Home » Artikelen » Zwangerschap » Het bekken tijdens de zwangerschap

Het bekken tijdens de zwangerschap

Dit kan jij verwachten van je lichaam als je zwanger bent

Het bekken veranderd tijdens de zwangerschap. Zwangerschapshormonen als het hormoon relaxine maken de bekkenbanden weker en bekkeninstabiliteit zal ontstaan. Het bekken zal wijder worden en de voorbereiding op de bevalling is begonnen. Naast een veranderend bekken groeit de buik. En het gewicht van de buik drukt weer op het bekken. Door de extra druk op het bekken kan bekkenpijn ontstaan. Bekkenpijn herken je door een aanhoudende zeurderig of stekende pijn in de liezen, onderrug, onderbuik en of rondom de heupen. Door de veranderingen in en rondom jouw bekken zullen ook de organen wat aanpassingen moeten doen. De baby groeit in de buik en de organen worden aan de kant geschoven. De blaas wordt bijvoorbeeld weg gedrukt. Door de verdrukking van de blaas moeten zwangere vrouwen veel plassen. Laten we samen eens kijken wat er allemaal veranderd in en rondom het bekken als jij zwanger bent.

 

Mocht je op zoek zijn naar diepgaandere informatietips ook en oefeningen klik dan eens op de blauwe woorden. Verder kan je altijd eens verder op de site kijken voor meer info.

 

Het bekken tijdens de zwangerschap

De groei van jouw kleine nieuwe toekomst zal behoorlijk wat druk zetten op jou maar ook op je bekken. Het bekken zal zich namelijk klaar gaan maken op de bevalling. Hierdoor zal jouw bekken wat instabieler worden en bekkeninstabiliteit is onvermijdelijk. Dit om er voor te zorgen dat als de bevalling eindelijk aanbreekt, het bekken flexibel genoeg is om de baby naar buiten te lozen. Maar in de zwangerschapsweken zal de druk in de onderbuik, onderrug en dus het bekken door het toenemende gewicht van de baby toenemen. Mocht je ook nog veel zware handelingen doen als bijvoorbeeld zwaar tillen, zal je zien dat de druk op je bekkenbodem erg hoog wordt. Veel dames houden ook vooraf aan een zware handeling hun adem vast. Doe dit absoluut niet!! Je adem vast zetten vergroot standaard al de buikdruk. En nu je druk op de buik en bekken al een stuk groter is, is het niet aan te raden om de buikdruk extra op te laten komen.

 

De blaas tijdens de zwangerschap

De blaas wordt, net zoals meerdere organen in je onder buik en je bekken, steeds iets meer gehinderd. Je baarmoeder groeit natuurlijk behoorlijk en ook jouw baby is lekker aan de groei. Hierdoor worden organen redelijk weg gedrukt. Je blaas is daar een van. Je zal merken dat de groeiende baarmoeder ervoor gaat zorgen dat de blaas minder urine kan vast houden. Daarom plassen zwangere vrouwen zo veel! Je zal dus langzamerhand meer en kleine beetjes gaan plassen.

 

De blaas is wel een vervelend en chagrijnig orgaan. De blaas is van alle organen het snelst geprikkeld. Als er al iets bij de blaas in de buurt komt en ligt aanraakt is de blaas direct geprikkeld. Dit voel jij meteen terug. Als de blaas geprikkeld is zal je het gevoel van een volle blaas krijgen. En dus dat je moet plassen. Dit kan snel gebeuren met een actieve baby in je buik. Ook al is je blaas nagenoeg leeg, je kan toch het gevoel krijgen van te moeten plassen. Je zal dus snel merken dat je voor een paar kleine straaltjes een heel winkelcentrum aan het af rennen bent.


