Home » Artikelen » Zwangerschap » Zwemmen met bekkeninstabiliteit, bekkenpijn of bekkenklachten

Zwemmen met bekkeninstabiliteit, bekkenpijn of bekkenklachten

zwemmen met bekkeninstabiliteit, zwemmen met bekkenpijn, zwemmen met bekkenklachten. zwemmen met bekken. bekkenpijn en bekkeninstabiliteit tips oorzaken

Zwemmen met bekkeninstabiliteit of bekkenpijn werkt veel al ontspannend. Je begeeft je even in een gewichtloze omgeving. Je zweeft in het water en je voelt even minder druk op jouw bekken. Bewegen gaat tijdens het zwemmen ook een stuk makkelijker. Een zwembad moet wel lekker warm zijn. Het is daarom aan te raden om bijvoorbeeld in het recreatie gedeelte te gaan zwemmen in plaats van in een wedstrijd bad. Die zijn vaak erg koud. Verder kan je in het recreatie gedeelte vaak ook beter bij de grond. Altijd handig als je even wilt rusten. Zwemmen kan dus maar het is wel belangrijk dat je let op een aantal punten.

 

Heerlijk even goed ontspannen in een warm bad. Je spieren ontspannen en jouw bekken dus ook. Toch brengt ontspanning een aantal risico’s met zich mee. Want zwemmen met bekkeninstabiliteit, bekkenpijn of bekkenklachten is niet zo eenvoudig als het misschien wel klinkt. Laten we eerst even een onderscheid gaan maken in de bepaalde klachten. Dan kan ik je ook precies per bekkenklacht vertellen waar je op moet letten.

 

Verschillende soorten bekkenklachten

 

Er zijn een hoop problemen die zich in of rondom jouw bekken kunnen ontwikkelen. Al deze mogelijke klachten gooien we bij elkaar en noemen het bekkenklachten. Maar onder bekkenklachten valt een hele hoop. Zo is bekkeninstabiliteit, bekkenpijn, urine-ontlastingincontinentie, vaginisme, vulvitis, orgaan verzakking, verslapte bekkenbodemspieren en ook  zijn overactieve bekkenbodemspieren bekkenklachten. We nemen de bekkeninstabiliteit en bekkenpijn even apart en bespreken deze als eerst. Later in het artikel kom ik terug op de andere bekkenklachten.

 

Zwemmen met bekkenpijn

 

Bekkenpijn is een nare soort pijn die je in of rondom jouw bekken ervaart. Zo kan je lage rugklachten ervaren, stuitpijn, pijn in de lies, pijn in de onderbuik, pijn rondom het schaambot, pijn door een orgaan verzakking, pijn in of rondom de geslachtsdelen of anus en algehele zeurende pijn rondom het bekken. Het is belangrijk om goed te weten waardoor jouw pijn wordt veroorzaakt. Pas als je dit weet kan je werken aan het herstel. Mocht jij bijvoorbeeld net na of in een zwangerschap zitten dan kan jouw bekkenpijn heel goed door jouw onstabiele bekken komen. Ook kan je overactieve bekkenbodem spieren hebben waardoor je te gespannen bent. Kom er dus eerst goed achter wat jouw klachten veroorzaakt.

 

Tips bij Zwemmen met bekkenpijn

 

Mocht je weten wat de oorzaak is en wil jij onbelast gaan bewegen. Dan is zwemmen ideaal. Je kan goed ontspannen in warm water. Maar je kan ook onbelast toch goed in beweging blijven. Dus trainen zonder dat je snel overbelast raakt. Er zijn wel een aantal punten waarop jij moet letten als je gaat zwemmen met bekkenpijn.

