Home » Oefeningen » De voorbereiding op de Oefeningen

De voorbereiding op de Oefeningen

Welkom bij het artikel dat jouw voorbereid op de uiteindelijke oefeningen.  

Je kan bij de oefeningen terecht als jij bijvoorbeeld last hebt van verschillende bekkenproblemen, bekkenklachten, bekkenpijn, rugklachten en voor oefeningen na de bevalling.

Bekken problemen kunnen worden veroorzaakt door bijvoorbeeld een verzwakte bekkenbodem of juist een overactief en dus overspannen bekkenbodem. Het is belangrijk dat jij weet welke oefeningen jij nodig hebt.

Laten we even door wat ondersteunende informatie en een aantal veel gestelde vragen heen lopen.

 

Heb jij last van verzwakte bekkenbodemspieren? Dan moet je denken aan:

  • Urine of ontlasting incontinentie klachten.
  • Een verzakking.
  • Gevoelloze seks.

 

Ook kunnen Versterkingsoefeningen van bekkenbodemspieren verstandig zijn voor tijdens jouw zwangerschap. Ook als je last hebt van bekkeninstabiliteit. Hiermee kan jij jouw bekkengebied goed versterken.  

 

Heb jij last van een te gespannen bekkenbodem? Denk bijvoorbeeld aan overactieve spieren. Dit kan problemen geven als:

  • Plassen komt moeilijk op gang. Je moet bijvoorbeeld erg persen.
  • Blaasontsteking is jou niet vreemd.
  • Aandrang incontinentie (urge-incontinentie). Vaak de aandrang hebben om te plassen maar dit lukt niet altijd. Je gaat vaker plassen en voelt een hoge druk.
  • Moeizame en onvoldoende lediging van blaas of darmen.
  • Obstipatie komt ook dus veel voor. Maar ook Diarree en aambeien.
  • Doorbloeding neemt af en dus een erectiestoornis. Ook een slecht doorbloede vagina is een verschijnsel.
  • Pijn in de anus, stuit, lies, bekken gebied, rug, buik, bij ontlasten en/of bij het vrijen.
  • Vaginisme en of vulvitis.

 

Ook kunnen ontspanningsoefeningen van het bekken goed voelen als jij in jou zwangerschap erg last hebt van bekkeninstabiliteit.

 

Voor wie zijn de bekkenbodem oefeningen bedoeld?

 

In principe zijn bekkenbodem oefeningen voor iedereen. Dit omdat iedereen problemen met zijn of haar bekken gebied kan krijgen.

Laten we voor iedereen even wat voordelen opsommen.

 

De voordelen voor Vrouwen van bekkenbodem oefeningen:

 

Voordeel 1: Verbeteren van de functie van de darm en de blaas.
Voordeel 2: Verminder de kans op een verzakking van een orgaan als de baarmoeder, darm of blaas.
Voordeel 3: Een sneller en beter herstel na een vaginale bevalling.
Voordeel 4: Minder incontinentie klachten als jij hier nu last van hebt.
Voordeel 5: Verbeteren van jou seks beleving. Bij bijvoorbeeld een overactieve bekkenbodem. Denk aan vaginisme bijvoorbeeld.

De voordelen voor Zwangere vrouwen van bekkenbodem oefeningen:

 

Ben jij zwanger? Zorg dan voor een gezond en sterk bekken. Daar gebeurt namelijk nu het meeste! Als jij sterke bekkenbodem spieren hebt zal je minder kans op bijvoorbeeld blijvende schade na de bevalling hebben. Ook neemt de kans op urine incontinentie erg af. Het is namelijk zo dat ongeveer 1 op de 3 vrouwen na de vaginale bevalling last hebben van urine verlies.

Het is ook goed zeker goed om tijdens jouw zwangerschap bekkenbodem oefeningen te doen! Ook zal jouw bekken jou toenemende buik beter kunnen dragen. Een gezond bekken kan er zelfs voor zorgen dat jij op latere leeftijd minder kans hebt op bijvoorbeeld een verzakking of incontinentie. Het is dus zeker aan te raden om ook tijdens jouw zwangerschap bekkenbodem oefeningen te doen. Plan ze dus goed in om er een soort routine van te maken.

 

De voordelen voor Mannen van bekkenbodem oefeningen:

 

Voordeel 1: Een sterke bekkenbodem helpt jou herstellen na een prostaat operatie. ZO heb je minder kans op urine incontinentie.
Voordeel 2: Met een gezond bekken heb jij meer controle over jou darmen en blaas.
Voordeel 3: Problemen als erectiestoornissen kunnen afnemen door een gezond en ontspannen bekken.

 

Waarom zou je bekkenbodem oefeningen doen? Zijn er nog meer redenen om oefeningen te doen?

Het antwoord is dus bovenstaande klachten doen verminderen maar ook preventief is het verstandig om bewuster van jou bekkenbodem te worden. Je bekkenbodem doet namelijk zoveel!

