Home » Artikelen » Zwangerschap » Extreme lage rugklachten tijdens of na de zwangerschap

Extreme lage rugklachten tijdens of na de zwangerschap

Bekkeninstabiliteit, Bekkenpijn en Bekkenklachten zijn veel voorkomende klachten tijdens en na de zwangerschap. Toch herken je ze vaak niet meteen als Bekkeninstabiliteit, Bekkenpijn of Bekkenklachten. Meestal heb je lage rug pijn, pijn in je liezen of pijn bij bewegingen. Heel normaal is dit zeker. Tijdens je zwangerschap gebeurt en veranderd er namelijk een hoop. De veranderingen in hormonen en het toenemende gewicht zorgt voor een verhoogde belasting op de gewrichten en banden.

 

Je lichaam is in volle verandering geslagen tijdens jouw zwangerschap. Er veranderd veel in en rondom jou bekken, buik en onderrug. De druk op je bekkenbodem, spieren, banden en ook je onderrug zal erg oplopen. Ook veranderd je lichaam op hormoon gebied. Je banden en gewrichten worden soepeler. En dit betekend niet dat je de cha-cha-cha of de tango beter zal beheersen. Maar hierdoor word jouw bekken gebied onstabiel en zwakker. Het is daarom erg goed om te weten hoe je met je bekken, buikdruk en andere belastende bewegingen moet omgaan tijdens je zwangerschap.

 

Bekkeninstabiliteit, Bekkenpijn en Bekkenklachten hoe noem je nou jou klachten? Wat heb jij?

 

Voorheen noemde we alle vormen van bekkenklachten bekkeninstabiliteit. Enigszins klopt dit ook wel. Maar we noemen het nu vooral bekkenpijn of bekkenklachten. Want bekkeninstabiliteit is niet altijd het geval als je bekkenpijn of klachten hebt. Een man kan bijvoorbeeld net zo goed problemen of klachten in en rondom het bekken ervaren. Lees mijn bekken klachten bij mannen voor meer informatie.

 

Bekkeninstabiliteit, Bekkenpijn en Bekkenklachten bij een zwangerschap.

 

Bekken instabiliteit daarin tegen ontstaat veelal tijdens een zwangerschap. Door de vrijkomende hormonen worden de bekken banden slapper en losser. Je bekken word dan nu instabiel. Veelal komt bekkenpijn voor in het tweede deel van je zwangerschap. Denk aan een zeurderig gevoel, pijn in de onderrug of een gevoel van trekkende banden. Ook gaat deze pijn vaak vanzelf weg. Echter kan het herstel wel zo een 3 maanden duren en al helemaal als je via de vagina bent bevallen. Zoek wel begeleiding en hulp als je bekkenpijn ervaart. Een huisarts, gynaecoloog of bekkentherapeut kan jou zeker helpen. Want hulp is altijd fijn. Je zal veel handige tips en oefeningen ook hier al kunnen vinden.

 

Bekkenproblemen, Bekkenpijn en Bekkenklachten op oudere leeftijd.

 

Als je wat meer op leeftijd bent zal je vaker wat verslapping van de bekken spieren ervaren. Dit heeft effect op bijvoorbeeld jouw continentie. Maar geen zorgen dit is echt goed te behandelen. Er zijn veel oefeningen en tips die je kan doornemen en kan toepassen. Niet alleen incontinentie kan opspelen. Want ook obstipatie is een veel voorkomende klacht. Dit ervaar je vaak als jou bekken spieren niet te slap zijn maar juist te strak staan. Een te sterke en overspannen bekkenbodem wil je dus ook niet snel. Ontspanningsoefeningen en tips zijn dan de hulpmiddelen die jij nodig hebt. Vooral als jij een dame bent die ooit vaginaal is bevallen is de kans aanzienlijk dat jij op latere leeftijd alsnog gevolgen gaat ervaren. Oefen dus ook goed als je nu nog geen klachten hebt. Hoe meer je traint en oefent des te beter je straks beschermd bent tegen allerlei kwalen.

