Home » Artikelen » Incontinentie » Urine Incontinentie » Alle vormen van urine verlies op een rij. Alle vormen van urine verlies uitgelegd

Alle vormen van urine verlies op een rij. Alle vormen van urine verlies uitgelegd

Alle vormen van urine verlies op een rij. Alle vormen van urine verlies uitgelegd

Er kunnen zich allerlei klachten ontwikkelen op het gebied van jouw urine en plas. Deze klachten kunnen voortkomen uit stoornissen van de blaas, bekkenbodemspieren of zelfs een combinatie van de twee. Vaak zijn de gevolgen erg vervelend. Je zal bijvoorbeeld snel problemen krijgen rondom het plassen of zelfs klachten als urineverlies of urine incontinentie. Laat ik je mee nemen naar een artikel die ik heb geschreven nadat ik het hele internet voor je ben afgestruind. Hier vind je de informatie die jij zoekt.

 

Laten we voor dat we naar de verschillende vormen van urine verlies gaan even het een en ander op helderen. Want om de vorm van urine incontinentie te begrijpen moeten we eerst begrijpen hoe bijvoorbeeld de blaas precies werkt.

 

De blaas. De gecompliceerde zak met plas.

 

Om de blaas beter te begrijpen zal ik kort even wat vertellen over de blaas. De blaas is een orgaan die urine verzamelt vanuit de nieren. Deze wordt mooi opgeslagen in de blaas en loopt langzaam vol tot dat jij de neiging krijgt om te moeten plassen. Via de urine buis zal de urine de blaas verlaten. Een gemiddeld mens produceert in 24 uur ongeveer 1000-1500ml urine. En gemiddeld plassen we zo'n 7 keer per dag. En hoewel je denkt dat de blaas continue urine produceert, is het tegendeel waar. De meeste urine word s ’ochtends vroeg aangemaakt om een uur of 6.

 

Aandrang (het gevoel te moeten plassen) zal niet pas op het einde van een volle blaas aantreden. Vaak al op de helft heb je de neiging naar de WC te gaan. Gemiddeld gaat een volwassenen tussen de 300-500ml naar de WC.

 

De blaas is effectiever dan je denkt.

 

Als je gaat plassen kan de blaas zich legen. Dit gebeurt wel vaak voor rond de 100%. Vrij effectief dus. Hiervoor moet je wel de plasbuis zijn gang laten gaan. Dit betekend het kunnen ontspannen van de spieren die de buis gesloten houden. De bekkenbodemspieren. Bij het openen van de sluitspier van de urinebuis zal de blaasspier de blaas leeg knijpen. Het is dus noodzaak om te ontspannen en niet mee te persen bij het plassen. Met persen sluit je de urinebuis alleen maar. Door de nauwer wordende plasbuis krijg je een hardere straal maar kan er minder urine naar buiten.

 

Er zijn 6 verschillende vormen van urine incontinentie.

 

De meest voorkomende urine klachten is natuurlijk de incontinentie klachten.
Incontinentie betekend het onvrijwillige verlies van jou urine. Dit kan verschillen in frequentie. De ene verliest continue urine en de ander maar een paar keer per maand. Van druppeltjes tot scheutjes maar ook een volledige blaas inhoud is een voorkomend iets. Vaak is de kans op het verliezen van urine het grootst bij handelingen waarbij de druk op de buik wordt vergroot. Denk aan bukken, tillen, rennen, hoesten, lachen, opstaan of bijvoorbeeld gaan zitten. Ook kan het zo zijn dat jij urine verliest als je heel nodig moet. En dus de druk erg hoog is.

 

Veel mensen kampen met urine verlies. Vooral zwangere vrouwen of vrouwen die bevallen zijn bijvoorbeeld. Bij mannen zijn urine incontinentie klachten vaak gerelateerd aan problemen met de prostaat. Veel mensen op ouder leeftijd krijgen te maken met incontinentie klachten. Soms veranderd er iets met een orgaan of de bekkenbodemspieren worden gewoon weg slapper.

 

Er zijn 6 bekende vormen van urine incontinentie. Ik leg ze kort uit met wat tips om jou vooruit te helpen bij deze vervelende vormen van plas problemen.

 

  1. Urge urine incontinentie. Incontinentie met een hoog gevoel van aandrang.
  2. Stress urine incontinentie. Incontinentie vaak voorkomend bij inspanning.
  3. Overloopcontinentie.
  4. Gemengde incontinentie.
  5. Urgency / frequency incontinentie.
  6. Urineretentie.

 

  1. Urge urine incontinentie. Incontinentie met een hoog gevoel van aandrang.

Dit is een typisch geval van urine-incontinentie waarbij er een stoornis is van de blaas. Er ontstaat steeds weer een enorm gevoel van te moeten plassen (aandrang). Dit omdat de blaas de spieren om de blaas heen steeds weer enorm aanspant. Je moet soms wel om het half uur. Als je de toilet al haalt. Dit is een vorm die ineens heel heftig kan opzetten. Je kan bij het veranderen van lichaamshouding of het horen van stromend water al urine verliezen. Ook is bekend dat de mensen met deze vorm van incontinentie vaak s’ nachts ook moeten plassen. En als je urine verliest is het helaas vaak de hele blaas inhoud.

Dit kan je doen als je last hebt van urge urine incontinentie

Een gespecialiseerde therapeut kan je vaak helpen. Het gaat vaak om verzwakte bekkenbodemspieren. Maar nog belangrijker is het toiletgedrag. Probeer bijvoorbeeld eens een plasdagboek bij te houden om in beeld te krijgen hoe vaak je gaat plassen. Het leegplassen is bijvoorbeeld belangrijk. Zo blijft er geen urine over in de blaas en zal het langer duren om weer naar het toilet te moeten.

