Home » Artikelen » Zwangerschap » Bevallen met bekkenklachten. Alle uitleg en tips voor jouw bevalling met bekkenklachten

Bevallen met bekkenklachten. Alle uitleg en tips voor jouw bevalling met bekkenklachten

tips en uitleg bevallen met bekkenklachten en bekkenpijn en bekkeninstabiliteit

Gek maar waar: Iemand met bekkenpijn of bekkenklachten heeft in principe geen andere bevalling als iemand zonder bekkenpijn of bekkenklachten. Je hoeft je dus niet extra druk te maken als jouw bevalling er aan zit te komen. Mocht je bekkenklachten of bekkenpijn hebben kan je wel op het een en ander letten. Ik heb wat informatie en tips voor je verzameld om je enig sinds wat gerust te stellen. Ga zelfverzekerd jou bevalling in!

 

Laten we even kort kijken naar wat bekkenklachten, bekkenpijn en bekkeninstabiliteit nou eigenlijk in houden.

 

Bekkenklachten, Bekkenproblemen, bekkenpijn en bekkeninstabilitiet wat is het verschil?

 

Er zijn een aantal verschillende termen in omloop. Bekkenklachten kan je zien als een woord dat kan gebruikt worden bij alle klachten die jij ervaart in of rondom het bekken. Bekken problemen is een beetje het zelfde als bekkenklachten. Dus alle problemen die jij ervaart gerelateerd aan jou bekken. Bekkenpijn is zoals je verwacht alle pijn die jij ervaart in of rondom jou bekken. En bekkeninstabiliteit is iets wat alle zwangere vrouwen zullen ervaren. Je bekken worden nou eenmaal door de zwangerschapshormonen instabiel. Er komt meer beweging in de bekken om de bekken voor te bereiden op een indalende baby. Maar ook mannen en vrouwen zonder een eventuele bevallingsgeschiedenis kunnen bekkenklachten ontwikkelen.

In dit artikel zullen we meer ingaan op de bekkenklachten gerelateerd aan een zwangerschap. Wil jij nou wat lezen over bekkenklachten zonder dat er een zwangerschap aan vast zit klik dan eens hier. Of kijk gerust even rond op deze leuke site!

 

Wat zijn de oorzaken van bekkenklachten, bekkenpijn en bekkeninstabiliteit en wat voor een rol spelen jouw zwangerschapshormonen?

 

Wat is nou echt de oorzaak van bekkeninstabiliteit? Vaak word er gewezen naar hormonen. Maar echt veel bewijs tegenover deze verdachten is er niet. Toch hebben ze wel degelijk invloed op de bekken zelf.

 

Denk bijvoorbeeld aan de invloed van je hormonen (de grootste vrienden van iedereen). We weten allemaal dat hormonen een enorme invloed hebben. En niet alleen op je gemoedstoestand. De zwangerschapshormonen nemen een enorme sprong in het begin van de zwangerschap. Zo kennen we allemaal wel het hormoon Oestrogeen. Maar er zijn er toch nog een hele hoop andere hormonen die een aandeel hebben in deze achtbaan rit. Er zijn 7 hormonen bekend die ieder een karretje van de  achtbaantrein vertegenwoordigen. Deze heb ik uitgebreid voor je beschreven in een artikel kijk eens hier voor meer informatie.

Het hormoon Progesteron zal zorgen voor het meer ontspannen worden van verschillende adertjes. Dit hormoon zorgt er dus ook mede voor dat jou banden en pezen wat losser worden. Je zal dan ook lage rugpijn kunnen ervaren en als het wat verder gaat in je zwangerschap bekkeninstabiliteit.  Ook het hormoon Relaxine helpt mee als het gaat om bekkeninstabiliteit. Het is namelijk bewezen dat vrouwen met een verhoogd Relaxine in hun bloed meer last hebben van bekkeninstabiliteit.

Het blijft ook voor wetenschappers nog geen uitgemaakte zaak maar deze 2 hormonen lijken de boosdoeners te zijn. Ook is bekkeninstabiliteit niet geheel te voorkomen. Iedere zwangere wordt wat instabiel maar dat is ook de bedoeling van het lichaam dus niks om je zorgen over te maken. Je kan er wel zelf voor zorgen dat de bekkeninstabiliteit niet steeds heftiger word. Kijk eens bij mijn tips en oefeningen om bekkeninstabiliteit en dan vooral bekkenpijn te verminderen.

 

Klachten die jij kan verwachten als je bekkenklachten hebt tijdens de zwangerschap.

 

Uit onderzoek blijkt dat vrouwen die al meerdere kinderen op de wereld hebben gezet een grotere kans hebben op terugkerende bekkenklachten. Dit wel alleen als bekkenklachten ook bij het eerste kind aanwezig waren. Vaak gaat bekkeninstabiliteit ook samen met uitstraling naar meerdere gedeeltes van het bekken of verdomme zelfs naar je boven en onderbenen. 20% van alle vrouwen met bekkeninstabiliteit heeft alleen last van de voorkant van het bekken. Denk aan de liezen of de voorkant van de bovenbenen. De klachten en pijn kunnen je op allerlei verschillende manieren verrassen. Denk aan het veranderen van je houding. Bijvoorbeeld als je slaapt of wilt op staan van de bank omdat je weer moet plassen. Maar vergeet ook niet de schokkende bewegingen. Fietsen is bijvoorbeeld voor 63% erg pijnlijk.

