• Direct gedownload
  • Professioneel advies
  • Vrijblijvend
  • Alle info op 1 site
Home » Artikelen » Zwanger » Alle Zwanger artikelen » Fietsen met bekkeninstabiliteit en bekkenpijn

Fietsen met bekkeninstabiliteit en bekkenpijn

Fietsen doet bij 63% van de vrouwen met bekkeninstabiliteit en bekkenpijn te veel pijn. Dit komt door de schokkerige beweging door de oneffen ondergrond. Bij fietsen met bekkeninstabiliteit is het belangrijk dat jij van te voren rekening houdt met de duur van de fietstocht, het zadel, de pauzes en wat je wilt gaan doen. Fietsen met bekkeninstabiliteit of bekkenpijn is anders dan normaal even een stukje gaan fietsen of de kinderen van school halen. Jouw bekken en de bekkenbodem zijn onstabiel of jij ervaart bekkenpijn bij bepaalde handelingen of bewegingen. Bekkeninstabiliteit vindt vaak plaats tijdens of kort na de zwangerschap. Maar jij kan ook last hebben van een hoop andere bekkenklachten zonder een zwangerschap. Denk maar eens aan prostaatpijn, orgaan verzakkingen of bijvoorbeeld ook incontinentie klachten. Fietsen met bekkeninstabiliteit, bekkenpijn of bekkenklachten kan zeker alleen wel als je ook daadwerkelijk rekening houdt met jouw klachten. Fietsen doet bij 63% van de mensen met bekkenpijn te veel pijn. Dus het is zeker niet raar als het voor jouw door bekkenpijn niet haalbaar is.

 

Klik hier als jij op zoek bent naar bekkenbodemoefeningen of klik hier als jij producten zoekt voor jouw bekken en ga naar de Bekken Winkel.

 

Heerlijk toch die stalen rakker. Wij Nederlanders zijn er gek op. Iedereen fietst of kan wel fietsen. Vaak zijn we dus ook erg afhankelijk van de fiets. Samen met onze trouwe tweewieler is geen afstand te ver en geen klus te zwaar. Van joelende kinderen achter- en voorop tot loodzware boodschappen aan het stuur. Onze vriend helpt ons bij het dagelijks leven. Heerlijk. Maar goed er komt misschien een moment dat jij twijfelt om weer op te stappen. Begrijpelijk. Misschien komt die twijfel wel door de bekkeninstabiliteit tijdens zwangerschap, een operatie, bepaalde bekkenklachten of gewoon weg bekkenpijn.  Zo kan zowel een man als een vrouw geconfronteerd worden met bekkenklachten, bekkenpijn of bekkeninstabiliteit. Dit kan ontstaan door een operatie, naar ongeluk, een zwangerschap, een overactieve bekkenbodem spiergroep (urine of ontlasting incontinentie, bekkenpijn) of juist een verzwakte bekkenbodem (urine of ontlasting incontinentie).

 

Fietsen doet bij 63% van de mensen met bekkenpijn te veel pijn. Dit komt door de schokkerige beweging en dus ook vooral de oneffen ondergrond. Toch is fietsen heerlijk en dit wil je dan ook blijven doen. Heel begrijpelijk. Je kan die koters moeilijk laten overnachten op school. Maar is het verstandig om te fietsen als jij last hebt van bekkeninstabiliteit? Het antwoord is niet meteen ja of nee. Het ligt eraan. Laten we samen even wat scenario’s langslopen en ik zal je wat tips mee geven als het gaat over het fietsen met bekkenpijn, bekkeninstabiliteit of bekkenklachten.

 

Is fietsen goed voor bekkenbodem?

