Home » Artikelen » Bekkenklachten » Bekkenklachten » 10 Tips bij bekkenpijn. Tips, adviezen en nog veel meer.

10 Tips bij bekkenpijn. Tips, adviezen en nog veel meer.

Veel Tips voor bekkenklachten en bekkeninstabiliteit

10 tips bij bekkenpijn, bekkenklachten en bekkeninstabiliteit.

 

Tip 1: Even liggen.

Tip 2: Hol en Bol.

Tip 3: Zwaartekracht.

Tip 4: Steun pilaren.

Tip 5: Wiebel de Wiebel.

Tip 6: Kussen.

Tip 7: Wijdbeens.

Tip 8: Schoeisel.

Tip 9: Actief.

Tip 10: Pijn is pijn.

Heuppijn, bilpijn en/of rugpijn? Allemaal walgelijk vervelend. Maar waar komt het nou door? Het kan jammer genoeg van alles zijn. Maar mocht je zwanger zijn of net zijn bevallen van jouw kleine, kan ik je vertellen dat het waarschijnlijk bekkenpijn of bekkeninstabiliteit is. Bekkenpijn of bekkeninstabiliteit tijdens of na de zwangerschap is een groot en vaak voorkomend probleem. Je bent in ieder geval niet alleen! Ongeveer 1 op de 5 vrouwen loopt met deze pijn rondom de bips. 

 

Voordat we naar de tips gaan wil ik je eerst nog even wat meer informatie geven over bekkenklachten.

Behulpzame informatie om meer te weten te komen over bekkenpijn, bekkenklachten en bekkeninstabiliteit

Eerst even het saaie stukje. De boosdoeners zijn voornamelijk de gewrichtsbanden. Deze banden zitten, zoals je al kan raden, om alle gewrichten. Dit om de hele boel bij elkaar te houden. En er voor te zorgen dat jij gewoon lekker je been in je nek kan leggen zonder dat je been los klikt. De banden zorgen voor stabiliteit en steun. De lengte van jouw banden en spieren zorgen ervoor of jij (verantwoord) in een vogelnestje kan komen of niet.

 

Wat zijn je bekken?

Het bekken, ook wel je heupen genoemd door iedereen, bestaat uit 3 gewrichten in 3 grote botstukken. Van deze gewrichten bevinden zich er 2 aan de achterkant en 1 aan de voorkant. De gene aan de achterkant worden ook wel de SI gewrichten genoemd en het andere gewricht zit bij het schaambeen aan de voorkant. Het SI gewricht kan je herkennen aan de sexy kuiltjes bij je onderrug op het bekken.

 

Wat voor effect hebben hormonen op bekkenpijn, bekkenklachten en bekkeninstabiliteit?

Nu heeft het groeien van jou kleine druiloor in je buik effect op deze banden en gewrichten. Jullie roze wolk hoeft niet roze te blijven in deze periode. Jouw hormonen gieren namelijk door je lijf. Er zijn specifieke hormonen als HCG, Progesteron, Relaxine en bijvoorbeeld Oestrogeen die allemaal hun eigen invloed hebben op jouw zwangerschap. Deze hormonen zorgen er bijvoorbeeld ook voor om de banden rondom jou bekken gewrichten te versoepelen. Dit is namelijk nodig om dat grote hoofd door je doos heen te duwen.


Je lichaam regelt normaal gesproken zelf voor compensatie als het merkt dat het nodig is. Bijvoorbeeld om goed te kunnen blijven bewegen bij lichaamsveranderingen. We noemen dat ook wel propriosepsis. Maar door het langer en wijder worden van de banden kan dit problemen veroorzaken voor het lichaam om zelf nog een goede controle te houden.

