Home » Artikelen » Zwangerschap » Sporten en Zwanger » Wanneer mag je weer sporten na de bevalling? Een handig overzicht wanneer jij jouw sport weer kan oppakken

Wanneer mag je weer sporten na de bevalling? Een handig overzicht wanneer jij jouw sport weer kan oppakken

Wanneer mag je weer sporten na de bevalling

Vaak is sporten na de bevalling best spannend. Je weet straks wel wanneer je ongeveer weer kan beginnen maar het zal toch allemaal weer anders voelen. Veel vrouwen zijn dan ook een beetje angstig om weer vol aan de bak te gaan. Je zal merken dat jou conditie en spierkracht erg zijn afgenomen. En nu word er ook nog eens veel meer van je gevraagd. Denk aan de nachtelijke voedingen maar ook aan jou opgelopen vermoeidheid. Dus vol aan de bak gaan zit er echt nog niet in. De meeste vrouwen voelen zich na 12 maanden pas weer helemaal lekker en vrij tijdens hun sport.

 

Wat wel een feit is, is dat als jij fit jou zwangerschap inging of als jij tijdens de zwangerschap hebt gesport je zeker sneller zal herstellen van de bevalling. Je zal dus ook weer sneller kunnen sporten of jou dagelijkse ritme kunnen oppakken. Ga fit jou zwangerschap in en blijf fit. Dit zal jou enorm helpen.

 

Een overzicht met wanneer jij verschillende sporten kan hervatten na de bevalling.

 

Nu vraag je je waarschijnlijk af welke sporten je wanneer weer kan hervatten. Dat is natuurlijk lastig in te schatten. Oké ik ga je helpen. Hieronder vind je een schema waarin in een aantal sporten heb benoemd en wanneer je ze ongeveer weer kan hervatten. Dit is wel afhankelijk van jou lichamelijke herstel. Denk aan eventuele wonden of een vaginale bevalling tegenover een keizersnede. Dus dat is iets wat je zelf goed moet afwegen. Dit is puur een aantal gemiddelde weken.

 

Wanneer kan je welke sporten weer hervatten? Welke sporten worden het meeste gedaan? We kunnen denk ik vooral onderscheid maken tussen vier groepen:

  1. Sporten die in rust uitgevoerd kunnen worden. Of die bijna geen druk geven op jou bekkenbodemspieren.
  2. De sporten waarbij je geringe druk op jou bekkenbodemspieren toeneemt.
  3. De sporten die met een verhoogde intensiteit een grote druk zetten op jou bekkenbodemspieren.
  4. Als laatste de contact sporten waarbij er ook meer gevaar op de loer ligt.

 

De sporten met geen druk kan je natuurlijk het eerste weer oppakken. Gevolgd door de geringe druk op jou bekkenbodemspieren en opvolgend door de verhoogde intensiteit, als laatste de contact sporten. Ik zal nu een aantal meest uitgevoerde sporten opsommen om een beetje een beeld te krijgen bij wat jij wel en niet kan doen na de bevalling.

 

We beginnen eerst met de sporten of bewegingen die geen tot extreem weinig druk geven op jou bekkenbodemspieren. Deze sporten of bewegingen kan je vaak na 2 weken al een beetje oppakken.

 

Denk hierbij aan:

  • Liggende oefeningen om de bekkenbodemspieren weer te versterken. Zie mijn oefeningen voor meer uitleg. Denk aan de vagina en anus intrek oefeningen of de navel intrek oefening om de buikspieren weer te activeren.
  • Rustige wandelingen. Probeer eens wat dagelijkse dingen op te pakken. Je zal hierbij wat gaan rondlopen wat al erg helpt bij jou herstel.

 

Als tweede pakken we even de sporten die minder druk geven op jou bekkenbodemspieren dan de tweede groep sporten. Deze sporten kunnen gemiddeld rond 6 à 8 weken worden opgepakt.

 

Denk hierbij aan:

  • Dansen. Kan je ook prima op eigen tempo doen.
  • Zwemmen. Alleen als jouw wonden goed zijn hersteld.
  • Fietsen of wielrennen. Als je geen pijn meer hebt rondom de vagina.
  • Fitness. Denk aan cardio of kracht oefeningen. Adem wel goed door naar de buik en stop de ademhaling niet. Dit verhoogd de druk op het bekken.
  • Yoga of pilates. Prima te doen. Pas wel op met het oprekken van letteken gebied.
  • Paardrijden. Net zoals bij fietsen alleen als je geen vagina pijnen ervaart of rondom littekens etc.

 

Als derde punt hebben we sporten die je wat later moet gaan oppakken. Denk aan een maand of 3 voordat je hier mee kan gaan beginnen. Dit heeft te maken met de verhoogde bekkenbodem druk maar ook met de totale belasting.

