Home » Artikelen » Bekkenklachten » Bekkenklachten » Je bekken. Wat is je bekken? Hier vind je alles over jouw bekken

Je bekken. Wat is je bekken? Hier vind je alles over jouw bekken

Hier alles over het bekken

Het gehele bekken is opgebouwd uit 3 onderdelen. Het linker en rechter bot gedeelte maar ook het bot aan de achterzijde. Aan de achterzijde bevinden zich het heiligbeen en het wel bekende stuitje. En aan de achterkant aan beide kanten van het heiligbeen zitten de wel bekende SI gewrichten (sacro-iliacale). Alle bot delen van het bekken zitten aan elkaar doormiddel van gewrichten, spieren en banden. Verder kan je het schaambeen (symfyse met een duur woord) aan de voorkant van het bekken vinden. Ik vroeg mij sterk af wat een bekken nu precies is. “Je noemt het toch meer je heupen”, dacht ik. Maar dat blijkt dus helemaal niet te kloppen. Ik ga proberen wat verzamelde info samen te vatten. Zodat jij hier je informatie vind die je zoekt.

 

In het bekken vind je van alles. Zo bestaat het bekken zelf uit verschillende botten, Word het bij elkaar gehouden door banden en beschermt het je organen. Ook zijn er een hoop spieren die jouw organen ondersteunen en helpen functioneren. Je vind afhankelijk van jouw geslacht een aantal verschillende organen terug in het bekken. Denk aan je darmen, blaas, baarmoeder of prostaat en bijvoorbeeld de endeldarm. Verder vond je de vagina of penis bij het bekken en ook de anus is je vast bekend. De bekken lopen een beetje in een V. De bovenkant is wijder dan de onderkant. In het bovengedeelte bevinden zich dan ook de darmen. Een hoop meters hebben ook wat meer ruimte nodig. In het kleinere onder deel bevinden zich de “Good Parts”. De geslachtsorganen kunnen zich hier prima vermaken. Ook de blaas, endeldarm en de bekkenbodem spieren bevinden zich in het ondergedeelte van jouw bekken.

 

Het bekken en de spieren in jouw bekken.

 

Er zijn spieren die door jouw bekken heen lopen om de organen op hun plek te houden. Ook kunnen deze spieren jouw organen laten functioneren. Denk aan het leeg duwen van de darmen of het leeg knijpen van de blaas. En om de organen op de juiste plek te houden liggen de organen op een soort bedje van spieren. Dit zijn de bekkenbodemspieren.

 

Deze bekkenbodemspieren zorgen ervoor dat alles goed op zijn plek blijft. Ook zitten er een aantal openingen in deze bekkenbodemspier groep. Je plasbuis en endeldarm bijvoorbeeld. Deze moeten natuurlijk hun plas en poep naar buiten kunnen loodsen. Ook de vagina heeft nog een extra opening naar de baarmoeder toe. Deze bekkenbodemspieren zorgen er dus ook voor dat wanneer jij de anus of plasbuis niet hoeft te gebruiken, ze beiden netjes afgesloten worden. Dit kan jij zelf regelen maar een hoop gaat ook automatisch. Je kan de bekkenbodemspieren ook voelen. Trek de anus, vagina of penis maar een in. Dat zijn de bekkenbodemspieren. Maar je kan je vast voor stellen dat als er iets met jou bekkenbodemspieren aan de hand is dat het ophouden van ontlasting of urine verstoord kan raken. Een behoorlijk belangrijke spiergroep dus.

 

Het bekken en de bekkenbodem is dat iets aparts?

 

In principe wel. Het bekken is een bot deel en een overkoepelend geheel. De bekkenbodem bevind zich in het bekken. Hier bevinden zich dus spieren die een hangmat vormen voor alle organen en benodigdheden. Ze werken wel erg nauw samen. De banden en spieren zorgen voor de stabiliteit maar ook de bewegelijkheid. Een klacht aan een van deze locaties zal dan ook het hele gebied kunnen ontregelen. 

 

Het bekken is veel belangrijker dan wij beseffen.

