Home » Artikelen » Zwangerschap » 5 Tips bij lage rugpijn tijdens de zwangerschap. Alles wat jij wilt weten over lage rugpijn tijdens jou zwangerschap.

5 Tips bij lage rugpijn tijdens de zwangerschap. Alles wat jij wilt weten over lage rugpijn tijdens jou zwangerschap.

Lage rugpijn misschien wel een van de meest voorkomende spierpijnen en al helemaal tijden je zwangerschap. Er veranderd een hoop in je lichaam. En je kleine word ook alsmaar groter. Je lichaam past zich aan maar wat voor effect heeft dit op jou bekken en de omgeving van jou bekken? Hoe krijg je lage rugpijn tijdens je zwangerschap en wat kan je doen tegen de pijn in je onderrug tijdens jou zwangerschap? Logische vragen en ik ga je het antwoord geven.

 

Hoe krijg je lage rugpijn tijdens je zwangerschap?

 

Dit heeft met jou veranderende lichaam te maken. Je lichaam is zich aan het voorbereiden op de bevalling. Dit met behulp van vele hormonen. Deze hormonen zorgen er allemaal voor dat jij straks redelijk zorgeloos kan bevallen. Denk bijvoorbeeld aan het wijder maken van je bekken. Deze botten moeten iets van elkaar af gaan bewegen wil je er een baby door heen kunnen persen. Door de hormonen worden de banden van de botten en gewrichten wat weker en losser. Hierdoor kunnen ook wat klachten ontstaan want het word allemaal wat onstabieler. Het woord bekkeninstabiliteit komt hier dus vandaan. Er zit nu beweging in jou bekken die er normaal niet is. Aan je bekken zitten jou buikspieren en rugspieren vast. Vooral het gedeelte achter op het bekken waar je staartbeen en stuitje zit zal na jaren van stil zitten gaan bewegen. De kuiltjes in jou onder rug zijn bijvoorbeeld de SI gewrichten. Hier komt ineens beweging in terwijl dit nooit zo is geweest.

 

En je kan dan vast al invullen dat deze harder moeten werken bij een onstabieler bekken dan bij een rustig en stabiel bekken. En omdat er wat speling in het bekken zitten kan er ook het een en ander bekneld raken. Ga bij je zelf na wat voor bekken pijn jij ervaart. Straalt het bijvoorbeeld uit of zit het maar op 1 plek. Is het alleen in rust of juist na bewegen, is het constant aanwezig of zakt het langzaam weer af. Allemaal handig om alvast een antwoord op te hebben als je even langs de huisarts gaat.

Pijn veranderd de manier van jou doen en laten. Maar hoe ga je daar goed mee om?

 

Door de pijn kan je ook wel eens anders gaan bewegen. Net zoals bij bijvoorbeeld de kou. Mensen verkrampen vaak in de winter maanden en hebben dan meer last van hun spieren. Dit is net zo bij pijn. Als je pijn hebt verkramp je en ga je bewegen om te voorkomen dat je pijn hebt. Best logisch maar als je spieren op een andere manier gaat gebruiken dan voorheen kan je die weer over belasten. Een soort van vicieuze cirkel.

 

Toch is een veranderende houding niet te vermijden. Je baby groeit namelijk ook lekker. Door dit extra gewicht zal jou houding ook wat veranderen. Probeer dit wel zo min mogelijk. En wissel veel van houding dus blijf niet te lang staan of zitten in de zelfde houding.

 

Schoeisel is altijd belangrijk. Maar tijdens jou zwangerschap misschien wel extra belangrijk.

Mocht je last hebben van je rug tijdens de zwangerschap denk dan ook goed aan je schoenen. Draag goed steunende platte schoenen en absoluut geen hakken of stiletto’s bijvoorbeeld. Als je schoenen in de zwangerschap koopt denk er dan goed aan om misschien wel een maatje groter te kopen. Je kan namelijk aardig wat vocht vast gaan houden in de aankomende weken. Goed schoeisel tijdens de zwangerschap zorgt ervoor dat jij niet staat te wankelen op je enkels straks. Je lichaamszwaartepunt gaat door je buik erg veranderen. Het lopen op bijvoorbeeld hakken kan dan ineens heel anders aanvoelen en zelfs een beetje gevaarlijk worden.

 

Je bent nu eenmaal een manier van hakken lopen gewend en dat word ineens anders balanceren met een groeiende buik. Denk dus aan goed stabiel maar ook veilig schoeisel tijdens jou zwangerschap. Goede steunende schoenen brengen stabiliteit. Deze goede schoenen kunnen zelfs voor meer stabiliteit in het bekken zorgen. Neem dit dus erg serieus en al helemaal als je al bekkeninstabiliteit of bekkenpijn hebt.

 

Rugpijn tijdens de zwangerschap. Er is zeker wat te doen tegen deze rugpijn!

