Home » Artikelen » Verzakkingen » Een verzakking. Alle vormen, stadia en oplossingen verzameld voor jou

Een verzakking. Alle vormen, stadia en oplossingen verzameld voor jou

Alle vormen van een verzakking oplossingen

Iedereen heeft een bekken. Jouw bekken is een stevig en groot fruitschaal achtig bot. In deze grote fruitschaal bevinden zich allerlei cruciale onderdelen. Jouw baarmoeder, blaas, geslachtsorganen en de darmen worden allemaal goed beschermd door jouw bekken. In het bekken bevinden zich niet alleen organen. De bekken spieren en banden zorgen voor goed functionerende organen en deze bekkenspieren en banden houden de organen goed op hun plek. Dit is natuurlijk een mooie geoliede machine. Maar toch kan er zand in de motor komen. De banden en spieren kunnen namelijk naar loop van tijd schade op lopen of door de jaren heen verslappen. Dit betekend dat de organen die in het bekken liggen het een stuk lastiger kunnen krijgen. In dit geval spreken we vaak van een verzakking.

 

In dit artikel gaan we het hebben over de verzakking zelf, verschillende verzakkingen en de oplossingen voor een verzakking.

Hopelijk ga je met deze aankomende informatie en tips wat zekerder jouw herstel in. Mocht je nou opzoek zijn naar wat meer informatie kijk dan gerust nog even rond op de site. Het barst van verdiepende informatie, tips ook en oefeningen als het gaat over klachten of problemen in en rondom het bekken.

 

Dit is een verzakking. 5 organen die kunnen verzakken.

 

Wat is een verzakking? Met een verzakking word vaak het uitzakken van organen in het bekken gebied bedoeld. Een verzakking is wel een algemeen begrip. Je weet namelijk niet welk orgaan verzakt. Toch word de dader vaak bekend na goed onderzoek van een specialist. Een verzakking kan bij onderstaande organen plaats vinden:

 

  • De Blaas en of blaashals.
  • Endeldarm en of dunne darm.
  • De baarmoeder.
  • Top van de vagina.
  • Maar ook een leuke cocktail van een van bovenstaande.

 

Vaak lopen de klachten in de loop van de dag op. 'S ochtends zijn ze er nog niet maar 'S avonds zijn ze er wel degelijk. De pijn neemt op een zeurende manier in de loop van de dag toe. Het kan helpen om een aantal rust momenten in te plannen op de dag want rust helpt vaak goed. Verder is het bekend dat de meeste vrouwen het gevoel hebben dat er een balletje bij, in of uit de vagina hangt.  

 

De kans op een verzakking neemt toe na mate jij misschien in het verleden vaginaal bent bevallen van een of meerdere kinderen. Over het algemeen zijn het de wat oudere vrouwen die last hebben van een verzakking. En de bevalling in het verleden kan nog steeds effect hebben. Verder kan een verzakking te maken hebben met ouderdom. Rond de overgang zal de oestrogeen in jou bloed afnemen. Dit hormoon zorgt in jou bekken voor goede stevige spieren. Na de overgang heb je dus kans dat door de afnamen van het oestrogeen, jou spieren en banden wat slapper worden.

 

Een verzakking komt erg veel voor. Ongeveer de helft van alle vrouwen zal te maken krijgen met een verzakking. Toch hoef je lang niet altijd klachten te ondervinden van een verzakking. Ongeveer 1 op 8 acht vrouwen ondervindt echt problemen door een verzakking.

In principe is een verzakking niet gevaarlijk. Maar ervaar je klachten ga dan wel naar een specialist toe. Er is een goede behandeling mogelijk een jouw kans op volledig herstel is groot. Het is wel zo dat als jou leeftijd toe neemt de klachten waarschijnlijk ook groter worden. Dus trek goed op tijd aan de bel.

 

4 verschillende soorten verzakkingen.

 

Als je dacht dat er maar 1 soort verzakking was dan heb je het helaas mis. Er zijn er maar liefst 4 en alle hebben ze zo hun eigen eigenschappen. Laten we ze samen even doorlopen.

 

Verzakking 1: De Voorwand verzakking.