 

Het bekken is dan ook een soort brug in ons lichaam van de benen naar de romp maar ook meteen een enorme steunpilaar. Zo vormt het bekken een belangrijke rol bij alle dagelijkse handelingen. Het bekken en de daarbij behorende bekkenbodem zijn het fundament van ons lichaam. Zonder een goed functioneerde fundament ga je toch langzamerhand wankelen. Deze spiergroep is bij een hele hoop betrokken. De bekkenbodemspieren zijn dan ook betrokken bij basis als je houding en bewegingen. Je kan dus een hoop klachten krijgen als er iets met jou bekkenbodem aan de hand is. Ook is het bekken een stevige beveiliger van jouw belangrijke en kwetsbare organen. Denk maar eens aan je voortplantings-gereedschap of je blaas en darmen.

 

Het bekken bij mannen en vrouwen.

 

Het bekken zelf verschilt een beetje bij mannen en vrouwen. Het bekken heeft natuurlijk ook een andere functie. We hebben ook nog nooit een man gezien die ruimte moet hebben voor een baby. Het mannen bekken zal dus wat kleiner zijn. Verder vind je er allen andere organen. Bij vrouwen de baarmoeder, bij mannen de prostaat. Ook de vagina en de penis wisselen elkaar af. Maar verder zijn de bekken opgebouwd uit de zelfde botten, banden en spieren. Mocht je opzoek zijn naar meer informatie over mannen en hun bekken klik dan hier.

 

Het bekken en jou buikspieren, bilspieren en rugspieren.

 

Maar het bekken kan het niet allemaal alleen. Daarom helpen bijvoorbeeld spieren als de buikspieren, bilspieren en rugspieren samen om een goede basis te vormen. Dit zorgt voor een stevige basis. Ook spelen de bekken banden hier een belangrijke rol. Deze spannen zich strak om het bekken heen om alles op de juiste plek te houden. Tijdens een eventuele zwangerschap zal dit anders zijn. Jouw lichaam zal zich langzaam voorbereiden op een bevalling. Door de verschillende hormonen worden de banden wat losser. Hierdoor word er ruimte gecreëerd om een uitweg voor de baby te creëren.  Zie het als een tent. Als de touwen strak staan staat hij mooi en stevig. Als de touwen wat losser worden zal de tent onstabieler worden. En zo ontstaat dus bekkeninstabiliteit. Ik heb meerdere artikelen geschreven over bekkeninstabiliteit en ook een artikel met 15 tips bij bekken instabiliteit. Misschien is dat iets voor jou?

 

Jou bekken en de bekkenklachten.

 

Tijdens jou zwangerschap en ook na je zwangerschap ontstaat niet alleen de kans op bekkeninstabiliteit. Je kan namelijk ook andere bekkenklachten ontwikkelen. Denk aan incontinentie, obstipatie, vaginale klachten of zelfs seksuele klachten. Ook is bekkenpijn een veel voorkomend verschijnsel.  Pijn in en rondom het bekken is bijna niet te voorkomen bij jouw zwangerschap maar de ernst van de pijn varieert. Je kan pijn hebben direct in het bekken maar ook daarom heen. Denk aan de lage rug spieren, lage buikspieren maar ook de buikspieren die wat hoger gelegen zijn. Ook pijn in de liezen en heupen is niet vreemd. Je kan zelfs uitstraling naar de boven benen ervaren. Er staat dus een hoop in verbinding met elkaar. Een klein vervelend feitje is dan ook dat vrouwen en mannen met lage rug klachten een grotere kans hebben op incontinentie.

 

Het ontstaan van verschillende bekkenklachten.

 

De gewrichten en spieren in en rondom het bekken gebruik je continue. Maar het gaat niet altijd om pure kracht. Vaak gebruik je deze omgeving al bij hele subtiele bewegingen. Bijvoorbeeld tijdens het lopen als je de bekken om en om naar voren en achteren beweegt. Je buikspieren, rugspieren, bekkenbodem en het middenrif doen nu hun werk. Ze zorgen voor een stabiel functioneren. Bij het verkeerd gebruiken van deze spieren, door bijvoorbeeld te compenseren i.v.m. pijn, kan de hele omgeving worden beïnvloed. Je gaat bijvoorbeeld anders lopen door pijn en zo overbelast je een aantal spieren. Een kant wordt overactief en een kant wordt passief. Een behoorlijke disbalans dus. Zwangere vrouwen zie je bijvoorbeeld waggelend lopen. Dit is compensatie gedrag bij bekkenpijn. Zelfde zie je vaak bij mensen met rugklachten. Ademhaling is ook vaak een onderdeel dat verstoort raakt bij pijn. Zo kunnen de buikspieren weer overbelast raken. Je begrijpt wel dat pijn nog veel meer schade kan aanrichten dan alleen het pijn gevoel. Als je zwanger bent zal je een houding krijgen die steeds iets meer gaat veranderen. Pas daar wel mee op en probeer vooral jou goede houding vast te houden. Kijk bij mijn artikel of de houding en beweging tips of over het bewegen met een zwangere buik voor meer informatie.