  • Ga met iemand samen. Als je pijn hebt kan je beter niet alleen gaan. Ligt je buddy in over de pijn zodat je altijd kan terug vallen op je maatje als het even niet gaat.
  • Wissel bewegen en rust goed af ook in het water. In een zwembad voel je vaak niet hoeveel je al bewogen hebt. Las dus goed rust moment in om niet overbelast te raken.
  • Loop voorzichtig. Vallen is niet ideaal. En een gladde vloer is lastig te belopen als je al bekkenpijn ervaart. Gebruik goede slippers en loop voorzichtig.
  • Als een schoolslag te pijnlijk is trappel dan rustig met je benen in plaats van die grote slagen.


Zwemmen met bekkeninstabiliteit

 

Zwemmen met bekkeninstabiliteit vraagt meer van je dan je misschien wel denkt. Je hebt waarschijnlijk bekkeninstabiliteit omdat je of zwanger bent of recent bent bevallen. Jouw bekkenbanden zijn losser geworden en doen of hebben hun best gedaan om jouw kindje door het bekken heen te laten glijden. Maar met weker wordende bekkenbanden is jouw bekken wel een stukje onstabieler geworden. De banden hielden namelijk de bekkenbotten bij elkaar en die kunnen zo nu en dan door wat meer ruimte aan de wandel gaan. Dit kan erg pijnlijk zijn. Je verstijfd snel en gaat je anders voort bewegen. Probeer dit wel zo minimaal te doen. Je houding aanpassen aan eventuele bekkenpijn levert je niks op dan extra ellende. Want je gaat je lichaam nu op een andere manier overbelasten. Mocht je wat meer over het ontstaan van bekkeninstabiliteit willen lezen klik dan hier of op de blauwe woorden.


Toch kan ontspannen jouw een hoop brengen als jij last hebt van bekkeninstabiliteit. Een warm zwembad kan je daar zeker bij helpen. Ook is beweging nog steeds erg belangrijk. Ook met bekkeninstabiliteit! Want je wilt je spieren sterk houden. Des te sterker de spieren des te kleiner de kans dat je pijn ervaart van jouw bekkeninstabiliteit. Elke zwanger vrouw krijgt bekkeninstabiliteit maar niet elke zwangere vrouw hoeft hier klachten van te krijgen. Het zal dus fijn zijn als jij bij die laatste groep hoort.

 

Tips bij Zwemmen met bekkeninstabiliteit

 

Nu we gaan zwemmen met bekkeninstabiliteit is het belangrijk dat je over een aantal zaken goed na denkt:

  • Rust momenten. Je beweegt onbewust veel meer in een zwembad. Maar jouw lichaam is even belastbaar in het water als buiten het water. Maar in het water voel je minder jouw grenzen dan daar buiten. Plan dus ook in het water jouw rust momenten.
  • Probeer gewoon maar wel rustig te lopen een gladde vloer kan ervoor zorgen dat je benen gaan schuiven en dit kan extra pijnlijk zijn.
  • Water trappelen kan zelf al een goede oefening zijn als een echte zwem beweging te pijnlijk is.
  • Loop desnoods heen en weer in het recreatie bad. Heerlijk in het warme water en zonder al te veel weerstand. Probeer een aantal keer heen en weer te lopen. Til de knieën goed op en houd je onderrug en ook de bovenrug recht. Voel wat dit met je doet en neem op tijd pauze.
  • Ga het liefst niet met al een kleine naar het zwembad. Heel leuk allemaal maar je wilt geen perongeluke trap tegen je bekken ontvangen als die hummel voorbij zwemt. Ook is tillen en aan de hand lopen met de eerste leg niet fantastisch. Je gaat je houding aan passen en daardoor meer klachten ervaren.

