• Direct gedownload
  • Professioneel advies
  • Vrijblijvend
  • Alle info op 1 site
Home » Artikelen » Zwanger » Alle Zwanger artikelen » Vliegen met bekkeninstabiliteit en bekkenpijn

Vliegen met bekkeninstabiliteit en bekkenpijn

vliegen met bekkenpijn en bekkeninstabiliteit bekkenoefeningen en bekken tips pijn bij het vliegen geregeld lopen lang zitten

Vliegen met bekkeninstabiliteit of bekkenpijn wordt door 60% van de vrouwen als lastig of vervelend ervaren. Tijdens het vliegen naar bijvoorbeeld een vakantie bestemming loop je tegen een aantal risico’s aan als jij last hebt van bekkenpijn door de bekkeninstabiliteit. Denk bijvoorbeeld aan het lang te moeten zitten, weinig bewegingsruimte, turbulentie, stress/angst of het gevaar op stoten of blesseren van het bekken. Vliegen met bekkeninstabiliteit of bekkenpijn is haalbaar als je regelmatig beweegt en van houding kan wisselen. Om de 20 minuten even opstaan om vervolgens 10 minuten te gaan lopen zorgt voor een goede bloedstroom naar het bekken en de onderrug. Verder kan je rekening houden met bijvoorbeeld jouw zitplaatsen in het vliegtuig. Een ruime zit plek aan het gangpad helpt jou om geregeld pauze te nemen.

 

Wat is bekkeninstabiliteit en bekkenpijn?

Voordat we verder gaan op het gebied van vliegen met bekkeninstabiliteit of bekkenpijn wil ik je kort nog even iets vertellen over bekkeninstabiliteit en bekkenpijn. Bekkeninstabiliteit ontstaat hoofdzakelijk bij vrouwen in en rondom de zwangerschap. Vanaf week 12 kan je rekening gaan houden met een groeiende instabiliteit in het bekken. In week 12 komt namelijk het hormoon relaxine vrij. Dit hormoon zorgt ervoor dat de bekkenbanden slapper en weker worden. Hierdoor krijgen de bekkenbotten meer speling en ruimte. Dit is noodzakelijk voor tijdens de geboorte. Maar dit ruimer wordende bekken kan pijn veroorzaken. Dit noemen we bekkenpijn.

 

Lees hier alles over bekkeninstabiliteit en bekkenpijn tijdens de zwangerschap.

7 Symptomen van bekkenpijn door bekkeninstabiliteit:

  1. Pijn in en rondom het bekken. Denk aan een stekende of zeurende pijn in de liezen, vagina, bekkenbodem, onderbuik, onderrug of rondom het stuitje.
  2. Het gevoel van een drukkende gordel om het bekken.
  3. Vermoeid gevoel in of rondom het bekken.
  4. Afname van kracht van de bekkenbodemspieren.
  5. Verminderde spierkracht in de bovenbenen.
  6. Incontinentie problemen van urine, ontlasting of beide. Vaak onder druk bij bijvoorbeeld het opstaan, lachen hoesten of kuchen.
  7. Hypermobiliteit. Het bekken is te bewegelijk en geeft pijn scheuten bij beweging.

 

Kan je vliegen met bekkeninstabiliteit en bekkenpijn?

Vliegen met bekkeninstabiliteit en bekkenpijn is mogelijk als jij rekening houdt met de bewegingsruimte en het continue wisselen van de houdingen. Vliegen zelf is niet het risico. Langdurig in 1 en dezelfde houding zitten heeft het meeste effect op het bekken en jouw bekkeninstabiliteit. Houdt verder goed in de gaten tot hoever voor de bevalling jij mag vliegen bij de meeste vliegtuig maatschappijen is dit 35-36 weken.

 

Hoelang kan je vliegen met bekkeninstabiliteit en bekkenpijn?

Aan het vliegen met bekkeninstabiliteit zit geen maximum in uren. Maar des te langer je vliegt des te oncomfortabeler jij je gaat voelen. Door het vele zitten drukt de romp en jouw groeiende buik (of inmiddels afnemende buik na de zwangerschap) op het bekken. Het bekken wordt in de stoel gedrukt en ervaart dus een continue belasting. Het is daarom verstandig om elke 20 minuten te gaan staan en even 10 minuten te gaan lopen. Loop het hele vliegtuig af om goed in beweging te blijven. Pijn ontstaat door een continue belasting. Zitten kan dus erg pijnlijk worden als je dit niet afwisselt met staan of lopen.

