Home » Artikelen » Seks » Pijn tijdens de Seks » Een gespannen bekken: een simpele hulpgids om jou te helpen

Een gespannen bekken: een simpele hulpgids om jou te helpen

Komt jou blaasontsteking steeds terug? Last van obstipatie? Is de wc altijd net even te ver om alles op te houden? Lukt vaginale seks niet meer zonder pijn of spanning? Zo ja, dan kan het zijn dat ook jouw bekken spieren niet optimaal functioneren. Sterker nog ze zijn waarschijnlijk overactief en veel te gespannen. Door deze spanning is het moeilijk om goed te plassen of goed uit te plassen, de anus te openen of te vrijen. Als je last hebt van een overactieve bekken kan dit zelfs nog verder gaan. Als je pijn ervaart ga je namelijk je hele bewegen daarop aanpassen. Zo ontstaan er in het gehele lijf andere manieren van bewegen. Je kan je vast voorstellen dat er spieren zijn die dan hele andere bewegingen gaan maken en zo overbelast raken. Zo kan een ademhaling veranderen en hyperventilatie ontstaan, rug- nek en schouderklachten ontstaan maar ook hoofdpijn komt vaak voor.

 

Een gespannen bekkengebied. Denk daarbij aan gespannen liezen, een gespannen onderrug, gespannen heupen en klachten als moeilijk kunnen vrijen, plassen of poepen. Een hoop ellende dus. Ik probeer je door middel van dit artikel, door de vele informatie sites heen te loodsen. Hopelijk helpt dit artikel bij jou vragen over een te gespannen bekken.

 

Even wat punten op een rij, want hoe herken je nou een overactieve bekkenbodem?

 

  1. Plassen komt moeilijk op gang. Je hebt bijvoorbeeld het idee dat je erg moet persen.
  2. Plassen lukt niet in een vloeiende beweging maar in gedeeltes. Een onderbroken straal.
  3. Blaasontsteking is jou niet vreemd. Komt vaak terug. Dit door het niet goed leeg kunnen plassen.
  4. Aandrang incontinentie (urge-incontinentie). Vaak de aandrang hebben om te plassen. Je gaat vaker plassen en voelt een hoge druk.
  5. Door deze aandrang plas je steeds een beetje.
  6. Moeizame en onvoldoende leging van blaas of darmen. Er blijft altijd toch iets achter.
  7. Obstipatie komt ook dus veel voor. Maar ook Diarree en aambeien.
  8. Doorbloeding neemt af of kan niet bij de penis komen. Dus is een kans een erectiestoornis aanwezig.
  9. Pijn in de anus, stuit, lies, bekken gebied, rug, buik, bij ontlasten en/of bij het vrijen.

 

Hoe ontstaat de gespannen situatie in en rondom jouw bekken?

Er zijn een aantal oorzaken bekend over een overactieve bekkenbodem. Stress (langdurig), het continue uitstellen van de wc behoeftes, langdurige pijn ervaringen, negatieve ervaringen als trauma’s (seksuele) of ook wel een operatie in het buik of bekkenbodem gebied. Behoorlijk uit een lopend dus. Denk aan een situatie waar je meer spanning van ervaart. Waardoor spannen jou spieren zich onnodig heftig aan?

 

Je hebt vast wel eens een situatie meegemaakt dat je heel erg moest plassen. Geen wc in de buurt. Na even te hebben gezocht heb je er eindelijk een gevonden. Als je dan eindelijk gaat zitten en kan gaan plassen, lukt het niet! Erg frustrerend natuurlijk. Je hebt zo lang je plas op moeten houden door middel van het aanspannen van je bekken spieren dat ze moeilijk tot ontspannen komen.

 

Wat gebeurt er als je te gespannen spieren rondom en in je bekken hebt?

 

Waarom komt je plas niet als jij dat wilt? Normaal gesproken hebben de bekkenbodem spieren en de blaas goed onderling contact. Ze appen en bellen geregeld. Maar nu is het anders. Het netwerk is overbelast, de berichten komen wel door maar niet wanneer het bericht wordt verzonden. Normaal gesproken kan de blaas bij het ontvangen van een bericht meteen aanspannen en zorgen dat jij gaat plassen. Maar omdat de omgeving zo gespannen is komt er maar weinig plas goed uit, hoe hard de blaas zich ook inspant. Door spanningen in het bekken gebied kan het voor komen dat ontlasting moeilijk op gang komt. Als je niet goed uitplast of uit kan plassen kan er urine achterblijven. In urine zitten bacteriën deze kunnen dan voor een irritatie of ontsteking zorgen. Ook krijg je steeds weer snel de aandrang om te plassen. Een heel gedoe dus.

 

Een overactieve blaas kan een gevolg zijn van een overactieve bekken.

 

Het is dan denk ik ook wel logisch dat bij het veel inspannen van de blaas, je blaas uiteindelijk onrustig, geïrriteerd en overactief wordt.  Door overactiviteit kan de blaas redelijk ontregeld worden. Je zal merken dat de blaas onder verschillende omstandigheden extra gaat aanspannen. Je blaas raakt een soort van overprikkeld en dus gestrest. Er zijn ook een aantal producten die de blaas extra irriteren of gestrest maken.