 

Je houding is ook tijdens je zwangerschap er belangrijk. Jij bepaald door goed te bewegen hoe erg jou lichaam extra belast word. Dit is dus tijdens jou zwangerschap extra belangrijk. Je lichaam is nu gewoon nog kwetsbaarder dan normaal. Je banden zijn slap. Je spieren worden opgerekt en een verkeerde beweging kan al erg pijnlijk zijn. Jou houding is dus erg cruciaal. Ga tijdens elk week van jou zwangerschap goed na hoe jij beweegt, tilt, gaat zitten, gaat staan, loopt, zit en staat. Denk om een goede onder grond verdeel je gewicht goed over twee voeten of billen en zit recht op tegen de leuning of sta goed rechtop met de schouder ligt naar achter. Elke week kan je dit weer her overwegen. Je buik groeit hard en onbewust ga je daardoor ook anders bewegen. Zorg er dus voor dat jij goed weet wat je eigenlijk doet. Zo voorkom je extra schade of pijn. Ook bevorder je door jou bewustzijn het herstel van jou lichaam na de bevalling.

 

Maar oké nu weten we wat meer over de rug en waarom je rugpijn kan krijgen tijdens de zwangerschap. Maar wat doe je tegen rugpijn tijdens je zwangerschap?

 

5 tips om rugklachten tijdens jou zwangerschap te verminderen:

 

Tip 1: Lekker hol.

Ga niet te veel met een holle rug lopen. Ook al wordt je buik zwaarder probeer zo veel als mogelijk een normale houding aan te houden. Trek om dit te bereiken je onderbuik iets in. Je navel zeg maar. Dan ga je automatisch wat minder met een holle onderrug staan. Kantel verder jou bekken iets naar achter. Als je het bekken naar voren kantelt zal je nog holler gaan.

 

Tip 2: Bukken en tillen.

Til op de juiste manier en naar je buik toe. Dus niet schuin naast je bijvoorbeeld. Ga goed door je knieën. Hoe verder je in de zwangerschap komt des te minder je ook zwaar moet gaan tillen. Dus let daar goed op. Zak door de knieën met een rechte rug. Blijf desnoods goed vooruit kijken om goed gestrekt te blijven. Zorg desnoods met 1 hand voor steun door je aan een tafel of iets even vast te houden. Maar als je dit doet pas dan op dat je niet al je kracht op de tafel laat steunen. Leg je hand rustig op de tafel om wel wat steun te ervaren maar voer zelf de beweging uit.

 

Tip 3: Oefening 1 voor bij rugpijn.

Mocht je toch nog klachten hebben dan heb ik een goede oefening voor je. Ga eens op handen en knieën op de grond staan. Denk aan een hondje. Dit is vast geen onbekende positie voor je haha. Zorg dat je rug horizontaal en dus helemaal recht is. Maak je rug nu eens bol door je bekken achterover (naar het plafond) te kantelen en de buik iets aan te spannen. Je word nu net een kwade kat. Dit doe je het liefst terwijl je uit ademt. Als je weer in ademt kan je de rug wat holler maken. En beweeg de buik dus nu naar de grond. Doe dit een aantal keer en voel wat voor jou prettig is.

 

Tip 4: Oefening 2 voor bij rugpijn.

Ga nu eens op de grond liggen met je benen gebogen. Pak je knieën met in iedere hand een knie. Trek ze eens rustig naar je borst toe en draai rustige kleine rondjes. Je kan het rondje steeds iets groter maken. Kijk weer wat jij prettig vind. Soms is het lekkerder om je knieën meer naar je toe te trekken maar de andere keer houd je ze iets meer van je af. Je buik zal op een gegeven moment in de weg zitten. Mocht je niet meer goed bij je knieën komen doe het doen stabiel en rustig zonder handen.

 

Tip 5: Kleding bij rugpijn.

Mocht je opzoek zijn naar wat meer steun over de gehele dag kan je eens denken aan een buikband of een zwangerschapssteunslip. Deze kunnen jou van extra steun voorzien en je helpen een beter houding aan te doen nemen. Je kan een buikband snel en goed online vinden. Anders kan je altijd ook advies vragen bij een lokale bekkenfysiotherapeut. Die hebben ook vaan buikbanden te koop en dan weet je dat de kwaliteit goed is. Maar oefen wel nog je spieren. Je spieren worden door een band wel iets minder actief. Dus blijf wel voldoende bewegen. Je kan bijvoorbeeld prima sporten tijdens de zwangerschap. Maar een beetje extra steun helpt altijd. Maak er dus een goed combinatie van.

 

Tot Slot.


Hopelijk heb je nu een beeld wat jij kan doe als je last hebt van je rug tijdens de zwangerschap. Mocht je nu nog opzoek zijn naar wat meer informatie kijk dan gerust nog even rond op de site. Het barst van verdiepende informatie, tips ook en oefeningen als het gaat over klachten of problemen in en rondom het bekken en jou zwangerschap.

 

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.