Home » Artikelen » Toiletgedrag » Mannen en plassen. Zo kan je het beste plassen als man. 10 tips om jou goed te laten plassen

Mannen en plassen. Zo kan je het beste plassen als man. 10 tips om jou goed te laten plassen

Mannen en plassen. Zo kan je het beste plassen als man. 10 tips om jou goed te laten plassen

Prostaat problemen. Zeker voor veel mannen op een gegeven moment onoverkoombaar. Denk maar eens na. Moet je heel veel plassen? Doet het zeer om op een harde ondergrond te zitten? Soms kan de dokter niet in eerste instantie iets vinden. En soms wordt je zelfs naar huis gestuurd met het advies om maar even een ontspannen bad te nemen of met de uitspraak : ''gaat van zelf over’’. Dan is het tijd voor en andere huisarts. Ga naar een arts met deze klachten. Want bijvoorbeeld ook alleen medicatie is niet de oplossing.

 

Ik zal je mee nemen in de wereld van mannen en hun plasgedrag. Veel mannen zijn niet zo bekend met het bekken en de verschillende functies van hun bekken, bekkenbodem en bekkenbodemspieren. Je kan door op de blauwe woorden te klikken meer informatie verkrijgen. En kijk anders gerust eens rond op de site. Je zal een hoop informatie vinden ik heb zat voor je verzameld. Ook heb ik veel informatie over verschillende klachten verzameld. Denk aan urine incontinentie, ontlasting incontinentie, obstipatie, prostaatpijn, bekkenklachten en bekkenpijn.

 

Mannen en hun bekken, bekkenbodem en bekenbodemspieren.

 

Het bekkengebied is voor veel mannen abracadabra. Logisch want je hebt niet je een groot deel van je leven al te maken met je bekken. Vrouwen wel. Van een menstruatie tot aan een zwangerschap. Maar het bekkengebied is afzonderlijk van de organen grotendeels hetzelfde. Buiten ook een baby die er door heen kan komen natuurlijk. Door een zwangerschap en veranderende hormonen wordt het bekkengebied bij vrouwen vaak slapper. In tegenstelling tot het gebied bij mannen. Het bekken gebied bij mannen is daarom vaak ook te strak en te gespannen. Lees daarom eens mijn stuk over de gevlogen van een te gespannen of overactief bekkenbodemgebied.

 

Oefeningen bij een overactieve bekkenbodem.

 

De oefeningen die in zo een situatie geschikt zijn zullen gericht zijn op ontspanning. De oefeningen zijn gelijk voor zowel mannen als vrouwen. Dus lees alleen even een ander geslacht bij het bestuderen en uitvoeren van de oefeningen. Veel oefeningen zijn gericht op vrouwen. Dit is puur omdat er veel meer vrouwen zijn met bekkenklachten dan mannen. Lees in plaats van de vagina even de penis en je kan prima de verzamelde oefeningen uitvoeren.

In plaats van het in trekken van de vagina gaat het bij de mannen om het gevoel alsof je plas ophoud. Je voelt achter de balzak en bij de anus dat de spieren zich naar binnen trekken. Het beste kan je en je plas op houden en je anus in trekken.

 

Prostaatpijn is een veel voorkomende bekkenklacht bij mannen.

 

Prostaatpijn is een serieuze klacht. Een bekkenfysiotherapeut of bekkenoefentherapeut zal jou dan ook direct kunnen helpen. Het is namelijk een vaak voorkomende klacht. Hoe langer jij wacht met hulp zoeken deste langer jij bezig bent om van jou klachten af te komen. Het is een vervelend probleem in een vervelend gebied maar een therapeut ziet veel meer cliënten. Dus voel je niet opgelaten en schaam je al helemaal niet! Praat er samen over en een behandel plan word voor je opgesteld. Mocht je het vervelend vinden om er over te praten neem dan eens contact op met je huisarts. Vaak voel je je bij je eigen huisarts het meest vertrouwd.

Een bekken therapeut als een bekkenfysiotherapeut of bekkenoefentherapeut zal jou waarschijnlijk heel goed kunnen helpen. Je hebt zelfs geen verwijzing nodig.

 

Mannen en hun plasgedrag. Tips en adviezen hoe je het beste kan plassen.

 

Een belangrijk punt omtrent plas gedrag bij mannen is het staand plassen. Eigenlijk is dit verre van ideaal. Ook niet alle mannen kunnen staand plassen. Dus op een rijtje staan bij een urinoir is niet oor iedereen weg gelegd. Het is dus iet altijd zo dat als jou collega een hokje ingaat dat hij een grote boodschap gaat doen.

 

Dus ook al is het niet al te stoer. Maar ook zittend plassen is in vele opzichten ook voor mannen het beste! En het vergt veel geduld en kracht als je straal niet meer zo sterk was als voorheen. De bekkenbodem spieren kunnen ook het beste ontspannen en laat de zwaartekracht je helpen.

 

Plassen in een ontspannen en dus geen actieve handeling.

 

Plassen moet heel passief zijn. Jouw bekkenspieren zijn de hele dag al bezig om onbewust jou plasbuis dicht te houden. Als jij wilt gaan plassen moet je die bekkenbodemspieren ontspannen om te kunnen plassen. Zet dus geen extra kracht. Het lijkt alsof jij kracht moet gaan zetten om te kunnen plassen. Maar dit is dus precies andersom. Kracht zetten helpt ook niet. Het lijkt alsof jij dan sneller plast maar ook dit is niet waar. Als je kracht zet span je de bekkenbodemspieren weer aan. Je straal word kleiner en moet door een verkleinde plasbuis heen. Het is beter voor jou om te zitten helemaal als je al problemen hebt met plassen. Zitten is natuurlijk al vrij passief. Dus zitten en ontspannen is het beste voor zo wel man als vrouw. Je kan alles lekker laten lopen en laat de zwaartekracht het werk doen.

