Home » Artikelen » Seks » Vrouwen en problemen met seks door de bekkenklachten

Vrouwen en problemen met seks door de bekkenklachten

Vrouwen en problemen met seks door de bekkenklachten pijn tijdens de seks bekkenklachten bekkeninstabiliteit vrijen

Zowel bij mannen als bij vrouwen spelen de bekken een belangrijke rol als het gaat om een fijne en klacht vrije seks. Want een bekken en bekkenspieren hebben we allemaal. Alleen de organen die door het bekken worden beschermt verschillen. Mochten er bekkenspieren ontregeld zijn kunnen er verschillende seksuele klachten ontstaan waardoor jouw seksleven kan worden ontregeld.

 

Door een eventuele functiestoornis van de bekkenbodem kan er een verzwakte bekkenbodem of een overactief bekkenbodem.  Ben jij benieuwd wat je bekken of bekkenbodem precies is klik dan hier!

Een overactieve of een te slappe/verslapte bekkenbodem bij vrouwen hoe krijg je het?

 

Vouwen en bekkenklachten. We horen er enorm veel over. Er gebeurt ook een hoop in en rondom de bekken van een vrouw. Dus dat er iets mis kan gaan is niet heel erg gek. Denk alleen al aan een zwangerschap en een daarop volgende bevalling. Een enorme risicovolle gebeurtenis. Maar ook vrouwen die nooit of nog niet bevallen zijn kunnen bekkenklachten, bekkenpijn en andere bekken problemen ervaren.

 

Je kan eigenlijk door twee situaties klachten ervaren in de bekkenbodem en met de bekkenbodemspieren.  Dit is al de bekkenbodemspieren of te sterk en te overactief of gesppanen zijn. Of als de bekkenbodemspieren te slap en verzwakt zijn.

Een overactieve en dus een te gespannen bekkenbodem geeft aan dat de spieren in de bekkenbodem veel te strak staan. Ontspannen is bijna niet bewust mogelijk. De spieren in de bekkenbodem zorgen er elke dag onbewust voor dat jouw anus en plasbuis netjes zijn afgesloten. En als jij moet plassen of poepen ontspan je de spieren om de urine of ontlasting in de wc te laten vallen. Dit aanspannen doe je niet bewust. Je loopt niet de hele dag met je billen bij elkaar toch? Dat is erg fijn die onbewuste aanspanning. Het scheelt je een hoop verschoon werk. Maar er is ook en keerzijde. Omdat het zo onbewust is heb je er zelf niet echt direct controle over. Als er wat aan de hand is met jou spieren en je wilt ze anders gaan gebruiken is dat erg lastig. Mochten de spieren overactief zijn dan voel je waarschijnlijk niet direct wat er aan de hand is. Toch kan je een gespannen band om jou heupen heen voelen. Ook kan je moeite hebben met plassen of poepen. Blaasontstekingen of obstipatie komt ook geregeld voor. Bij een verzwakt bekken is dat dan weer tegenovergesteld. Bij een te zwakke bekkenbodem heb je moeite met het binnen houden van de ontlasting en urine. Het kan dus zijn dat jij al incontinentie klachten ervaart. Ook zijn bijvoorbeeld verzakkingen van organen een voorkomende klacht bij een verslapte bekkenbodem.

Als de bekkenbodem overactief is en de spieren te gespannen staan moet jij ze leren ontspannen. Maar mocht je meer last hebben van een te slappe bekkenbodem kan moet je de spieren juist gaan versterken. Daar kan ik je bij helpen. Ik heb erg veel informatie verzameld, oefeningen paraat staan en tips voor je uitgetypt.

 

Nu gaan we even een aantal meest bekende oorzaken erbij halen. Dit zijn dan ook de 5 meest voorkomende oorzaken als het gaat over het krijgen van een overactieve of verzwakte bekkenbodem:

 

Oorzaak 1: Een zwangerschap of bevalling.
Een zwangerschap en zeker de opvolgende bevalling is misschien wel de meest ingrijpende lichamelijke gebeurtenis in je leven. Je lichaam is enorm aan het veranderen geweest en jouw bekken zijn vanaf dag 1 al aan het voorbereiden op de bevalling. Er wordt ruimte gemaakt om de baby op een veilige weg door de vagina naar buiten te duwen. Door vrijkomende hormonen worden banden en weefsels rondom jou bekken losser en zo ontstaat een instabieler en wijder bekken.

