Home » Artikelen » Toiletgedrag » 16 tips en adviezen over een goed Toiletgedrag. Hoe kan jij het beste plassen en poepen?

16 tips en adviezen over een goed Toiletgedrag. Hoe kan jij het beste plassen en poepen?

16 tips en adviezen over het goede en zelfs ideale Toiletgedrag. Hoe kan jij het beste plassen en poepen?

Je denkt er misschien niet zo snel over na maar het is enorm belangrijk dat je goed na denkt over hoe je naar de wc gaat. Hoe plas jij of hoe poep jij? Vragen waar je natuurlijk nooit echt bij stil hebt gestaan. En logisch je doet het als je hele leven op de zelfde manier. Maar toch kan jou manier uiteindelijk voor aardig wat klachten zorgen. Ik neem mee in het zo genaamde ideale toiletgedrag. In dit artikel laat ik je zien met welke tips en adviezen jij aan de slag kan gaan om op een goede manier naar de wc te gaan.

 

Plassen en poepen lijken heel makkelijk en dood normaal. Toch is het allemaal heel gecompliceerd. De spieren die er voor zorgen dat jij goed kan plassen en poepen zijn de bekkenbodemspieren. Deze liggen in de onderkant van jouw bekken en houden de hele dag onbewust jou plasbuis en anus dicht. Dit hoef je dus niet zelf te doen. Als jij naar de toilet gaat ontspan je de spieren en dan komt de ontlasting vrij. Men denkt vaak dat je moet aanspannen om juist te plassen of om te poepen maar dat is dus juist net andersom. Wil je meer weten over deze bekkenbodemspieren en de werking van het bekken kijk dan eens bij mijn andere artikelen. Ook als je last hebt van obstipatie of bijvoorbeeld urine incontinentieof ontlasting incontinentie heb ik het een en ander voor je verzameld. Je kan ook even lekker snel en makkelijk op de blauwe woorden klikken om op de juiste pagina terecht te komen. Veel lees plezier en hopelijk weet jij na het lezen precies wat je te doen staat.

 

Laat ik even beginnen met een voorbeeld over plas gedrag.

 

Stel je bent leerkracht. Al een hele klus in deze tijd. Je gaat beginnen aan de dag en hebt net een flinke pot thee achter de kiezen zitten. Plassen? Hm.. naja je houdt het nog wel even op. Hop snel je spullen pakken en naar de klas. Tijdens de lunch pauze moet je toch wel echt met grote passen naar de WC toe. Je blaas zit nu inmiddels stampend vol. En je hebt het idee dat je een gat in de pot kan piesen. Nu komt de straal alleen niet. Ten minste het duurt even. Hoe kan dat nou? Je moet toch zo nodig?

Wat hier mis gaat is haast en uitstel. Rust en regelmaat is dan ook al snel de oplossing. Neem vooral de tijd om naar de WC te gaan. Het duurt vaak nog niet eens 5 minuten dus dat kan je heus wel missen. Toch is het simpel gezegd en lastiger uitgevoerd. Er zijn namelijk ook heel veel mensen die hun behoeftes uitstellen. Als het dan zo ver is gaat iedereen al snel met hoge kracht zijn of haar plas/ontlasting eruit proberen te persen. Dit terwijl de darmen en blaas juist om ontspanning en tijd vragen om zich goed te kunnen legen. Dus hoe rustiger jij bent hoe beter jou poep en plas eruit komt. Dit is de beste manier voor jou blaas en darmen. Ook wel gezond toiletgedrag genoemd.

 

Vocht is voor jou urine en ontlasting cruciaal. Even wat weetjes over plassen.

 

Vocht binnen krijgen is natuurlijk van levensbelang. Hoe meer vocht aanwezig des te makkelijker jou ontlasting er bijvoorbeeld uitkomt. Als je zo een 2 liter per dag drinkt (aanbevolen hoeveelheid) kan je er van uitgaan dat je zo een 7 keer per dag naar de WC moet gaan. In de blaas kan een volwassenen ongeveer 400cc urine bij zich dragen. En je kan het best soms even uitstellen. Maar doe dit niet structureel en te lang. Als je de aandrang van poepen uitstelt kan je bijvoorbeeld een verstopping bevorderen.

 

Plas gedrag. Wat is nu jouw plas gedrag en wat kan je daar aan veranderen?

 

Om daar antwoord op te geven kan je misschien eens een dagboek bijhouden. Klinkt kinderachtig maar dit kan je een goed overzicht geven in wanneer en hoe vaak jij nu naar de toilet gaat. Dit kan je ook meenemen naar de huisarts om het samen vervolgens eens door te nemen.

 

De zit houding op de wc is belangrijker dan je denkt!

 

Ook je houding op het toilet kan van invloed zijn op jouw prestaties. Zit jij wel goed? Een WC bril is een ergonomisch ontworpen bril om zo goed als mogelijk te kunnen gaan zitten. Gebruik hem dan ook volledig. Ga vooral niet voorover en dubbelgevouwen hangen boven de bril. Tenminste als de hygiëne van de bril het gewoon toelaat natuurlijk. Hou je voeten ook als stabiele punten op de grond. Mocht je hier niet goed bij kunnen kan je altijd een opstapje gebruiken om de knieën toch in 90 graden ongeveer te houden. Je voeten zijn namelijk echte steun pilaren bij een WC gang. Niet goed steunen kan te veel druk in het bekken geven.