Als jij last hebt van een voorwandverzakking dan is de voorkant van de vagina naar beneden gezakt. Het vervelende is, is dat de blaas rust op deze voorwand. Dus ook de blaas is de dupe van deze verzakking. Deze verzakking kan je herkennen aan een bal vormig gevoel in of uit de vagina.

 

Verzakking 2: De Achterwand verzakking.

Als jij last hebt van een achterwand verzakking  dan is de achterwand van de vagina verzakt. Nu steunt niet de blaas maar jou endeldarm op deze achterwand. Nu zal de endeldarm dus ook zakken. Het kan zelfs zo zijn dat de dunne darm ook verzakt maar dat komt iets minder vaak voor. Ook deze verzakking voelt als een bal vorming in of uit de vagina maar dan van de achterwand.

 

Verzakking 3: De Baarmoeder verzakking.

Een baarmoeder verzakking heeft te maken met verzwakte bekkenspieren en verzwakte bekkenbanden. De spieren zijn niet sterk genoeg om de baarmoeder op de juiste plek te houden. Als de baarmoeder zakt dan zakt de baarmoeder mond ook. Deze kan dan tot vooraan of zelfs buiten de vagina zakken.

 

Verzakking 4: De verwijderde Baarmoeder verzakking.

Het kan zijn dat jouw baarmoeder verwijderd is. Dit betekend dat er op de ruimte van de baarmoeder een ruimte zit. Alle organen in jouw bekken geven elkaar steun. Maar als er dus een weg is kunnen de andere gaan schuiven. Zo kan jou vagina top of jou darm gaan zakken. Ook deze vorm van een verzakking voelt als een bol vorm in of buiten de vagina.

 

Het kan dus vaak zo zijn dat een orgaan zich voorbij de vagina verzakt. Je kan dus echt wat naar buiten zien komen. Schrik niet, er is een zeer geschikte behandeling voor jou mogelijk. Maar zoek wel zo snel als mogelijk een goede specialist. De huisarts is altijd een goede eerste stap in jou herstel.

 

4 verschillende stadia van jou verzakking.

Als jij last hebt van een beginnende verzakking dan hoef je niet bang te zijn dat je heel snel veel meer klachten zal ervaren. Maar toch is het goed om snel aan de bel te trekken. De behandeling is minder ingrijpend als jij in een vroeger stadium zit dan wanneer jij je het laatste stadium bevindt.

Een verzakking kunnen we in 4 verschillende stadia onder verdelen:

  • Stadium 1: De Verzakking is nog licht zonder directe klachten.
  • Stadium 2: De Verzakking is een uitstulping in de vagina en kom nog niet voorbij de vagina ingang. Ook als je kracht zet of perst komt de verzakking er niet uit.
  • Stadium 3: De Verzakking is een uitstulping die voorbij de vagina ingang kan komen door het zetten van kracht of door te persen.
  • Stadium 4: De Verzakking is een uitstulping die ook zonder kracht te zetten of zonder te persen voorbij de ingang van de vagina komt en hangt dus naar buiten.

 

4 Meest voorkomende oorzaken van een verzakking.

Er zijn een hoop oorzaken  bekend omtrent een verzakking. Toch zijn er 4 oorzaken die toch het meeste voorkomen:

 

Oorzaak 1: Aanleg door familie.
Het is mogelijk dat jij een bindweefsel afwijking hebt in de familie. Het bindweefsel is van een mindere kwaliteit en kan dus problemen geven bij het ondersteunen van de organen in het bekken.


Oorzaak 2: Beschadiging opgelopen door de vaginale Bevalling.
Een bevalling kan een behoorlijk effect hebben op jou bekken. En al helemaal een vaginale bevalling. Jouw banden en spieren worden weker tijdens de zwangerschap om jouw baby alle ruimte te kunnen geven tijdens jou bevalling. Maar toch kan er ondanks de wijdere bekken toch nog schade optreden. De banden kunnen te veel worden opgerekt en scheuren. Het gewicht van de baby is bijvoorbeeld een belangrijke factor. Is jou baby wat forser? Dan is de kans op problemen met je bekkenbanden een stuk groter.