Fietsen kan heel goed zijn voor de bekkenbodem, mits jij geen last hebt van al te grote bekkenklachten. Tijdens het fietsen kan je de bekkenbodemspieren goed voelen maar ook goed trainen. Dit komt omdat je met de bekkenbodem op het zadel zit en jij de bekkenbodem beter zal voelen. Trek de bekkenbodem maar eens in tijdens het fietsen. Dit is een goede bekkenbodemoefening en ook leer je zo de bekkenbodem beter onder controle te krijgen. Als je de bekkenbodem niet aanspant tijdens het fietsen en jouw bekkenbodem wel verzwakt is kunnen drempels of een onstabiele weg wel als onprettig worden ervaren.

 

Fietsen met bekkenpijn, bekkeninstabiliteit of bekkenklachten

Eerst gaan we even het een en ander onderverdelen. Bekkeninstabiliteit, bekkenpijn en ook bekkenklachten zijn natuurlijk niet allemaal hetzelfde. Zo heeft elke zwangerevrouw bekkeninstabiliteit maar hoeft geen bekkenpijn of andere bekkenklachten te ervaren.

 

Dit is bekkeninstabiliteit

Bekkeninstabiliteit ervaren hoofdzakelijk vrouwen rondom de zwangerschap. Bekkeninstabiliteit is niet iets waar iedere zwangere vrouw last van krijgt maar wel iets wat iedere zwangerevrouw heeft. Je hoeft er dus geen last van te hebben van bekkeninstabiliteit maar het gebeurt wel. Dit heeft te maken met de hormonen die vrij komen en ruimte gaan maken voor de indalende kleine hummel. Deze moet in principe door de bekken heen passen. En dit kan niet zonder dat jouw bekken daar ruimte voor gaan maken. Ik heb dit groots beschreven in mijn bekkeninstabiliteit artikel mocht je geïnteresseerd zijn klik dan hier of op een van de blauwe woorden.

 

Bekkeninstabiliteit is ook na de bevalling niet meteen weg. Je bekken zijn dus onstabiel geworden. En zijn een beetje wiebelig. De bekkenbanden proberen de bekken bij elkaar te houden maar worden hier en daar opgerekt. Dit veroorzaakt pijn en dan dus weer bekkenpijn. Toch wordt altijd aangeraden om te blijven bewegen. Maar met mate. Je kan je ook wapenen tegen bekkenpijn of bekkeninstabiliteit. Dit doe je door de bekkenbodemspieren sterker te maken. Zie bijvoorbeeld mijn bekkenbodemoefeningen om jouw zwakke of verzwakte bekkenbodem aan te pakken!

 
Fietsen met bekkeninstabiliteit

Maar goed je bent hier omdat je vragen hebt over het fietsen met bekkeninstabiliteit. Is het wel oké om te gaan fietsen met bekkeninstabiliteit? Ja zeker. Alleen weer met mate. Bewegen is goed maar rust als je vermoeid raakt. Dat is een hele belangrijke. Anders ga je over jouw bekken grenzen heen. Het bekken is al wat verzwakt en ook onstabiel. Fietsen is dus wel een risico. Fietsen is onberekenbaar. Je weet nooit wat je tegen komt. Het is dus mogelijk dat jij jouw bekken extra gaat overbelasten. En als jij bekkenpijn gaat ervaren moet je ook nog helemaal terug naar huis kunnen fietsen. Ga dus alleen fietsen met bekkeninstabiliteit als jij je goed en veilig voelt. Zorg ook niet voor extra onstabiliteit op de fiets. Hang niks aan het stuur of ga niet fietsen met kinderen achterop.

 

Kan je fietsen met bekkeninstabiliteit?

Fietsen met bekkeninstabiliteit kan als je op tijd rust neemt wanneer jij pijn ervaart. Bij bekkeninstabiliteit ervaar je pijn op het moment dat je te lang in de zelfde houding zit, staat of beweegt. Een lange fiets rit kan er dus voor zorgen dat jij een zeurderige pijn gaat ervaren in of rondom het bekken. Als jij pijn ervaart bij het fietsen met bekkeninstabiliteit is het belangrijk dat jij even pauze neemt. Stap even af en loop met de fiets aan de hand. Je zal merken dat een andere beweging de pijn doet verminderen.

