Minder bekkenpijn

Bekkenpijn voorkomen bij dagelijkse activiteiten

Wanneer je bekkenpijn hebt, probeer je natuurlijk zoveel mogelijk de pijn te voorkomen. Helaas zijn er een paar momenten waarin in je helaas niet anders kan. Opstaan uit bed is een mooi voorbeeld. Dit kan flink pijn doen, maar zal toch iedere dag moeten. Hieronder beschrijf ik een aantal situaties die je iedere dag tegen komt. En hoe je hierbij bekkenpijn zo veel mogelijk kan voorkomen. Hoe krijg ik minder bekkenpijn?

minder bekkenpijn tijdens zitten, staan lopen

Minder bekkenpijn tijdens het:

zitten

(Lang) Zitten is vaak pijnlijk. Het lijkt soms alsof er geen stoel te vinden is die echt lekker zit. Probeer daarom bewust eens een aantal stoelen uit: hoge, lage, zachte en harde. Iedereen heeft een eigen voorkeur. En deze voorkeur kan gedurende de zwangerschap veranderen. Je buik wordt zwaarder, of je voelt de pijn op een andere plaats. Bij de tips beschrijf ik welke stoelen voor mij het beste werkten. En hoe ik ervoor zorgde dat ik altijd een handige kussentje bij mij had.

Staan

Lang moeten staan is ook vragen om pijn. Veelal is afwisseling de beste oplossing. Stilstaan vermijden door te gaan zitten of te lopen. Als dit niet mogelijk is, dan kan het afwisselen van houding plezierig zijn. Even op een been ergens tegen aan leunen bijvoorbeeld.

Trappenlopen

Als trappenlopen problemen oplevert, probeer dan eens zittend de trap af te gaan. Of gewoon rustig aan, trede voor trede.  Dus iedere keer de tweede voet (van het pijnlijke been) bijtrekken . Achteruit de trap op en af is een andere oplossing. Dit werkte voor mij erg goed. Zorg in ieder geval dat je altijd je handen vrij hebt om je aan de trapleuning vast te houden. Laat iemand anders de boodschappen naar boven tillen. Sterker nog… laat iemand anders sowieso de boodschappen tillen want zwaar tillen is funest!

Minder bekkenpijn tijdens het:

Liggen en slapen

Als je ’s nachts last hebt van bekkenpijn, gebruik dan een kussen tussen je knieën en enkels. Een voedingskussen is daarvoor handig om te gebruiken. Je ligt dan op je zij en je bekken wordt door het matras en het kussen goed ondersteund. Ook hier is het belangrijk om niet te lang in dezelfde houding te liggen. Bij hevige bekkenpijn dus wisselen van zij, of ’s nachts even uit bed.

In en uit bed komen

Probeer bij het uit bed komen op je zij te rollen met je knieën tegen elkaar aan. Als je dan je voeten buiten het bed steekt, kan je met je armen opduwen tot een zithouding, en vervolgens opstaan. Lukt het niet om je kont naar de rand van het bed te schuiven? Gebruik dan een handdoek om op te slapen. ’s ochtends kan je partner deze voorzichtig naar de rand van het bed trekken (met jou erop).

Aan- en uitkleden

Kies makkelijke kleding. Sokken en schoenen zijn lastig om aan te doen (sowieso als je zwanger bent). Dus instapschoenen is een goed alternatief.  Omdat je met bekkenpijn lastig op één been kan staan is zittend aan- en uitkleden erg verstandig. Zet dus standaard een stoel in de kamer waar je jezelf gaat aan- of uitkleden.

Autorijden

Voor het instappen kun je een plastic zak op de stoel leggen. Hierdoor is de draai tijdens het in- en uitstappen een stuk makkelijker.  Om onder het rijden niet van de stoel te glijden, moet je de plastic zak wel verwijderen. Daarnaast zijn alle plotselinge bewegingen pijnlijk. Laat de chauffeur dus voorzichtig rijden en vooral rustig remmen.

 

2 comments

  1. Lisa van den Dool says:

    Bekkenpijn is echt erg vervelend, wat goed dat je hierover blogt! Bij het liggen en slapen kan de pijn je wakker houden dus het is belangrijk om een matras te hebben dat de druk optimaal verdeeld en er zo voor zorgt dat je de minst mogelijke pijn voelt. Bij bekkenpijn zou ik aanraden om eens een kijkje te nemen op decupre.com. Hier kun je een adviespaneel invullen en gratis en vrijblijvend een professioneel slaapadvies ontvangen. Mocht je besluiten om een nieuw matras aan te schaffen kun je daar ook nog eens de eerste 30 dagen vrijblijvend op slapen voordat je het aanschaft. Zo weet je zeker dat wat je koopt goed is!

  2. marian says:

    IK heb maandag op mijn werk mijn arm gebroken met drie breuken in mijn arm.. Ben hard op mijn billen gevallen. Nu is het zaterdag en bij mijn linkerbeen en tussen mijn benen doet het heel erg zeer. heb moeite met opstaan en kan niet zitten het eerste uur. zou dit met mijn bekken te maken hebben. Gr. marian.

Geef een reactie