 

Oorzaak 3: De overgang.
Zoals eerder verteld is de oplopende leeftijd bij vrouwen ook een oorzaak. De aankomende overgang kan ervoor zorgen dat jouw bekkenbanden en bekkenspieren slapper worden. Door de overgang wordt het hormoon oestrogeen minder aangemaakt. Dit hormoon zorgde voor stabiliteit en kracht. Deze kracht neemt af en en spieren verslappen.

 

Oorzaak 4: Overbelasting.
Mocht jij altijd een zwaar fysiek beroep hebben gehad of heb jij voor een langere tijd last gehad van overgewicht dan hebben jou bekkenbodemspieren extra hard moeten werken. Ook kan het zijn dat jij erg veel hoest of bij het poepen erg veel kracht zet. Dit zijn voorbeelden die er voor kunnen zorgen dat jou bekkenbodemspieren overbelast zijn geraakt.


Wat zijn de klachten bij een verzakking?

Als jij last hebt van een verzakking heb je vaak een zwaar en zeurderig gevoel in de onderbuik en of onder rug. Ook is het voelen van een balvorming in de vagina of net buiten de vagina een veel gehoorde klacht. De klachten nemen toe in de loop van de dag en bij rust zullen de klachten af nemen. Laten we eens per verzakking doornemen welke klachten jij kan ervaren.

Klachten bij een Blaas verzakking:
Als jij last hebt van een blaas verzakking dan kan je naast het balvormige uitstulpsel verwachten dat plassen niet zo heel makkelijk en van zelf sprekend meer is. De blaas komt namelijk in een andere hoek te liggen. Hierdoor zal de urine niet zo makkelijk maar uit de blaas kunnen kopen. Je hebt ook kans dat er altijd iets urine achterblijft in de blaas en je een continue aandrang gevoel zonder dat je kan plassen ervaart. Ook kan achter blijvende urine gaan ontsteken en blaasontsteking veroorzaken.

Klachten bij een verzakking van de Endeldarm:
Als jij last hebt van de Endeldarm dan kan je verwachten dat de onlasting niet zo makkelijk naar buiten zal komen. De Endeldarm ligt nu in een andere hoek waardoor de poep niet zo makkelijk de uitgang zal vinden. Ook kan de poep zich ophopen en zo kan er obstipatie ontstaan. De ophopende ontlasting kan ook zo veel worden dat de poep zich zelf naar buiten duwt zonder dat jij dat wilt. Ontlasting incontinentie is dus een mogelijkheid.

Oplossingen bij een verzakking.

 

Een verzakking kan op een aantal verschillende manieren worden verholpen. Dit hangt natuurlijk af van welke vorm verzakking jij last ervaart. Zo kan er een ring worden geplaatst, kan jij doormiddel van een achterwand of voorwand plastiek worden geholpen of jou oplossing zijn onoplosbare hechtingen aan de baarmoeder of vaginatop. Alle oplossingen zijn veelal operaties of handelingen waarbij iets blijvends naar binnen wordt gebracht. Laten we de oplossingen van een verzakking stuk voor stuk even doornemen.

 

Een Achterwand plastiek als een oplossing voor jouw verzakking.

 

Een Achterwandplastiek kan voor jou een oplossing zijn als je last hebt van een achterwand verzakking. Bij een achterwand verzakking heb je bijvoorbeeld ook last van een Endeldarm of dunne arm verzakking. Bij het plaatsen van de achterwandplastiek worden de Endeldarm en eventuele andere verzakte organen weer op de juiste plek bevestigd. Na het ondergang van deze operatie zal je merken dat je meteen al minder last hebt van jouw klachten het bal vormige gevoel zal zijn afgenomen en ook zal ontlasten een stuk beter gaan. Het is in dit geval ook belangrijk dat je veel water drinkt en vezel rijk eet. Eet gezond om jouw darmen goed te laten herstellen en zorg er zo voor dat jou ontlasting goed naar buiten kan komen.

 

Een Voorwand plastiek als een oplossing voor jouw verzakking.

Het plaatsen van een voorwandplastiek kan voor jou een oplossing zijn als jij een verzakking hebt van de voorwand en dus van bijvoorbeeld de blaas. Een Voorwand plastiek wordt operatief geplaatst. De vagina wand wordt vastgezet aan de plastiek en jou blaas bevindt zich ook weer op de juiste plek. De klachten die jij ervaart door een voorwandverzakking zullen gelijk afnemen. Denk aan het slecht kunnen uitplassen, het steeds krijgen van een blaasontsteking, urine incontinentie of het bal vormige gevoel in of buiten de vagina. Een voorwand plastiek is dus uitermate geschikt bij deze vorm van een verzakking.