Minder plassen tijdens de zwangerschap

Het is daarom belangrijk dat jij goed uit plast en goed weet te ontspannen. Een wc is om te ontspannen ga daarom ook geen extra kracht zetten tijdens het plassen. Dit vernauwd de plasbuis alleen maar meer. Ontspannen is dus de sleutel om goed leeg te plassen. En des te beter jij leeg plast des te minder snel jij hoeft te plassen.

 

Het is niet altijd even makkelijk om goed te plassen. Je hebt er natuurlijk ook nooit echt over nagedacht. Het is vooral belangrijk om goed uit te plassen. Neem dus je tijd en denk aan mijn tips omtrent toiletgedrag. Mocht dit niet lukken en je kan niet goed uitplassen is er een kans aanwezig dat er urine achter blijft in de blaas. Ga dus goed naar het toilet. Ga als je moet en neem de tijd om goed uit te plassen. Zit goed recht op. Probeer in een keer door te plassen. Pers niet want dit vernauwd de plasbuis alleen maar en verhoogd je buikdruk. Adem goed naar de buik toe. Mocht je uitgeplast zijn, kantel dan je bekken nog even naar voren en weer rustig naar achteren. Dit doe je door je onderrug hol en bol te maken. Je zal merken dat er toch nog wat urine verstopt zat. Schommel ook eens naar links en rechts. Als je nu echt klaar bent span je bekkenbodem dan eens goed aan. Hierdoor sluit je de urine buis en ontsnapt er geen urine meer bij het opstaan. Sta nu op met de spieren nog aangespannen. En klaar!


Meer plassen tijdens de zwangerschap

Maar het plassen kan ook erger worden. Als je blaas in de verdrukking komt kan je ook stressincontinentie ontwikkelen. Stressincontinentie houd in dat de druk op de blaas groter is dan jouw bekkenbodemspieren aan kunnen. Urine verlies is dan een mogelijkheid. Jouw bekkenbodemspieren kunnen de plasbuis niet meer goed afsluiten en urine kan ontsnappen. Goed uitplassen is dus de oplossing tegen het meer moeten plassen tijdens de zwangerschap. Als er urine achter blijft in de blaas is er een kans op een blaasontsteking. En bij een blaasontsteking word de blaas weer meer geprikkeld. Dus je zal dan ook weer meer moeten plassen tijdens de zwangerschap. Ontspannen en uit plassen is dus het genen waarop jij je moet focussen. Kijk eens bij mijn toiletgedrag tips om goed te kunnen uitplassen.

 

Urine verlies tijdens de zwangerschap door de buikdruk

Als je buikdruk verhoogd en dus de druk in jouw buik en ook op de blaas toeneemt zal je sneller op zoek zijn naar een WC. Dus in rust heb je misschien nog niet eens zo veel last. Maar zodra je actief wordt zal je meteen merken dat je moet plassen. Met een toenemende buikdruk is dus ook de kans aanwezig dat je wat urine gaat verliezen. Soms een druppeltje soms een klein scheutje. Er zijn een aantal handelingen die je goed in de gaten moet houden. Deze verhogen namelijk de buikdruk enorm. Denk aan tillen, bukken, opstaan, kuchen, lachen, hoesten, iets zwaars dragen en de adem inhouden tijdens bijvoorbeeld persen op de WC. Het is belangrijk dat je vooraf aan deze handelingen de bekkenbodemspieren aanspant. Dus je vagina en anus iets intrekt. En blijf goed naar je buik ademen.

 

De Darmen tijdens de zwangerschap

Ook de darmen zijn de pineut tijdens de zwangerschap. Obstipatie en verstoppingen zijn dan ook niet vreemd in deze periode. Je zal nog meer last hebben van verstoppingen als je bloedarmoede krijgt. Dit betekend namelijk dat je ijzer bij moet gaan slikken en ijzer zorgt voor extra kans op verstoppingen.

