Home » Artikelen » Bekkenklachten » Bekkenklachten » Zo herken je bekkenklachten, bekkenpijn en bekken instabiliteit!

Zo herken je bekkenklachten, bekkenpijn en bekken instabiliteit!

Zo herken je bekkenklachten en bekkeninstabiliteit

Bekken problemen herken je aan klachten in of rondom je hele bekken. Dit kunnen klachten zijn als pijn in de lage rug, rondom de liezen, billen, lage buikspieren, laag in de buik, continentie problemen, seksuele problemen, verzakkingen en andere fysieke klachten rondom het bekken. Eigenlijk zijn alle klachten rondom het bekken een vorm van bekken klachten. Bekken pijn kan je meer beschrijven als directe pijn aan het bekken zelf. Denk hierbij aan de bekkenranden, heupen of het schaambeen. Bekkeninstabiliteit herken je aan de bekken klachten met de bekkenpijn die verergeren bij activiteit. Denk aan traplopen bijvoorbeeld. Een zeurende aanhoudende pijn rondom jou bekken. Bekkeninstabiliteit gaat wel altijd gepaard met het begin, tijdens of na een zwangerschap. Ik neem je mee in een aantal simpele teksten die jou kunnen helpen bekken problemen te herkennen.

 

Mocht je na deze informatie en tips toch nog meer tips, adviezen of diepgaande informatie zoeken kijk dan gerust eens op de site verder. Ik heb nog zat!  Het barst van verdiepende informatie, tips ook en oefeningen als het gaat over klachten of problemen in en rondom het bekken.

Hoe herken ik bekken klachten en wat doe je ermee?

 

Je hebt bekkenklachten en bekkeninstabiliteit als je klachten rondom je bekken aanhouden. De meeste klachten tijdens je zwangerschap spelen op bij activiteit en nemen af in rust. Als dit het geval is hoef je je daar niet druk om te maken en heb je geen bekkenklachten of bekkeninstabiliteit. Ook in de ochtend op gang komen kan wat klachten geven of hier en daar wat pijn scheuten over de dag is een veel gehoorde klacht. Ook dit zijn geen aanhoudende klachten. Je kan dus echt pas spreken over bekkenklachten en bekkeninstabiliteit als je aanhoudende klachten en bekkenpijn ervaart. En dan vooral als deze pijn jou dagelijks leven ernstig beïnvloed.

 

Je kan bijvoorbeeld last van je liezen, onderrug, rug, buik, onderbuik, schaambeen, heupen, stuit of billen hebben. Maar er zijn ook nog verzakkingsproblemen of eventuele seksuele klachten die jij kan ervaren. Kijk bij mijn andere artikelen om hier diepgaande informatie over te ontvangen.

 

En deze constante bekkenpijn komt vaak opzetten bij alledaagse handelingen als lopen, traplopen, gaan zitten, opstaan, bukken en tillen. Mocht je bij deze handelingen constante bekkenpijn hebben en het gaat niet 1,2,3 over bij rust dan kan je opzoek gaan naar een specialist. En deze specialist is een bekkenfysiotherapeut of bekkenoefentherapeut

Bekken klachten bij mannen en vrouwen.

 

Bekken problemen als bekkeninstabiliteit is echt gerelateerd aan een zwangerschap. Mannen hoeven zich hier dus geen zorgen over te maken. Wel kunnen ook mannen bekken klachten of bekken pijn ervaren. Het ontstaan van bekkenklachten bij mannen is vaak gerelateerd aan een gebeurtenis. Denk aan een operatie of ongeluk waar bij het bekken gebied beschadigd raakt.  Bekken klachten bij mannen herken je aan incontinentie problemen, erectieproblemen, ontlastingsproblemen of verzakkingen. Ook is pijn rondom de liezen, onderbuik, onderrug of schaambeen een veel gehoorde klacht. Bij vrouwen met bekkeninstabiliteit is de kans groot dat de klachten na de zwangerschap verdwijnen. Bij mannen die bekken klachten krijgen of vrouwen die bekken klachten krijgen zonder dat het rondom een zwangerschap is, is er meer aan de hand. Het is dan ook verstandig om dan hulp in te schakelen en naar een huisarts te gaan.