 

Kan vliegen met bekkeninstabiliteit en bekkenpijn pijn doen?

Vliegen met bekkeninstabiliteit en bekkenpijn neemt een aantal risico’s met zich mee. Vliegen kan dus pijnlijk zijn als jij last hebt van bekkeninstabiliteit en bekkenpijn. De pijn komt vaak door een continue belasting. In 1 houding blijven zitten en niet regelmatig gaan staan of lopen kan bekkenpijn veroorzaken of verergeren. Verder kan turbulentie zorgen voor extra beweging of schokken in het bekken. Dit levert dan een stekende bekkenpijn op. Naast de zithouding en turbulentie kan je ook gestrest of angstig zijn voor de vlucht of voor de bekkenpijn. Hierdoor kan je verkrampen in de benen of onderrug. Dit levert vaak een zeurderige pijn op. Dit verkrampen overbelast spieren en zal dus aanvoelen als spierpijn of spier stijfheid.

 

 

Wat voor pijn kan je verwachten bij het vliegen met bekkenpijn door de bekkeninstabiliteit?

Bij onverwachtse bewegingen van het bekken kan je een stekende pijn verwachten. De bekkenbotten schuiven en raken een zenuw, bekkenband of wellicht iets anders. De extra rek op de bekkenbanden kan ook voor een stekende pijnscheut zorgen. Ook kan je een continue zeurderige pijn ervaren in of rondom het bekken. De zeurderige pijn komt vaak opzetten bij een overbelasting. De bekkenbodemspieren en bekkenbanden worden geïrriteerd door de continue belasting/overbelasting.

 

Waarom is vliegen met bekkeninstabiliteit en bekkenpijn pijnlijk?

  1. Het zitten in de zelfde houding.

Bekkenpijn door bekkeninstabiliteit wordt erger op het moment dat het bekken continue op de zelfde manier wordt belast. Als je zit drukt de romp (en eventueel de baby in de buik) continue op het bekken. De bekkenbanden en de bekkenspieren raken geïrriteerd en overbelast.

 

  1. Onverwachtse bewegingen door bijvoorbeeld turbulentie.

Turbulentie tijdens het vliegen is als een auto op een hobbelige weg. Turbulentie is niet erg voor het vliegtuig maar kan wel vervelend aanvoelen in het bekken. Net zoals bij een hobbelige weg gaat het bekken bij turbulentie onverwachts heen en weer. Er kan nu extra spanning op de bekkenbanden komen te staan. Deze extra spanning kan voor een stekende pijn zorgen.

 

  1. Geen juiste zithouding.

Veel mensen weten niet goed hoe ze moeten zitten. En hoe langer de reis is des te moeilijker het is om een juiste houding aan te houden. Een verkeerder zithouding kan extra druk geven op de benen, bekken en de rug. Zo kan je een hoop spieren overbelasten.

 

  1. Angst voor pijn.

Mocht jij angstig zijn voor de pijn of wellicht de vlucht dan kan je gaan verkrampen in de benen, rug en in het bekken. De spieren rondom het bekken spannen zich aan om te voorkomen dat ze pijn gaan doen. Tenminste dat denk je. Maar deze spieren raken nu juist overbelast en gaan door de overbelasting pijnlijk worden.

 

  1. Het stoten van het bekken.

Tijdens het vliegen heb je met veel mensen te maken en een vliegtuig is vaak maar smal. Ook zijn de stoelen waaraan je voorbij loopt vaak precies op heuphoogte. Je kan je dus makkelijk bezeren. En al helemaal als iemand achter je langs probeert te kruipen. Pas dus erg op en loop maar lekker breed zo durft niemand je in te halen!

 

vliegen met bekkenpijn en bekkeninstabiliteit bekkenoefeningen en bekken tips pijn bij het vliegen geregeld lopen lang zitten

Wat kan je doen tegen bekkeninstabiliteit en bekkenpijn tijdens het vliegen?