 

Geef je darmen dus wat rust en zorg goed voor de darmen tijdens de zwangerschap. Vezelrijk voedsel, genoeg water en veel beweging vinden je darmen fantastisch! Dus wees een beetje lief voor jezelf en je darmen tijdens de zwangerschap. Maar het is daarnaast ook erg belangrijk dat je weet wat je doet op de WC. Ook nu is je toiletgedrag dus erg belangrijk. Neem de tijd op de WC. Haast niet en ga als je aandrang voelt. Wacht nooit te lang. Dit zorg sneller voor obstipatie. Ga goed zitten zoals in mijn toiletgedrag artikel kan lezen. Ga zitten met een wat bolle onderrug en ontspan. Adem goed door via de buik. Pers ligt mee bij uit ademen. Mocht het niet komen kan je ook even gaan bewegen. Traplopen, lopen of een klein stukje fietsen kan je al op weg helpen. Ga weer rustig zitten als de aandrang terug is.



Scheten laten tijdens de zwangerschap

Je verliest misschien ook wel eens wat scheten of windjes. Vaak met een activiteit zoals opstaan, gaan zitten, rennen, lopen of bukken en tillen. Bij deze handelingen komt er meer druk op je bekkenbodem spieren. Mochten deze bekkenbodemspieren bij jouw niet zo sterk zijn kan je al snel last van hebben het laten van scheten of windjes tijdens de zwangerschap. Maar dit is vrij snel op te lossen met wat goede bekkenbodemoefeningen. Ook kan je er aan denken om steeds voordat je misschien een windje laat schieten, de bekkenbodemspieren aan te spannen. Zo voorkom je dat een scheet of wind op een verkeerd moment ontsnapt.



De bekkenbodemspieren tijdens de zwangerschap

Het is verstandig om bewust te worden van je bekkenbodemspieren. Op de duur kom je er vanzelf wel mee in aanraking. Maar het scheelt je veel tijd en energie als je nu de bekkenbodemspieren al goed beheerst. Tijdens je zwangerschap zal je dan ook veel te maken krijgen met deze bekkenbodemspieren. Ga dan ook met mijn bekkenbodemoefeningen aan de slag om zo veel als mogelijk bekend te raken met jouw bekkenbodemspieren maar ook om ze al wat aan te sterken. Je zal zien dat je met de bekkenbodemoefeningen niet alleen de bekkenbodemspieren traint maar je ook veel meer controle krijgt. Zo kan jij veel beter ontspannen en aanspannen van de bekkenbodemspieren wanneer jij maar wilt. Je wilt daar beneden ook geen kracht patser worden maar een bewust en veerkrachtige bekkenbodem is het meest ideaal. Ontspannen is dan ook enorm belangrijk voor je bekkenbodem. Zowel tijdens het plassen, poepen maar ook tijdens de seks onmisbaar.

 

Je kan doormiddel van het volgen van mijn bekkenbodemoefeningen tijdens de zwangerschap een eind komen. Maar mocht je toch meer vragen hebben ga dan gerust eens naar een de stel een vraag pagina!

 

Jouw bekken en de bevalling

Het is bekend dat jouw kleine baby door het bekken heen gaat om de uitgang te vinden. Je bekkenbodemspieren en bekkenbanden van onderrug tot vagina zullen enorm opgerekt worden. Er zal bijvoorbeeld een overrekking van de bekkenbanden en bekkenbodemspieren kunnen ontstaan. Ook kunnen er zelfs een aantal scheurtjes in jouw bekkenbodemspieren of zenuwen kunnen ontstaan.

 

Het is dus een hele happening. Je zenuwen en bekkenbodemspieren krijgen een hoop te verduren tijdens de bevalling. Bevallingen zijn over het algemeen van lange duur. En tijdens deze duur staat jouw bekken continue onder druk. Je zal bijvoorbeeld merken dat je na de bevalling weer het gevoel terug moet krijgen in je hele bekken gebied. Ook is het aanvoel van aandrang om bijvoorbeeld te moeten plassen lastig. Dit allemaal omdat er een enorme druk op jouw bekkenbodemspieren en bekken zenuwen heeft gestaan. Deze bekkenbodemspieren en de bekken zenuwen zijn na de bevalling overbelast en overrekt.