 

Denk aan de volgende sporten:

  • Wintersporten. Niet een heel goed idee om weer meteen op te pakken.
  • Atletiek. Denk aan springen en rennen waarbij je grote klappen krijgt.
  • Turnen. Ook hier zijn sprongen etc. niet ideaal.
  • Balsporten. Ook al is er misschien nog geen direct contact met een ander maar balsporten vragen veel van je.
  • Tennissen of squashen. Je maakt explosieve bewegingen waarbij je echt fit moet zijn.
  • Hardlopen. Een sport waar de druk erg hoog is. Je krijgt ook veel klappen. Wacht dus echt weer totdat je fit bent.

 

En als laatst de sporten die wel een maand of 6 op zich moeten laten wachten. Misschien zelfs wel 9 maanden voordat je weer lekker aan de slag kan met deze sporten. Maar luister vooral naar je eigen  lichaam.

 

Denk aan de volgende sporten als we het hebben over 6-9 maanden wachten voordat je hieraan begint na de bevalling:

  • Voetbal, Zaalvoetbal etc. Veel gevaar op de loer.
  • Hockey. Veel contact mogelijk.
  • Vechtsporten. De sport waarbij contact onvermijdbaar is.
  • Basketbal. Ook een sport waarbij contact onvermijdelijk is.
  • Kyten of watersporten. Geen contact sport maar wel een zeer hoge intensiteit.


Soms kan je beter even langer wachten voordat je sporten wee oppakt na de bevalling.

 

Zijn er ook situaties waarbij je beter kan wachten met sporten en dus ook langer dan hier verteld is?

Ja zeker. Denk dus inderdaad aan een langere herstel periode als je gaat sporten na de bevalling. In de volgende situaties moet je denken aan een langere herstel periode:

  • Bent ingescheurd en dus gehecht.
  • Ingeknipt en dus gehecht.
  • Keizersnede hebt ondergaan. Denk dan aan sporten als je buikspieren weer in zijn geheel zijn geheeld.
  • Kunstverlossing hebt gehad.
  • Als je te veel last hebt van incontinentie klachten. Je kan de wel met lig oefeningen beginnen. Maar het zal langer duren voordat je echt kan sporten.

 

Maar hoelang moet je dan nu wachten voordat je kan sporten na de bevalling?

 

Denk even terug aan de vier punten waarmee de uitleg begonnen. Deze ziet er dan als volgt uit:

  1. Dit punt vervalt. Jouw rust en herstel is nu het belangrijkst.
  2. De sporten waarbij je geringe druk op jou bekkenbodemspieren toeneemt.
    Deze sporten kunnen worden opgepakt na een week of 8 à 10.
  3. De sporten die met een verhoogde intensiteit een grote druk zetten op jouw bekkenbodemspieren.
    Deze kunnen worden opgepakt na een maand of 4 à 5.
  4. Als laatste de contact sporten waarbij er ook meer gevaar op de loer ligt.
    Deze kunnen worden opgepakt na een maand of 7 à 9.

 

Het aller belangrijkste is dat je goed luistert naar je eigen lichaam en niks gaat overhaasten.

Ervaar jij pijn bij het sporten? Pijn nadat je bent gaan sporten na de bevalling.

 

Heb je tijdens het sporten toch andere klachten dan spierpijn? Pas dan erg op. Je kan pijn ervaren aan je bekken. Denk daarbij aan pijn aan je stuitje, lies, SI-gewrichten, onderrug, schaambeen of misschien hen je wel uitstraling naar je bovenbenen. Wat belangrijk is als jouw bekken nog niet helemaal hersteld zijn is dat je niet te veel je gewicht verdeeld op 1 been. Sta dus altijd stabiel op 2 benen. Een squat is dus een prima oefeningen en een lunge een stuk minder. Mocht je last blijven houden van incontinentie klachten neem dan even contact op met de huisarts of bekkenoefentherapeut/bekkenfysiotherapeut.

Ontspanning is uiteindelijk ook echt de sleutel. Pak voldoende rust tijdens het sporten maar ook tijdens je dagelijks leven. Zo voorkom je overbelasting. Kijk goed naar mijn andere artikelen als het gaat over bekkenklachten, bekken problemen of bekkeninstabiliteit. Hier vind je oefeningen, tips en verdiepende informatie. Ook is het belangrijk dat jij weet waar jij naartoe kan met jouw bekkenproblemen. Het is vooral belangrijk dat je niet te lang door blijft lopen als je bijvoorbeeld incontinentie klachten ervaart. Er is echt veel aan incontinentie te doen dus zoek even een geschikte specialist. Maar dat heb ik allemaal voor je beschreven in mijn andere artikelen. Veel lees plezier.

 

Rating: 0 sterren
0 stemmen

« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.