Home » Artikelen » Algemeen » Dit kan jij eten en drinken voor een gezonde en goede stoelgang

Dit kan jij eten en drinken voor een gezonde en goede stoelgang

Dit kan jij eten en drinken voor een gezonde en goede stoelgang gezond eten tijdesn de zwangerschap gezond voor de darmen gezond voor de blaas

Goed eten en goed drinken het klinkt vaak veel makkelijker dan het soms is. Je wordt zowat overal om de oren geslagen met voedingsadviezen. De ene zegt geen koolhydraten, de ander weer geen zout en dan hoor je de buurvrouw praten over een dieet van 1 maaltijd per dag. Het verschilt allemaal zo en wat is nu goed? We willen allemaal lekker eten en een gezond strak lijf. Het gaat natuurlijk niet allemaal samen. Toch zijn er een hoop goede adviezen die ook voor jou organen prima zijn. Drinken weten we inmiddels wel en die 2 liter water per dag klinkt al als een hele opgaven. Laten we wat simpele basis adviezen bekijken om jou stoelgang en daarmee ook jou gezondheid te bevorderen.

Hopelijk ga je met deze informatie en tips voor een goede stoelgang. Mocht je nou opzoek zijn naar wat meer informatie kijk dan gerust nog even rond op de site. Het barst van verdiepende informatie, tips ook en oefeningen als het gaat over klachten of problemen in en rondom het bekken.

Laten we beginnen met waarschijnlijk al de kern van een gezonde darmflora: Vezels.

Vezels zijn de brandstof voor een gezonde stoelgang.

Vezels is het goude woord. Klinkt makkelijk. Wat van die kleine rakkers binnen werken en hoppa. Maar lang niet in elk voedsel zitten genoeg vezels. Vezels zitten vooral in natuurlijke producten. Fruit, groenten, volkoren pasta, aardappelen, peulvruchten en ook brood. Ongeveer 40 gram vezels zijn dagelijks gewenst. Maar toch kan een product jou flink om de tuin leiden. Het is bijvoorbeeld niet zo dat een donker brood veel gezonder is dan een lichter brood. Veel mensen denken dat hoe donkerder het brood is des te gezonder het is. Maar dat is echt een commerciële truc. Een volkoren brood is prima. Graan en vezels maken een brood bruiner maar nooit bruiner dan licht bruin. Mocht jij nu net een donker brood hebben gekocht dan is deze donkerder gekleurd door waarschijnlijk cacao. Een donker brood bestaat dus eigenlijk helemaal niet van zich zelf. Het kan dus zo zijn dat een wit brood donker wordt gekleurd en nu zitten er in het gekochte donkere brood nog steeds geen vezels. Kijk dus goed op de voedingslabels.


Het voedingscentrum heeft ook een hele makkelijke lijst waar je de aantal vezels kan berekenen. Kijk hoeveel je nu eet. Misschien hoef je maar een klein iets aan te passen. Of misschien kom jij wel tot de ontdekking dat je iets drastisch moet omgooien. Dat is prima en ook echt makkelijk te doen. Eet jij bijvoorbeeld altijd wit brood of witte pasta? Stap dan over naar een volkoren variant. Is even wennen maar prima te doen en ook nog eens erg gezond!

 

Gezond eten hoeft niet duur te zijn!

Nu hoef je ook niet direct over te stappen op de extreem dure voedingstrends. Denk eens aan het quinoa zaad. Enorm duur allemaal. Of crackers van amandel beslag. Leuk en ook zeker niet ongezond. Maar er zijn prima varianten als jij gewoon je fruit en groeten binnen krijgt. Je krijgt je vezels dus ook wel op een minder hippe en goedkopere manier binnen. Maak desnoods kleine aanpassingen. Denk dus aan volkoren producten. Ook kan je eens bij jou gerecht eens extra kikkererwten doen bijvoorbeeld. Waar een wil is, is vaak ook gewoon een weg. En met kleine aanpassingen is de omslag naar wat gezonder eten ook prima vol te houden.

 

Obstipatie is vaak een gevolg van te vezel arm eten en te weinig vocht binnen krijgen.

