Home » Artikelen » Zwangerschap » Eten en Zwanger » 14 Tips over eten en voeding tijdens jouw zwangerschap. Gezond eten tijdens de zwangerschap en jouw BMI

14 Tips over eten en voeding tijdens jouw zwangerschap. Gezond eten tijdens de zwangerschap en jouw BMI

Tips over eten en voeding tijdens de zwangerschap

In de zoektocht naar goede adviezen op voedingsgebied tijdens de zwangerschap kom ik veel tegenstrijdige adviezen tegen. Iedereen komt wel met een eigen advies. Erg verwarrend. Daarom heb ik alle informatie op een hoop gegooid en wat handige tips voor jou samengesteld. Simpele tips die jou gelijk op weg kunnen helpen. Waar moet je op letten? Welke dingen kan je wel eten en wat liever niet? Logische vragen. Laten we samen even dit artikel doornemen. Er staan vast wat bruikbare tips voor je tussen.

 

Wat is nou gezond eten tijdens de zwangerschap?

 

Vragen over eten zullen jou behoorlijk bezig houden tijdens jouw zwangerschap. Wat mag je wel eten en Wat mag je niet naar binnen duwen? Dit zijn natuurlijk veel voorkomende vragen. Maar het eten zelf zal al helemaal centraal staan. Je hebt namelijk een enorme trek in het begin van de zwangerschap. Honger, Honger en nog eens Honger. Je lijkt wel een bodem loze put. Veel zwangere vrouwen leggen zich ook neer bij het feit aan te komen tijdens de zwangerschap. Maar er zijn wel degelijk grenzen in wat je beter wel en liever niet kan eten. Vet en suiker hebben bijvoorbeeld effect op je baby. Let dus heel erg op je voeding en ga niet als een wilde zitten snoepen en snacken. Je kan zelfs de baby’s risico op hart- en vaatziekten en diabetes enorm verhogen als jij onnodig veel suikers en vet eet.

 

Let dus goed op je voeding voor jezelf maar ook zeker voor de baby.

 

Ik heb 14 tips om makkelijk maar ook vooral gezond te blijven eten tijdens de zwangerschap.

14 Tips voor eten tijdens je zwangerschap:

 

Tip 1: Kies eiwitten boven koolhydraten.
Je zal langer en sneller vol zitten. Ook word je niet over laden met koolhydraten. Deze worden ook vaak omgezet in suikers. Niet echt fantastisch als je daar dus overmatig van eet. Er is geen verschil tussen goede en slechte koolhydraten. Ook al willen sommige websites je soms anders doen geloven.

 

Tip 2: Volkoren producten zijn jouw vrienden.
Voor je stoelgang enorm belangrijk. Zwanger vrouwen hebben snel last van obstipatie. Zorg dus goed voor je darmen en eet volkoren pasta, brood, muesli en volkoren rijst.

 

Tip 3: Vitamine D haal je uit boter.
Eet je liever geen boter op je brood pak dat dan nu op. Maar dan wel halvarine. Dit is een goede bron voor vitamine D. En vitamine D heb je tijdens je zwangerschap extra nodig. Smeren maar!

 

Tip 4: Bonen is krachtvoer.
Eet een aantal keer per week een gerecht met peulvruchten. Denk aan een bonen soep, salade of andere gerechten met bonen. Bonen zitten vol ijzer, eiwitten en vezels. Verder kan je ook zink en calcium vinden in vele bonen. Een soort eetbare vitamine pil dus. Bonen vervangen ook vlees dus ideaal voor de vegetariër of veganist.

 

Tip 5: Lekker visje.
Vis is fantastisch. Niet alleen heerlijk maar ook super veel keuze. Je zal er vast een vis uit kunnen halen die jij lekker vind. Vis is rijk aan gezonde vetzuren als Omega-3. Dit stimuleert de hersenen en dus ook de hersenen van de baby. Naast Omega-3 zit er ook eiwit en vitamine B in vis. Probeer eens 3 porties vis per week. Maar kijk wel goed welke vis. Je wilt bijvoorbeeld niet te veel kwik binnen krijgen. Gebakken makreel of sardines zijn perfect. Denk aan de wat vettige vis. Ben je niet zo een vis eter? Probeer eens vis uit een blikje op brood. Is prima te doen. Want Omega-3 pillen hebben nog niet het zelfde effect als vis zelf.

