Home » Artikelen » Bekkenklachten » Bekkenklachten » De Oorzaken van bekkenpijn ,bekkeninstabiliteit en bekkenklachten

De Oorzaken van bekkenpijn ,bekkeninstabiliteit en bekkenklachten

De oorzaak van bekkenklachten

De grootste oorzaken als het gaat om bekkenklachten, bekkenpijn en bekkeninstabiliteit zijn bekend. Hormonen veranderingen tijdens de zwangerschap, ongeluk, operatie en een verzakking allemaal oorzaken voor het ontstaan van bekkenklachten en jou bekkenpijn. Bij mannen zijn bekkenklachten vaak gerelateerd aan bijvoorbeeld een prostaatoperatie of een ongeluk waarbij het bekkengebied schade heeft opgelopen. Bij vrouwen is de grootste oorzaak de hormonale veranderingen tijdens de zwangerschap. Op een latere leeftijd zie je echter weer meer verzakkingsklachten. In dit artikel zal ik vooral bekkenklachten, bekkenpijn en bekkeninstabiliteit bij zwangerevrouwen met je bespreken. Kijk in mijn andere artikelen als het gaat over mannen met bekkenklachten en vrouwen op leeftijd met bekkenklachten.

 

Jouw bekkeninstabiliteit en de zwangerschap.

 

Er zijn een aantal oorzaken voor het krijgen van bekkeninstabiliteit. En een zwangerschap is waarschijnlijk de grootste oorzaak.  Je bekken bestaat uit botten, gewrichten, spieren en banden. En ieder onderdeel heeft zijn eigen taak. Je botten zijn een soort van stevig huis voor bijvoorbeeld je organen. De blaas, darmen, baarmoeder en prostaat zitten veilig  De banden houden de botten weer op hun plek. Deze banden zorgen voor een goede stabiliteit. Want de botten bestaan uit losse gedeeltes. Nu gebeurd er wat met je banden als je zwanger bent. Door verschillende hormonen worden de banden week. Ze zullen niet meer zo strak staan als voor je zwangerschap. En maar goed ook. De baby moet er straks wel door heen passen natuurlijk. Maar de onstabiliteit begint dan wel al vroeg. De banden worden steeds iets weker. Dus jou bekkeninstabiliteit zal richting het einde steeds heftiger worden. Je kan je wel voorstellen dat de botten meer bewegingsvrijheid krijgen. Alles zal wat meer gaan schuiven en bewegen. Niet echt lekker. Maar niet iedereen heeft gelukkig last van bekkeninstabiliteit of bekken klachten.

Iedere zwangere vrouw krijgt bekkenklachten en bekkeninstabiliteit.

 

Toch is het bewegelijk worden van jouw bekken niet tegen te houden. Bekkeninstabiliteit is eigenlijk heel normaal en duid alleen maar op het onstabiel worden van het bekken. Alle zwangere vrouwen krijgen bekkeninstabiliteit. In principe als iemand zegt dat ze bekkeninstabiliteit hebben, denk je meteen: “oh wat erg en wat naar voor je!”. Maar iedere zwangere vrouw krijgt bekkeninstabiliteit. Dit is gewoon een natuurlijk proces. Echter heeft het woord bekkeninstabiliteit in de volksmond een negatieve lading gekregen. Maar niet iedereen ervaart bekkenpijn of bekkenklachten tijdens het instabieler worden van het bekken. Je bekken veranderd dus behoorlijk en kan altijd wat pijn klachten veroorzaken.  Maar doet het enorm veel pijn? En word je door de pijn ook beperkt in je dagelijks leven? Dat zijn de belangrijkste vragen. Als dat zo is dan kan jouw lichaam de ontstane onstabiliteit niet goed opvangen. Het is dan goed om te kijken waardoor jou lichaam de bekkeninstabiliteit niet kan opvangen.

 

De rug en buikspieren bij bekkeninstabiliteit en bekkenklachten.

Je buikspieren en rugspieren spelen een belangrijke rol in het opvangen van deze onstabiliteit. Maar ook dit zegt niet alles. Want onthoud ook topsporters kunnen bekkeninstabiliteit of bekkenklachten hebben. Het is wel van belang dat je niet te veel belastende bewegingen blijft doen. Denk aan zwaar tillen, staan, bukken, te lang zitten, te lang staan en bijvoorbeeld te lang je gewicht op 1 been verplaatsen. Hierbij worden stuk voor stuk je bekken banden belast. Ook kan je wel degelijk goed in conditie blijven tijdens de zwangerschap. Doe rustige maar noodzakelijke oefeningen. Plan goed je rust in op de dag en wissel activiteit af met rust. Verder kan je vooral als je nog goed kan lopen, stukjes lopen. Hoeft niet ver te zijn maar blijf vooral in beweging. Het is bewezen dat fittere vrouwen minder complicaties overhouden aan de bevalling. Het is dus goed voor jou en de baby dat je redelijk fit de bevalling in gaat. Je zal dan tijdens maar ook na de zwangerschap minder klachten ervaren. Ook met bekken instabiliteit kan je blijven oefenen.

 

Is het bekken zo belangrijk?