 

Wat doe je bij bekkenklachten, bekken pijn en bekkeninstabiliteit?

 

Pijn in je heupen, liezen, rug, buik of bekken. Misschien heb jij wel bekkeninstabiliteit of bekkenpijn? Ga je eerst naar een huisarts bijvoorbeeld? Of ga je meteen zelf naar een eventuele therapeut? En ga je dan bijvoorbeeld naar een fysiotherapeut, ergotherapeut of oefentherapeut?

 

Ga altijd eerst naar een huisarts om jouw klachten te bespreken en als je twijfelt over een geschikte therapeut, kan ik je daar in ieder geval al meer uitsluitsel over geven. Bekkenklachten en bekkeninstabiliteit worden bij voorkeur behandeld door een specialist. Een algemeen fysiotherapeut of oefentherapeut is wellicht niet zomaar geschikt. Een bekkenfysiotherapeut en bekkenoefentherapeut kan jou wel helpen. Dit zijn specialisten op het gebied van bekkenklachten en bekkeninstabiliteit.

 

Deze bekkenfysiotherapeut of bekkenoefentherapeut zal jou onderzoeken en vast stellen welke bekken klachten jij hebt. Dit moeten ze precies weten om een aansluitende behandeling te geven. Deze therapeuten hebben een extra aanvullende opleiding gehad om deze titel te verkrijgen. De ideale personen om jou te kunnen helpen.

 

Ook kunnen ze je veel vertellen over bekkenklachten en de bekkenfysiotherapeut of bekkenoefentherapeut zal jou voorzien van handige tips. Tips die ik ook op deze site voor je heb. Denk aan tips over jou toiletgedrag, belasting en belastbaarheid in je dagelijks leven, sport, seksualiteit, spierkracht of conditie. Maar ga altijd ook naar een specialist toe als je er doormiddel van deze top site niet uit komt. Ook is het mogelijk om een  aan te schaffen bij een specialist. Deze bekkenband kan jou helpen om een stabieler gevoel te krijgen rondom jou bekken. Tijdens bewegen zal je minder het idee hebben dat jou bekken langs elkaar schuurt.  

 

Probeer eens te googelen om een therapeut te vinden bij jou in de buurt. Er zijn er genoeg en wie weet wel om de hoek! Je hebt geen verwijzing nodig voor een bekkenfysiotherapeut of bekkenoefentherapeut. Maar het is altijd goed om ook even op bezoek te gaan bij de huisarts.


Wat kan je zelf doen aan jouw bekkenpijn, bekkenklachten en bekkeninstabiliteit?

 

Zelf kan je al een hele hoop doen. Je hoeft niet altijd ieder zijn of haar hulp te vragen. Maar het is wel cruciaal om er achter te komen wat jou klachten veroorzaakt. Heb jij bijvoorbeeld instabiliteit, overactieve bekken spieren of juist te slappen bekken spieren? Dat is noodzakelijk om te weten.

 

Dit kan je zelf doen bij bekkeninstabiliteit.

Bekkeninstabiliteit is vaak rondom een zwangerschap en zal vaak van zelf weer af nemen. Maar je kan het wel aangenaam mogelijk maken. Mocht jij alleen pijn hebben tijdens de instabiliteit zorg er dan voor dat je activiteit af wisselt met rust. Plan jou dagelijkse rust momenten in. Ga even liggen na een wandeling. Het is ook cruciaal dat je blijft bewegen anders kan je nog veel meer klachten gaan ontwikkelen. Jouw spieren moeten namelijk wel fit en sterk blijven. Hoe slapper ze worden des te meer kans op bijvoorbeeld incontinentie. Ook is het belangrijk dat je niet te lang in 1 bepaalde houding blijft staan of zitten. Dit kan de druk op jouw bekken langdurig vergroten. Wissel dus ook geregeld van jouw bewegingen. Denk aan een kantoor baan bijvoorbeeld. Ga af en toe even staan en lopen. Rust, activiteit en beweging zijn jou kernwoorden op dit moment. Voorkom ook verdere grote belastingen. Ga dus niet zwaar tillen. Traplopen kan je ook beter vermijden. Je staat per tree op 1 been om je gehele gewicht om hoog te trekken. Niet ideaal. Vermijd het zo veel als mogelijk.

