Home » Artikelen » Zwangerschap » 7 oorzaken en 8 tips bij een slaapprobleem tijdens de zwangerschap.

7 oorzaken en 8 tips bij een slaapprobleem tijdens de zwangerschap.

Tips voor slaapproblemen tijdens de zwangerschap

Jouw zwangerschap. Het wordt al moeilijk zat. En nu hoor je vast al van alles over allemaal klachten die er kunnen ontstaan. Je hebt misschien bij mij op de site al heel wat gelezen over allerlei verschillende klachten die je kan krijgen. Ik heb al genoeg verteld over bekkenklachten, bekkenpijn, bekkeninstabiliteit, rugpijn, liespijn en incontinentie klachten maar toch ga ik er toch nog 1 bij pakken. Er is een behoorlijk onderschat probleem die jouw zwangerschap nog een tikkeltje zwaarder kan maken. Een Slaap probleem. Laten we samen eens dieper ingaan op een slaap probleem tijdens de zwangerschap.

Mocht je na deze informatie en tips toch nog meer tips, adviezen of diepgaande informatie zoeken kijk dan gerust eens op de site verder. Ik heb nog zat!  Het barst van verdiepende informatie, tips ook en oefeningen als het gaat over klachten of problemen in en rondom het bekken.

 

7 oorzaken van jou slaapprobleem tijdens de zwangerschap.

 

Een Slaapprobleem tijdens jouw zwangerschap. Een veel voorkomend probleem onder de zwangere dames. Het is een onderschat probleem. Dit terwijl slapen een cruciaal proces is. En al helemaal tijdens de zwangerschap. Je moet namelijk goed herstellen en jou baby krijgt in rust ook een hoop voeding tot zich. Toch zijn er behoorlijk wat punten die jou slaap kunnen beïnvloeden:

  1. Misselijkheid.
  2. Vaak moeten plassen.
  3. Spanning, stress en ook angsten voor bijvoorbeeld de bevalling of de gezondheid van je baby.
  4. Helaas veel voorkomend bij de zwangere.
  5. Een schoppende baby. Die vaak 's nachts wakker worden.
  6. Moeilijk een fijne ontspannen houding kunnen vinden. De buik gaat op een gegeven moment ook echt in de weg zitten.
  7. Lichamelijke klachten als: bekkenklachten, bekkenpijn, bekkeninstabiliteit, rugpijn, liespijn en incontinentie klachten.

 

Je zal dus wel wat lastige nachten hebben want iedereen heeft wel eens last van bovenstaande punten tijdens de zwangerschap. En dan hebben we het nog niet eens over de snurkende partner.


Toch kan je zelf best veel doen om er voor te zorgen dat de kans op een slechte nachtrust zo klein als mogelijk is. Laten we eens kijken naar de beste tips en adviezen voor een goede nachtrust tijdens jouw zwangerschap.


8 Slaap tips voor tijdens de zwangerschap:


Tip 1: Plas je gek. Neem de tijd om goed leeg te plassen

Drink na het eten niet te veel meer. En nee ik bedoel natuurlijk geen alcohol maar elk soort van vocht kan je het best laat op de dag vermijden. Verdeel de vocht inname van 2 liter meer over de ochtend en de middag. Hierdoor zal je s’ nachts niet te veel naar het toilet toe hoeven.

 

Tip 2: Cafeïne is je vijand. Decafé is toch ook wel even prima?

Je zal een hoop genot producten moeten vermijden tijdens je zwangerschap.  Vermijd dan ook cafeïne. Cafeïne zit in thee, koffie en ook in chocola. Heel jammer maar niet goed voor je baby en ook niet voor jouw nacht rust.

 

Tip 3: Eet goed maar eet zeker met mate.

Pas op met scherpe kruiden en neem na het avondeten geen zware maaltijden of snacks meer. Het beste kan je 3 uur voor dat je naar bed gaat stoppen met eten. Mocht je toch trek hebben of last hebben van misselijkheid, kan je het beste wat crackertjes eten.

 

Tip 4: Relax! Take it Easy!

Klinkt makkelijk maar ontspan goed voor je gaat slapen. Douche warm of lees nog even wat in bed. Stel je zelf niet te veel bloot aan heftige prikkels. Zadel je zelf, maar ook je partner, niet op met nog even een stevig gesprek of een lastig onderwerp. Pieker je wel eens? Heb je een hele lijst in je hoofd met wat je allemaal morgen moet doen? Schrijf het op! Heeft mij altijd erg geholpen. Leg een pen en papier naast je bed. Zo kan je al jou top ideeën ook 's avonds in bed van je af zetten.