 

Tip 6: Lekkere noten!
Walnoten zijn verder een goede bron voor gezonde vetten. Een handje walnoten per dag levert jou al een positief effect op. Ook vind je calcium en magnesium terug in walnoten.

 

Tip 7: Eitjes zoeken.
Eieren bevatten natuurlijk eiwit maar ook aminozuren. Beide cruciaal voor de baby. Ook zitten er zelfs nog 15 andere vitamine en mineralen in. Denk aan choline en luteïne pas. Een ei per dag is prima. Ook kan je het eigeel eruit laten om zo niet te veel cholesterol binnen te krijgen.

 

Tip 8: Bessen plukken.
Blauwe bessen zijn heerlijk en het hele jaar door te krijgen. Ideaal want ze zitten vol met foliumzuur, vitamine C, ijzer en vezels. Elke supermarkt verkoopt ze. Kijk ook eens in het vriesvak, even een handige tip!

 

Tip 9: Melkproducten zijn toch altijd goed?
Niet alle zuivel producten zijn zo gezond en als je zwanger bent kan je sommige zuivelproducten beter helemaal vermijden. Als je voor melkproducten gaat ga dan voor magere producten. Deze barsten van de eiwitten. Je kan deze bijvoorbeeld prima combineren met de blauwe bessen. Ga voor vers en koop geen yoghurt met bijvoorbeeld vruchten of andere dingen erin. Melkproducten zijn belangrijk voor de bot opbouw van de kleine.  Eet bijvoorbeeld kwark met bessen als ontbijt. Geen straf toch?!

 

Tip 10: Geniet van Groenten en fruit.
Saai maar noodzakelijk. Ook zonder zwangerschap heb je ze nodig en wel 250 gram groenten en 2 stuks fruit per dag. Neem een bakje fruit mee naar het werk bijvoorbeeld. Vele van ons reden namelijk deze porties niet. Denk aan oplossingen en maak anders smoothies om toch aan je fruit hoeveelheid te komen.

 

Tip 11: Voorkom bloedarmoede.
Tijdens je zwangerschap kan je snel bloedarmoede krijgen. Je hebt namelijk meer ijzer nodig. Combineer goed en gebruik bijvoorbeeld ijzer rijke producten met brood. Denk aan tomaat, komkommer of salade. Denk goed aan je ijzer inname.

 

Tip 12: Kant en klaar maaltijden nee!
Normaal zeg ik al nee maar nu al helemaal niet. Eet geen kant en klaar maaltijden. Natuurlijk erg makkelijk maar borden vol zout! Ook zal je weinig groenten vinden en al helemaal niet 250 gram. Veel zout zorgt voor een hoge bloed druk. Ook zal de doorbloeding naar de placenta verminderen. Dat wil je natuurlijk niet. Dus niet doen. Een gezonde maaltijd op tafel zetten kan al binnen 15 minuten. Kleine moeite toch?

 

Tip 13: Vruchtensap niet zo een vriend als je denkt.
Vruchtensappen zijn lekker en ook gezond maar er zit ook een keer zijde aan. Vruchtensap staat stijf van de suiker. Want in fruit zit ook gewoon suiker. Pers zelf sap of eet gewoon fruit. Dan krijg je tenminste ook vezels binnen. Deze zitten nauwelijks in vruchtensap. Pers dus zelf of eet ze gewoon. Dan blijven de vezels behouden en krijg je ook de voordelen van fruit binnen dan alleen de nadelen.

 

Tip 14: BMI is dat een soort CSI?
BMI is geen nieuwe serie op Netflix. Jouw BMI geeft jou balans van gewicht weer. Je kan met je BMI een inzicht krijgen in jouw gezonde gewicht. Probeer jou BMI tijdens de zwangerschap ook aan te houden. Hoe meer je aankomt des te hoger de risico’s tijdens de zwangerschap zijn. Denk dus goed aan je gewicht. Probeer de onderstaande richtlijn aan te houden en eet gezond. Denk aan mijn tips en je zal voldoende gezonde voeding binnen krijgen voor jou en je baby. Ook je mate van bewegen is belangrijk. Blijf bewegen ook al heb je last van bekken klachten, bekken pijn of bekkeninstabiliteit. Je zal erg veel trek hebben in lekkere smerige snacks en lekker luieren op de bank. Maar wees streng voor je zelf.