 

7 Tips en adviezen over de beste manier om goed te kunnen plassen.

 

Plassen is meer dan gewoon een dagelijkse bezigheid. We doen het allemaal en ook nog eens best veel. Gemiddeld gaan we dus 7 keer per dag naar de wc om te plassen. Maar hoe plas jij en doe je het eigenlijk wel goed? Na denken over hoe je plast doe je vaak pas als je klachten ervaart. Ik heb het internet en de boeken voor je afgestruind en ik heb de belangrijkste tips en adviezen voor je verzameld..

7 tips om jou een goede manier van plassen aan te leren:

 

Tip 1: Zit rechtop!
Rechtop op de WC bril met je voeten stevig op de grond. Handen op de bovenbenen en gebruik desnoods de deksel als rug steun. De meeste Wc’s zijn hierop gemaakt en ergonomisch ontworpen.

 

Tip 2: Lekker laten lopen.
Ontspan en laat het maar lekker lopen. Zet geen kracht tijdens het plassen. Als je kracht zet span je de bekkenbodemspieren alleen maar aan. Dan word de ruimte voor jouw plas alleen maar krapper en plas je minder snel leeg. Maak het jou plas maar ook jou zelf niet nog moeilijker.

 

Tip 3: Geen kracht is de juiste kracht.
Niet persen. De blaas en darmen doen dit prima zelf. Mee persen vernauw je de plasbuis zelfs. Ontspan en laat de spieren los. Ontspan je en laat de ontlasting lopen.

 

Tip 4: De kanteling.
Kantel eens je bekken naar voren en naar achteren als je uitgeplast bent. Dan kan er toch nog even wat mee komen. De blaas breng je zo in een andere hoek om toch nog even de laatste druppels weg te laten lopen.

 

Tip 5: Span en ontspan.
Span kort je bekkenspieren aan door even de anus en de vagina/penis naar binnen te trekken. En ontspan maar weer. Dit kan de bekkenspieren ontspannen en de weg vrij maken voor je plas.

 

Tip 6: Wat te doen bij drang maar geen plas?
Heb je enorme drang om te plassen maar het komt niet?

  • Span je bekkenspieren eens rustig aan en ontspan ze weer.
  • Kantel je bekken naar voren en naar achteren om de goede plas houding te creëren.
  • Pers niet. Dit maakt de plasbuis alleen maar nauwer.

 

Tip 7: Breek niet af!
Ga geen afgebroken stralen plassen. Dit is geen goede oefening en zo kan je urine achterblijven in de blaas en gaan ontsteken.

Nu we plassen hebben gehad moeten we niet denken dat we er al zijn.

 

8 Tips en adviezen over de beste manier om  goed te kunnen poepen.

 

Na de tips van het plassen zijn de tips en adviezen omtrent het poepen aan de beurt. Veel tips van de goede manier van het plassen komen overeen. Maar er zitten toch nog even wat aanvulling aan. 8 tips om jou een goede manier van poepen aan te leren.    

 

Tip 1: Vocht en Vezels.
Veel drinken en vezels eten! Toch wel de belangrijkste tips. Zo blijft je ontlasting zacht en soepel en loos je het veel makkelijker. Drink vooral water en eet veel groene groenten en fruit.

 

Tip 2: Ga als je moet.
Ga naar de WC als het zo ver is. Hou het zo min als mogelijk op. De aandrang verdwijnt wel maar verstopping is misschien wel het resultaat. Het vocht word uit de ontlasting getrokken en word soms zelfs te hard om er nog uit te komen. Als je nu doorgaat met hard persen is de kans op aambeien aanwezig.

 

Tip 3: Denk aan je houding.
Zit ook nu goed rechtop. Voeten plat en stevig op de grond. Zak een beetje in een luie stand en maak de rug ligt bol.

 

Tip 4: Licht persen kan.
Pers nu rustig terwijl je uitademt. Richt de druk op de anus en niet op je voorhoofd. Laat maar lopen die bruine vriend!

 

Tip 5: Denk aan je ademhaling.
Lukt het niet? Adem rustig via je onderbuik. En hou de buikademhaling vast.

 

Tip 6: Kantel je bekken.
Kantel je bekken 10 keer achterover en terug en adem rustig uit. Als het niet komt terwijl je de drang wel voelt, kan je beter even 10 minuten intensief gaan bewegen. Ga eens een aantal keer de trap op en af. Probeer daarna nog eens om naar de Wc te gaan en ontspan in een goede houding. Buikspier oefeningen helpen bijvoorbeeld ook erg goed.

 

Tip 7: Koffie helpt!
Na een maaltijd of warme drank. Bijvoorbeeld koffie kan je het nog eens proberen.

 

Tip 8: Ontspannen is het aller belangrijkst.
Goed ontspannen ook bij het poepen. Persen gaat jou niet helpen.

 

Tot slot. Ben je opzoek naar meer info?

 

Hopelijk kan je wat met deze informatie en ga je werken aan jou herstel, want het is mogelijk! Mocht je nou opzoek zijn naar wat meer informatie kijk dan gerust nog even rond op de site. Het barst van verdiepende informatie, tips ook en oefeningen. Ik heb nog veel artikelen die ook diepgaander op verschillende klachten en problemen ingaat. Klik gerust eens op de blauwe woorden om direct op de goede pagina’s terecht te komen.

 

Rating: 5 sterren
1 stem

«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.