 

Tips bij Fietsen met bekkeninstabiliteit

Het is belangrijk dat jij een aantal punten langs loopt voor dat jij gaat fietsen met bekkeninstabiliteit. Denk aan je veiligheid en ook aan jouw bekken. Overbelast het bekken niet nog meer. Want door de bekkeninstabiliteit is jouw bekken al aardig belast.

 

6 tips voor fietsen met bekkeninstabiliteit:

  1. Rust als je vermoeid bent. Weet waar je naar toe fietst en bedenk rust momenten langs de route.
  2. Jouw fiets houding is enorm belangrijk. Belast het bekken minimaal door goed recht op te gaan zitten. Anders ga je hangen in de al overspannen bekkenbanden. Dus niet te hol of te bol met de onderrug maar goed recht. Gebruik die zitknobbels nou eens!
  3. Zorg voor stabiliteit. Je bekken is al instabiel als jij last hebt van bekkeninstabiliteit. Kinderen achterop zou ik niet doen. Ook fietstassen aan je stuur gaan echt voor problemen zorgen. Wees in balans.
  4. Probeer jouw ideale zithouding te vinden door jouw bekken te kantelen als je op het zadel zit. Voel je de zitknobbels en is je rug mooi recht? Je bent een topper.
  5. Zorg dat je stuur niet te laag staat en het zadel niet te hoog. Je moet snel en goed bij de grond kunnen voor als het even niet gaat. En als je stuur te laag staat ga je te veel naar voren hangen. Laat de liespijn maar komen.
  6. Ga niet verstijfd zitten maar laat je ontspannen door de trappers. De benen leveren het werk. Dus totaal geen reden om de rug onnodig aan te spannen.

 


Dit is bekkenpijn

Onder bekkenpijn kunnen we een aantal klachten onder verdelen. Bekkenpijn is de pijn die jij kan ervaren in of rondom het bekken. Klinkt logisch. Is het ook wel. Maar denk hier dus bij aan alle soorten pijn van het bekken. Bijvoorbeeld een zeurderige bekkenpijn, stekende bekkenpijn, knarsende bekkenpijn of misschien wel een scheurende bekkenpijn. Bekkenpijn in de onderrug, tussen de anus en het scrotum, liespijn, stuitpijn of overige vaginale pijnen, pijn door bekkeninstabiliteit of andere bekkenklachten schalen we hieronder. Eigenlijk is bekkenpijn dus alle pijn die jij in of rondom jouw bekken ervaart.

 

Fietsen met bekkenpijn

Fietsen kan met bekkenpijn een lastig punt zijn. Dit omdat je pijn kan ervaren op punten die direct op de fiets steunen. Denk maar eens aan pijn rondom de geslachtsdelen of de anus en het zitten op een zadel. Het is daarom goed dat je weet hoe je het beste kan zitten. Ook kan strak asfalt ineens aanvoelen als een hobbelige weg. Je gaat namelijk alles voelen als je bekkenpijn hebt. En elke extra druk op jouw bekken bij het fietsen kan dus bekkenpijn worden. Ook zijn fietsen natuurlijk best onstabiel. Je weet ook maar nooit wat je onderweg tegen komt. Misschien zit er wel een gat in de weg of moet je heel hard remmen. Allemaal punten om rekening mee te houden als jij wilt fietsen met bekkenpijn. Maar beweging is goed voor je ook als je bekkenpijn ervaart. Probeer altijd te blijven bewegen maar ga nooit door als je erge bekkenpijn ervaart. Zoek een grens. En blijf actief maar zeker met grenzen. Pijn is een grens. Ga dus nooit door als jij te veel pijn ervaart.

 

Kan je fietsen met bekkenpijn?