Tips over jou gewicht, BMI en een gezond eetpatroon tijdens jou zwangerschap.

 

Er veranderd een hoop in je leven als je zwanger bent. En je wilt natuurlijk het beste voor jezelf en al helemaal voor je baby. Een goed begin is natuurlijk het halve werk. Je gewicht is erg aan het schommelen en je komt natuurlijk aan. Maar je wilt natuurlijk niet te veel aankomen. Want waar gaan de overtollige kilo’s naar toe als die kleine al uitgebreid in zijn box ligt? Zorg dus voor een goede balans in bewegen en eten. En laat je vooral niet leiden door de eetkicks. Neem een appel in plaats van steeds die augurken met slagroom!

Om in de juiste richting te blijven van je toenemende gewicht moet je wel weten wat je grenzen zijn. Ga ervan uit dat je elke week ongeveer 0.15 kg zal aankomen. Dit is een gemiddelde groei. In totaal zal ik je in onderstaand tabel een inschatting geven op basis van jou BMI.

 

Verder is het handig om te weten of jij al een gezond gewicht hebt voor je zwangerschap. Je kan dit in zien door je BMI uit te rekenen. Dit is vrij eenvoudig uit te rekenen. Dit kan op twee manieren. 

 

  1. Reken je BMI uit via een online tool. Google het maar eens je zal vast op een site terecht komen.
  2. Reken het zelf als volgt uit: Stel: je weegt 70 kilo en bent 1,75 meter lang.
    Vul de gegevens in zo als bij het volgende sommetje: 70 / (1,75 x 1,75) = BMI 22,83. Simpel toch? Nu weet je wat jou BMI is voor dat je zwanger bent of nog vrij vroeg in je zwangerschap. Zie het als een start gewicht. Is dit een gezond start gewicht? Dat laat ik je in onderstaand tabelletje zien.
Product Advies
Minder 18,5 Dit is een erg laag BMI. Kom wat extra aan om jou baby van de juiste voedingswaardes te blijven voorzien. Denk aan een toename van 10-20 kg. Klinkt veel maar voor jou prima.
18,5 - 24,9 Prima gewicht. Tuurlijk kom je nog wel aan maar ook voor jou geen probleem. En niet te voor komen met die groeiende kleine. Bij jou is een bijkomend gewicht van 11,5-16 kg helemaal prima.
25 - 29,9 Jij hebt wat kilootjes te veel. Denk goed aan je dieet en beweeg regelmatig. Een extra groei van 7-12 kg is voor jou aan te raden.
30 en hoger Oei jou BMI en dus je gewicht is echt te hoog. Denk goed aan jou voeding en beweging en zoek desnoods hulp van een diƫtist. Deze zal jou en je baby helpen om tot een gezonde levensstijl te komen. Ongeveer een gewichtstoename van 6 kilo is bij jou aan te raden en niet veel meer.

Hopelijk geven deze simpele tips en de overige informatie jou voldoende kennis om een goed gewicht aan te houden tijdens de zwangerschap. Je kan lekker eten maar dus ook om jou gezondheid denken. Je zal aankomen en dat is helemaal normaal. Pas alleen op dat je niet veel te veel aankomt. Voorkom extra klachten voor jou en de kleine. Je wilt niet dat de kleine al meteen een ziekte ontwikkeld als diabetes. Ook is het bevallen van een iets te stevige Michelin baby niet heel erg aan te raden voor jou en je vagina.

 

Mocht je verder nog vragen hebben over sporten of misschien wel klachten die jij kan verwachten tijdens de zwangerschap kijk dan eens bij mijn overige artikelen. Je kan ook op de blauwe woorden klikken om direct naar een verdiepend artikel te gaan.

 

Rating: 0 sterren
0 stemmen

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.