Een Ring als oplossing van jou verzakking.

Het plaatsen van een ring is wellicht een mogelijkheid als jij last hebt van een baarmoeder verzakking. Bij een Voorwand verzakking is een ring vaak een goede mogelijkheid. Deze ring (ook wel pessarium genoemd) wordt vaginaal ingebracht en bestaat uit veel verschillende mate en materialen. Jouw gynaecoloog zal bepalen welke voor jou geschikt is. Toch is een ring niet voor iedereen geschikt.

Een ring is geen optie als:

  • Jij last hebt van een ander soort verzakking die een andere oplossing vereist. Voor een achterwand verzakking zal de ring niet een ideale oplossing zijn.
  • De stevigheid van jouw bekkenbodem bepaald of een ring wel geschikt is. Jouw bekkenbodemspieren mogen niet te verzwakt zijn.
  • Een te wijde opening van de vagina of bekkenbodemspieren kan de ring onvoldoende steun bieden en is in dit geval geen goede oplossing.

Van een ring zal je zelf geen last ervaren. Ook tijdens de seks of een lekkere vrijpartij zal je een ring niet voelen. Ook het gebruik van een tampon is gewoon mogelijk. Pak je normale leven dus vooral weer lekker op.

Het nadeel van een ring is waarschijnlijk dat je hem wel eens in de zoveel maanden even schoon moet maken.

Om te beginnen brengt de arts de ring bij jou in. Toch zal je zelf de ring ook moeten leren inbrengen. Dit kan heel eenvoudig.


Het inbrengen van de ring:
Als jij een ring wilt inbrengen kan je het beste rechtop gaan staan met 1 been leunend op de wc of op een klein krukje. Ook kan je liggend de ring in brengen. Trek dan wel je benen goed naar je toe. Pak de ring tussen jouw duim en wijs vinger. Je kan een beetje glijmiddel of wat gebruiken om het proces wat te helpen. Breng de ring hoog in de vagina en laat de ring los. Deze zal zelf weer mooi rond worden en zijn plek in de vagina innemen. Voel je de ring niet? Dan heb jij het goed gedaan!

Het is verstandig om eens in de drie maanden de ring er weer uit te halen en hem eens goed schoon te maken. Je kan hem na de schoonmaak sessie weer op de bovenbeschreven manier in brengen. De ring kan in de loop van de tijd van kleur veranderen. Maar dit is geen enkel probleem.


Een Sacrospinale fixatie als oplossing voor jouw verzakking.

 

Als jij last hebt van een verzakte baarmoeder of vagina top dan kan de specialist ervoor kiezen om jou een Sacrospinale fixatie aan te raden. Hier worden tijdens een operatie onoplosbare hechtingen geplaatst waardoor jouw baarmoeder of vagina top stevig op zijn plek blijft zitten. Dit is een operatie die via de vagina wordt gedaan.  Het kan zijn dat een van de bovenstaande opties gecombineerd worden met deze optie. Het kan namelijk zijn dat jij last hebt van een combinatie van een van de verzakking. ZO kan jij een Sacrospinale fixatie in combinatie met een voorwand of achterwand plastiek krijgen. Mocht jij dus last hebben van een blaasverzakking of endeldarm verzakking in combinatie met een baarmoeder verzakking dan is dit best een optie voor jou.


Jouw herstel na de verzakking operaties.

 

Welke operatie er ook van toepassing is op jouw klachten, je herstel zal best even wat weken duren. Denk zeker aan een week of zes voordat jij weer normaal kan functioneren. Je zal lichamelijk ook snel moe zijn. Zorg dus voor een goede hulp en vraag niet te veel van jezelf in de eerste paar weken. Het is belangrijk om goed naar jou eigen lichaam te luisteren. Pak jou rust en vraag om hulp.

Tip voor na de operatie: Vermijd het bad. Douchen is prima maar een bad kan zorgen voor infecties. Dit omdat jij gaat weken in bacteriën als je in bad zit. Gebruik ook even geen tampons. Vang je bloed op met een inlegkruisje.