Fietsen met bekkenpijn is mogelijk maar alleen als de pijn niet toeneemt. Bekkenpijn ontstaat door een veelvuldige druk op het bekken of het langdurig in 1 houding zitten, staan of bewegen. Bekkenpijn kan ook pijn zijn die rond om de geslachtorganen zit, pijn in de onderrug of pijn aan het schaambeen zijn. Het hangt dus vooral van de oorzaak van jouw bekkenpijn af, of jij goed kan blijven fietsen. Fietsen blijf een inspannende handeling op een ondergrond die nogal eens kan veranderen. Als jouw bekkenpijn door de zwangerschap komt is het belangrijk dat je veel van beweging wisselt. Komt jouw bekkenpijn door iets anders dan is het zaak dat de pijn niet erger wordt. Neem dus voldoende en op tijd een pauze en lees mijn andere tips eens door.

 

7 Tips bij Fietsen met bekkenpijn

Bewegen is goed bij bekkenpijn en de fiets is ene fijn vervoersmiddel. Mocht je lekker willen fietsen met jouw bekkenpijn is het verstandig om een aantal goede tips na te lopen voordat je op de fiets stapt met bekkenpijn.

Maar hoe doe je dat nu? Nou dat zal ik je vertellen.

 

7 tips voor fietsen met bekkenpijn:

  1. Denk aan kortere afstanden. Ga je zelf niet tot het uiterste drijven.
  2. Denk aan jouw zadel houding. Zit rechtop met de bekken zitknobbels op de achterzijde van het zadel.
  3. Kantel het bekken niet te veel naar voren of naar achter. Houdt je onderrug recht en dus niet te bol of te hol.
  4. Stel je fiets zo in dat je goed recht op kan zitten en als het moet goed bij de grond kan.
  5. Een kanteling van het bekken als je zit op de fiets kan jou helpen om een goede zithouding te vinden op het zadel. Wat vindt jij prettig?
  6. Neem pauzes tijdens de fietstocht en kies een niet te lastige route. Mooi vlak is lekker.
  7. Pijn is een grens. Als het erger wordt moet je vooral niet doorgaan.

 

 

Dit zijn bekkenklachten

Bekkenklachten zijn de grootste categorie.  Alle klachten in of rondom het bekken kan je hieronder schalen. Bekkenpijn en bekkeninstabiliteit kan je dus eigenlijk wel schalen onder bekkenklachten. Maar ook urine- of ontlasting incontinentie, orgaan verzakkingen, vulvitis, lage rugpijn, een verzwakte bekkenbodem of juist een overactieve bekkenbodem kan je onder bekkenklachten onder hangen. Het is vooral belangrijk bij het fietsen met bekkenklachten dat je weet wat jouw klachten veroorzaakt. Het je een verzwakte bekkenbodem, een verzakking of een overactieve bekkenbodem. Als je dat weet kan je daar rekening mee houden als je op de fiets gaat zitten.

 

 Bekkenbodemoefeningen mannen, bekkenbodemoefeningen vrouwen, bekkenbodemoefeningen bekken bekkenbodem bekkenspieren bekken zwanger zwangerschap urine incontinentie oplossing

Kan je fietsen met bekkenklachten?

Fietsen met bekkenklachten kan maar het hangt af van de aard van de bekkenklachten. Urine verlies of ontlasting verlies kunnen tijdens het fietsen bijvoorbeeld makkelijk optreden. Door de schokken tijdens het fietsen kunnen de bekkenbodemspieren niet altijd de anus of urinebuis afgesloten houden. Weet dus wat voor bekkenklachten jij hebt en wat de oorzaak is van jouw bekkenklachten. Verder is fietsen bij een orgaan verzakking mogelijk maar houdt goed de versterkende bekkenbodemspieroefeningen bij de hand. Deze kan je goed toepassen bij een activiteit om er voor te zorgen dat jouw bekkenbodem versterkt.

 

Tips bij Fietsen met bekkenklachten

Bij bekkenklachten is het dus belangrijk dat jij weet wat voor bekkenklachten jij hebt en wat de oorzaken van jouw bekkenklachten zijn. Dan kan jij goed inschatten hoelang je gaat fietsen en wat jij gaat doen bijvoorbeeld. Een algemene regel bij fietsen met bekkenklachten is wel ga niet door met fietsen als je bekkenpijn ervaart. Pijn is een grens van het lichaam. Ga daar dus niet doorheen.

