• Direct gedownload
  • Professioneel advies
  • Vrijblijvend
  • Alle info op 1 site
Home » Artikelen » Bekkeninstabiliteit en Bekkenpijn » Dit is het Chronische Bekkenpijnsyndroom

Dit is het Chronische Bekkenpijnsyndroom

Chronische bekkenpijn bekkeninstabiliteit

Het Chronisch bekkenpijn syndroom, ook wel bekend als de afkorting is CPPS. Deze afkorting komt van het Engelse Chronic Pelvic Pain Syndrome. Je mag spreken van het chronosche bekkenpijnsyndroom als er langer dan 6 maanden achtereen bekkenpijn klachten worden ervaren. Bij de meeste vrouwen zullen de bekkepijn klachten na 3 a 5 maanden over gaan. Maar bij 37% van alle vrouwen met bekkenpijn houden de bekkenklachten niet vanzelf op. In dit geval kunnen we na 6 maanden spreken van het chronische bekkenpijnsyndroom. Het chronische bekkenpijnsyndroom is moeilijk vast te stellen en wordt daarom ook vaak over het hoofd gezien door behandelaars. En hoewel er grotendeels vrouwen zijn met chronisch bekkenpijn, kunnen er ook zeker mannen zijn met Chronisch bekkenpijn.

 

Klik hier als jij op zoek bent naar bekkenbodemoefeningen of klik hier als jij producten zoekt voor jouw bekken en ga naar de Bekken Winkel.

 

De meest voorkomende symptomen van het Chronische bekkenpijnsyndroom zijn:

  1. Aanhoudende pijn in en rondom het bekken bij bewegen.
  2. Terugkomende pijn bij het plassen of ontlasten. Of het niet goed kunnen plassen of ontlasten.
  3. Terugkerende pijn in het bekken(bodem)gebied (vaginale of scrotumpijn). Denk aan pijn bij het vrijen. Of inbrengen van een tampon.
  4. Incontinentie klachten van urine of ontlasting.
  5. Aanhoudende pijn of zeurende klachten in bil, lies, onderbuik, onderrug, stuit of staartbeen, schaambeen, heup of SI-gewrichten. Of een combinatie van al dit.

 

Ik heb in dit artikel zo veel als mogelijk informatie verzameld over Chronische bekkenklachten. Dit om jou zoektocht naar antwoorden zo makkelijk mogelijk te maken. Inmiddels heb ik zelfs een website kunnen maken met alle gevonden informatie. Kijk gerust eens rond er zijn vast antwoorden op jou vragen aanwezig!

Eerst even wat extra informatie want er zijn veel begrippen maar wat betekenen deze nu allemaal echt.

 

Wat betekend een chronische ziekte of chronische aandoening?

Als we praten over een chronische ziekte of aandoening dan hebben we het over een langere periode. Officieel spreken we van een chronische ziekte of aandoening als deze situatie zich al langer dan 6 maanden voordoet. In het algemeen wordt zelfs het na 3 maanden ondervinden van dezelfde klacht gesproken over een chronische aandoening of ziekte. Deze chronische ziektes of aandoeningen gaan niet van zelf over en kunnen niet worden opgelost door een medicijn.

 

Wanneer heb je chronische bekkenpijn?

 

Er is een verschil tussen “gewone” zeg maar acute bekkenklachten en chronische bekkenklachten. Wanneer je merkt bekkenpijn, bekkenklachten of bekkenproblemen te hebben door bijvoorbeeld een val, trauma, operatie, verslapping of overbelasting is het in het begin onder een acute of “gewone” bekkenklachten te schalen.

 

Als het gaat over vrouwen met bekkenklachten zijn meestal de klachten na 3 maanden of gemiddeld na 4,5 maand verdwenen. Bij 37% van de vrouwen met bekkenklachten kan het ook daadwerkelijk chronisch worden.  Een behoorlijk aantal dus. Het is daarom goed om snel professionele hulp te zoeken mocht je enig sinds het idee hebben bekkenproblemen te hebben. Ik zal je wat meer vertellen over de klachten. Ook vind je op de site nog het een en ander, denk aan tips en oefeningen. Zeker een kijkje waard!

 

Als de bekkenpijn klachten langdurig aan houden en er na 6 maanden nog steeds bekkenpijn wordt ervaren val je onder de chronische variant. Dan spreken we over chronische bekkeninstabiliteit maar ook over een eventueel chronische bekkenpijnsyndroom.

Wat zijn bekkenpijn, bekkenklachten en bekkeninstabiliteit en wat is het verschil?

