort van je huis. En daar schilder je ook de kozijnen wel eens toch? Niet? Oh dan moet je het toch maar eens doen 😉

 

Tot slot. Ben je opzoek naar meer info?

 

Hopelijk kan je wat met deze informatie! Mocht je nou opzoek zijn naar wat meer informatie kijk dan gerust nog even rond op de site. Het barst van verdiepende informatie, tips ook en oefeningen. Ik heb nog veel artikelen die ook diepgaander op verschillende klachten of problemen ingaan. Klik gerust eens op de blauwe woorden om direct op de goede pagina’s terecht te komen.

 

Rating: 0 sterren
0 stemmen

«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.