5 Tips voor vliegen met bekkeninstabiliteit en bekkenpijn:

  1. Loop of staan pauzes inplannen tijdens het vliegen met bekkeninstabiliteit en bekkenpijn.
    Loop na 20 minuten zitten 10 minuten door het vliegtuig heen. Lukt dat niet dan probeer je te staan. Een afwisselende houding helpt jou door de vlucht heen en zorgt voor een goede bloedsomloop in het bekken, de bekkenbodem en de bekkenbanden.

  2. Draag trombose sokken tijdens het vliegen.
    Een gevaar van lang stil zitten is trombose. En al helemaal tijdens de zwangerschap. Geregeld een loop pauze inlassen helpt al enorm tegen trombose en zorgt voor een goed doorbloed lichaam. Toch is het verstandig om elk risico uit te sluiten. Probeer daarom eens trombose sokken. Klik hier voor een goed beoordeeld paar.

  3. Gebruik de stoelriem tijdens het vliegen met bekkeninstabiliteit en bekkenpijn.
    Doe de riem net onder de buik vast en laat de buik op de riem steunen. Ook kan je een beetje spelen met het aansnoeren. Soms kan een strakke riem fijn aanvoelen voor een bekken met bekkeninstabiliteit.

  4. Gebruik hulpmiddelen tijdens het vliegen met bekkeninstabiliteit en bekkenpijn.
    Denk eens aan een extra zit kussen tijdens de vlucht. Kijk bijvoorbeeld eens bij deze zitkussens. Deze zitkussen kunnen zorgen voor iets meer comfort en minder druk op het bekken. De harde vliegtuigstoel wordt nu iets comfortabeler.

  5. Juiste zithouding tijdens het vliegen met bekkeninstabiliteit en bekkenpijn.
    Zit goed rechtop met de beide voeten stevig op de grond en de knieën op 90 graden. Gebruik de rugleuning en ga vooral niet verzitten van de linker naar de rechter bil. Voel tijdens het zitten beide zitknobbels. Verdeel de druk dus evenredig. En denk aan het regelmatig even gaan staan of lopen.

 

Waar kan je het beste zitten in het vliegtuig met bekkeninstabiliteit?

Het is belangrijk dat je goed kijkt naar de zitplaats in het vliegtuig als jij last hebt van bekkenpijn door de bekkeninstabiliteit. Denk bijvoorbeeld aan de been ruimte en hoe makkelijk jij de rij kan gaan verlaten om even een stukje te gaan lopen. Als je zwanger bent is het sowieso handig om aan het gangpad plaats te nemen. Je zal geregeld moeten plassen.

 

Is vliegen slecht voor de bekkenbodem?

Vliegen is niet per definitie slecht voor het bekken. Er liggen wel veel risico’s op de loer als jij bijvoorbeeld bekkeninstabiliteit hebt. Wel kan je tijdens het vliegen er voor zorgen dat vliegen niet slecht is voor jouw bekken. Wissel geregeld je zithouding af. Ga staan en loop om de 20 minuten even 10 minuten door het vliegtuig heen. Ook kan je aan de slag gaan met de bekkenbodemoefeningen. Zo kom je meer ontspannen of juist sterker het vliegtuig uit.

 

Bekkenbodem trainen tijdens het vliegen

Mocht je nu een lange vliegreis voor de boeg hebben kan dit meteen een uitgelezen kans zijn om aan de slag te gaan met de bekkenbodem oefeningen! Versterk of ontspan jouw bekkenbodem om sterker of meer ontspannen uit jouw vliegreis te komen. Kijk hier voor de bekkenbodemoefeningen voor jou!

 

Tot slot. Ben je opzoek naar meer info?

Hopelijk kan je wat met deze informatie! Mocht je nou opzoek zijn naar wat meer informatie kijk dan gerust nog even rond op de site. Het barst van verdiepende InformatieTips, een Webshop en ook Oefeningen. Ik heb nog veel artikelen die ook diepgaander op verschillende klachten of problemen ingaan. Klik gerust eens op de blauwe woorden om direct op de goede pagina’s terecht te komen.

 

Rating: 5 sterren
1 stem

«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.