Home » Artikelen » Toiletgedrag » 10 snelle tips voor bij het plassen en poepen tijdens jou zwangerschap

10 snelle tips voor bij het plassen en poepen tijdens jou zwangerschap

Wc tips voor tijdens de zwangerschap

Bekkenpijn, heuppijn, rugpijn, onderrugpijn, symfysiolyse, bekkeninstabiliteit of pijn in je reet.
Geef er een naam aan. Tijdens de zwangerschap ben je er in ieder geval mooi klaar mee. Elke vrouw krijgt tijdens de zwangerschap bekkeninstabiliteit. Maar niet elke vrouw heeft daar meteen last van. Je banden rondom jouw bekken beginnen ruimer en losser te worden. Ze zijn zich al aan het voorbereiden op de komst van jouw kleintje. Maar deze verruimende bekken kan jou wel aardig wat klachten opleveren tijdens alledaagse handelingen. Denk bijvoorbeeld aan het toiletbezoek. Hoe gaat dat en hoe kan jij het beste naar de wc gaan als je zwanger bent en misschien ook wel last van jou bekken begint te krijgen?

Ik heb alles voor je uitgezocht. Laten we eens gaan kijken naar deze samenvatting van de meest geschikte tips omtrent het naar de wc gaan en jou zwangerschap. Mocht je op zoek zijn naar meer informatie klik dan eens op de blauwe woorden ook kan je eens op de site kijken. Deze staat vol met tips, adviezen en oefeningen omtrent jou zwangerschap en bekkenklachten.

Even tussendoor:
Vergis je heupen trouwens niet met je bekken. Je heupen zijn namelijk gewrichten en het bekken een heel gestel. Je heupen vallen in het bekken dat dan weer wel.


Bekkenklachten, bekkenpijn en bekkeninstabiliteit. Een hoop benamingen.

Er zijn een hoop benamingen als het gaat om bekkenklachten. Bekkenpijn, Bekkenklachten, heuppijn, rugpijn, bekkenproblemen, onderrugpijn, bekkeninstabiliteit en symfysiolyse. Een hoop verschillende namen die men vaak gebruikt om het zelfde aan te duiden. Maar is het ook het zelfde?

Nee dat is het niet. Zo kunnen mannen en vrouwen bekkenklachten, bekkenpijn en bekkenproblemen krijgen. En zijn het de zwangere vrouwen die bekkeninstabiliteit krijgen. En dit kan ook weer gepaard gaan met bekkenpijn of er kunnen door de bekkeninstabiliteit bekkenklachten of bekkenproblemen ontstaan. De naam die artsen gebruiken is vaak symfysiolyse. Dit betekend letterlijk het oplossen van verbindingen. Dit kan duiden op de banden die een stuk weker worden in en rondom he­t bekken. Ze lossen gelukkig niet op. Dat zou wat zijn. Toch wordt deze term niet vaak gebruikt want symfysiolyse duid op het ergste stadium van bekkeninstabiliteit en dit komt zelden voor. We houden het dus even bij bekkenpijn of bekkeninstabiliteit.

Bekkeninstabiliteit kan ook na de bevalling een lange nasleep hebben.


Bekkenpijn wordt dus veroorzaakt door het weker worden van de banden. Dit zorgt voor instabiliteit en hoppa het woord bekkeninstabiliteit is geboren. Na mate de zwangerschap vordert en het bekken plek maakt voor de daling van jou wondertje, zal je merken dat de klachten erger worden. Ook na de bevalling kunnen de klachten erger worden of zelfs nog ontstaan. Het is nou eenmaal een enorme aanslag op je bekken. En als jouw bekkenbanden tijdens de zwangerschap losser en weker zijn geworden is er nog geen kleine door heen gekomen. Als het een maal zo ver is en de bevalling is aangebroken, worden jou al zwakkere bekkenbanden door de baby nog even extra opgerekt. Hoe groter de rek op de banden word des te groter de kans is op langdurende of blijvende klachten. Denk bijvoorbeeld aan een tangverlossing waarbij jou banden nog verder worden opgerekt om de baby te halen.


Nu heb je een beetje een beeld bij wat bekkenklachten, bekkenpijn en bekkeninstabiliteit zijn. Laten we een kijken wat de beste tips en adviezen zijn op een dagelijkse handeling. Het naar de wc gaan

 

Jouw toiletgedrag tijdens de zwangerschap met misschien wel bekkenpijn

 

Nu gaan we het hebben over toiletgedrag. En dan heb ik het niet over jouw app gedrag op de toilet of hoe jij nog even Netflixt. Het gaat erover hoe jij plast of poept. Doe jij dit wel op de goede manier? Vaak denken we hier pas echt over na als je klachten ervaart. Tijdens de zwangerschap gebeurt er een hoop in jou buik. De groei van de baby zal ook een aantal organen flink in de weg gaan zitten. Het kan zijn dat jou darmen en blaas zich ander gaan gedragen. Zo kan je heel vaak naar de wc moeten of juist moeite krijgen met poepen.