 

Er zijn een aantal activiteiten bekend die echt onder “pijnlijk” vallen. Denk hierbij aan:

  • Volle boodschappentassen dragen.
  • Op 1 been staan.
  • 30 minuten lopen.
  • 30 minuten staan.
  • 30 minuten fietsen.
  • 30 minuten auto rijden.
  • 30 minuten zitten. Misschien ligt het wel aan de 30 minuten zie ik nu 😊
  • Traplopen.
  • Seksuele bezigheden.
  • Bukken. En dus ook hurken of tillen.
  • Zwemmen.
  • In en uit een auto stappen.
  • Reizen met het openbaar vervoer. Is sowieso al een hel.

 

Hoe verloopt het met jouw bekkenklachten na de bevalling.

 

Bekkenpijn en bekkenklachten kunnen tijdens maar ook zeker na de bevalling ontstaan. Lekker dan. Dacht je de zwangerschap en de bevalling goed te zijn doorgekomen krijg je achteraf nog bekkeninstabiliteit. Wel komt dit een stuk minder vaak voor de tijdens de zwangerschap. Wat wel onderzocht is de oorzaak van het laat ontstaan van bekken klachten. De persduur heeft bijvoorbeeld erg veel invloed. Maar ook hoge buikdruk tijdens het persen, vacuüm pomp bevalling en een tang bevalling. Bekken pijn die al eerder is ontstaan tijdens de zwangerschap zal na de bevalling geleidelijk afnemen. Want het drukkende gewicht van de baby op je bekken is nu weg.

 

Ook al zijn je klachten na de bevalling afgenomen doe rustig aan. Je banden in je bekken moeten nog steeds herstellen. Pak alles langzaam op en gun jezelf rust. Wees niet bang tijdens bewegen maar let op je grenzen. Alles veranderd nu weer. De baby en zijn/haar gewicht zijn verdwenen, je lichaamszwaartepunt word weer als voorheen en je rug, buik en bekken spieren moeten weer gaan samen werken. Je zal zien dat dit allemaal niet 1,2,3 geregeld is. Bouw je normale ritme rustig op en vermijd grote belastingen. Denk om je houding en maar geen onverwachtse of verwachte draaiingen. Ook komt er een nieuwe taak bij. De baby dragen, voeden en verzorgen. Dit kan fysiek natuurlijk behoorlijk zwaar zijn. Kijk dus goed naar mijn tips hoe om te gaan met bekken klachten. Deze zullen ook nu jou belastbaarheid ondersteunen.

 

5 Handige en bruikbare tips voor jou bevalling met bekkeninstabilitiet of bekkenklachten

 

Bekkenpijn en bekkenklachten zorgen soms zelfs voor een makkelijkere bevalling! Je bekken krijgt nu eenmaal pijn en klachten door het soepeler worden van het bekken gebied. Dus laat die baby er maar door heen schieten!

Even 5 bevallings tips:

 

Tip 1: Zorg voor een goede steun. En dan heb ik het niet over je partner. Maar zet je voeten neer. Je ziet vaak vrouwen persen met de onderbenen loshangend in de lucht. Probeer zo veel als mogelijk je voeten op het bed te houden om zo veel steun te krijgen van je voeten. Misschien kan je gebruik maken van beugels. Dit help erg en zet niet alle kracht op je bekken alleen.

Tip 2: Je kan een bevalling vergelijken met het verstuiken van je enkel. Je bent er vast wel eens door heen gegaan als je van de stoep af stapte. Je banden zijn dan opgerekt en soms zelfs ingescheurd. Dit is met je bekken niet anders. Dus het herstel is ook vrijwel het zelfde.

 

Tip 3: Veel rust en langzaam aan weer een beetje gaan belasten. Zeker de eerste 24 uur blijven liggen en totaal geen belasting.

 

Tip 4: Als je moet passen doe dit het liefst op de wc. Dit is prettiger dan een po onder je billen schuiven. Loop zo min mogelijk trap. Trap lopen is erg belastend voor je bekken, heupen en onderrug. Ook is tillen en onverwachtse draaiende bewegingen niet aan te raden. Laat je partner veel handelingen doen ook met de kleine.

 

Tip 5: Een sluitlaken of sluitband kan je helpen om wat meer steun te ervaren in de eerste weken. Dit verstevigd je bekken iets.

 

Hopelijk ga je met deze informatie en tips wat zekerder jou bevalling in. Mocht je nou opzoek zijn naar wat meer informatie kijk dan gerust nog even rond op de site. Het barst van verdiepende informatie, tips ook en oefeningen als het gaat over klachten of problemen in en rondom het bekken.

 

Rating: 0 sterren
0 stemmen

«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.