Obstipatie kan je op een hele hoop verschillende manieren krijgen. Misschien is er wel iets medisch aan de hand. Maar het kan ook een simpele oorzaak hebben. Jouw eetpatroon. Het is dus belangrijk om na te gaan wat je nu eet en wat je het beste kan eten. Denk om de vezels en drink voldoende water per dag. Zeker zo’n 2 liter per dag is over het algemeen wel haalbaar. Ook is de regelmaat belangrijk voor je darmen. Zo zorgt het ontbijt ervoor dat je darmen wakker worden en heb je een lunch echt wel even nodig om bij te tanken. Ook kan je tussen door even wat fruit nemen om de trek onder controle te houden. Dus een eet moment of 5 inclusief wat fruit snack momenten is prima.

Maar heb je overal aan gedacht? Eet jij al regelmatig en gezond? En heb je toch obstipatie klachten? Hoe kan dat dan? Dit wordt wat technischer. Niet alle vezels zijn even goed voor de darmen. Dit gaat tussen niet fermenteerbare vezels en fermenteerbare vezels. Kijk dus goed welke vezels jou voeding bevatten.

De darmen hebben veel vocht nodig om jouw ontlasting goed te kunnen verwerken.

Vocht is cruciaal in het totale verteringsproces. Hoe meer vocht, hoe beter de voeding naar de uitgang afdaalt. Vaak gaan er liters per dag door de darmen heen. Ook gebruiken de darmen deze liter weer opnieuw. Meestal duurt een verteringsproces een etmaal. Hoe langzamer het verteringsproces verloopt des te harder de ontlasting word. En hoe harder dit word des te groter de kans is dat er een obstipatie ontstaat.

4 verschillende situaties waarbij de kans op obstipatie verhoogd zijn.

  1. Zwangerschap.
  2. Menstruatie periode.
  3. Menopauze
  4. Verhoogde leeftijd

Hormonen hebben helaas een negatieve invloed op de darmen. Vocht word nu sneller onttrokken en zo de kans verhoogd op obstipatie. Ook kan de darm tijdens een zwangerschap in de knel komen. Hierdoor kan de darm snelheid snel afnemen. Dit is vaak een belangrijke obstipatie oorzaak.

Mocht je nou niet genoeg vezels binnen kunnen krijgen. Kan je altijd denken aan tarwezemelen. Deze bevatten een schimmel die de goede van de mindere vezels kunnen scheiden.

Jouw toiletgedrag kan van grote invloed zijn op jou stoelgang.

Verder is jou toiletgedrag een eventuele oorzaak van jou obstipatie. Ga jij op een goede manier naar de wc? Je kan veel verschillende klachten ontwikkelen als jij een verkeerd aangeleerd gedrag hebt wat betreft de toilet gang. Het is daarom ook goed om te weten wat jij moet doen als je naar de wc moet. Onthoud vooral dat jou bekkenbodemspieren waar de anus ook een onderdeel van is, de hele dag aangespannen staan om jou ontlasting binnen te houden. En als jij moet poepen zal je deze spieren moeten ontspannen om de ontlasting naar buiten te laten komen.

De meeste mensen weten dit niet. Je hoort en ziet daarom ook een hoop mensen hard persen op de wc. Maar met persen span je de bekkenspieren alleen maar meer aan. Persen is dus vaak niet de oplossing. Ontspan en neem de tijd. Ga ook naar de wc als je aandrang voelt. Stel jouw grote boodschap niet uit. Want hoe langer de drol in jou darmen licht des te droger deze wordt. Lang wachten kan er dus voor zorgen dat de poep er een stuk lastiger uit komt. Ga dus eens na hoe en wanneer jij naar de wc gaat. Je kan eens kijken bij mijn toiletgedrag adviezen dit zijn alle tips en adviezen die jou kunnen helpen als je moeite hebt met jou toilet bezoek.

Ook als je geen problemen hebt in het kleinste kamertje is het goed om deze tips eens door te lezen. Het kan nooit kwaad en het werkt wellicht nog preventief ook.

Tot slot. Ben je opzoek naar meer info?

Hopelijk kan je wat met deze informatie en ga je werken aan jou herstel, want het is mogelijk! Mocht je nou opzoek zijn naar wat meer informatie kijk dan gerust nog even rond op de site. Het barst van verdiepende informatie, tips ook en oefeningen. Ik heb nog veel artikelen die ook diepgaander op verschillende klachten of problemen ingaan. Klik gerust eens op de blauwe woorden om direct op de goede pagina’s terecht te komen.

 

Rating: 5 sterren
1 stem

« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.