 

Denk bijvoorbeeld aan deze 8 belangrijke reden om jouw bekkenbodem te trainen:

 

Reden 1: Houd met een sterke bekkenbodem jouw plasbuis en anus goed afgesloten.

Reden 2: Het goed naar de wc kunnen gaan. Leer jouw bekkenbodemspieren goed te ontspannen om op een goede manier naar de wc te kunnen gaan.

Reden 3: De bekkenbodemspieren zorgen samen met de buikspieren voor een goede ademhaling. En een goede ademhaling bied jou rust en minder druk op de borst.

Reden 4: Een gezonde bekkenbodem is goed doorbloed. Dit is erg bevorderlijk voor jouw liefdesleven! Maar ook voor de doorloop naar bijvoorbeeld de liezen en benen.

Reden 5: Een gezonde bekkenbodem zorgt voor een fijn seksleven zonder pijn of andere lichamelijke spanningen.

Reden 6: Een goede stevige bekkenbodem houdt jouw organen op de juiste plaats en kan een verzakking voorkomen.
Reden 7: Als jij met een gezond en sterk bekken de zwangerschap in gaat zal jouw herstel na de bevalling sneller kunnen gaan.
Reden 8: Met bekkenbodem oefeningen herstel jij goed na jouw bevalling en heb je een minder grote kans op kwalen in de toekomst.

Het is misschien een spiergroep die je niet zo een twee drie ziet. Maar dat neemt niet weg dat het een zeer belangrijke spiergroep is! Zorg dus voor een goede bekken conditie om klachten als bekkenpijn, bekkeninstabiliteit, incontinentie of ook erectiestoornissen te doen verhelpen.

 

Het zijn niet allen bekkenbodem oefeningen die zorgen voor een gezond bekkengebied.
Het kan ook voor jou eens nuttig zijn om bij mijn toiletgedrag tips en adviezen te kijken. Dit kan jou helpen als jij problemen ervaart op het toilet.


Wat wordt er getraind of ontspannen tijdens deze oefeningen?

 

Met deze oefeningen ga je aan de slag met jou bekkenbodemspieren. Dit zijn de spieren die onbewust jouw sluitspieren dicht houden. Als jij deze oefeningen dagelijks oppakt kan je snel effect hebben. Deze spieren zijn erg goed te trainen. En als ze overspannen zijn, kunnen we ze goed laten ontspannen.

Als je aan de slag gaat met versterkende oefeningen dan zorg je voor een betere en versterkte spiergroep rondom de anus, vagina en of de plasbuis. Je kan dus direct invloed hebben op jou continentie. Probeer de spieren maar eens te vinden. Doe maar eens net alsof je jou plas of poep inhoud. Precies! Dat zijn ze.

 

De bekkenbodemspieren en de buikdruk. Heeft dat met elkaar te maken?

 

De bekkenbodemspieren hebben een hoop te verduren tijdens ons leven. Een oplopende buikdruk kan bijvoorbeeld heel nadelig zijn voor jou bekkenbodemspieren. Denk bijvoorbeeld aan zware boodschappen tillen, hoesten, lachen of kuchen. Klinkt onschuldig maar jouw bekkenbodemspieren moeten hard hun best doen om jou lichaamsuitgangen dicht te houden.

 

Oké nu gaan we aan de slag maar wat moet je verwachten?

 

Je zal ongeveer na een week of 6 echt verandering gaan merken. Ik heb de spier versterkende oefeningen in 3 moeilijkheidsgraten verdeelt. Hierdoor kan je goed aan de slag gaan. Maar progressie kost tijd. Gun jezelf die tijd. En onthoud, aan jouw klachten is echt iets te doen!

 

Bij de ontspanningsoefeningen moet je rekening houden met 2 weken. Je zal na 2 weken echt wel al wat resultaten moeten boeken. Maar neem ook hier echt goed de tijd voor.

Voel je verbetering na een aantal weken?

 

Ga dan vooral door en maak mijn programma goed af!  Nu nog even door zetten!

Voel je na 6 weken nog geen verbetering?

 

Ga dan echt naar een specialist als je dat nog niet gedaan hebt.

Het is wel altijd aan te raden om ook contact te zoeken met een specialis. Ga naar de huisarts en laat je desnoods door verwijzen naar een bekkenoefentherapeut of bekkenfysiotherapeut. Deze kunnen jou herstel goed in de gaten houden.

 

Zijn jou bekkenproblemen of bekkenklachten over?

 

Wat fantastisch! Maar houdt de tips, oefeningen en adviezen wel in jou achter hoofd. Je kan de oefeningen er natuurlijk altijd even bij pakken.

 

Komen jou klachten langzamerhand weer terug?

 

Pak dan jou oefen discipline weer op! Je kan het!

 

Tot Slot.

 

Nou fantastisch je bent helemaal klaar om te werken aan jou herstel. Kijk snel bij mijn oefeningen en bepaal welke voor jou geschikt zijn. Lees op de site meer over jou klachten en bepaal aan de hand van mijn adviezen welke oefeningen voor jou geschikt zijn. Heel veel succes!


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.