Er ontstaat een flinke pijn. En dat is erg lastig want het bekken of je heupen zijn eigenlijk ook meteen het stadshart van je lichaam. Alles gaat er langs of heeft er mee te maken. Eigenlijk al als je kracht zet in je benen, armen of ook je bovenlichaam, zet je ook kracht in je bekken. Je kan je dus wel voor stellen dat als je heuppijn of bekkenpijn hebt je ook veel klachten kan krijgen in de rest van je lichaam. Want je gaat toch anders bewegen als je pijn hebt. Je ziet dan ook vaak bij dames met bekkeninstabiliteit meerdere klachten op verschillende plekken in het lichaam. De belangrijkste spieren rondom de heupen en bekken zijn bijvoorbeeld ook  de rugspieren (de twee lange kabels naast je wervelkolom), de blokjes of één blok (buikspieren), beenspieren, heupspieren, lekker stevige kadetten (bilspieren), bekkenbodemspieren (om je plas op te houden) en je ademspieren (middenrif). Je kan je dus wel voorstellen dat als je anders gaat bewegen door de pijn in je heupen je ook effect gaat hebben op al deze spieren.

 

Welke oorzaken zijn er nog meer bekend bij bekkenpijn, bekkenklachten en bekkeninstabiliteit?

 

Meestal ontstaan de klachten in of zelfs nog 3 weken na de werping. Er zijn een aantal aantoonbare factoren die effect kunnen hebben op het ontstaan van jouw klachten. Denk aan logische punten als de grote van je kind, extreem blijven bewegen in de zwangerschap (zwaar lichamelijk werk), meerdere zwangerschappen/bevallingen en erg lang persen tijdens de bevalling. Verder als je bijvoorbeeld al een iemand bent met rugklachten, SI klachten of misschien wel een keer een ongeluk hebt gehad met betrekking tot je bekken heb je een verhoogde kans op het krijgen van klachten tijdens je zwangerschap.

 

De grootste fabels zijn dat roken,  je lengte, leeftijd, gewicht, de anticonceptiepil of de tijd tussen de vorige zwangerschap effect hebben op het krijgen of verergeren van bekkeninstabiliteit.

 

Manier van bevallen en bekkenpijn, bekkenklachten en bekkeninstabiliteit.

 

Maar ook minder voor de hand liggende punten hebben effect. Denk bijvoorbeeld aan de manier van bevallen. Liggen is namelijk een hele onnatuurlijke manier van bevallen. Als je ligt met een gebogen rug moet je de kleine tegen de zwaartekracht in omhoog persen. Dit omdat het bekken in een soort kommetje omhoog staat als je ligt met een gebogen rug. Je baby moet dan dus zeg maar een glijbaan op geperst worden. Een baarkruk is dan ook een aangetoonde houding om bekken klachten te voorkomen. Maar dit is niet het enige. Tangverlossingen en vacuümextracties klinken al niet lekker. Deze hebben ook effect op het ontstaan of verergeren van bekken/heup/bil klachten.

 

Wanneer heb je bekkeninstabiliteit?

Er zijn, zoals je als hebt gelezen, een aantal plekken waar bekkenklachten zich kunnen nestelen. Zo kan je pijn hebben in je bovenbenen, heupen, schaambeen, liezen, rond je stuit, de billen, onderrug, achterkant en voorkant van het bekken. Maar vaak hoor je dat er meerdere plekken tegelijk pijn doen en er niet 1 duidelijk is aan te wijzen. Een band gevoel om je heupen heen hoor je ook wel vaak. Niet alle klachten hoeven ook tegelijk aanwezig te zijn. 

Kenmerkend is vaak wel een Krakend en Knappend gevoel. Ook scherpe, stekende en schietende pijn komen vaak voor. Dit zit dan vaak rondom die kuiltjes in je onderrug (SI gewrichten). Ook kan spierpijn of juist een zwak gevoel in de benen vaak voor. Zwakheid geeft vaak een gevoel van moeheid. Dit kan er voor zorgen dat je snel denkt even rust te pakken. Je conditie zal hierdoor snel achteruit gaan. Wat weer als gevolg heeft dat je weer minder kan. Een leuk en lekker cirkeltje dus.

 

Waar kan je terecht met bekkenpijn, bekkenklachten en bekkeninstabiliteit?