De eerste dagen na de operatie van een verzakking.

 

De eerste dagen heb je echt rust nodig en waarschijnlijk ook hulp bij jou lichamelijke verzorging.  Je mag wel uit bed maar voel vooral wat je zelf kan. Zitten is vaak nog erg gevoelig dus blijf vooral liggen.

 

Eten en drinken na de verzakking operatie.

Het is gebruikelijk dat je na de operatie wat misselijk kan zijn. Het is wel goed om rustig jouw eet en drink patroon weer op te pakken. Je darmen en blaas moeten weer in het ritme komen. Het kauwen van kauwgom kan ook jou spijsvertering op gang helpen. Dus als je last hebt van wat obstipatie, drink dan genoeg, eet vezelrijk en kauw kauwgom.

 

Laten we even een activiteiten overzichtje doornemen voor wat jij kan doen na de operatie:

 

Week 1: Staat in het teken van rust, rust en nog een rust.

Je mag in week 1:

  • Niet meer tillen dan 2 kilo.
  • Doe dus geen boodschappen!
  • De trap langzaam en gecontroleerd op om naar bed te gaan. Doe dit dus niet voor ander dingen.
  • Geen huishoudelijke dingen doen. Op zich wel even lekker ook 😊

 

Week 2: Rust, activiteit en weer rust.

  • Niet meer tillen dan 5 kilo.
  • Lichte huishoudelijke dingen kunnen weer.
  • Een half uurtje lopen of stilstaan kan maar pak daarna meteen rust.
  • Koken kan maar niet te lang staan.

 

Week 3: Rust, activiteit en rust blijft nog even.

  • Tillen nog steeds niet mee dan 5 kilo.
  • Koken kan maar nog steeds niet te lang.
  • Lichte huishoudelijke werkzaamheden.
  • Een half uurtje lopen of stilstaan kan maar pak daarna meteen rust.

 

Week 4-5: Rust, iets meer activiteit en nog even rust.

  • Niet meer dan 10 kilo tillen.
  • Een uur lopen of stil staan kan. Maar denk erom dat je weer rust inplant.
  • Fietsen kan maar alleen als het goed voelt.
  • Huishouden kan je iets uitbreiden maar denk aan die 10 kilo max grens.

 

Week 6: Het leven begint weer.

Na een week of 6 zal je weer veel op kunnen pakken.

  • Werkzaamheden buiten kunnen langzamerhand weer worden opgepakt. Maar doe dit in rustige stapjes.
  • Sporten kan maar ook rustig en contact sporten zal ik niet aanraden. Ook buikspier oefeningen zijn nog niet slim in het begin. Overleg desnoods even met een oefentherapeut of fysiotherapeut.
  • En het leukste puntje als laatst! Seks kan. Ga lekker een potje vrijen als je daar behoefte aan hebt.

 

Week 8: Alle remmen los!

 

Na 8 weken kan je alles eigenlijk weer normaal oppakken. Luister wel nog steeds goed naar je lichaam.

Het herstel zal altijd wat langer duren dan je zelf wilt of verwacht. Luister goed naar je lichaam. En ook al denk je dat dit schema goed bij jou zal passen, kan het toch zijn dat het niet zo snel gaat bij jou. Dit is echt geen probleem. Tenzij je klachten ervaart natuurlijk. Neem rust en plan rust in. Geef toe aan vermoeidheid en rust lekker uit wanneer dat nodig is. Denk vooral aan het niet meteen uitvoeren van belastende bewegingen. Dat zijn traplopen, fietsen, bukken, tillen sporten maar ook seks. Denk aan de tips en jouw herstel zal prima verlopen!


Tot slot. Ben je opzoek naar meer info?

Hopelijk kan je wat met deze informatie en ga je werken aan jou herstel, want het is mogelijk! Mocht je nou opzoek zijn naar wat meer informatie kijk dan gerust nog even rond op de site. Het barst van verdiepende informatie, tips ook en oefeningen. Ik heb nog veel artikelen die ook diepgaander op verschillende klachten of problemen ingaan. Klik gerust eens op de blauwe woorden om direct op de goede pagina’s terecht te komen.

 

Rating: 5 sterren
1 stem

« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.