Lees daarom eens mijn toiletgedrag tips door om goed te kunnen uitplassen. Verder is naast een bekkenfysiotherapeut ook medicatie een mogelijkheid.

  1. Stress urine incontinentie. Incontinentie vaak voorkomend bij inspanning.

Bij deze vorm van urine incontinentie is het niet gerelateerd aan psychische stress. Dit lijkt misschien zo omdat er stress word vermeld in de naam maar dit is niet het geval. Je hebt hierbij last van onvrijwillig urine verlies bij fysieke bewegingen die de druk in de buik verhogen. Denk aan hoesten, niezen, lachen, sporten,  bukken, iets zwaars tillen en andere fysieke handelingen. Deze stijging van de buikdruk wordt bij jou niet goed opgevangen door jou bekkenbodemspieren. Normaal gesproken houden jou bekkenbodemspieren de urine buis gesloten. Maar met deze hoge druk bezwijken je bekkenbodemspieren dus. We hebben het niet over de gehele blaas inhoud maar over scheutjes of druppeltjes.

 

Dit kan je doen als je last hebt van stress urine incontinentie

Je kan heel goed zelf aan de slag met bijvoorbeeld spier versterkende oefeningen voor jou bekkenbodemspieren. Deze zullen de te slappen spieren versterken en weer fit maken. Ook kan je eens een kijkje nemen bij mijn tips omtrent jou toiletgedrag. Deze tips kunnen jou zeker goed op weg helpen.

Een bekkentherapeut, bekkenfysiotherapeut of bekkenoefentherapeut zal jou kunnen helpen. Er zal een onderzoek naar jouw bekkenbodemspieren worden gedaan. Hieruit kan blijken dat ze te gespannen zijn of juist te ontspannen. Ook kan een verkeerde coördinatie het probleem zijn. Misschien heb je ze wel niet goed onder controle. Bij een aansluitende therapie zal een van deze punten worden behandeld. Het gaat natuurlijk ook om het goed kunnen herkennen van de buikdruk en hoe ga je daar mee om. Naast deze hoofpunten zal ook naar je toiletgedrag worden gekeken.

 

  1. Overloopcontinentie.

Het woord zegt het al een beetje. Overloopcontinentie zegt dat je blaas overloopt. Vaak komt dit voort uit een probleem met de blaasspier. Misschien zijn de zenuwen aangetast, bijvoorbeeld bij een suikerziekte. Misschien is er ook wel een blokkade in de urinebuis. De urine kan in ieder geval niet goed de blaas uit komen. Een verzakking bij de vrouwen is ook wel eens een oorzaak. Of bij mannen een vergrote blaas. Soms kan je ook denken aan een overactief bekkenbodem gebied. De spieren kunnen niet goed ontspannen waardoor jij niet goed kan uitplassen. De blaas is nooit goed leeg en loopt net zoals bij een emmer over als er weer nieuwe urine bij komt. Hierdoor ontsnapt er door een hoge druk vanuit de blaas wat urine.

 

Dit kan je doen als je last hebt van overloop urine incontinentie.

Je kan heel goed zelf aan de slag met bijvoorbeeld ontspanningsoefeningen. Deze zullen de overactieve spieren kunnen ontspannen. Ook kan je eens een kijkje nemen bij mijn tips omtrent jou toilet gedrag. Deze tips kunnen jou zeker goed op weg helpen. Jou eigen ondernomen stappen kan je heel goed combineren met een bezoek aan een gespecialiseerde therapeut. Een bekkentherapeut, bekkenfysiotherapeut of bekkenoefentherapeut zal jou kunnen helpen. Er zal een onderzoek naar jou bekkenbodemspieren worden gedaan.

 

  1. Gemengde incontinentie.

Mocht je nou een vorm van incontinentie niet genoeg vinden. Kan er ook een combinatie zijn van beide. Dit noemen we gemengde incontinentie.

 

  1. Urgency / frequency incontinentie.

Dit is de minst heftige vorm van incontinentie. Wel heel vervelend. Hierbij heb je een enorme aandrang maar bereik je het toilet wel op tijd. Toch kan je ook hierdoor in nare situaties terecht komen. Zoek eens een gespecialiseerde therapeut op om deze klachten te laten behandelen.

 

  1. Urineretentie.

Dit is een vorm waarbij er meer urine in de blaas achterblijft na een plasbeurt. Je blaas heeft moeite met het goed samentrekken. En uitplassen is dus een probleem. De bekkenbodemspieren kunnen de boosdoener zijn. Heb jij bijvoorbeeld moeite met ontspannen van de bekkenbodem spieren? Dan kan je ook lastig uitplassen. Maar wees gerust een combinatie van beide is ook mogelijk.

Een bekkentherapeut, bekkenfysiotherapeut of bekkenoefentherapeut zal jou toiletgedrag onderzoeken en ook bij een te gespannen bekkenbodem ontspanningsoefeningen mee geven. Hier kan ook sprake zijn van een overactieve blaas. Omdat je nu vaak moet plassen, door de zwakkere blaas.


Tot slot. Ben je opzoek naar meer info?

 

Hopelijk kan je wat met deze informatie en ga je werken aan jou herstel, want het is mogelijk! Mocht je nou opzoek zijn naar wat meer informatie kijk dan gerust nog even rond op de site. Het barst van verdiepende informatie, tips ook en oefeningen als het gaat over urine verlies. Klik gerust eens op de blauwe woorden om direct op de goede pagina’s terecht te komen.

 

Rating: 0 sterren
0 stemmen

« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.