 

Dit kan je doen bij overactieve bekken spieren.

 

Als je last hebt van te strakke en te sterke bekkenbodemspieren heb je vaak last van obstipatie, urge-incontinentie, erectieproblemen, vaginisme of vulvitis. Zowel mannen als vrouwen kunnen een te overspannen of overactief bekken hebben. Erg vervelend, want deze extra spanning helpt jou voor geen meter. Toch kan je zelf al wat gaan ondernemen. Ontspanning is jou kernwoord. Leren ontspannen. Klinkt inderdaad lekker makkelijk. Maar volg eens mijn oefeningen en tips om te helpen ontspannen bij een van bovenstaande problemen. Dit zal jou gegarandeerd helpen.

 

Dit kan je doen bij te slappen bekken spieren.

 

Als jij te kampen hebt met een te slappe bekkenbodem kan je problemen hebben met het vast houden van urine en dus urine continentie, ontlasting incontinentie en eventuele verzakkingen. Bij jou is het kernwoord versterken. En versterken is vaak makkelijker dan ontspannen bijvoorbeeld. Je kan hier directe spier versterkende oefeningen voor doen. Ik heb er een hoop voor je verzameld om jou dagelijks leven een stuk aangenamer te maken. Kijk gerust maar vergeet ook niet om een professional in te schakelen het is van belang om altijd ook even naar bijvoorbeeld de huisarts te gaan.

 

Tips voor bij de specialist.

 

Verder kan je met klachten rondom of in het bekken te maken krijgen met een gynaecoloog, uroloog, psycholoog en een seksuoloog. Stuk voor stuk mensen die jou kunnen helpen. Voordat je naar hun toe gaat kan je zelf het bezoek al een stuk effectiever maken.

Het is namelijk heel erg vervelend als je bij iedereen steeds je verhaal moet vertellen. Vergeet je bijvoorbeeld nu niet een cruciaal detail? Schrijf daarom voordat je naar een specialist toe gaat jou hele verhaal eens op met alle klachten die jij ervaart. Wanneer ervaar je die bijvoorbeeld en sinds wanneer ervaar je de klachten? Neem jou verhaal mee om steeds maar weer een goed en het zelfde verhaal te vertellen. Ook kan je bij incontinentie of juist obstipatie een plas of ontlasting dagboek bij houden. Dit geeft de specialist een goed beeld over jou toiletgang. Hoe vaak ga je en was het veel of weinig toen je moest? Belangrijke punten die je zelf ook al kan tackelen. Ga voor een succesvol en effectief bezoek. Je kan ook nog een vragenlijst mee nemen met jou vragen zo vergeet je niks en ben je goed voor bereid!

 

Tot slot. Ben je opzoek naar meer info?

 

Hopelijk kan je wat met deze informatie! Mocht je nou opzoek zijn naar wat meer informatie kijk dan gerust nog even rond op de site. Het barst van verdiepende informatie, tips ook en oefeningen. Ik heb nog veel artikelen die ook diepgaander op verschillende klachten of problemen ingaan. Klik gerust eens op de blauwe woorden om direct op de goede pagina’s terecht te komen.

Kijk dus voor verdere informatie over de verschillende specialisten, te verwachten onderzoeken en diepgaandere informatie over jou klachten ook eens verder op deze leuke site. Ik heb vast nog meer informatie paraat die jou kan helpen.

 

Rating: 0 sterren
0 stemmen

«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.