 

Tip 5: Sport op tijd.

Sporten tijdens je zwangerschap, kan dat wel gewoon? Natuurlijk kan dat! Fit zijn is altijd goed. Er zijn wel een aantal voorwaarden en des te verder jij komt in jou zwangerschap hoe meer jij rekening moet houden met je kleine. Er zijn bepaalde oefeningen die je echt niet meer mag doen tijdens de zwangerschap. Denk aan de rechte buikspieren trainen bijvoorbeeld. Neem eens een kijkje bij mijn artikel over sporten tijdens de zwangerschap. En laat je lichaam wel even tot rust komen voordat je meteen onder de lakens duikt. Net zoals met eten kan je het best een uur of 3 tussen sporten en slapen in laten zitten.

 

Tip 6: Structuur is de key.

Maak een soort structuur in je dag. Dit geld voor vaste rust momenten maar ook jou naar bed gaan moment is een belangrijke om goed vast te houden. Zoek een combinatie die voor jou werkt. Ga je lekker in bed liggen en nog even wat lezen of misschien wel luchtige tv kijken? Slaap ongeveer rond de zelfde tijd en sta op rond de zelfde tijd. Ga geen dingen onder nemen waardoor je niet gaat liggen nadenken of piekeren in bed. Denk even niet aan de zwangerschap en lees een luchtig blaadje of een vrolijk en leuk boek.

 

Tip 7: Slaap standje.

Wat is nu een goede slaaphouding met die groeiende buik? Goeie vraag. Veel vrouwen hebben moete met het vinden van een comfortabele houding. De houding die jij wellicht het lekkerst vind is op je zij met je benen iets gebogen. Je kan een voedingskussen of ander kussen tussen je benen doen om je knieën wat van elkaar af te krijgen. Is wat fijner voor je bekken. Zo hangt jouw heup niet in je bekken banden. Als jij last hebt van bijvoorbeeld bekkenpijn of bekkenklachten dan is dit echt een uitkomst.

 

Tip 8: Lekker windje.

Een lekkere koele kamer helpt jou goed slapen. Je zal het geregeld warm hebben in bed. Zorg dus voor een goede ventilatie en een wat koele slaapkamer. Ook kan het zijn dat jij tijdens de zwangerschap eerder zweet of het veel warmer hebt dan normaal. Een goed geventileerde kamer is dan echt ideaal.

 

Een goed bed is het halve werk.

 

Goed slapen kan dus nog een hele opgave zijn. De zwangerschap kan ook echt een lastig effect op jou hebben. Je kan natuurlijk allerlei klachten hebben die een goede nachtrust in de weg zitten. Probeer deze tips eens uit en je zal jezelf ook een aantal trucjes gaan aanleren. Ook is het goed om eens jou bed te beoordelen. Is deze niet te hoog qua in of uit stap? En hoe is de hardheid van een matras? Je komt bijvoorbeeld heel lastig uit een bed met een heel zacht matras. Stel dat jij bijvoorbeeld bekkenklachten of bekkenpijn hebt. Een zacht matras kan deze klachten dan echt verergeren. Je hebt een stabiele ondergrond nodig die niet te veel inzakt. Ook een te hard matras is niet prettig. Zoek dus echt even een matras die bij jou past. Ook is de hoogte van het bed best belangrijk. Als jij verder komt in de zwangerschap en jou buik blijft groeien, kan het lastig zijn om uit een heel laag bed goed om hoog te komen. Denk dus even een keer na over jou bed. Is ie geschikt? En blijft jou bed ook geschikt?


Tot slot. Ben je opzoek naar meer info?

 

Hopelijk kan je wat met deze informatie en kan je wat lekkerder slapen! Mocht je nou opzoek zijn naar wat meer informatie kijk dan gerust nog even rond op de site. Het barst van verdiepende informatie, tips ook en oefeningen. Ik heb nog veel artikelen die ook diepgaander op verschillende klachten of problemen ingaan. Klik gerust eens op de blauwe woorden om direct op de goede pagina’s terecht te komen.

 

Rating: 5 sterren
1 stem

« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.