 

Nu heb je een idee waarom het beter is om zittend te plassen voor mannen. Maar dit is nog voor mannen op leeftijd.

 

Maar waarom is het beter zittend te plassen voor jongens en jonge mannen?

4 extra redenen waarom jij beter zittend kan plassen:

 

  1. Bij zittend plassen kan je ontspannen en zonder kracht te zetten plassen. Gebruik de bril en zet je voeten stevig op de grond. Als je staand plast zal de blaas minder leeg zijn dan dat je zittend plast. Want bij staand plassen gaat het niet vanzelf en zal je wat kracht gaan zetten terwijl als je zit de blaas zich zelf helemaal leegt. Een niet helemaal lege blaas kan blaasontsteking veroorzaken.
  2. Plassen met een strakke onderbroek of broek aan kan ervoor zorgen dat je niet helemaal goed kan uitplassen. Dit omdat de strakke kleding de piemel af knijpen.
  3. Als je staand plast krijg je urine over je heen. Micro druppels urine zijn terug te vinden van je enkels tot je buik.
  4. Het toilet blijft schoner. Urine zal niet alleen op de bril spatten maar ook op de muur en grond. En denk ook aan je benen of broek. Best een klieder boel dat staand plassen.

 

En even een tip. Als je de wc bril al vies vind, zit dan helemaal niet aan de deurklink of de spoel knop. Deze is vele malen viezer. 

 

Hoe plas je nou op zijn best? 10 tips over de beste manier om te plassen.

 

Misschien heb je er nog nooit over nagedacht of in ieder geval nog nooit hoeven over na te denken, maar jouw manier van plassen heeft veel effect op jou bekken gezondheid.  Je hele leven doe je waarschijnlijk al het zelfde. Maar als jij klachten hebt of krijgt is het wel eens verstandig om eens stil te staan bij jou toiletgedrag. Hoe plas jij en is dit de ideale manier? We gaan samen even 10 tips doornemen die jou verder op weg kunnen helpen om jou te helpen bij jou klachten. Ook is het goed om deze 10 plas tips preventief in te zetten. Als jij ze al beheerst met een gezond bekken is de kans een stuk kleiner dat jij verdere klachten ontwikkeld.

 

10 Tips over de beste manier om te plassen:

 

Tip 1: Neem uitgebreid de tijd laat je niet opjagen.
De tijd is niet jou vijand neem de tijd en wees ontspannen. Ontspanning laat jouw spieren ontspannen en helt jou urine of ontlasting naar buiten te komen. En als je goed de blaas of darm leegt zal het ook even duren voordat je weer moet.

 

Tip 2: Uitstel zorgt voor verstopping.

Bij aandrang moet je gaan. Ga jouw plas of poep niet uitstellen. Als jij bijvoorbeeld je plasbeurt uitstelt kan je de blaas overprikkelen. En als jij de volle darm lang negeert kan je obstipatie klachten krijgen.

 

Tip 3: Rechtop is het woord.
Gebruik de bril en de rug steun. Zit goed rechtop en houd de benen in 90 graden met de voeten stevig op de grond. Voel je op je gemak op jou eigen wc. Leg de handen op de knieën en ontspan. Hang niet boven de bril. En ga niet alleen op het puntje zitten.

 

Tip 4: Ontspan en plas in een haal uit.
Ontspan en plas in één keer door. De blaas moet zich in een keer goed legen en laat geen urine achter. ZO krijg je snel blaasontsteking of je gaat vaak naar de wc.

 

Tip 5: Persen heeft geen effect.
Persen is je lichaam tegen werken. Kracht zetten en de bekkenspieren aanspannen knijpt de plasbuis of anus alleen maar dicht.

 

Tip 6: Plas zonder onderbreking.
Maak geen oefening van het plassen. Onderbreek jou straal niet. Plas goed uit en leeg jou organen goed.

 

Tip 7: Kantelen is legen.
Als je klaar bent met plassen kantel dan eens jou bekken naar voren en naar achteren en blijf ontspannen. Je zal zien dat er toch nog even wat druppels uitkomen.


Tip 9: Water en vezels.
Eet veel groene groenten en fruit. Drink daarnaast water. Ongeveer 2 liter per dat. Zo plas je voldoende en word jou poep niet te droog in je darmen. Dit gaat obstipatie tegen.

 

Tip 10: Wees actief.
Activiteit helpt jou op weg naar de wc. Wees fit en als je meer sport zal jou stofwisseling ook beter werken. Buikspier oefeningen helpen bijvoorbeeld ook de drang om te poepen aan te wakkeren.


Tot slot. Ben je opzoek naar meer info?

 

Hopelijk kan je wat met deze informatie en ga je werken aan jou herstel, want het is mogelijk! Mocht je nou opzoek zijn naar wat meer informatie kijk dan gerust nog even rond op de site. Het barst van verdiepende informatie, tips ook en oefeningen. Ik heb nog veel artikelen die ook diepgaander op de verschillende vormen ingaat. Klik gerust eens op de blauwe woorden om direct op de goede pagina’s terecht te komen.

 

Rating: 5 sterren
1 stem

 »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.