 

Zo kunnen na de bevalling urine en ook scheetjes ontsnappen zonder jij dat eigenlijk wilt. Ook zijn problemen bij ontlasten of het al hebben van seks veel voorkomend na de bevalling. Maar wees gerust je lichaam hersteld zich zelf maar al te goed. Je gevoel zal langzaam weer terug komen. En de meeste functies zullen weer normaal functioneren. Geef jouw bekken en de bekkenbodemspieren de tijd. Denk zeker aan een maand of 3 voordat alles weer normaal is. Mocht je toch problemen houden kijk dan eens naar mijn adviezen of maak een afspraak bij een bekkenfysiotherapeut.

 

Het bekken na de zwangerschap

Na de zwangerschap en dus na de bevalling kan je een aantal bekkenklachten verwachten. Dit omdat de bekkenbodemspieren en de bekkenbanden nu zo zijn opgerekt en minder goed met druk om kunnen gaan.

 

Veel voorkomende bekkenklachten na de bevalling:

 

Bekkenbodemoefeningen helpen het herstellen van de bevalling

Probeer na de bevalling goed je rust te pakken en dan langzaam wat bekkenoefeningen te doen. Dit helpt ontzettend in jou herstel. De eerste week moet je je vooral richten op het terug krijgen van je gevoel. Ga dus goed rusten, lig veel en sta niet te lang. Plan je rust in en pak rust na elke inspanning. Na 10 dagen kan je rustig wat bekkenbodemoefeningen op pakken. Vermijd wel nog alles waarbij je veel kracht moet zetten. Probeer als je een wat zwaardere handeling hebt ook vooral goed door te ademen. En dan vooral naar je onderbuik. Als je je adem vast houd verhoog je namelijk de algehele buikdruk en dit is niet fijn voor een herstellende buik en bekken.

 

Denk ook aan je toilet gedrag. Omdat je minder voelt in de eerste paar dagen zal je misschien wel moeite hebben met uitplassen. Mocht je het idee hebben dat je uitgeplast bent kantel dan nog even je bekken naar achter en naar voren. Je zal zien dat er toch nog wat mee komt. Pers nooit hard en hou je adem niet in. Ontspan.

 

6 weken na bekkenbodemoefeningen te hebben gedaan zal je je al een stuk beter voelen. Is dit nu nog niet het geval? Neem dan eens contact op met een bekkentherapeut. Er zit vast een goede bij jou in de buurt. Deze zal jou helpen om verder aan de slag te gaan met jouw bekkenklachten.

 

Tot slot. Ben je opzoek naar meer info?

Hopelijk kan je wat met deze informatie! Mocht je nou opzoek zijn naar wat meer informatie kijk dan gerust nog even rond op de site. Het barst van verdiepende informatie, tips ook en oefeningen. Ik heb nog veel artikelen die ook diepgaander op verschillende klachten of problemen ingaan. Klik gerust eens op de blauwe woorden om direct op de goede pagina’s terecht te komen.

 

 

Top 5 meest gelezen

9 Seksstandjes bij bekkenpijn of zelfs bekkeninstabiliteit
------------------------------------------------

Alles over bekkenklachten, bekkenpijn en bekkeninstabiliteit

------------------------------------------------

13 Feiten en fabels over seks tijdens zwangerschap

------------------------------------------------

14 Tips over eten en voeding tijdens jouw zwangerschap

------------------------------------------------

Hebben mannen een bekken?

Andere lezen ook

Sporten en zwanger

------------------------------------------------

Fietsen met bekkeninstabiliteit

------------------------------------------------

Wat is de Bekkenbodem?

Rating: 0 sterren
0 stemmen

 »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.