"Even een weetje: Wist je dat elke zwangere vrouw bekkeninstabiliteit heeft. Maar dit hoeft niet gepaard te gaan met klachten."

Als de bevalling dan eindelijk is aangebroken en de baby daadwerkelijk naar buiten komt zullen de al losser geworden banden en weefsels verder worden opgerekt. Hierdoor kan jij schade oplopen. De schade kan jou na de bevalling nog achtervolgen. En jou bekkenbodem kan hierdoor verslapt raken.

Oorzaak 2: Fysieke belasting.
Een overactief of verzwakte bekkenbodem kan worden veroorzaakt door een aanhoudende hoge fysieke belasting. Denk aan zwaar fysiek werk. Dit heeft alles te maken met buikdruk. In jouw buik kan de druk erg oplopen. En die druk moet goed worden opgevangen door jou bekkenbodemspieren.

Een oplopende buikdruk zal je kunnen vergelijken met persen. Doe dat maar is. Je merkt dat je je adem inhoud en naar de anus toe perst. Dit gebeurt ook als je bijvoorbeeld iets zwaars tilt. Maar ook in minder mate als je hoest, lacht en kucht. Het is de zaak dat je de druk niet te hoog houd. Je kan bijvoorbeeld goed door je buik blijven ademen om de druk te laten afnemen.

 

Oorzaak 3: Leeftijd.
Helaas maar waar. Hoe ouder je word des te meer er gaat hangen. Dus ook jou spieren. De spierkracht neemt met de jaren af en zal verslappen. Ook zijn vrouwen op leeftijd die ooit vaginaal een bevalling hebben doorstaan een risico groep voor het krijgen van verzwakte bekkenbodemspieren. De spieren hebben ooit een klap gehad en zullen nu ook als ze wederom verslappen naar een nieuw dieptepunt kunnen afglijden.

 

Oorzaak 4: Overgewicht.
Als jij overgewicht hebt of heel lang gehad hebt zal je ook meer kans hebben op een verzwakt bekken. Jou gewicht zorgde al voor een hogere buikdruk en de conditie van jezelf en ook jouw spieren zal niet optimaal zijn. De kracht is afgenomen en de druk van het gewicht neemt toe. Verslapping is bijna niet tegen te houden.

 

Oorzaak 5: Geboorte afwijkingen.
Ook kan je al sinds klein af aan een aandoening aan je spieren hebben. Bijvoorbeeld een geboorte afwijking aan je bindweefsel. Heb je wel eens een liesbreuk of spataderen? Dit kan wijzen op een afwijking. Ga eens naar de huisarts om jouw probleem te bespreken.

 

Verder heb ik ook nog 4 mogelijke andere oorzaken voor een te gespannen of verzwakte bekkenbodem.


Mocht jij nou niks aan bovenstaande 4 oorzaken hebben dan zijn er nog een paar minder bekkende oorzaken bekend.

4 niet zulke bekende oorzaken van jou bekkenproblemen:

  1. Als je veel bekend bent met spier problemen in de onderrug, heupen, SI gewrichten, stuitje of onderbuik. Kan dit zorgen voor een disbalans in je bekken spieren. Je gebruikt je spieren misschien anders en daardoor worden andere spieren overbelast en overactief.
  2. Tijdelijke darm problemen of darmziektes. De spieren doen overmatig werk en kunnen overbelast raken.
  3. Veel terug kerende blaasontsteking of misschien wel een blaas aandoening. De spieren doen overmatig werk en kunnen overbelast raken.
  4. Misschien heb jij een nare gebeurtenis of traumatische gebeurtenis meegemaakt waardoor jij in en rondom de vagina of het bekken erg veel spierspanning hebt.

 

Welke seksuele klachten kan je verwachten bij een verzwakte bekkenbodem?

 

Bij een verzwakte bekkenbodem en dus een onder actief bekken kan het leiden tot een aantal klachten:

  • Urine incontinentie of urine verlies tijdens en bij het vrijen of orgasme.
  • Gevoellozer tijdens de seks.
  • Moeilijker of niet tot een orgasme kunnen komen.