 

4 tips voor fietsen met bekkenklachten:

  1. Bij een verzwakte bekkenbodem is het verstandig om eerst de bekkenbodem te gaan versterken door middel van tips en oefeningen. Ik heb die voor je klaar staan. Dan leer je bijvoorbeeld urine of ontlasting incontinentie tegen te gaan. Je zal dan steeds iets verder kunnen fietsen zonder angst. Leer de vagina, penis en of anus onder controle te krijgen. Span ze aan wanneer jij dat wilt. Trek ze zo gezegd in tijdens het fietsen en je zal merken dat je daar steeds beter in wordt.
  2. Ken de route en bepaal hoe ver je kan fietsen. Plan rust momenten in. En wees niet te hard voor je zelf. Steeds ietsje verder is ook goed.
  3. Bij een overactieve bekkenbodem is het mogelijk dat je moeite hebt met ontspannen. En uitplassen of leeg poepen is dan vaak een probleem. Neem dus de tijd voordat je op pad gaat en lees mijn ontspanningstips en oefeningen. Leer ook hier de vagina, penis en of anus onder controle te krijgen. Span en ontspan deze bekkenspieren wanneer jij dat wilt.
  4. Bij een verzakking kan je ook goed de tips van een verzakte bekkenbodem aan houden. En kijk ook dan eens bij mijn versterkende oefeningen. Als de verzakking te heftig is kan je beter even niet fietsen en neem zo snel als mogelijk contact op met een arts. Lees ook meer over een verzakking in mijn verzakkingsartikelen.

 

Bij veel bekkenklachten is het advies het zelfde. En het belangrijkste advies is ken je grens. Stel een niet onhaalbaar doel in met pauzes. Zorg voor stabiliteit en een comfortabele rit.

 

Tot slot. Ben je opzoek naar meer info?

Hopelijk kan je wat met deze informatie! Mocht je nou opzoek zijn naar wat meer informatie kijk dan gerust nog even rond op de site. Het barst van verdiepende Informatie, Tips, een Webshop en ook Oefeningen. Ik heb nog veel artikelen die ook diepgaander op verschillende klachten of problemen ingaan. Klik gerust eens op de blauwe woorden om direct op de goede pagina’s terecht te komen.

 

Hier vindt je mijn persoonlijke aanbevelingen bij een verzwakte bekkenbodem

Ik hoop dat je informatie heb gevonden waar jij direct wat mee kan. Mocht je toch nog opzoek zijn naar wat meer hulp blijf dan lezen. Ik zal hieronder een aantal producten opsommen die uitermate geschikt zijn om jou te helpen bij het versterken van de bekkenbodem:

  1. Versterkende bekkenbodemoefeningen: Deze versterkende oefeningen zijn speciaal voor jou samengesteld om de bekkenbodem te trainen en dus te versterken. Dit is een trainingsmodule met veel verschillende bekkenbodemoefeningen die per periode steeds zwaarder worden. Zo zorg jij voor een ijzersterke bekkenbodem en verhelp en voorkom jij bekkenklachten, bekkenpijn en andere bekkenproblemen. Klik hier om direct naar de bekkenbodemoefeningen te gaan.
  2. Vaginale/anale oefen kegels: De vaginale of anale oefenkegels (ook wel vaginale ballen of Ben Wa ballen genoemd) zijn zeer goed te combineren met de versterkende bekkenbodemoefeningen van aanbeveling punt 1. De vaginale kegels verschillen in gewicht. Je kan na mate jouw herstel vordert de zwaarte van de kegels aanpassen. Zo blijven de bekkenbodemoefeningen uitdagend en werk jij aan een sterke bekkenbodem. Klik hier voor het overzicht van vaginale en anale oefen kegels die ik jou kan aanraden.
Lees meer »
Rating: 5 sterren
1 stem

«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.