Bekkenklachten, bekkenpijn en bekkeninstabiliteit. Het klinkt allemaal als de zelfde klacht maar dat is zeker niet zo. Bekkenklachten kunnen alle voorkomende klachten in het bekken gebied zijn. Bekkenpijn is als je inderdaad pijn ervaart en bekkeninstabiliteit komt alleen voor bij vrouwen tijdens of na de zwangerschap. Bekkeninstabiliteit is veel voorkomend en ook eigenlijk niet echt te voorkomen. Iedere zwangere vrouw heeft in principe bekkeninstabiliteit maar misschien wel niet de bijkomende bekkenklachten of bekkenpijn.

 

Hoe ontstaat bekkeninstabiliteit?

Bekkeninstabiliteit komt door de weker wordende banden in het bekken. De ene krijgt dus klachten en voor de ander is het prima vol te houden. Hoe verder je in de zwangerschap komt des te meer je last kan krijgen van de oprekkende banden. En voornamelijk de periode rond de 18e week zal je ook veel veranderingen zien en voelen. Je buik zet namelijk mooi uit rond deze periode en de bekken zijn zich echt aan het voorbereiden op de bevalling.

 

Er komt door de groter en zwaarder wordende buik veel druk op het bekken en de bekken banden te staan. Ook de banden rondom je baarmoeder krijgen nu een hoop te verduren. Je baarmoeder groeit en groeit. De banden die normaal gesproken de baarmoeder op haar plek houden zullen nu tot het uiterste op gerekt worden. Dit kan echt banden en bekken pijn opleveren. Dit kan je herkennen aan een scherpen, stekende pijn in de buik. Een buikpijn die lang pijn doet. Het is vaak niet zo snel afgelopen.

 

"Je bekken is een gecompliceerde brug tussen het boven en onder lichaam"

 

Het chronische bekkenpijnsyndroom en de wetenschap

Het bekken is een enorm lastig en ingewikkeld gebied. En omdat het bekken zo lastig is met alle spieren, organen, gewrichten, botten en banden is er ook nog niet alles bekend over dit chronisch bekkenpijnsyndroom. Het is simpel gezegd een te ingewikkeld gebied. Toch is er steeds meer aandacht voor en worden de oorzaken, gevolgen en ook behandelwijze flink wetenschappelijk onderzocht. Er zijn wel een aantal behandelingen wetenschappelijk onderbouwd. Zo wordt beweging bijvoorbeeld aangeraden. Maar wel beweging waarbij jij rekening houdt met jouw bekken. Gecontroleerd bewegen. Ik heb daarom bewustwordingsoefeningen voor je klaar gezet. Deze oefeningen leren jouw bewuster te worden van de bekkenbodem. Hierdoor zal jouw bekkenbodem sterker worden en kan jij de bekkenbodem beter onder controle houden.

 

Dit zijn volgens de wetenschap de meest voorkomende klachten bij het chronische bekkenpijnsyndroom of chronische bekkeninstabiliteit:

  • Aanhoudende pijn in en rondom het bekken bij bewegen.
  • Terugkomende pijn bij het plassen of ontlasten. Of het niet goed kunnen plassen of ontlasten.
  • Terugkerende pijn in het bekken(bodem)gebied (vaginale of scrotumpijn). Denk aan pijn bij het vrijen. Of inbrengen van een tampon.
  • Incontinentie klachten van urine of ontlasting.
  • Vele pijn of zeurende klachten in bil, lies, onderbuik, onderrug, stuit of staartbeen, schaambeen, heup of SI-gewrichten. Of een combinatie van al dit.

 

 

Een korte uitleg over het ingewikkelde bekken gebied

Zoals gezegd is het bekken een enorm ingewikkeld gebied. Zo zijn er bekkenbodemspieren, organen, gewrichten, botten en bekkenbanden. Deze hebben allemaal effect op elkaar. Spieren kunnen effect hebben op de werking van organen en organen kunnen effect hebben op de manier van bewegen. Zo kan je van een kwaal in de onderrug zomaar problemen krijgen met je blaas. Alles staat als een soort web met elkaar in verbinding.

 

Om het allemaal nog ingewikkelder te maken zijn het bekken een soort brug tussen je boven lichaam en onder lichaam. Door deze brug lopen vele zenuwen van je hersenen naar bijvoorbeeld je tenen. Een gebied waar dus een hoop aan de hand is. Je kan dus ook wel begrijpen dat als er 1 klacht is er snel meerdere klachten kunnen ontstaan. Sterker nog, je kan in een soort ketting reactie van klachten, pijn en problemen terecht komen. Zo kunnen gespannen spieren overbelast raken en bijvoorbeeld strak en gespannen staan. Deze spieren hebben door deze gespannen toestand moeite met ontspannen. En ontspanning is nou juist wat bijvoorbeeld je blaas spier of anus nodig heeft om goed te kunnen ontlasten. Deze overmatige spierspanning kan dus negatief effect hebben op jou toilet gang.  

 

Wat zijn de bekkenbodem en de bekkenbodemspieren?

