• Direct gedownload
  • Professioneel advies
  • Vrijblijvend
  • Alle info op 1 site
Home » Artikelen » Zwanger » Sporten en Zwanger » Hardlopen tijdens de zwangerschap

Hardlopen tijdens de zwangerschap

Hardlopen tijdens de zwangerschap. Hardlopen en zwanger. Hardlopen met bekkeninstabiliteit. Hardlopen met een zwangere buik

Hardlopen tijdens de zwangerschap kan gezond zijn voor jou en de baby. Vaak denk je dat hardlopen tijdens de zwangerschap gevaarlijk kan zijn, maar dat is niet waar. Door te gaan hardlopen, geef je jezelf rust in je hoofd. Daarnaast is het goed voor de baby en de ontwikkeling van hun hersens. En als je nog niet genoeg overtuigd bent? Het is ook goed voor een soepele bevalling. Echter is er wel een kans dat je op een gegeven moment niet meer kan hardlopen. Heb je bepaalde klachten, zoals bekkenpijn of last van vaginale bloedverlies? Dan is het beter om te gaan wandelen, zodat de klachten niet verergeren. Als ze wel verergeren heb je kans op een vroegtijdige bevalling. Let daarom goed op tot hoever jouw lichaam het aankan bij hardlopen tijdens de zwangerschap en luister naar je lichaam. Push jezelf vooral niet.

 

Klik hier als jij op zoek bent naar bekkenbodemoefeningen of klik hier als jij producten zoekt voor jouw bekken en ga naar de Bekken Winkel.

 

Is hardlopen tijdens de zwangerschap gevaarlijk?

Hardlopen kan wel gevaarlijk zijn als je buik groter wordt, denk dan aan 25 tot 30 weken zwanger zijn. Je buik is dan te groot en je kan vaak last hebben van vroegtijdige weeën. Je lichaam is niet meer in balans en je kan dan vallen bij hardlopen tijdens de zwangerschap. Een ander gevaarlijk probleem bij hardlopen tijdens de zwangerschap is de duur van het sporten. Als je te lang aan het hardlopen bent, dan is je hartslag best hoog. Dit zorgt ervoor dat je baarmoeder minder goed doorbloedt. Een te hoge hartslag kan je voorkomen door de lantarenpaal techniek te gebruiken (bij de tips kan je daar meer informatie over vinden).

 

Maar hardlopen hoeft niet gevaarlijk te zijn tijdens de zwangerschap, behalve als je aan een aantal symptomen leidt.  Hardlopen tijdens de zwangerschap is gezond voor jou en voor de baby. De zwangerschap kan je namelijk nogal wat stress opleveren. Door te gaan hardlopen tijdens de zwangerschap leeg je, je hoofd en kom je tot rust. Je moet wel oppassen voor bepaalde dingen, zoals pijn in het lichaam. Voel je rugpijn en trek je het niet meer? Dan is het beter om het rustig aan te doen of tijdelijk te stoppen. Dit geldt ook voor hardlopen met bekkenpijn, want je kan niet alleen pijn in het lichaam veroorzaken, maar ook in je bekken.

 

Voor het eerst hardlopen tijdens de zwangerschap?

Heb je voor je zwangerschap nog nooit meegedaan aan hardlopen, dan is het wellicht geen goed idee om nu te gaan beginnen. Hardlopen doe je voor je conditie en die op peil te houden. Als je nog moet beginnen met de basisconditie, dan is het veel zwaarder om überhaupt vooruit te komen. Je gaat jezelf dan te veel pushen en dat levert alleen maar meer stress op voor de zwangerschap. Wil je toch graag in beweging zijn? Probeer dan een andere sporten tijdens de zwangerschap.

 

Bekkeninstabiliteit  bij hardlopen tijdens de zwangerschap

Heb je last van bekkeninstabiliteit en wil je hardlopen tijdens de zwangerschap?  Dat is helaas geen goed idee. Door dat je gaat hardlopen maak je veel draaibewegingen met je bekken. Daardoor raken je bekken overbelast. Je bekkenbodemspieren  kunnen onvoldoende kracht krijgen en dat veroorzaakt meer klachten. Schokkende bewegingen tijdens het hardlopen moet je vermijden. Probeer in plaats van te gaan hardlopen te gaan wandelen.

 

Wanneer mag je niet hardlopen tijdens de zwangerschap?