 

Je bekken kan je vergelijken met een soort brug. Een brug tussen je bovenlijf en onderlijf. Alles loopt over je bekken naar beneden. Denk maar eens aan alle zenuwen en aderen bijvoorbeeld. Zelfs het kleinste adertje in je kleine teen word voorzien van bloed dat door je bekken is gereisd. Je kan je dus wel voorstellen dat als jouw bekken verstoord zijn en anders functioneren, je door het hele lijf klachten kan ondervinden. Misschien bekneld er nu wel een bloedvat of zenuw door de weker wordende banden. Je bekken word nu eenmaal groter en losser. Je kan dus veel uitstraling naar de benen verwachten. Want als een zenuw bekneld of geïrriteerd raakt in je bekken kan deze zenuw, die door loopt naar je benen, behoorlijke pijn scheuten geven. Ook een zeurderig gevoel word vaak beschreven.

 

Verdere klachten die jij kan ervaren.

 

Er zit een gewricht in je bekken die de balans van bewegen regelt tussen je boven lichaam en onder lichaam. Deze gewrichten kan je vinden op je onderrug. Kijk maar eens of je de kuiltjes op je onderrug en dus je bekken kan vinden. Dit is je SI gewricht. Dit is een gewricht die niet te bewegelijk is. Maar wel zorgt voor balans. Mochten jouw banden te week worden kan ook het SI gewricht te bewegelijk worden. Hier kan je pijn van ervaren. Toch zal je hier en daar pijn krijgen tijdens je zwangerschap er veranderd immers erg veel. Ook bekken klachten als een zeer schaambeen, stuitje, bil pijn en uitstraling naar de boven benen. Dit is niet meteen bekkeninstabiliteit maar meer bekkenpijn. Als de klachten weer vanzelf weg gaan in rust is het niks om je druk over te maken. Het is belangrijk dat je rust met activiteit goed afwisselt. Plan je rust in op de dag of ga even rusten na een activiteit. Je hebt het echt nodig!

Bekkenspieren tijdens en voor de zwangerschap.

 

Niet alleen je bekken banden veranderen bij de zwangerschap. Ook de bekken spieren worden slapper in de zwangerschap. Je kan bijvoorbeeld bij een verhoogde druk op de buik, urine verliezen. De druk op de buik neemt toe als je lacht, niest, kucht, springt, perst en je adem in houdt. Het is dus een goede tip om jouw bekkenbodemspieren actief en sterk te houden. Doe voor je zwangerschap maar ook zeker tijdens goede oefeningen om de klachten zo min mogelijk jou zwangerschap te laten beïnvloeden.

 

Je houding en bewegingsgedrag tijdens de zwangerschap.

 

Denk ook goed om jou houding. Door de groeiende buik zal je zwaartepunt van je lichaam gaan veranderen. Je ziet veel zwangere vrouwen lopen met een holle rug en de buik flink naar voren. Hierdoor ga je ook anders lopen, je bekken anders gebruiken en dus je spieren anders belasten. Dit betekend dat je dus ook jou spieren anders gaat gebruiken en dus kan gaan overbelasten. Een andere houding kan jou dus weer meer klachten geven. Denk dus continue hoe je loopt, zit en activiteiten uitvoert. Tuurlijk het wordt steeds moeilijker. Jouw buik zal lekker groeien. Het gewicht neemt toe en jouw zwaartepunt komt meer naar voren te liggen. Je zal steeds meer het idee hebben dat je naar voren valt als je jou houding aanpast. Blijf vooral goed recht op lopen zonder een al te holle rug. Kantel je bekken een beetje naar achteren. Ga anders eens voor de spiegel staan. Kijk eens opzij hoe jij staat. Is je rug mooi recht of sta je juist ingezakt of heel erg hol? Oefen eens je bekken kanteling. Je zal zijn dat je nu veel bewuster naar je eigen houding zal gaan kijken. Ik heb ook een paar trucjes en oefeningen voor je samengesteld. Deze zullen jou makkelijk helpen doormiddel van een simpele instructie. Succes!

 

Lage rug pijn tijdens de zwangerschap

Veel zwangere vrouwen ervaren lage rug pijn. En dit is volkomen logisch. Je zal het niet zo snel denken maar dit heeft te maken met je baarmoeder. Je baarmoeder zit namelijk met pezen en banden vast aan je heiligbeen en aan je liezen. Mocht je daar een trekkend gevoel hebben dan is dat jou groeiende kleine waarschijnlijk de oorzaak. De baarmoeder rekt namelijk flink uit. Ja kan je voorstellen dat ook de banden dan erg onder spanning komen te staan. Dit gevoel van pijn in de liezen en onderrug kan ook worden aangewakkerd door bijvoorbeeld veel harde buiken.

 

Er zijn nog veel meer manieren waarop jij pijn kan ervaren in en rondom je bekken. Denk bijvoorbeeld aan de toenemende doorbloeding van het buik en bekken gebied. Hierdoor kan je een zwaar gevoel krijgen in de onderbuik of liezen. Ook kan er tijdens de groei van de baarmoeder wat organen, zenuwen of bloedvaten in het bekken in de verdrukking komen. Allemaal redenen om een zwaar en soms pijnlijk gevoel te ontwikkelen.

Tot slot. Ben je opzoek naar meer info?

 

Hopelijk kan je wat met deze informatie! Mocht je nou opzoek zijn naar wat meer informatie kijk dan gerust nog even rond op de site. Het barst van verdiepende informatie, tips ook en oefeningen. Ik heb nog veel artikelen die ook diepgaander op verschillende klachten of problemen ingaan. Klik gerust eens op de blauwe woorden om direct op de goede pagina’s terecht te komen.

 

Rating: 0 sterren
0 stemmen

«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.