 

Zwemmen met bekkenklachten

 

Bekkenklachten komen veel voor. Voornamelijk bij vrouwen zijn bekkenklachten niet onbekend. Toch kunnen ook mannen bekkenklachten ervaren. En de meest voorkomende bekkenklachten zijn bijvoorbeeld: urine- ontlasting incontinentie, vaginisme (vrouwen), vulvitis (vrouwen), orgaan verzakking, erectiestoornissen (mannen), stuitpijn, prostaatpijn (mannen), verslapte bekkenbodemspieren en ook  zijn overactieve bekkenbodemspieren bekkenklachten. Het kan knap lastig zijn om goed te functioneren met een van deze klachten. De bekkenklachten kunnen behoorlijk jouw dagelijks leven beïnvloeden. Niet gek ook. Het is bijvoorbeeld knap lastig als je wilt gaan sporten of misschien wel wilt zwemmen met urine- of ontlasting incontinentie. Toch is het mogelijk. En bewegen is altijd juist goed. Laat je nooit beperken door een van deze bekkenklachten maar ga de strijd aan. En onthoud je kan wat tegen deze klachten doen! Het belangrijkste is, is dat je weet wat jouw bekkenklachten precies zijn en wat je er aan kan doen. Lees daarvoor ook eens wat andere artikelen op de site. Ik heb er nog vele voor je klaar staan die veel meer kunnen uitleggen over bekkenklachten. Ook kan je eens een kijkje nemen op de oefeningen pagina. Hier staan de bekkenoefeningen voor jou paraat.

 

Maar goed we dwalen af. Laat ik je wat tips geven over het zwemmen.

bekkenpijn, bekkenklachten en bekkeninstabiliteit  en zwemmen. zwemmen met bekkenproblemen bekkenpijn en zwemmen met bekkenklachten

Tips bij Zwemmen met bekkenklachten

 

Door de verschillende soorten bekkenklachten zijn algemene tips lastig te benoemen. Maar neem die van bekkenpijn en bekkeninstabiliteit ook mee in jouw achterhoofd.

  • Zwemmen met urine- of ontlasting incontinentie kan vervelend zijn. Leer meer over jouw bekkenbodemspieren en begin vandaag nog met het versterken van deze spieren. De tips die bij de oefeningen worden gegeven kan je gebruiken tijdens het zwemmen. Span bijvoorbeeld de bekkenbodemspieren aan terwijl je zwemt. Maar ga pas zwemmen als je daar ook een zelfverzekerd gevoel bij hebt.
  • Als jij last hebt van een overactieve bekkenbodem leer dan ontspannen. Denk aan vaginisme bijvoorbeeld. Een zwembad kan een serieuze bijdrage leveren aan het leren ontspannen. Neem eens mijn ontspanningsoefeningen door deze kan je goed toepassen in het zwembad.
  • Neem een volwassen iemand mee om je te helpen als er iets niet goed gaat.
  • In het water kan je simpele oefeningen doen. Je kan gewoon rustig gaan zwemmen met de bekkenoefeningen in je achterhoofd, Loop oefeningen uitvoeren, Water trappelen, Rustig drijven en daarmee ontspannen en nog veel meer. Laat je fantasie zijn vrije loop gaan en denk vooral aan de balans tussen bewegen en rust.
  • Ook bij erectiestoornissen of prostaatpijn is het wellicht fijn om te ontspannen in en zwembad. Als jouw bekkenbodemspieren overactief zijn natuurlijk. Mochten ze verslapt zijn dan kan je zeer goed zwemmen en tegelijkertijd bekkenbodem oefeningen gaan doen.
  • Bij een verslapte bekkenbodem zoals bij een orgaan verzakking, urine- of ontlasting incontinentie of een erectiestoornis. Kan je tijdens het zwemmen ook heel goed de bekkenbodem tips gebruiken. Hiermee versterk je aanzienlijk het bekken en kom je eerder van jouw klachten af.

 

Tot slot. Ben je opzoek naar meer info?

 

Hopelijk kan je wat met deze informatie! Mocht je nou opzoek zijn naar wat meer informatie kijk dan gerust nog even rond op de site. Het barst van verdiepende informatie, tips en ook oefeningen. Ik heb nog veel artikelen die ook diepgaander op verschillende klachten of problemen ingaan. Klik gerust eens op de blauwe woorden om direct op de goede pagina’s terecht te komen.

 


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.