 

Denk hierbij aan:

  1. Koffie.
  2. Thee.
  3. Cola. Dus ook andere koolzuurdranken.
  4. Chocola.
  5. Alcohol.
  6. Citrusvruchten.
  7. Sterk gekruid eten.

 

Bekken spieren die ontregeld zijn. Een te sterke en overactieve bekkenbodem.

 

Ook de bekken spieren die overactief zijn zullen niet goed hun taak kunnen uitvoeren. Je voelt wel aankomen dat als de bekken spieren overactief zijn en daardoor de blaas irriteren het een mooie cirkel vormt van ellende. En bekken spieren die niet goed functioneren en uitgeput zijn van het overmatig aanspannen zullen niet goed hun taken meer invullen. Als de blaas dus geïrriteerd is en zich aanspant zullen de bekkenspieren niet zonder druk goed kunnen presteren. Denk bijvoorbeeld aan situaties waarbij er extra druk op deze regio komt. Bijvoorbeeld bij tillen, niesen, springen, rennen, lachen en hoesten. De bekken spieren kan je met een trampoline vergelijken. Dit klinkt gek maar ik zal het uitleggen. Als een trampoline strak staat zal hij minder goed mee veren. Een ontspannen en gezonden bekkenbodem moet een beetje meeveren om ontspannen zijn taken te kunnen doen. Een gespannen trampoline kan geen kant op. Het zelfde geld voor de bekken spieren.

Urine incontinentie oké, maar hoe zit het nu met obstipatie?

De bekkenbodemspieren zitten om de darm heen en voornamelijk om het laatste gedeelte van de darm. De endeldarm. De bekken spieren zorgen hier voor een makkelijke ontlasting door alles in een soort glijbaan naar buiten te laten plonsen. Voor een goede hoop moet je dus aardig kunnen ontspannen. En laat dat nu juist de grootste issue zijn. Obstipatie of te wel een ophoping ontstaat omdat je vanuit de gespannen toestand niet goed kan kleien. Er blijft dus wat poep achter. Deze verhard en zorgt voor een heftige file. Hierdoor ga je waarschijnlijk meer kracht proberen te zetten. Door het extra persen heb je weer een verhoogde kans op aambeien (nee niet die mooie rooie bij de groenteboer) en wellicht ook een verzakking.

 

Pijn zorgt weer voor spanning. De cirkel van een overactief en te gespannen bekkenbodem.

 

Pijn. Het doet uiteindelijk allemaal erg veel pijn. Of je nou een pijnlijke nek en schouder hebt. Of een pijnlijke bekkenbodem. In principe is de situatie niet heel anders van elkaar. Spieren kunnen erg overbelast raken en zeer pijnlijk. Hierdoor ga je ook ander gedrag vertonen. Denk aan krampachtiger bewegen om pijn te voorkomen. Ook je ademhaling zal hierdoor veranderen. De adem gaat bij pijn vaak hoog in de borstkas zitten in plaats van laag in de buik. In ieder geval brengt pijn en angst je in een lastige vicieuze cirkel. Hoe meer je gaat afwijken in je bewegen des temeer klachten je zal ontwikkelen. Ook de vagina zal bijvoorbeeld erg gespannen zijn. Vrijen kan zo erg pijnlijk zijn. De volgende keer dat je het weer probeert zal je ook door de angst meer spanning in je lijf hebben. De kans is dus groot dat het ook dan niet fijn zal zijn. Zo kan je door een overactief en te gespannen bekkenbodem last krijgen van vaginisme of vulvitis. Lees ook eens mijn artikel over vaginisme of vulvitis om te kijken of jij hier last van hebt. En mocht je last hebben van vaginisme of vulvitis heb ik ook oplossingen voor je opgeschreven en wellicht nog wat seks standjes die jou kunnen helpen bij vaginisme of vulvitis.

 

De oplossing om van jou overactieve en te gespannen bekkenbodem af te komen.

 

Hopelijk heeft dit artikel wat herkenningspunten waar je wat mee kan. Kijk anders gerust eens verder op de site.

Probeer veel te ontspannen. In je eigen bewegingspatroon te blijven en een goede ademhaling vast te houden. Adem via je onderbuik om jou buikdruk laag te houden. Wordt bewust over wat spanning met je doet. Toiletgewoontes, ademhaling, lopen en andere bewegingen moet je voor je zelf goed voor ogen krijgen. Hoe doe je dit allemaal? Pas je je erg aan op je pijn? Ga je misschien wel anders bewegen door de pijn en belast je zo weer andere spieren extra? Het is dus erg belangrijk om er achter te komen hoe jij beweegt en functioneert. Hoe meer jij na denkt over jou bewegen des te beter jij jou lichaam in balans zal zijn en dus minder klachten zal hebben.

Tot slot. Ben je opzoek naar meer info?

 

Hopelijk kan je wat met deze informatie! Kijk eerst eens naar mijn informatie, tips ook en oefeningen om te ontspannen bij een te gespannen bekken. Je kan deze vinden op mijn site. Mochten deze oefeningen jou niet genoeg helpen kan je altijd eens professionele hulp zoeken. Het is altijd goed om eens met een specialist te praten natuurlijk. Klik gerust eens op de blauwe woorden om direct op de goede pagina’s terecht te komen.

 

 


 »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.