Je mag niet hardlopen als je aan één van de volgende symptomen leidt, want dan kan het wel gevaarlijk zijn voor de zwangerschap. Soms kan je daardoor ook problemen krijgen bij het bekken en dan kan je een wat moeilijkere vaginale bevalling krijgen. Hieronder vind je een paar klachten waardoor je beter niet kan hardlopen tijdens de zwangerschap:

 

  1. Buikpijn of buikkramp bij hardlopen tijdens de zwangerschap

Door te gaan hardlopen tijdens de zwangerschap met buikpijn of harde buiken, loop je risico op vermoeidheid en pijn aan je bekken. Het wordt aangeraden om liever te gaan wandelen.

 

  1. Bloedverlies bij hardlopen tijdens de zwangerschap

Door vaginale bloedverlies (rood bloedverlies) bij hardlopen tijdens de zwangerschap, loop je risico op een vroegtijdige bevalling. Als je last hebt van vaginale bloedverlies is het beste wat je kan doen; rust pakken.  Als je last hebt van bruin bloedverlies, komt vaak door spierspanningen die vrijkomen, dan is er niet veel aan de hand. Heb je er vaak last van? Vermeld het dan aan je verloskundige.

 

  1. Bekkenpijn bij hardlopen tijdens de zwangerschap

Door te gaan hardlopen tijdens de zwangerschap met bekkenpijn, vererger je de bekkenpijn bij bekkeninstabiliteit. Als je lichaam zegt stop, luister er dan naar. Verleg nooit de grenzen als je pijn hebt.

 

  1. Harde buik bij hardlopen tijdens de zwangerschap

Bij een harde buik geldt hetzelfde als voor buikpijn. Een harde buik bij het hardlopen tijdens de zwangerschap veroorzaakt druk op de bekkenbodemspieren en je raakt daardoor snel vermoeid. Als je dan niet rust pakt, kan je de klachten verergeren voor de opkomende dagen en ook de bevalling wordt heftiger.

 

Waarom is het goed om te gaan hardlopen tijdens de zwangerschap

Door te gaan hardlopen tijdens de zwangerschap verminder je de risico’s op zwangerschapsdiabetes, een baby met een hoog geboortegewicht, vroeggeboorte en pre-eclampsie (Pre-eclampsie is een hoge bloeddruk door de zwangerschap). Hardlopen tijdens de zwangerschap is dus gezond voor jou en de baby. Het kan de ontwikkeling van de hersenen stimuleren en verbeteren. Daarnaast is het ook goed voor jezelf. Angstgevoelens verdwijnen door te gaan hardlopen en je creëert rust in je hoofd. Er is ook een grote kans dat je bevalling sneller verloopt. Het is ook beter voor het maken van hormonen tijdens de zwangerschap.

 

12 Tips voor hardlopen tijdens de zwangerschap

Wil je graag hardlopen tijdens de zwangerschap, maar weet je niet wat het beste voor jou en je baby is? Dan heb ik hier een paar handige tips voor je als je wilt hardlopen tijdens de zwangerschap;

 

  1. Draag goede sportbeha voor hardlopen tijdens de zwangerschap

Tijdens de zwangerschap groeien je borsten en worden ze vaak zwaarder. Draag een goede sportbeha voor hardlopen tijdens de zwangerschap om je borsten op hun plek te houden, zodat je geen nekklachten veroorzaakt. Doordat ze hangen en flexibel bewegen, krijg je last van je rug of je nek.

 

  1. Goede wandelschoenen bij hardlopen tijdens de zwangerschap

Koop goede wandelschoenen (of hardloopschoenen) bij hardlopen tijdens de zwangerschap. Door een goede wandelschoen hebben je voeten minder last als ze telkens de grond raken. Je gewrichten worden minder aangetast en het vermijdt klachten, zoals een knieblessure.

 

  1. Doe een warming-up voordat je gaat hardlopen tijdens de zwangerschap

Door een warming-up te doen voordat je gaat hardlopen tijdens de zwangerschap, help je de bekkenbodemspieren een beetje steviger te krijgen. Daarnaast kan je de spieren losser wringen en heb je minder last als je gaat hardlopen. Je hebt de spieren al op een rustig tempo wakker gemaakt en je gaat op je eigen tempo hardlopen. Je kan ook bepaalde bekkenbodemspieren oefeningen doen als warming-up.

 

  1. Probeer een praat test bij hardlopen tijdens de zwangerschap

Bij het hardlopen tijdens de zwangerschap wil je onbewust het uiterste van jezelf proberen te halen. Hierdoor raak je vermoeid en krijg je klachten, zoals pijn in je rug of in je benen. Door te gaan praten tijdens het hardlopen, merk je of je te hard of op een goed tempo loopt. Als je praat raak je vaak nog moeier, omdat je al longen gebruikt om in en uit te ademen tijdens het hardlopen. Hierdoor moet je een rustiger tempo aanhouden. Als je kan praten terwijl je aan het hardlopen bent, dan loop je op een goed tempo.