 

Jou doen en laten in het kleinste hokje van het huis heeft zonder dat je dat misschien beseft een enorme invloed op het ontstaan of verergeren van bekken klachten.

Laten we eens wat snelle en bruikbare tips en adviezen doornemen als het gaat over jou toiletgedrag. Wat is nu de beste manier om te plassen en te poepen tijdens de zwangerschap?

 

10 snelle tips voor tijdens het plassen en poepen. Altijd fijn en fris!

 

Tip 1: Neem de tijd en ontspan.
Let niet op de tijd. Wees ontspannen. Hoe meer jij je ontspant hoe beter jou bruine rakker of gouden straal naar buiten komt. Zo duurt het langer voor de volgende op de deur klopt.

 

Tip 2: Stel niet uit.
Stel zo min mogelijk uit. Verstopping ontstaat door uitstel. Moet je ga dan! Hoe langer de drol in de darmen zit deste droger hij word. Dus het word steeds lastiger om hem eruit te krijgen.

 

Tip 3: De houding.
Ga altijd lekker goed recht op zitten in het midden van de bril. Steun goed met de voeten op de vloer en voel je op je gemak. Hang niet boven de pot of ga niet op het puntje zitten met verdeel je gewicht evenredig.

 

Tip 4: In 1 keer door.
Plas in één keer uit. Ontspan en neem dus weer de tijd. De blaas moet zich volledig legen om geen achterblijvers te hebben die ontstekingen veroorzaken.

 

Tip 5: Niet persen.
Persen helpt niet. Een grappige tip: kracht zetten drukt de plasbuis alleen maar dicht. Je denkt een hardere straal te krijgen, waardoor je sneller klaar bent met plassen. Maar de straal moet alleen maar door een kleinere opening als je de bekkenbodemspieren aanspant.

 

Tip 6: Onderbreken is fout.
Onderbreek het plassen niet. Dit is ook geen goede oefening. Gewoon goed uitplassen is erg belangrijk. Anders kan er urine achterblijven in de blaas en dit kan weer voor blaasontstekingen zorgen.

 

Tip 7: Bekken kantelen.
Denk je klaar te zijn wiebel eens met het bekken van voor naar achter. Dan komt er soms toch nog een achterblijver mee. Kantel je bekken naar voren en naar achter door een holle en bolle onderrug te maken.

 

Tip 8: Voeding.
Eet veel vezels en drink 2 liter water per dag. Dit is een genot voor de blaas en darmen!

 

Tip 9: Sporten helpt bij ontlasten.
Sporten helpt! Ga eens lekker intensief te werk als je wellicht een verstopping hebt. Buikspier oefeningen zijn daar goud bij!

 

Tip 10: Squaten bij aandrang.

Mocht je nu wel aandrang voelen maar er komt geen bruine vrind naar buiten. Doe dan eens de squat oefening een aantal keer achter elkaar. Je zal zijn dat dit de darmen goed kan activeren.

 

Samenvatting.

Er zijn een hoop goede adviezen bekend over het naar de toilet gaan tijdens de zwangerschap. Ook zijn er verschillende situaties mogelijk die jou gang naar de toilet in de weg zitten. Neem vooral goed de tijd en probeer de aandrang niet tegen te houden. Het is vooral belangrijk om goed leeg te plassen of leeg te poepen neem daar dus de tijd voor en ontspan goed. Trek de vagina even in door de bekkenbodemspieren nog eens goed aan te spannen en laat nogmaals alles los. Kantel daarna de bekken nog even voordat je denkt klaar te zijn. Je zal zien dat er toch nog wat restjes mee kunnen komen. Als je dit goed doet zal je ook minder snel weer naar de toilet toe moeten.

let verder goed op je voeding en de mate van activiteit. Hoewel het met een groeiende buik steeds lastiger word om goed actief te blijven is dit wel erg belangrijk. Sporten is niet echt aan te raden maar je kan best even wat stukken blijven lopen op een dag. Wissel dit goed af et rust momenten en je zal zien dat jij fitter en met minder klachten de bevalling in gaat. Hoe fitter jij bent des te kleiner de kans is op klachten of blijvende klachten.


Ik heb nog veel meer artikelen geschreven over plassen en poepen. Kijk daar eens bij dit was een snelle opsomming. Ik ga dieper op de materie in bij de andere diepgaandere artikelen.

 

Tot slot. Ben je opzoek naar meer info?

 

Hopelijk kan je wat met deze informatie en ga je werken aan jou herstel, want het is mogelijk! Mocht je nou opzoek zijn naar wat meer informatie kijk dan gerust nog even rond op de site. Het barst van verdiepende informatie, tips ook en oefeningen. Ik heb nog veel artikelen die ook diepgaander op verschillende klachten of problemen ingaan. Klik gerust eens op de blauwe woorden om direct op de goede pagina’s terecht te komen.

 

Rating: 5 sterren
1 stem

«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.