 

Alle bekken problemen op een rij.

 

Er zijn veel klachten die je kan krijgen in en rondom jou bekken. Ik zal er een paar voor je opsommen.

 

Vaak zijn bekkenklachten gerelateerd aan een zwangerschap maar dit kan ook door een trauma, ongeluk of operatie komen. Kijk hier voor meer informatie over bekkenklachten.

 

Mocht je problemen hebben met je bekken en wil je graag wel nog lekker vrijen met elkaar heb ik ook wat tips en tricks voor je verzameld.

 

Waar ga je naartoe als je last hebt van je bekken.

 

Ga vooral eerst naar de huisarts. Deze kan je eventueel door verwijzen naar een bekkenfysiotherapeut of een bekkenoefentherapeut. Maar ook een seksuoloog, pijnpoli, uroloog, psychiater of gynaecoloog is een goed professional die jou kan helpen.

 

Wat kan je doen tegen bekkenpijn en bekken klachten.

 

Het is belangrijk dat je hulp zoekt bij klachten in en rondom jouw bekken. Ik heb wat oefeningen voor je klaar staan. Deze kunnen jou op weg helpen. Maar onthoud wel dat het altijd goed is om een professional naar jou probleem te laten kijken.

 

Bekkenklachten, bekkeninstabiliteit en bekkenpijn opereren of oefenen.

 

Je wilt liever behandeld worden dan dat je meteen een operatie moet ondergaan. Soms is een operatie meteen noodzakelijk maar met een goede behandeling is er ook een hoop op te lossen. Opereren kan je namelijk ook doen na een behandeling als blijkt dat een behandeling alleen niet voldoende tot jou volledige herstel leid. Veelal wordt een behandeling door een bekkenfysiotherapeut, bekkenoefentherapeut of een algemeen fysiotherapeut/oefentherapeut uitgevoerd. Dit is vaak een behandelplan van meerdere weken. Ook wordt er natuurlijk veel van jou zelf gevraagd. Je zal zelf met de oefeningen aan de slag moeten gaan om jouw bekken, lies, heup of rugklachten te doen verminderen.

 

Een operatie ligt dan misschien toch voor de hand. Maar vergis je niet. Een operatie kan natuurlijk ook complicaties met zich mee brengen. Ook zal je van een operatie moeten revalideren. Dus denk goed na over je volgende stappen. Bespreek dit desnoods met jou bekken therapeut of huisarts. Wat natuurlijk ook kan is eerst behandelen waardoor je natuurlijk ook sterker wordt. Hierdoor zal je ook na de operatie sneller kunnen herstellen. Dus een beetje het beste van beide opties aanpakken! Opereren richt zich namelijk niet op het verbeteren van spieren maar op het verbeteren van een passief probleem. Dus eerst je actieve gedeelte als spieren etc. trainen is toch mooi mee genomen?

 

Een goede chirurg zal ook alleen opereren als er geen andere optie is. Je kan een operatie namelijk niet ongedaan maken. Hoe lekker dat wel niet zou zijn! Denk er dus goed over na en laat niet zomaar iemand in je snijden.

Tot slot. Ben je opzoek naar meer info?

 

Hopelijk kan je wat met deze informatie! Mocht je nou opzoek zijn naar wat meer informatie kijk dan gerust nog even rond op de site. Het barst van verdiepende tips, informatie ook en oefeningen. Ik heb nog veel artikelen die ook diepgaander op verschillende klachten of problemen ingaan. Klik gerust eens op de blauwe woorden om direct op de goede pagina’s terecht te komen.

 

Rating: 4.6 sterren
5 stemmen

«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.