 

  1. Drink voldoende water bij hardlopen tijdens de zwangerschap

Voldoende water drinken bij hardlopen tijdens de zwangerschap is zeer belangrijk. Je lichaam bestaat merendeels uit vocht en tijdens het hardlopen wil je niet uitdrogen en verzakkingen oplopen. Drink voordat je gaat beginnen met hardlopen minimaal 500ml. Tijdens het hardlopen moet je slokjes water nemen om goed te kunnen ademen en je keel niet droog te maken. Als je eenmaal klaar bent met hardlopen, drink dan nog een keer 500ml om als het vocht weer aan te vullen in je lichaam.

 

  1. Eet verteerbare koolhydraten bij hardlopen tijdens de zwangerschap

Voordat je begint met hardlopen, eet een lichte verteerbare met koolhydraat product (bijvoorbeeld rijst of fruit zonder schil). Door licht voedsel te eten voordat je gaat hardlopen tijdens de zwangerschap, krijgt je lichaam meer kracht. Geef daarna je lichaam een half uur om het te verwerken, want tijdens de zwangerschap kan de spijsvertering trager werken. Eten tijdens de zwangerschap heeft zelf al een apart dieet die ook helpen bij hardlopen tijdens de zwangerschap.

 

  1. Stippel je route uit bij hardlopen tijdens de zwangerschap

Als je gaat hardlopen tijdens de zwangerschap is het handig om een route uit te stippelen voordat je begint. Kijk op de kaart in je wijk waar genoeg wc’s zijn en restaurants en loop daarlangs. Vaak tijdens de zwangerschap moet je veel naar het toilet en dan is het handig als je weet waar je kan plassen of dergelijk. Het is ook handig om te weten waar de restaurants zitten voor als je 15 minuten pauzes houdt. Zo kan je rustig zitten en water drinken.

 

  1. Ren op een vlakke ondergrond bij hardlopen tijdens de zwangerschap

Tijdens de zwangerschap voelt je evenwicht wat vreemd. Je lichaamszwaartepunt ligt anders en je hebt meer kans om uit balans te raken. Hierdoor val je sneller als je door bospaden loopt of heuvel paden neemt. Het beste is om op een vlakke grond te rennen, zodat je de balans in je lichaam goed onder controle hebt.

 

  1. Vermijd hardlopen tijdens de zwangerschap bij hoge buitentemperatuur

Er is bewezen door een aantal dokters en studies dat je bij een hoge lichaamstemperatuur mogelijk schadelijke effecten oploopt voor de foetus. Blijf daarom met warm weer binnen met een waaier of airconditi oning. Ren alleen als het frisjes is buiten of koud, maar niet met meer dan 22 graden Celsius. 

 

  1. Neem iemand mee als je gaat hardlopen tijdens de zwangerschap

Als je gaat hardlopen tijdens de zwangerschap is het handig als je iemand meeneemt, zodat er op jou gelet wordt als er iets misgaat. Het is verstandiger om het wel te doen, zodat die persoon je tegenhoudt als je, jezelf gaat pushen. Zo heb je duidelijke afspraken en iemand die op je let en je hulp kan bieden.

 

Ben je net bevallen en je wilt het hardlopen weer oppakken of een hele andere sport? In dit artikel (Sporten na de bevalling) vind je meer informatie over welke sporten je kan doen en vanaf wanneer.

 

Tot slot. Ben je opzoek naar meer info?

Hopelijk kan je wat met deze informatie! Mocht je nou opzoek zijn naar wat meer informatie kijk dan gerust nog even rond op de site. Het barst van verdiepende Informatie, Tips, een Webshop en ook Oefeningen. Ik heb nog veel artikelen die ook diepgaander op verschillende klachten of problemen ingaan. Klik gerust eens op de blauwe woorden om direct op de goede pagina’s terecht te komen.

 

Top 5 meest gelezen

9 Seksstandjes bij bekkenpijn of zelfs bekkeninstabiliteit
------------------------------------------------

Alles over bekkenklachten, bekkenpijn en bekkeninstabiliteit

------------------------------------------------

13 Feiten en fabels over seks tijdens zwangerschap

------------------------------------------------

14 Tips over eten en voeding tijdens jouw zwangerschap

------------------------------------------------

Hebben mannen een bekken?

Andere lezen ook

Sporten en zwanger

------------------------------------------------

Fietsen met bekkeninstabiliteit

------------------------------------------------

Wat is de Bekkenbodem?

Rating: 5 sterren
1 stem

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.