 

Veel voorkomende bekkenklachten, bekkenproblemen en bekkenpijnen zijn:

  • Pijn in de onderrug of lager rug.
  • Pijn in de liezen.
  • Pijn in de heupen.
  • Pijn in je stuitje.
  • Pijn aan de billen.
  • Pijn in een bil gepaard met uitstraling naar achterkant bovenbeen.
  • Pijn en moeite bij lopen.
  • Pijn en moeite bij staan.
  • Pijn en moeite bij zitten.
  • Pijn en moeite zware lichamelijke handelingen. Als het huishouden of tillen van zware boodschappen tassen.
  • Algehele vermoeidheid.
  • Zowel van urine als ontlasting kunnen voorkomen.
  • Seksuele klachten met een erectiestoornis, vaginisme of vulvitis als gevolg.

 

Fit je zwangerschap in waar moet je op letten?

 

De hormonen die aan het werk gaan als je in verwachting bent zorgen ervoor dat jou bekken zich voorbereid op de bevalling. Er moet namelijk een baby doorheen. Dat is normaal gesproken nog niet mogelijk. Er kunnen dus behoorlijk wat normale handelingen pijnlijk worden. Je bekken en bekkenspieren en banden zijn nu eenmaal onstabieler.

Een aantal factoren kunnen bekkenklachten op voorhand ook al beïnvloeden. Als jij bijvoorbeeld al rugklachten had, asymmetrisch bekkengewricht hebt, je bekkenspieren al verkeerd gebruikte, zwaar werk verricht of een verminderde conditie of houding hebt.  Je hebt dus ook veel invloed op jouw zwangerschapsgezondheid vooraf aan de zwangerschap. Zorg dat je fit en sterk de zwangerschap ingaat, je zal zien dat jou kans op heftige klachten af neemt.

Oefen je bekkenbodemspieren en je schuine buikspieren. Dit zal een zekere stabiliteit geven als jij een mooie grote buik krijgt. Je gaat oefeningen doen die je vast bekend zijn. Echter ga je nu accenten leggen op spieren die je niet zo goed kent. Trek bijvoorbeeld eens de vagina in als je buikspier oefeningen doet. Je zal met zo een klein accent een sterke bekkenbodem ontwikkelen. Ook je rug zal sterker zijn als jou buikspieren fit zijn. Alle spieren hebben nou eenmaal met elkaar te maken. Kijk even bij mijn oefeningen om fit jou zwangerschap in te gaan.

 

Ondanks dat je fit bent toch bekkenklachten of bekkeninstabiliteit?

 

Maar mocht je toch een van deze klachten ervaren ga dan niet alleen maar niks doen en rusten. Het is juist wel belangrijk om te blijven bewegen maar denk aan je eigen belastbaarheid. Plan je rust in en ga na elke activiteit ook even rusten. Als je niks meer gaat doen zal je conditie snel achter uit gaan en je klachten alleen maar erger maken. Zo zien we vaak dat mensen bedlegerig worden of zich schamen voor hun klachten en zo niet meer over straat durven. Voorkom een slechte conditie en isolement door actie te ondernemen. Er zijn genoeg specialisten die jou kunnen helpen.

 

Wees ook niet te ongerust. Iedere bekken word instabiel bij de zwangerschap. De hormonen komen bij iedereen vrij en iedereen zijn bekken moet wijder gemaakt worden voor de indalende baby. Dus dit ga je niet tegen. Maar niet iedereen heeft er pijn of andere klachten bij. Zelfs topsporters kunnen bekkeninstabiliteit krijgen. Echter is hun herstel een stuk korter en de kans dat ze klachten ontwikkelen een stuk kleiner. Wees goed voorbereid en weet wat je moet doen vooraf en tijdens je zwangerschap om deze klachten de kop in te drukken. Je hebt zelf namelijk wel echt invloed op het ontstaan, verloop en herstel van jou klachten.

Ga opzoek naar een specialist als je last hebt van bekkeninstabiliteit, bekkenpijn en bekkenklachten. Een therapeut kan jou goed adviseren en helpen met een gepast onderzoek en oefeningen.

 

Tot slot. Ben je opzoek naar meer info?

 

Hopelijk kan je wat met deze informatie! Mocht je nou opzoek zijn naar wat meer informatie kijk dan gerust nog even rond op de site. Het barst van verdiepende informatie, tips ook en oefeningen. Ik heb nog veel artikelen die ook diepgaander op verschillende klachten of problemen ingaan. Klik gerust eens op de blauwe woorden om direct op de goede pagina’s terecht te komen.

 

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.