 

Bij een verzwakte en minder actieve bekkenbodem kunnen organen minder steun van de spieren verwachten. Dit kan een verzakking in de hand werken. Als er een orgaan verzakt en zich richting de vagina beweegt zal er minder ruimte zijn in de vagina. Je zal tijdens de seks en jullie vrij partij last kunnen krijgen bij de penetratie. Als er minder ruimte is zal de vagina nauwer zijn en de kans op wrijving verhogen. Dit kan een schurend en onprettig gevoel veroorzaken.

 

Bij een verzwakking van de bekkenbodemspieren kan je bij een gespecialiseerde therapeut of ook hier op deze site geschikte oefeningen ontvangen. Je zal snel resultaat voelen omdat de kracht van jou bekkenbodemspieren zal toenemen. Ook de angst op eventueel urine en plas verlies zal dan afnemen. En je zal je snel een stuk lekkerder voelen. Ook zal je libido en dus de zin in seks toenemen tijdens de oefeningen. Want door de oefeningen zal er meer bloed in de bekkenbodem komen.

 

Welke seksuele klachten kan je verwachten bij een overactief of te gespannen bekkenbodem?

 

Bij een overactieve en dus te gespannen bekkenbodem kan ook leiden tot een aantal bekende klachten:

  • Huid problemen rondom en in de vagina.
  • Pijn bij de seks.
  • Vaginisme. Vernauwde vagina. Of zelfs vulvitis.
  • Angst voor vrijen en seksuele gemeenschap.

Bij deze vrouwen is er te veel spanning aanwezig in de bekkenbodem. Een overactieve en te gespannen bekkenbodem dus. Nu zal de vagina nauw aanvoelen en onprettig aan voelen bij het inbrengen van een vinger, penis, tampon of andere voorwerpen. Vaak is er niet een duidelijke oorzaak van een overactieve bekkenbodem. Een eerdere negatieve ervaring of een onvermogen tot ontspannen is vaak een passende oorzaak. Veel al psychische klachten komen ook voor bij een nauwe vagina. Een insluipende angst bij het veelvuldig niet lukken van penetratie kan zorgen voor een vicieuze cirkel en de klachten in stand houden.

 

Een vermoeide bekkenbodem ontstaat snel als de bekkenbodem overactief is. Hierdoor kan je snel klachten van disbalans krijgen. De onderrug, schaamstreek, liezen en onderbuik zullen anders aan gaan voelen. Dit omdat ze anders gebruikt zullen worden.

Een ander punt is de doorbloeding. De bekkenbodem zal minder goed doorbloed zijn als de spanning te hoog is. Hierdoor kan je jeuk, wondjes en roodheid krijgen rondom en in de vagina. Dit kan vervelend zijn en wederom pijn in de vagina veroorzaken. Ook de kans op ontstekingen van de vagina of een schimmelinfectie zal toenemen.

 

Wat kan je doen als jij als man last hebt van een overactief of verslapte bekkenbodem?

 

Een bekkentherapeut, bekkenfysiotherapeut of bekkenoefentherapeut zal je alles vertellen over de bekkenbodem. Ook je seksualiteit komt nu ter spraken en hoe je lichaam veranderd tijdens de seks. De spanning maar ook vooral de ontspanning van vagina en de bekkenbodemspieren zal centraal staan. Hierbij komen bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen, ontspanningsoefeningen en bewustwordingsoefeningen aan bod. Dit alle om jou bewust te maken en leren controle te krijgen over jou bekkenbodemspieren. Bij een overactieve bekkenbodem kan ook een vaginaal ballonnetje helpen. Geheel zonder pijn en een goede oplossing om de vagina aan wat rek te laten wennen. Ook is een samenwerking tussen een seksuoloog en bekkentherapeut voor jou misschien wel de ideale oplossing.


Tot slot. Ben je opzoek naar meer info?

 

Hopelijk kan je wat met deze informatie en ga je werken aan jou herstel, want het is mogelijk! Mocht je nou opzoek zijn naar wat meer informatie kijk dan gerust nog even rond op de site. Het barst van verdiepende informatie, tips ook en oefeningen. Ik heb nog veel artikelen die ook diepgaander op de verschillende vormen ingaat. Klik gerust eens op de blauwe woorden om direct op de goede pagina’s terecht te komen.

 

Rating: 0 sterren
0 stemmen

« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.