Als je denkt aan hulp heb je het waarschijnlijk ook nodig. Heb je vragen of ben je onzeker of dit wel echt bekkenklachten zijn? Hoe kan je het beste omgaan met klachten? Zijn er oefeningen en doet dat niet zeer? Moet ik nu wel of niet blijven bewegen? Allemaal duidelijke en goede vragen. Met het beantwoorden van deze vragen kan een therapeut of huisarts al erg veel duidelijk scheppen. Maar schroom ook niet om hulp te vragen als je handelingen ervaart met pijn. Denk bijvoorbeeld aan je werkzaamheden, je al bestaande kleine verzorgen, een stukje lopen, boodschappen doen, lekker dansen, lang zittend wijnen met je meiden of het huishouden. Deze punten gelden natuurlijk zowel voor als na je zwangerschap. Denk vooral niet dat het normaal is om beperkt te zijn. Vaak kan je met een aantal tips al veel beter je dagelijks leven doorkomen.

 

Waar kan je het beste naar toe met bekkenpijn, bekkenklachten en bekkeninstabiliteit?

Zoek altijd iemand die gespecialiseerd is op jouw klachten. Bijvoorbeeld een bekken therapeut. Denk aan een bekkenoefentherapeut of bekkenfysiotherapeut. Deze geven jou specifieke tips op jou klachten. Ook geven ze je vaak eenvoudige oefeningen mee. Houding en beweging zijn de twee sleutel woorden voor je behandeling. Hoe beter jij kan bewegen, des te meer zelfvertrouwen je krijgt!

 

10 tips bij bekkenpijn, bekkenklachten en bekkeninstabiliteit.

 

Tip 1: Even liggen.
Denk aan rust. Blijf actief maar wissel het goed af met rust.

 

Tip 2: Hol en Bol.
Denk aan een goede houding. Doe mij na; ga rechtop staan met je knieën een beetje los, bekken in het midden dus geen holle maar ook geen bolle onderrug, strek je rug door maar eens goed met je voorgevel te pronken, houd je schouders laag en iets naar achter, hoofd rechtop en kin iets naar binnen getrokken. Het voelt onnatuurlijk maar elke keer dat je hier aan denkt is toch 1 keer meer dan voorheen.

 

Tip 3: Zwaartekracht.
Je zwaarte punt veranderd. Je zwangerbuik brengt verandering in jouw houding. Denk aan de zo genoemde loodlijn langs je lichaam; enkels knokkel, zijkant knieën, heupbot, zijkant schouders en hoofd recht boven elkaar te houden. Je ziet veel zwangere vrouwen met een hele holle rug lopen om het gewicht te compenseren, pas daar mee op. Het kan helpen je gewicht relatief wat meer in de hielen te houden.

 

Tip 4: Steun pilaren.
Gebruik beide benen. Verdeel je gewicht over beide benen. Ga vooral niet op 1 been staan/leunen. Dan valt namelijk de steun van je spieren weg en hang je in je banden!

 

Tip 5: Wiebel de Wiebel.
Sta je een tijdje stil? Wiebel eens rustig van je linker naar je rechter been heen en weer terwijl je voeten wat uit elkaar staan. Dit geeft wat ontspanning en je bekken blijven recht.

 

Tip 6: Kussen.
Doe eens een kussen tussen je benen tijdens het slapen.

 

Tip 7: Wijdbeens.
Als je lang zit houd de benen de recht voor je op de grond of iets meer uit elkaar. Maar niet te sexy natuurlijk 😊. Of toch wel...?

 

Tip 8: Schoeisel.
Zoek goede stevige schoenen én gebruik ze!

 

Tip 9: Actief.
Denk aan rust maar ook aan je conditie. Ga zover als voor jou prettig is. Een beetje spier of napijn mag natuurlijk wel. Denk aan bewegingen die voor jou haalbaar zijn.

 

Tip 10: Pijn is pijn.
Luister naar je lichaam. Ga niet door als je pijn ervaart. Pijn is een grens. Stop en neem rust.

 

Tot slot. Ben je opzoek naar meer info?

 

Hopelijk kan je wat met deze informatie! Mocht je nou opzoek zijn naar wat meer informatie kijk dan gerust nog even rond op de site. Het barst van verdiepende informatie, tips ook en oefeningen. Ik heb nog veel artikelen die ook diepgaander op verschillende klachten of problemen ingaan. Klik gerust eens op de blauwe woorden om direct op de goede pagina’s terecht te komen.

 

Rating: 5 sterren
1 stem

«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.