Een bekkenbodem duid (heel verrassend) op de bodem in jouw bekken. Maar dan voor gaat het over de spieren in het onderste gedeelte van het bekken. Je kan denken aan een soort hangmat. Deze hangmat van spieren ligt in de onderkant van het bekken. En deze bekkenbodem zorgt ervoor dat jou organen op de juiste plek blijven liggen. Ze liggen stabiel en stevig in deze hangmat. De hangmat moet wel stevig zijn. Maar niet te stevig. Een beetje verend. Als je een te slappen bekkenbodem heb je een grotere kans op verzakkingen of incontinentie klachten. Als ze te strak staan heb je moeite met plassen, ontlasten en misschien wel vaginisme of erectiestoornissen.

 

In de bekkenbodemspieren (de hangmat) zitten wel een aantal openingen. De anus, vagina en de plasbuis. Deze worden dicht gehouden en geopend door de bekkenbodemspieren. Als hier een disbalans is zal je best snel klachten aan de anus, vagina en plasbuis ontwikkelen.

 

De bekkenbodem is een spier. De bekkenbodemspieren zijn dus spieren. En spieren kan je trainen om sterker te worden net zoals jouw buikspieren bijvoorbeeld. Het trainen van de bekkenbodemspieren doe je met bekkenbodemoefeningen. Deze heb ik hier alvast voor je klaar gezet.

 

Dit kan je doen als je hebt van het chronische bekkenpijnsyndroom

 

Het is vaak lastig vast te stellen waar de bekkenklacht precies is ontstaan als je er al even mee rond loopt. Het is dus belangrijk om meteen aan de bel te trekken als je bekkenpijn in of rondom het bekken ervaart. Soms zijn de bekkenklachten zo complex dat er ook meerdere specialisten naar moeten kijken. Veel kan een bekkentherapeut als een bekkenfysiotherapeut of bekkenoefentherapeut al oplossen maar het is altijd goed om ook andere specialisten te benaderen in ieder geval een huisarts. Ben je benieuwd welke onderzoeken je kan verwachten bij een bekkendbodem trainer of bekkentherapeut neem dan eens hier een kijkje.

Hier kan je naar toe als je denkt chronische bekkenpijn te hebben

Het bekkengebied is dus erg complex. Het is vooral belangrijk dat je hulp zoekt als jij last hebt van bekkenpijn. Maar soms heb je bekkenklachten waar je je misschien wel voor schaamt. Laat schaamte je niet beperken in het zoeken naar hulp. Want zo maak je deze acute bekkenpijn klachten misschien wel chronische bekkenpijn.

 

Dit zijn de professionals die jou kunnen helpen bij een chronisch bekkenpijnsyndroom

Denk aan de volgende professionals als je hulp zoekt bij een chronisch bekkenpijnsyndroom: Een huisarts, bekkenfysiotherapeut, gynaecoloog, uroloog, psycholoog of een seksuoloog kunnen jouw goed helpen. Een heel leger aan professionals dus.

Het is in ieder geval goed dat je hulp zoekt en onderzoek laat doen bij jouw bekkenpijn. Een geschikte bekkentherapeut kan al snel te hulp schieten. Er zal hierbij een gesprek plaats vinden. Ook een lichamelijk onderzoek zal nu uitgevoerd worden. Geef zelf aan wat je prettig vindt en wat niet.

 

Als de therapeut merkt dat er een klacht is die de bekkentherapeut niet alleen kan verhelpen, zal er worden doorverwezen. Na een doorverwijzing en eventuele onderzoeken zal er een behandelplan worden opgesteld. Je staat er dus niet alleen voor!

 

Bij onderstaande klachten kan een bekkentherapeut (oefen- of bekkenfysiotherapeut) een behandeling uitvoeren:

  • Chronische buikpijnsyndroom waar er geen afwijking word gevonden rondom of in de organen.
  • Lage rugklachten die geen aanwijsbare oorzaak hebben.
  • Scrotale pijn of klachten.
  • Prostaatpijn waarbij geen andere oorzaak word gevonden.
  • Pijn bij seks.
  • Pijnlijke verkramping van de bekkenbodemspieren bij bijvoorbeeld plassen.
  • Pijn of bekken spieren verkramping bij poepen
  • Pijn of bekken spieren verkramping tijdens de seks.
  • Bekkenpijn.

 

Tot slot. Ben je opzoek naar meer info?

Hopelijk kan je wat met deze informatie! Mocht je nou opzoek zijn naar wat meer informatie kijk dan gerust nog even rond op de site. Het barst van verdiepende Informatie, Tips, een Webshop en ook Oefeningen. Ik heb nog veel artikelen die ook diepgaander op verschillende klachten of problemen ingaan. Klik gerust eens op de blauwe woorden om direct op de goede pagina’s terecht te komen.

Rating: 5 sterren
1 stem

«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.